IPPB5/423-151/14-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-151/14-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 luty 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków na organizację szkoleń i konferencji do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków na organizację szkoleń i konferencji do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych tworzy fundusze inwestycyjne (subfundusze), zarządza nimi i reprezentuje fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

Prowadząc opisaną powyżej działalność, a w tym będąc organem funduszy inwestycyjnych,

Wnioskodawca uzyskuje przychody z następujących tytułów:

* wynagrodzenie za zarządzanie funduszami inwestycyjnymi - liczone jako określony% sumy aktywów znajdujących się w zarządzaniu,

* przychody z tytułu opłat manipulacyjnych - liczone jako określony% od wartości zbywanych jednostek uczestnictwa bądź certyfikatów inwestycyjnych,

* przychody z tytułu zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,

* przychody z tytułu doradztwa inwestycyjnego.

W ramach działań mających na celu zwiększenie przychodów Spółki poprzez zwiększenie poziomu aktywów znajdujących się w zarządzaniu oraz zwiększenie poziomu sprzedaży jednostek uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych, usług zarządzania portfelami, usług doradztwa inwestycyjnego (dalej: Produkty Inwestycyjne), Wnioskodawca organizuje szkolenia krajowe oraz zagraniczne (jednodniowe lub kilkudniowe) dla pracowników podmiotów pośredniczących w sprzedaży Produktów Inwestycyjnych (dalej: Dystrybutorów).

Dystrybutorami są podmioty działające w branży finansowej oraz ubezpieczeniowej, które podpisują z Wnioskodawcą umowy pośrednictwa w dystrybucji Produktów Inwestycyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy pracowników Dystrybutorów w zakresie produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na sprzedaż przedmiotowych produktów, a co za tym idzie, na poziom przychodów Spółki. Spółka organizuje zatem szkolenia, których celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy osób mających bezpośredni wpływ na jej przychody.

Spółka organizuje także konferencje krajowe i zagraniczne (jednodniowe lub kilkudniowe) dla pracowników Dystrybutorów, pracowników/przedstawicieli klientów instytucjonalnych (tekst jedn.: osób prawnych nabywających Produkty Inwestycyjne) i klientów bezpośrednich (tekst jedn.: osób fizycznych nabywających Produkty Inwestycyjne). Celem takich konferencji jest zapoznanie uczestników z produktami oferowanymi przez Wnioskodawcę, uwarunkowaniami i mechanizmami rynkowymi, sytuacją makroekonomiczną w kraju i na świecie oraz obecnymi trendami na rynkach finansowych. Ponieważ rynek funduszy inwestycyjnych jest w Polsce nadal rynkiem rozwijającym się, przekazanie wiedzy w zakresie działania rynków finansowych oraz funduszy inwestycyjnych, korzyści i ryzyk związanych z nabywaniem Produktów Inwestycyjnych oraz uwarunkowań gospodarczych jest bardzo istotnym elementem skutecznej sprzedaży produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Konferencje i przekazywana podczas nich wiedza mają zatem bezpośredni wpływ na przychody Spółki.

Podczas organizacji szkoleń i konferencji Spółka ponosi wydatki m.in. na:

* transport,

* wynajem sal,

* obsługę techniczną,

* wynagrodzenie osób prowadzących szkolenie/konferencję,

* nocleg,

* gastronomię/catering,

* wydarzenia kulturalno-sportowe (np. bilety do teatru, bilety do muzeum).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na organizację opisanych w stanie faktycznym szkoleń i konferencji, w szczególności wydatki na: transport, wynajem sal, obsługę techniczną, wynagrodzenie osób prowadzących szkolenie/konferencję, nocleg, gastronomię/catering, za wyjątkiem wydatków związanych z wydarzeniami kulturalno-sportowymi (np. biletami do teatru, biletami do muzeum).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków, które ponosi w związku z organizacją przedstawionych w stanie faktycznym szkoleń i konferencji, w szczególności wydatków na: transport, wynajem sal, obsługę techniczną, wynagrodzenie osób prowadzących szkolenie/konferencję, nocleg, gastronomię/catering, za wyjątkiem wydatków związanych z wydarzeniami kulturalno-sportowymi (np. biletami do teatru, biletami do muzeum).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: ustawa o p.d.o.p.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W opinii Spółki, wydatki ponoszone w związku z organizacją szkoleń i konferencji są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Spółka jest podmiotem zarządzającym funduszami inwestycyjnymi, który w celu zwiększenia poziomu przychodów, organizuje szkolenia i konferencje.

W szkoleniach (zarówno jednodniowych, jaki kilkudniowych) uczestniczą pracownicy podmiotów pośredniczących w sprzedaży Produktów Inwestycyjnych, którym przekazywane są wtedy szczegółowe, specjalistyczne informacje w zakresie zarządzanych przez Spółkę funduszy inwestycyjnych. Zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy pracowników Dystrybutorów stanowi konieczny warunek dla prowadzenia przez nich skutecznej dystrybucji produktów Spółki. Zdobyte podczas szkoleń umiejętności przekładają się na jakość, efektywność i usprawnienie ich pracy. Szkolenia te mają więc ścisły związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, a ich celem jest zwiększenie sprzedaży Produktów Inwestycyjnych, co ma bezpośredni wpływ na przychody Spółki. Co więcej, niejednokrotnie obowiązek szkolenia pracowników Dystrybutora wynika z umów pośrednictwa w dystrybucji Produktów Inwestycyjnych zawartych z Dystrybutorami.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku organizowanych przez Spółkę krajowych i zagranicznych konferencji (jednodniowych i kilkudniowych). Konferencje te są prowadzone w celu zapoznania pracowników Dystrybutorów oraz obecnych i potencjalnych klientów z mechanizmami i trendami rynkowymi oraz produktami oferowanymi przez Spółkę. Ze względu na fakt, iż rynek funduszy inwestycyjnych jest w Polsce nadal rynkiem rozwijającym się, przekazanie wiedzy w zakresie działania rynków finansowych oraz korzyści i ryzyk płynących z nabywania Produktów Inwestycyjnych jest koniecznym elementem skutecznej sprzedaży produktów Spółki. Dlatego również organizowane przez Wnioskodawcę konferencje mają ścisły związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, a ich celem jest zwiększenie sprzedaży Produktów Inwestycyjnych, popytu na nie, co ma bezpośredni wpływ na przychody Spółki.

Spółka podkreśla, iż celem organizacji przedmiotowych wydarzeń jest zwiększenie osiąganych przez nią przychodów poprzez przekazanie merytorycznej wiedzy.

Dla skutecznego zorganizowania szkoleń i konferencji koniecznym jest poniesienie określonych wydatków. Niezbędne jest wynajęcie sali, zapewnienie obsługi technicznej czy transportu, zapłacenie wynagrodzenia osobom prowadzącym szkolenia/konferencje. Poza tym, ze względu na fakt, iż szkolenia/konferencje trwają cały dzień lub nawet kilka dni, zaś przeważnie uczestnicy dojeżdżają z różnych części Polski, Spółka musi zapewnić uczestnikom podstawowe wyżywienie i nocleg. Gdyby Spółka nie zagwarantowała uczestnikom noclegu i wyżywienia, część uczestników zrezygnowałaby z udziału w tych wydarzeniach.

Zdaniem Spółki, wydatki stanowiące przedmiot niniejszego wniosku nie stanowią także kosztów wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. W szczególności, w opinii Spółki, nie sposób zaklasyfikować wydatków na szkolenia i konferencje jako koszty reprezentacji wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. W przepisie tym ustawodawca wyłączył z katalogu wydatków, które podatnicy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ze względu na fakt, iż jednocześnie ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "reprezentacji", w przeciągu lat w orzecznictwie sądowym i interpretacjach organów podatkowych wykształciły się różne koncepcje rozumienia tego pojęcia. Wątpliwości co do jego wykładni zostały wyjaśnione przez NSA w wyroku wydanym w składzie siedmiu sędziów w dniu 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, uwzględniając tezy ww. wyroku, Minister Finansów wydał w dniu 25 listopada 2013 r. interpretację ogólną nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, w której uznał możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatników na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów podczas różnego rodzaju spotkań z szeroko pojętymi kontrahentami.

Powołany wyrok oraz interpretacja ogólna wskazują, iż za wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. należy uznać tylko te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy czy działalności na zewnątrz, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.

Tymczasem w przypadku szkoleń i konferencji organizowanych przez Spółkę nieuprawnionym byłoby twierdzenie, iż ich wyłącznym, czy choćby dominującym celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku, obrazu Wnioskodawcy na zewnątrz czy wykreowaniu pozytywnych relacji z uczestnikami szkoleń/konferencji. Dominującym celem, który przyświeca Spółce przy organizacji tych wydarzeń jest zwiększenie przychodów Spółki poprzez poszerzenie merytorycznej wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie produktów przez nią oferowanych oraz szeroko rozumianego rynku funduszy inwestycyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy pracowników Dystrybutorów stanowi konieczny warunek dla prowadzenia przez nich skutecznej dystrybucji produktów Spółki, a w przypadku uczestników konferencji - obecnych i potencjalnych klientów - zakupu przez nich oferowanych Produktów Inwestycyjnych, co przekłada się bezpośrednio na przychody Spółki.

Spółka zaznacza, iż uważa, że nie jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wydarzeniami kulturalno-sportowymi.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka pragnie wykazać, iż przedstawione przez nią w stanie faktycznym wydatki ponoszone w związku z organizacją przedstawionych w stanie faktycznym szkoleń i konferencji, za wyjątkiem wydatków związanych z wydarzeniami kulturalno-sportowymi, nie stanowią kosztów reprezentacji.

Podsumowując, Spółka uważa, iż jest uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków, które ponosi w związku z organizacją przedstawionych w stanie faktycznym szkoleń i konferencji, w szczególności wydatków na: transport, wynajem sal, obsługę techniczną, wynagrodzenie osób prowadzących szkolenie/konferencję, nocleg, gastronomię/catering, za wyjątkiem wydatków związanych z wydarzeniami kulturalno-sportowymi.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska za prawidłowe

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl