IPPB5/423-151/09-4/AS - Sposób opodatkowania działalności Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-151/09-4/AS Sposób opodatkowania działalności Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

określenia momentu powstania przychodu z tytułu: składek członkowskich, opłat z tytułu nadzoru, opłat z tytułu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, opłat z tytułu wpisu na listę kandydatów na biegłych rewidentów oraz wpłat z tytułu kar orzeczonych przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny pobieranych w ramach prowadzonej działalności statutowej - jest prawidłowe,

2.

zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich - jest prawidłowe,

3.

struktury ustalenia kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, których część nie podlega opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

określenia momentu powstania przychodu z tytułu składek członkowskich, opłat z tytułu nadzoru, opłat z tytułu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, opłat z tytułu wpisu na listę kandydatów na biegłych rewidentów oraz wpłat z tytułu kar orzeczonych przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny pobieranych w ramach prowadzonej działalności statutowej,

2.

zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich,

3.

struktury ustalenia kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, których część nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządem zawodowym zrzeszającym biegłych rewidentów, powołanym mocą ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480 z roku 1991).

13 października 1994 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił odrębną ustawę o biegłych rewidentach i ich samorządzie, poświęconą wyłącznie sprawom samorządu zawodowego. Zgodnie z przepisami powyższej ustawy, Krajowa Izba jest niezależna w wykonywaniu swoich zadań i działa na podstawie przepisów ustawy oraz postanowień statutu. Przynależność do Krajowej Izby jest obowiązkowa i powstaje po wpisaniu do rejestru biegłych rewidentów.

Zgodnie z powyższą ustawą do zadań Wnioskodawcy należy m.in.:

*

reprezentowanie członków oraz ochrona ich interesów zawodowych,

*

ustanawianie norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisji Nadzoru Finansowego,

*

ustalanie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów

*

określanie teoretycznych i praktycznych kwalifikacji kandydatów na biegłych rewidentów i nadawanie im tytułu biegłego rewidenta,

*

sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez członków Krajowej Izby oraz przestrzeganiem przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych przepisów niniejszej ustawy oraz innych przepisów dotyczących samorządu biegłych rewidentów i przepisów dotyczących przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych

*

doskonalenie zawodowe członków Krajowej Izby,

*

nakładanie na członków Krajowej Izby kar dyscyplinarnych za naruszanie prawa i norm wykonywania zawodu oraz etyki zawodowej.

Ponadto Wnioskodawca opracowuje materiały szkoleniowe dla kandydatów na biegłych rewidentów oraz może prowadzić działalność wydawniczą i szkoleniową.

Zgodnie z art. 19 ww. ustawy Krajowa Izba posiada osobowość prawną.

Zgodnie z powyższymi przepisami majątek Krajowej Izby powstaje ze składek członkowskich opłat darowizn spadków zapisów dochodów z własnej działalności oraz dochodów z majątku.

Na podstawie ustawy przychody z działalności Krajowej Izby służą realizacji jej celów ustawowych.

Zgodnie z zasadami zasady gospodarki finansowej przychodami Krajowej Izby są m.in.:

a)

składki członkowskie

Składkę członkowską opłaca się za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału.

Przychody z tytułu składek członkowskich Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca wyłącza z kosztów uzyskania przychodów odpowiednią część wydatków ponoszonych w związku z prowadzeniem działalności zwolnionej. Biorąc jednak pod uwagę, iż brak jest ścisłego określenia, jakie koszty finansowane są z wpływów ze składek członkowskich Wnioskodawca dokonuje określenia wysokości wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów na zasadzie struktury przychodów, tzn. udziału przychodów z tytułu składek członkowskich biegłych rewidentów w ogólnej wysokości przychodów Wnioskodawcy.

b)

opłaty wnoszone na podstawie przepisów ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych (np. opłata z tytułu nadzoru, opłata z tytułu wpisu na listę pomiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych)

Opłata z tytułu nadzoru uiszczana jest za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału. Podmioty zobowiązane do jej zapłaty muszą przekazać Krajowej Izbie roczne rozliczenia opłaty z tytułu nadzoru w terminie dwóch miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego. Opłata z tytułu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych powinna być uiszczana przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych nie później niż w ciągu 7 dni od daty doręczenia decyzji administracyjnej o wpisie na listę.

c)

opłaty egzaminacyjne wnoszone przez kandydatów na biegłych rewidentów za egzaminy oraz inne opłaty wnoszone przez kandydatów na biegłych rewidentów

Opłata z tytułu wpisu na listę kandydatów na biegłych rewidentów jest wnoszona w momencie składania wniosku o wpis, opłaty za poszczególne egzaminy są wnoszone przed przystąpieniem do danego egzaminu.

d)

wpłaty biegłych rewidentów ukaranych prawomocnymi orzeczeniami Krajowego Sądu Dyscyplinarnego.

