IPPB5/423-126/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-126/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adapcyjnego przedsiębiorstw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adapcyjnego przedsiębiorstw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka - Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako beneficjent o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw.

PARP jest Instytucją Pośredniczącą lI stopnia (Instytucją Wdrażająca) w ramach celu szczegółowego 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej.

PARP odpowiedzialna jest za realizację:

* Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw - projekty konkursowe oraz

* Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności - projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są:

1.

przedsiębiorcy;

2.

podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku bezpośrednio Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy - beneficjentowi na podstawie umowy zawartej z PARP.

Efektem tej pomocy jest dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych - projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Uczestnikami tych szkoleń są oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pozyskane przez Spółkę środki w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowią dla Spółki przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie:

* z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych z bezzwrotnej pomocy oraz

* z art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 cyt. ustawy w zakresie w jakim pochodzą z dotacji budżetu państwa.

Zdaniem Spółki, opisane wyżej dofinansowanie w formie dotacji stanowi dla Spółki kwotę zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku są:

"dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc"

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku są:

"dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach";

"kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym obecnie od 1 stycznia 2007 r. (w art. 106 ust. 2 pkt 3a) określa środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków przeznaczonych na realizację tych programów jako dotacje rozwojowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na: realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi".

W art. 3 ust. 5 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określono zaś, że do środków publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu EFTA) zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Wymienione dotacje rozwojowe uzyskane w 2008 r. u osób prawnych są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 lub art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od tego czy są uznawane za pozyskane bezpośrednio z funduszy unijnych, czy za pośrednictwem krajowego budżetu państwa.

Spółka w obecnie obowiązującym stanie prawnym spełnia warunki zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, w przedstawionym zakresie, środków pozyskanych na realizację projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza ubiegać się jako beneficjent o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. PARP jest Instytucją Pośredniczącą lI stopnia (Instytucją Wdrażająca) w ramach celu szczegółowego 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. Pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Pomoc ta będzie przyznana bezpośrednio Spółce jako przedsiębiorcy - beneficjentowi na podstawie umowy zawartej z PARP. W ramach tej pomocy Spółka otrzyma dofinansowanie na pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych - projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), których uczestnikami będą oddelegowani pracownicy Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych jednakże tylko u jej beneficjenta.

Gdyby natomiast ww. dotacja wypłacona była za pośrednictwem agencji rządowych, otrzymane środki u ich beneficjenta mogłyby korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, Spółka będzie beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa, to środki te stanowić będą przychód - zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl