IPPB5/423-150/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-150/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 8 lutego 2011 r., data wpływu do tut. Organu 14 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-150/11-2/AS i Nr IPPP3/443-297/11-2/JF z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data nadania 6 kwietnia 2011 r., data doręczenia 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera od Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera od Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - "Sp. z o.o. (dalej: "Partner" lub "Spółka") realizuje projekt pod nazwą (...) - dalej: "projekt", jako Partner projektu. Umowa o dofinansowanie projektu realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki). Partnerem w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Projekt rozpoczęto realizować w marcu 2010 r. Celem ogólnym projektu jest wspieranie wdrażania w polskich przedsiębiorstwach CSR jako narzędzia budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Społeczna odpowiedzialność biznesu, czy też przedsiębiorstw (z ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (cytat za http://pl wikipedia.org).

W ramach projektu realizowane są 4 zadania:

Zadanie 1 - Zarządzanie Projektem (Lider i Partner),

Zadanie 2 - Badania dotyczące stanu CSR w Polsce i opracowanie ankiety autoewaluacyjnej (Lider),

Zadanie 3 - Organizacja konkursu XZY (Partner),

Zadanie 4 - Kampania informacyjna konferencje spotkania publikacje (Partner).

Udział Partnera projektu podyktowany jest jego wieloletnim doświadczeniem w zakresie działań na rzecz przedsiębiorców (m.in. doradztwo interwencje na rzecz przedsiębiorców, organizacja konferencji, promowanie przedsiębiorców poprzez organizację konkursów Lider Polskiego Biznesu, Medal Europejski Ambasador Polskiej Gospodarki). Spółka jako Partner wnosi więc swój potencjał merytoryczny i doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć, tj. kampanii informacyjnych, co przyczyni się do wysokiej jakości przekazu informacyjnego kampanii oraz profesjonalnej i wiarygodnej realizacji procedur konkursowych.

Projekt skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców, co dla Spółki ma bardzo ważne znaczenie, bo zwiększa rozpoznawalność Wnioskodawcy wśród przedsiębiorców, czyli potencjalnych klientów Spółki.

Zadania realizowane w ramach projektu uatrakcyjniają działalność Spółki skierowaną do klientów Wnioskodawcy oraz przedsiębiorców nie będących jeszcze klientami Spółki. Tym samym realizacja tego Projektu pomaga Spółce utrzymać dotychczasowych klientów oraz pozyskać nowych, a ponadto poprzez wykorzystanie znaku (logo Spółki) w realizowanym projekcie, Spółka wzmacnia swój wizerunek, markę i rozpoznawalność w gronie przedsiębiorców, a tym samym promuje się.

Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania PO KL dotacja na realizacje projektu wypłacana jest w transzach w terminach i wysokościach określonych w harmonogramie o płatność, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie i który jest aktualizowany na etapie składania okresowych wniosków o płatność do Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II Stopnia), z którą Lider Projektu podpisał umowę o dofinansowanie projektu. Niniejsze środki z dotacji przekazywane są na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazuje Lider projektu również na wyodrębnione dla tego projektu konto Partnera w wysokościach zapewniających realizację zadań leżących po stronie Spółki jako Partnera, która m.in. zapewnia pracowników.

Spółka jako Partner odpowiada także za zatrudnienie do niektórych zadań podwykonawców - firmy (wynajęcie sal, organizacja spotkań, zakup materiałów biurowych, komputerów, drukarki, produkcja statuetki, usługi związane z wydawnictwem itp.). W związku z tym otrzymuje za zakupione usługi i towary faktury VAT, za które płaci podwykonawcy. Płatności dokonywane są przez Partnera z dwóch kont subkonta wyodrębnionego dla tego projektu (kwota netto) oraz z konta bieżącego Spółki (podatek VAT). W budżecie Projektu po stronie Partnera wydatki są w kwotach netto, gdyż zgodnie z art. 86 ustawy o VAT Spółka może odliczać VAT naliczony od zakupionych towarów i usług. Spółka jest bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, dlatego podatek VAT od towarów i usług zakupionych przez Partnera w ramach Projektu nie jest wydatkiem kwalifikowanym w ramach Projektu (tj. nie jest możliwe jego sfinansowanie ze środków dotacji). Wszystkie przelewy dokonywane są na podstawie szczegółowego Dokumentu Zestawienia Wydatków.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała ponadto:

Zgodnie z zawartą umową oraz Zasadami finansowania PO KL:

* Polska Agencja Przedsiębiorczości występuje jako Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia)

* Związek Pracodawców "B. C. C." to Beneficjent,

* Instytucja Zarządzająca to Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego,

* Instytucja Pośrednicząca to Minister Pracy i Polityki Społecznej, którego zadania w tym zakresie wykonuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

W składanym wniosku, który stanowi załącznik do umowy wskazane zostało, że projekt realizowany jest w Partnerstwie z "B. C." Sp. z o.o. - co jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów. W związku z tym wskazano następujący podział prac;

a.

Lider Projektu (koordynator projektu) - Związek Pracodawców "B. C. C." ()dalej: "ZP BCC")

b.

Parter Projektu - "B. C." Sp. z o.o. (tylko jeden Partner).

Zgodnie z umową "Partner" oznacza instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa; udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony.

c.

Płatnik - należy przez to rozumieć Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą li stopnia zleca płatności, przekazuje płatności ze środków europejskich.

d.

Dysponent części budżetowej - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Na podstawie umowy Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznała Beneficjentowi ("ZP BCC") wsparcie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.451.974,22 PLN i stanowiącej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym:

a.

nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich w kwocie 1.234.178,08 zł,

b.

nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego w kwocie 217.796,14 zł.

Zgodnie z zapisami umowy transze zaliczek przekazywane są Beneficjentowi na wskazany i wyodrębniony rachunek bankowy Beneficjenta. Wpłaty dokonywane są przez dwie instytucje, Beneficjent zaś ma obowiązek przekazywać zaliczki Partnerowi na wskazany również w umowie wyodrębniony rachunek bankowy, tak aby zapewnić możliwość realizacji płatności zadań leżących po stronie Partnera.

Rozliczenia pomiędzy Beneficjentem ("ZP BCC") a Partnerem ("B. C." Sp. z o.o.):

W oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).

Wnioskodawca realizował projekt bez wkładu własnego.

W ramach projektu Spółka zakupuje towary i usługi, które służą realizacji Projektu, czyli czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak również dokonane zostały zakupy towarów (kserokopiarka oraz piloty z oprogramowaniem do głosowania), które po zakończonym projekcie będą służyły Spółce do czynności opodatkowanych (związanych z działalnością podstawową Spółki).Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo odliczenia VAT od zakupów towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, gdyż znak firmowy Spółki (logo) na podstawie umowy jest wykorzystywany przez Lidera (Beneficjenta) do celów związanych z działalnością statutową, a co za tym idzie wykorzystywany jest na rożnych polach eksploatacji, w promocji np. na dyplomach, a także znajduje się na stronie internetowej, poświęconej realizowanemu projektowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu.

2.

Jak należy opodatkować środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera od Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

W sprawie odpowiedzi na pytanie Nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zdaniem Spółki, nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia fakt przekazania środków z dotacji najpierw na konto Beneficjenta, a dopiero później na konto Partnera. Wobec faktu wydzielenia kont bankowych związanych z obsługą Projektu, techniczna czynność przekazania środków pieniężnych przez Beneficjenta Partnerowi Projektu, a nie zleceniobiorcom czy innym współpracownikom, nie może wpływać na fakt, iż środki te nadal bezpośrednio pochodzą z dotacji Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z czym korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe oznacza, iż otrzymane przez Spółkę fundusze stanowią dochód Spółki zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r..

Podobne zdanie zajęło Ministerstwo Finansów, o którym mowa w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego z dn. 5 stycznia 2011 r. i chociaż dotyczy stanu prawnego do 31 grudnia 2009 r., to zdaniem Spółki w omawianym zakresie zachowuje aktualność również w obecnym stanie prawnym.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Należy zauważyć, iż Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszej sprawie projekt pod nazwą (...) realizowany jest przez Spółkę w Partnerstwie z Beneficjentem pomocy europejskiej, co w praktyce jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów. Zgodnie z umową "Partner" oznacza instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa, przy czym udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony.

W ramach realizacji projektu występuje następujący podział prac:

a.

Lider Projektu (koordynator projektu) - Związek Pracodawców "B. C. C."

b.

Parter Projektu - "B. C." Sp. z o.o. (jako jedyny Partner).

Podmioty rozliczają się w ten sposób, że w oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).

Należy wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego przepisu należy stwierdzić, że Spółka jako uczestnik projektu unijnego pod nazwą (...) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzymuje zaliczkowo środki pieniężne na jego wykonanie w zakresie określonym w umowie Partnerstwa, w związku z czym przedmiotowe środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy do "środków europejskich" zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy, że środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tym samym środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwą (...) realizowanego od marca 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które wypłacane są na podstawie umowy Partnerstwa łączącej Spółkę z Beneficjentem - Liderem projektu, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że opisane we wniosku środki pieniężne na realizację ww. projektu nie tracą charakteru "środków europejskich" z powodu sposobu ich wypłaty, co jest rozwiązaniem technicznym z uwagi na relacje łączące strony umowy Partnerskiej. Nie można jednak uznać w niniejszej sprawie, jak dowodził Wnioskodawca, że środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w brzmieniu:

"wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".

W niniejszej sprawie, jak wskazał sam Wnioskodawca, w oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi, zatem nie można twierdzić, że Spółka otrzymuje dochód od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Jak wykazano powyżej w przedmiotowej sprawie przepis ten nie znajduje zastosowania, a zwolnienie przedmiotowe wynika z art. 17 ust. 1 pkt 53.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację projektu unijnego pod nazwą (...) realizowanego od marca 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, który podlega jednak zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy.

Zatem środków pieniężnych przekazanych Partnerowi przez Lidera na realizację projektu nie należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera od Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl