IPPB5/423-157/11-4/AS
Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-157/11-4/AS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 8 lutego 2011 r., data wpływu do tut. Organu 14 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-157/11-2/AS i Nr IPPP3/443-237/11-2/MPe z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data nadania 6 kwietnia 2011 r., data doręczenia 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: "Partner" lub "Spółka") realizowała projekt pod nazwą "Platforma..." (dalej: "projekt" lub "portal") w ramach poddziałania 5.5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jako Partner projektu.
Partnerem w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Beneficjentem Projektu był Związek Pracodawców "B.." (dalej: "Beneficjent" lub "Lider").
Projekt realizowany był w partnerstwie Lidera oraz Spółki, umowa o dofinansowanie realizacji projektu została podpisana z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (Instytucja Wdrażająca - Instytucja pośrednicząca (I stopnia).
Z zasad współfinansowania zawartych w umowie wynika, że wydatki zostały pokryte w 100%. Projekt był realizowany w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r.
Projekt ten dotyczył uruchomienia serwisu internetowego pod nazwą "XYZ", a celem ogólnym projektu było usprawnienie komunikacji zewnętrznej Lidera z pracodawcami/przedsiębiorcami i jego pozostałym otoczeniem.
Realizacja projektu w partnerstwie ze Spółką wynikała z istnienia komplementarności działań podejmowanych przez Lidera i Partnera projektu. Oba podmioty realizowały działania na rzecz przedsiębiorców.
Projekt realizowany był w podziale na 3 zadania:
Zadanie 1 - zarządzanie projektem,
Zadanie 2 - stworzenie serwisu WWW,
Zadanie 3 - promocja i informacja.
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową realizacja projektu podzielona była pomiędzy Lidera i Partnera. Partner w ramach projektu odpowiadał za zadanie 2 i 3, gdyż posiada doświadczenie w prowadzeniu portalu, niezbędne zasoby ludzkie, zaplecze organizacyjne i techniczne, jak również finansowe. Lider i Partner są współautorami pomysłu stworzenia strony internetowej. Łączy ich umowa partnerstwa, w której ustalone zostały zasady współpracy w zakresie opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz zasady realizacji projektu, jak również przyszłych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Zobowiązania te to przede wszystkim utrzymanie portalu (administrowanie zapewnienie personelu oraz koszty związane z jego udoskonalaniem w przyszłości), a w związku z tym po zakończeniu projektu Partner będzie osiągał przychody poprzez zamieszczanie na portalu treści o charakterze reklamowym.
W umowie partnerstwa zawarte zostało następujące postanowienie: "Lider i Partner jako współautorzy projektu wspólnie odpowiadają za treści zamieszczane w serwisie, tj. decydują o zakresie tematycznym serwisu, który zostanie określony we wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu. Serwis będzie służył polepszeniu komunikacji zewnętrznej Lidera z przedsiębiorcami - w tym jego Członkami, oraz zapewnieniu przedsiębiorcom - w tym Członkom Lidera, kluczowych dla nich informacji. Z uwagi na to, na serwisie będą zamieszczane po zakończeniu jego realizacji informacje o produktach i usługach realizowanych przez Lidera i Partnera na rzecz przedsiębiorców - w tym analizy, raporty, podejmowane interwencje, stanowiska, opinie oraz oferty handlowe na sprzedaż usług kierowanych do przedsiębiorców stanowiących zakres działalności Partnera".
Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania PO KL dotacja na realizację projektu wypłacana była w transzach w terminach i wysokościach określonych umową na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazywał Lider projektu, również na wyodrębnione dla tego projektu konto w wysokościach zapewniających realizację zadań leżących po stronie Partnera. Spółka nie wystawiała not księgowych, a zaliczki wpłacane były na podstawie przewidywanych wydatków określonych budżetem (na podstawie szczegółowego zostawienia dokumentów zgodnie z szablonem). Zdarzało się także, zgodnie z jednym z założeń związanych z uczestnictwem Partnera, że Spółka angażowała własne środki, gdy należało ponieść wydatki leżące po stronie Spółki. W momencie, gdy przychodziły środki z Instytucji Wdrażającej środki te były refundowane Spółce.
W zadaniach leżących po stronie Partnera oprócz wynagrodzeń osób uczestniczących w projekcie były wydatki związane z zakupem usług związanych z budową portalu, promocją portalu oraz sprzętu informatycznego. Ponadto Spółka w ramach projektu rozliczała tzw. koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu w umowie rozliczane ryczałtem zdefiniowane w wytycznych stanowią 12,5% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu. Spółka zapewniała bowiem większą część personelu oraz pomieszczenia i infrastrukturę biurową niezbędną do prawidłowej realizacji projektu. Zakupy udokumentowane zostały fakturami VAT. Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT i w pełnej wysokości odliczyła podatek VAT od zakupionych towarów i usług. Zgodnie z przyjętymi zasadami projektu, kwota dofinansowania dla Spółki obejmowała jedynie kwoty netto wynikające z powyższych faktur.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała ponadto:
- Umowa o dofinansowanie Projektu: (...) zawarta została XX.XX.2009 r. pomiędzy:
Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a,
Związkiem Pracodawców "B." - Beneficjentem.
Zapisy w umowie stanowią, że Instytucja Zarządzająca to Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
W składanym wniosku, który stanowi załącznik do umowy wskazane zostało, że projekt realizowany jest w Partnerstwie z "B. C." Sp. z o.o. - co jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów. W związku z tym wskazano następujący podział prac:
Lider Projektu (koordynator projektu - Związek Pracodawców B." (dalej: "ZP B.");
Parter projektu - "B. C." Sp. z o.o. (tylko jeden Partner). Zgodnie z umową "Partner" oznacza instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa; udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony;
Płatnik - Bank Gospodarstwa Krajowego (obecnie, zgodnie z najnowszymi zasadami finansowania PO KL);
Dysponent części budżetowej - Departament EFS w MPiPS.
Na podstawie umowy Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznała Beneficjentowi ("ZP B.") dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 969.671,97 PLN i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych. Jednak wydatkowana została kwota 760.331,67 zł (w związku z oszczędnościami), a pozostała została zwrócona.
Zgodnie z zapisami umowy transze zaliczek przekazywano Beneficjentowi na podstawie harmonogramu płatności, a przekazanie kolejnych transz zawsze uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% kwoty otrzymanej w ramach transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków sfinansowanych ze środków dotacji rozwojowej co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.
Rozliczenia pomiędzy Beneficjentem ("ZP B.") a Partnerem ("B. C." Sp. z o.o.):
W oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).
Zgodnie z zawartą umową w 2009 r. oraz późniejszym aneksem z dnia 31 marca 2010 r. oraz wykorzystaniem otrzymanej dotacji, podział środków jest następujący (uwzględniając faktycznie wydatkowaną kwotę):
ze środków europejskich w kwocie 501.791,91 zł (w tym Partner otrzymał 436.032,52 zł).
dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 88.551,16 zł (w tym Partner otrzymał 88.551,16 zł).
dotację rozwojową w kwocie 169.900,60 zł (w tym Partner otrzymał 125.653,90 zł), wypłaconą do 31 grudnia 2009 r..
Wyżej wymieniony podział został wprowadzony w związku ze zmianą o sposobie finansowania i przekazywania środków od stycznia 2010 r..
Wnioskodawca realizował projekt bez wkładu własnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu.
Jak należy opodatkować środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.
W sprawie odpowiedzi na pytanie Nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Zdaniem Spółki, nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia fakt przekazania środków z dotacji najpierw na konto Beneficjenta, a dopiero później na konto Partnera. Wobec faktu wydzielenia kont bankowych związanych z obsługą Projektu, techniczna czynność przekazania środków pieniężnych przez Beneficjenta Partnerowi Projektu, a nie zleceniobiorcom czy innym współpracownikom, nie może wpływać na fakt, iż środki te nadal bezpośrednio pochodzą z dotacji Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z czym korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Powyższe oznaczą iż otrzymane przez Spółkę fundusze stanowią dochód Spółki zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podobne zdanie zajęło Ministerstwo Finansów, o którym mowa w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego z dnia 5 stycznia 2011 r. i chociaż dotyczy stanu prawnego do 31 grudnia 2009 r., to zdaniem Spółki w omawianym zakresie zachowuje aktualność również w obecnym stanie prawnym.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Należy zauważyć, iż Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszej sprawie projekt w ramach poddziałania 5.5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą (...) realizowany był przez Spółkę jako Partnera projektu w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r. w Partnerstwie z Beneficjentem pomocy europejskiej, co w praktyce jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów.
Umowa o dofinansowanie Projektu pt.: (...) zawarta została XX.XX.2009 r. pomiędzy:
Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a,
Związkiem Pracodawców "B." - Beneficjentem.
Wnioskodawca zaznaczył, że "Partnerem" w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Beneficjentem Projektu był Związek Pracodawców B. (dalej: "Beneficjent" lub "Lider").
Projekt realizowany był w partnerstwie Lidera oraz Spółki, umowa o dofinansowanie realizacji projektu została podpisana z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (Instytucja Wdrażająca - Instytucja pośrednicząca (I stopnia).
Z zasad współfinansowania zawartych w umowie wynika, że wydatki zostały pokryte w 100%.
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową realizacja projektu podzielona była pomiędzy Lidera i Partnera. Partner w ramach projektu odpowiadał za zadanie 2 i 3, gdyż posiada doświadczenie w prowadzeniu portalu, niezbędne zasoby ludzkie, zaplecze organizacyjne i techniczne, jak również finansowe. Lider i Partner są współautorami pomysłu stworzenia strony internetowej. Łączy ich umowa partnerstwa, w której ustalone zostały zasady współpracy w zakresie opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz zasady realizacji projektu, jak również przyszłych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Zobowiązania te to przede wszystkim utrzymanie portalu (administrowanie zapewnienie personelu oraz koszty związane z jego udoskonalaniem w przyszłości).
Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania PO KL dotacja na realizację projektu wypłacana była w transzach w terminach i wysokościach określonych umową na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazywał Lider projektu, również na wyodrębnione dla tego projektu konto w wysokościach zapewniających realizację zadań leżących po stronie Partnera. Spółka nie wystawiała not księgowych, a zaliczki wpłacane były na podstawie przewidywanych wydatków określonych budżetem (na podstawie szczegółowego zostawienia dokumentów zgodnie z szablonem). Zdarzało się także, zgodnie z jednym z założeń związanych z uczestnictwem Partnera, że Spółka angażowała własne środki, gdy należało ponieść wydatki leżące po stronie Spółki. W momencie, gdy przychodziły środki z Instytucji Wdrażającej środki te były refundowane Spółce.
W zadaniach leżących po stronie Partnera oprócz wynagrodzeń osób uczestniczących w projekcie były wydatki związane z zakupem usług związanych z budową portalu, promocją portalu oraz sprzętu informatycznego. Ponadto Spółka w ramach projektu rozliczała tzw. koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu w umowie rozliczane ryczałtem zdefiniowane w wytycznych stanowią 12,5% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu. Spółka zapewniała bowiem większą część personelu oraz pomieszczenia i infrastrukturę biurową niezbędną do prawidłowej realizacji projektu.
W oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).
Zgodnie z zawartą umową w 2009 r. oraz późniejszym aneksem z dnia 31 marca 2010 r. oraz wykorzystaniem otrzymanej dotacji, podział środków jest następujący (uwzględniając faktycznie wydatkowaną kwotę):
ze środków europejskich w kwocie 501.791,91 zł (w tym Partner otrzymał 436.032,52 zł).
dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 88.551,16 zł (w tym Partner otrzymał 88.551,16 zł).
dotację rozwojową w kwocie 169.900,60 zł (w tym Partner otrzymał 125.653,90 zł), wypłaconą do 31 grudnia 2009 r..
Wyżej wymieniony podział został wprowadzony w związku ze zmianą o sposobie finansowania i przekazywania środków od stycznia 2010 r..
Wnioskodawca realizował projekt bez wkładu własnego.
Zauważyć należy, ze wspomniany przez Wnioskodawcę mechanizm cross-financing wprowadzony został na potrzeby realizacji programów unijnych na okres 2007-2013 jako zasada elastycznego finansowania projektów w ramach programu operacyjnego.
Zakłada on dopuszczenie finansowania poszczególnych projektów, ich części lub grup projektów, objętych wsparciem danego funduszu, przy pomocy środków innego funduszu. Mechanizm cross-financing umożliwia w ten sposób bardziej płynny i naturalny podział środków służących finansowaniu europejskich programów operacyjnych. Warunkiem stosowania podobnego odstępstwa pozostaje jednak priorytetowość finansowanego zagadnienia oraz jego bezwzględny związek z projektem i powodzeniem jego realizacji. Środki "drugiego funduszu" udostępniane w ramach cross-financing objęte są równocześnie limitem 10% wartości dofinansowania.
Rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia objętego cross-financingiem dotyczą przede wszystkim:
* zakupu oraz leasingu (finansowego i zwrotnego) pojazdów oraz mebli,
* zakupu oraz leasingu (finansowego lub zwrotnego) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe (z wyłączeniem pojazdów i mebli), których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (350,00 zł),
* dostosowywania budynków, pomieszczeń i miejsc pracy.
Cross-financing może dotyczyć wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu. Z uwagi na bezpośrednie powiązanie cross-financingu z głównymi zadaniami projektu w zasadzie powinny być to wydatki związane z zakresem merytorycznym projektu, tj. z kosztami bezpośrednimi (w odróżnieniu od kosztów pośrednich, których wydatki nie mogą obejmować wydatków na cross-financing).
Należy podkreślić przy tym, że czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.
Kwalifikowalność wydatków na potrzeby projektu oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013.
Należy wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle powyższego przepisu należy stwierdzić, że Spółka jako uczestnik ("Partner") projektu unijnego pod nazwą (...) realizowanego w okresie od XX.XX.2009 r. do XX.XX.2010 r. otrzymywał z przekazywanej Beneficjentowi zaliczki środki pieniężne na realizacje Projektu, w związku z czym przedmiotowe środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymywała należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Z uwagi na fakt, że projekt pod nazwą "Platforma...." realizowany był w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r.:
* odnośnie wypłat dokonywanych do 31 grudnia 2009 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu do 31 grudnia 2009 r. oraz ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., dalej: "ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r."),
* odnośnie wypłat dokonywanych od 1 stycznia 2010 r. - przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., dalej: "nowa ustawa o finansach publicznych"), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.:
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, finansowane były według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.
Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określała, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:
środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
środki:
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
3a) nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
inne środki.
W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.
Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.
Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:
programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.
W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.
A zatem, w świetle ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środki pochodzące z budżetu Unii Europejskie stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.
W konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych były wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.
Dotację rozwojową mogły zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.
Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych spowodowała, że programy operacyjne od 2007 r. były finansowane według zasad określonych w ww. znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).
Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych traktowane były zatem jako wydatki budżetu państwa.
Jak wynika z powyższego, w okresie do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych były wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.
W świetle zapisów ustawy o finansach publicznych o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były wydatkami budżetu państwa i spełniały u beneficjenta pomocy przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z uwagi na powyższe, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie przywołany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu:
"wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".
Nadrzędną w niniejszej sprawie jest kwestia, iż - jak wskazał Wnioskodawca - umowa o dofinansowanie Projektu pt.: (...) zawarta została XX.XX.2009 r. pomiędzy: Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a, Związkiem Pracodawców "B." - Beneficjentem.
Zaznaczyć przy tym należy, że w okresie do 31 grudnia 2009 r. przepisy podatkowe nie uwzględniały zwolnienia przedmiotowego dla "uczestnika projektu", zatem środki finansowe wypłacane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi ("Partnerowi") przez Beneficjenta na realizację projektu unijnego pod nazwą (...), podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Dopiero z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie opodatkowania dotacji.
Stan prawny od dnia 1 stycznia 2010 r.:
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy do "środków europejskich" zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:
* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;
* nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Jak wykazano powyżej, środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią na podstawie przywołanego przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie, że w myśl dodanego przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Tym samym środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy w okresie od 1 stycznia 2010 r. jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwą (...) podlegają na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że opisane we wniosku środki pieniężne na realizację ww. projektu nie tracą charakteru "środków europejskich" z powodu sposobu ich wypłaty, co jest rozwiązaniem technicznym z uwagi na relacje łączące strony umowy Partnerskiej. Nie można jednak uznać w niniejszej sprawie, jak dowodził Wnioskodawca, że środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w brzmieniu:
"wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".
W niniejszej sprawie, jak wskazał sam Wnioskodawca, w oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazywał z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi, zatem nie można twierdzić, że Spółka otrzymywała dochód od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Jak wykazano powyżej w przedmiotowej sprawie przepis ten nie znajduje zastosowania, a zwolnienie przedmiotowe wynika z wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że:
* odnośnie wypłat dokonywanych do 31 grudnia 2009 r.:
przepisy podatkowe nie uwzględniały zwolnienia przedmiotowego dla "uczestnika projektu", zatem środki finansowe wypłacane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi ("Partnerowi") przez Beneficjenta na realizację projektu unijnego pod nazwą (...), podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych;
* odnośnie wypłat dokonywanych od 1 stycznia 2010 r.:
środki pieniężne przekazane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwą (...), podlegają na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.