Wnioskodawca rozpoznaje przychody z tytułu opłat wymienionych w punktach od a) do d) w oparciu o metodę kasową, czyli za moment rozpoznania przychodu dla celów podatkowych uznaje dzień ich otrzymania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym za datę powstania przychodu z tytułu opłat i przychodów wymienionych w punktach od a) do d) powyżej uważa się dzień faktycznego otrzymania powyższych opłat.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym składki członkowskie opisane w punkcie a) przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wolne od opodatkowania.

3.

Czy dla celów wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów odpowiedniej części kosztów związanych z działalnością Wnioskodawcy, można stosować opisaną w punkcie a) w stanie faktycznym strukturę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Wszystkie opłaty wymienione w pytaniu Nr 1 są opłatami administracyjnymi i wykazują podobny charakter.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w stosunku do wpływów z tytułu składek członkowskich, opłat wnoszonych na podstawie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, opłat egzaminacyjnych wnoszonych przez kandydatów na biegłych rewidentów za egzaminy oraz innych opłat wnoszonych przez kandydatów na biegłych rewidentów, jak również wpłat biegłych rewidentów ukaranych prawomocnymi orzeczeniami Krajowego Sądu Dyscyplinarnego powinny być stosowane te same zasady rozpoznawania przychodu.

Należy podkreślić, iż przedstawione powyżej przychody nie są związane z działalnością gospodarczą, bowiem nie powstają w związku wyświadczeniem usługi lub dostawą towarów.

W związku z powyższym, w omawianym przypadku nie znajduje zastosowania przepis art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczący przychodów związanych z działalnością gospodarczą zgodnie z którym przychodem podatkowym jest przychód należny, bez względu na datę jego faktycznego otrzymania.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając, iż analizowane opłaty stanowią wpływy pieniężne niestanowiące wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług lub dostawy towarów (a zatem niezwiązane z działalnością gospodarcza), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodów z ich tytułu, powinno przyjmować się dzień zapłaty składek, opłat.

W analizowanym stanie faktycznym, pobierane przez Wnioskodawcę opłaty związane są z działalnością ustawową Wnioskodawcy i jak zostało wskazane powyżej - nie stanowią przychodu związanego z działalnością gospodarczą, świadczeniem usług, dostawą towarów itp.

Biorąc pod uwagę powyższe, powinny być one uznane za przychód na zasadzie kasowej w chwili otrzymania pieniędzy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe znalazło potwierdzenie m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2006 r. wydanym przez Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald (sygn. AD II L/423/1/2006) oraz w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22 maja 2007 r. wydanym przez Urząd Skarbowy w Lesznie (sygn. PD-Ia-423-2/07).

Ad. 2)

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą są wolne od podatku.

Biorąc pod uwagę wyjaśnienia przedstawione w punkcie 1 powyżej, przychody wymienione w stanie faktycznym w punkcie a) (składki członkowskie) nie są związane z działalnością gospodarczą, bowiem nie powstają w związku wyświadczeniem usługi lub dostawą towarów, lecz są opłatą z tytułu uczestnictwa.

Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz" - (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

W opinii Wnioskodawcy, składki pobierane przez Krajową Izbę spełniają powyższą definicję składki, ponadto przeznaczone są na działalność statutową (a nie na działalność gospodarczą) Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przewidziane art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma zastosowanie do dochodów z tytułu składek członkowskich, skoro nie zostaną przeznaczone na działalność gospodarczą.

Ad. 3)

Zgodnie z art. 15 ust. 2 oraz ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca ma obiektywne trudności związane z określeniem, które koszty prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności są finansowane są ze składek członkowskich, a które są finansowane z pozostałych źródeł, Wnioskodawca jest zmuszony dokonać odpowiedniego ustalenia wysokości kosztów związanych z działalnością zwolnioną.

Zważywszy na powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż do wyłączania wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów powinien stosować zasadę, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. wyłączania tych kosztów w takim stosunku, w jakim pozostaje przychód wolny od opodatkowania (głównie z tytułu składek członkowskich) do przychodów Wnioskodawcy ogółem.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane powyżej stanowisko, w zakresie dotyczącym sposobu opodatkowania działalności Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

1.

określenia momentu powstania przychodu z tytułu: składek członkowskich, opłat z tytułu nadzoru, opłat z tytułu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, opłat z tytułu wpisu na listę kandydatów na biegłych rewidentów oraz wpłat z tytułu kar orzeczonych przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny pobieranych w ramach prowadzonej działalności statutowej - za prawidłowe,

2.

zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich - za prawidłowe,

3.

struktury ustalenia kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, których część nie podlega opodatkowaniu - za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl