IPPB5/423-1237/12/14-5/S/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1237/12/14-5/S/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 1350/13 (data wpływu 10 marca 2014 r.) stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy do dochodów przekazanych jako:

* darowizna dokonana przez Stowarzyszenie Polskie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami - jest prawidłowe,

* darowizna pieniężna dotychczas dokonana i dokonywana w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej jako "Stowarzyszenie Polskie") jest osobą prawną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, której cele statutowe obejmują upowszechnianie:

1.

wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych oraz ich zdrowotnych właściwości,

2.

bogactwa kultury chińskiej.

Stowarzyszenie Polskie, zgodnie ze statutem, realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie i prowadzenie kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,

2.

praktykowanie przez członków Stowarzyszenia wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,

3.

organizowanie wolontariatu dla członków Stowarzyszenia, zarówno na rzecz Stowarzyszenia jak i na rzecz podmiotów zagranicznych zajmujących się upowszechnianiem, propagowaniem lub popularyzacją wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,

4.

organizowanie spotkań popularyzatorskich, pokazów, prelekcji, seminariów, wystaw, odczytów, pokazów audiowizualnych lub filmowych, bankietów,

5.

wydawanie broszur, czasopism, książek, przewodników, w tym także w postaci elektronicznej,

6.

utrzymywanie i poszerzanie kontaktów oraz wymianę doświadczeń z podmiotami zagranicznymi zajmującymi się upowszechnianiem, propagowaniem lub popularyzacją wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych.

Statut wskazuje, iż dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Z uwagi na fakt, iż cele statutowe Stowarzyszenia Polskiego dotyczą kultury fizycznej i sportu oraz ochrony zdrowia, a ponadto obejmują działalność kulturalną, dochody osiągane przez Stowarzyszenie Polskie są traktowane jako zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Dochody te są bowiem w całości przeznaczane i wydawane na realizację celów statutowych, co pozwala na zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Dochody Stowarzyszenia Polskiego nie są uzyskiwane z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a ustawy CIT, która wyklucza możliwość korzystania ze zwolnień wskazanych w art. 17 ust. 1 (w tym pkt 4) ustawy CIT.

W dniu 29 listopada 2011 r. Stowarzyszenie Polskie, jako pożyczkodawca zawarło umowę pożyczki pieniędzy na rzecz Stowarzyszenia w Holandii z siedzibą w Holandii (dalej jako "Stowarzyszenie Holenderskie"). Środki na udzielenie pożyczki pochodziły z dochodów Stowarzyszenia Polskiego zadeklarowanych jako wolne od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W umowie pożyczki wskazano, że została ona zawarta w celu udzielenia pomocy pożyczkobiorcy w działaniach związanych z przebudową budynku należącego do Stowarzyszenia Holenderskiego. Stowarzyszenie Holenderskie jest organizacją nie nastawioną na osiąganie zysków, a jego cele statutowe są zbieżne z celami Stowarzyszenia Polskiego. Stowarzyszenie Holenderskie jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Umowa pożyczki przewiduje spłatę zadłużenia wraz z odsetkami w terminach kwartalnych, od dnia 31 grudnia 2011 r. Po początkowym dokonywaniu spłat Stowarzyszenie Holenderskie, motywując to sytuacją finansową, zwróciło się do Stowarzyszenia Polskiego z wnioskiem o odroczenie do dnia 30 września 2013 r. spłaty rat pożyczki i odsetek należnych za trzeci kwartał 2012 r. oraz kolejne kwartały. W związku z powyższym w dniu 10 września 2012 r. strony zawarły umowę prolongaty spłaty pożyczki. W umowie tej Stowarzyszenie Holenderskie zapewniło, iż pożyczka udzielona przez Stowarzyszenie Polskie została w całości wydatkowana na przebudowę budynku, który służy w całości wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Jednocześnie Stowarzyszenie Polskie otrzymało w kopiach następujące dokumenty od Stowarzyszenia Holenderskiego: statut, kosztorys przebudowy budynku, umowę dotyczącą wykonania prac budowlanych w budynku, pozwolenie na używanie budynku po wykonanych pracach budowlanych. Z dokumentów wynika, iż wartość robót budowlanych przekroczyła kwotę pożyczki udzielonej przez Stowarzyszenie Polskie i dotychczas zapłaconych odsetek od pożyczki.

Z uwagi na trudną sytuację Stowarzyszenia Holenderskiego, Stowarzyszenie Polskie rozważa dokonanie na rzecz Stowarzyszenia Holenderskiego darowizny polegającej na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych do dnia zawarcia umowy darowizny rat pożyczki wraz z odsetkami.

W umowie darowizny (zwolnienia z długu) zostanie zawarty warunek, że budynek sfinansowany pożyczką musi w całości służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie.

Natomiast w przypadku ewentualnego zbycia budynku, uzyskane z tego tytułu środki pieniężne również będą musiały w całości zostać przeznaczone wyłącznie na realizację przez Stowarzyszenie Holenderskie wspomnianych celów statutowych. W razie niedotrzymania tych warunków, umowa darowizny ulegnie rozwiązaniu ze względu na zawarty w niej warunek rozwiązujący, zaś umorzone pierwotnie kwoty wynikające z umowy pożyczki będą musiały zostać zwrócone Stowarzyszeniu Polskiemu.

Niezależnie od darowizny w postaci nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z długu, Stowarzyszenie Polskie dokonywało (i będzie dokonywać) okazjonalnych darowizn pieniężnych na rzecz innych stowarzyszeń będących członkami Międzynarodowego Stowarzyszenia. Stowarzyszenia te są organizacjami nie nastawionymi na osiąganie zysków. Darowizny pieniężne były (będą) przekazywane w drodze przelewów bankowych. Każda z takich darowizn była potwierdzona (będzie potwierdzona) oświadczeniem obdarowanego, iż kwota darowizny zostanie przez niego wydatkowana w całości wyłącznie na cele statutowe obdarowanego, które przedmiotowo dotyczą promocji oraz utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie.... W celu potwierdzenia zakresu działalności statutowej obdarowanego, Stowarzyszenie Polskie otrzymało (otrzyma) jego statut. Ponadto obdarowane stowarzyszenie zobowiązało się (zobowiąże się), iż w przypadku ewentualnego wydatkowania kwoty darowizny na inne cele niż promocja lub utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, kwota darowizny zostanie zwrócona Stowarzyszeniu Polskiemu.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż przedstawione w niniejszym wniosku ORD-IN opisy traktuje jako opis jednego zaistniałego stanu faktycznego (dotychczas dokonane darowizny pieniężne) oraz opisy dwóch zdarzeń przyszłych (dokonane w przyszłości darowizny pieniężne oraz przyszła darowizna w postaci nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z zobowiązania do spłaty pożyczki i odsetek).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizna dokonana przez Stowarzyszenie Polskie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób pranych.

2. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizny pieniężne dotychczas dokonane i dokonywane w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia stanowiły (stanowić będą) przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tych darowizn są (będą) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonana przez niego darowizna polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe. W konsekwencji, dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Jak wynika z art. 17 ust. 1c ustawy CIT, powyższego zwolnienia nie stosuje się w przypadku przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek, a ponadto niektórych przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, samorządowych zakładów budżetowych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Nie ma wątpliwości, iż Stowarzyszenie Polskie, będące osobą prawną wpisaną do KRS, nie znajduje się w katalogu podmiotów, w stosunku do których wyłączona została możliwość zastosowania wspomnianego zwolnienia podatkowego.

Do skorzystania z powyższego zwolnienia niezbędne jest spełnienie dwóch warunków, a mianowicie:

* celem podatnika, wynikającym z jego statutu, powinna być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, przy czym podatnik nie ma obowiązku prowadzenia każdego rodzaju działalności wymienionych w tym przepisie,

* uzyskane przez podatnika dochody powinny być przeznaczone na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, będące jednocześnie jego celami statutowymi.

Artykuł 17 ust. 1b ustawy CIT precyzuje, iż zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 ustawy CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochody osiągane przez Stowarzyszenie Polskie mogą korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, iż są one przeznaczone i wydatkowane, bez względu na termin, na działalność statutową Stowarzyszenia Polskiego, o ile przedmiotowo pokrywa się ona z działalnością opisaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Jak wskazuje statut, podstawowym celem Stowarzyszenia Polskiego, oprócz upowszechniania bogactwa kultury chińskiej, jest upowszechnianie wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych oraz ich zdrowotnych właściwości. Realizacja tego celu dokonuje się w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowanie przez członków Stowarzyszenia Polskiego wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Oznacza to, iż w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, celem Stowarzyszenia Polskiego jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony zdrowia, a ponadto działalność kulturalna (polegająca na upowszechnianiu bogactwa kultury chińskiej).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to, że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy równy kwocie przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W interpretacji indywidualnej nr IPPB5/423-400/10-2/AM wydanej w dniu 16 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażono pogląd, że zwolnienie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT będzie miało zastosowanie w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej przez darczyńcę spółki, realizującej cele statutowe darczyńcy. Realizacja celów statutowych oznacza bowiem nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności wymaganej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to z zatwierdzonego statutu. Oznacza to, iż objęcie dochodu zwolnieniem będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej realizowanej przez inny podmiot. Może to być przykładowo dofinansowanie innej jednostki, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele.

Powyższy pogląd został również przedstawiony w uchwale siedmiu sędziów NSA zapadłej w dniu 20 listopada 2000 r. w sprawie o sygnaturze akt I FPS 9/00. Dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt ustawy CIT Sąd uznał, że nie ma (...) podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio".

Skoro celem statutowym Stowarzyszenia Holenderskiego jest promocja oraz utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, to cel ten pokrywa się przedmiotowo z celem Stowarzyszenia Polskiego w postaci organizowania i prowadzenia kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowania wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Istotne jest przy tym, iż statut Stowarzyszenia Polskiego wskazuje, że dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia, do którego należy też Stowarzyszenie Holenderskie.

Stowarzyszenie Polskie dysponuje dokumentami i oświadczeniami Stowarzyszenia Holenderskiego, z których wynika, iż kwota pożyczki została wykorzystana na sfinansowanie robót budowlanych w budynku będącym własnością Stowarzyszenia Holenderskiego. Budynek ten w całości przeznaczony jest na prowadzenie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, pokrywającej się z działalnością Stowarzyszenia Polskiego, a jednocześnie stanowiącej realizacje celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Jeżeli Stowarzyszenie Polskie dokona nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty pożyczki i niezapłaconych dotychczas odsetek, to faktycznie czynność ta będzie stanowiła darowiznę dla Stowarzyszenia Holenderskiego, oznaczającą jednocześnie wydatkowanie dochodów Stowarzyszenia Polskiego w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Jak potwierdził Minister Finansów w piśmie nr PL/LM/834/38/CHI/2010/146 z dnia 29 czerwca 2010 r., instytucja zwolnienia z długu, uregulowana w art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nie stanowi typu umowy. Najczęstszą przyczyną nieodpłatnego zwolnienia z długu jest causa donandi. W tych przypadkach zwolnienie z długu zostaje dokonane przez zawarcie umowy darowizny uregulowanej w przepisach art. 888 i następnych Kodeksu cywilnego.

W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie Polskie podejmie niezbędne kroki, aby zapewnić trwałe wykorzystanie środków pochodzących z umorzonej wraz z odsetkami pożyczki w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Budynek sfinansowany z tych środków musi bowiem w całości służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Jeżeli ewentualnie budynek zostałby zbyty, wówczas kwoty uzyskane z jego sprzedaży również będą musiały w całości zostać przeznaczone na realizację przez Stowarzyszenie Holenderskie wspomnianych celów statutowych. W innym przypadku Stowarzyszenie Holenderskie będzie zobowiązane do zwrotu umorzonej pożyczki i odsetek.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny pieniężne dotychczas dokonane i dokonywane w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia stanowiły (stanowić będą) przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe. W konsekwencji dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tych darowizn są (będą) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to, że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy w równowartości przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego. Potwierdza to interpretacja indywidualna nr IPPB5/423-400/10-2/AM wydanej w dniu 16 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Skoro przedmiotowo celem statutowym obdarowanych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia jest promocja oraz utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie...i, to cel ten pokrywa się co do zakresu z celem Stowarzyszenia Polskiego w postaci organizowania i prowadzenia kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowania wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Istotne jest przy tym, iż statut Stowarzyszenia Polskiego wskazuje, że dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie Polskie dysponuje (będzie dysponować) oświadczeniem obdarowanego stowarzyszenia, iż kwota darowizny została (zostanie) przez nie wydatkowana w całości na cele statutowe obdarowanego przedmiotowo dotyczące promocji oraz utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Stowarzyszenie Polskie otrzymało (otrzyma) statut obdarowanego opisujący cele statutowe obdarowanego stowarzyszenia.

W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie Polskie podjęło (podejmie) niezbędne kroki, aby zapewnić trwałe wykorzystanie środków pochodzących z darowizn w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Obdarowane stowarzyszenie zobowiązało się (zobowiąże się) bowiem, iż w przypadku ewentualnego wydatkowania kwoty darowizny na inne cele niż promocja lub utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie..., kwota darowizny zostanie zwrócona Stowarzyszeniu Polskiemu.

W dniu 20 lutego 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną Nr IPPB5/423-1237/12-2/KS stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczącego:

* darowizny dokonanej przez Stowarzyszenie Polskie polegającej na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami - jest nieprawidłowe,

* darowizny pieniężnej dotychczas dokonanej i dokonywanej w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia - jest nieprawidłowe.

Organ uznał, że dokonanie darowizny na rzecz innego stowarzyszenia w celu wspierania swoich celów może być formą działania Stowarzyszenia, jednak aby Wnioskodawca mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, musi to jednoznacznie wynikać ze Statutu Stowarzyszenia. W statucie Wnioskodawcy zawarty jest jedynie zapis, że działalnością Stowarzyszenia jest upowszechnianie wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, oraz ich zdrowotnych działalności, a także upowszechnianie bogactwa kultury chińskiej. Zdaniem organu, z zapisu tego nie wynika, a tym bardziej nie mówi on wprost, że celem działalności Stowarzyszenia jest także wspieranie działania innych stowarzyszeń, które realizują tożsame cele co Wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do pytania dotyczącego możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku dokonywania przez Wnioskodawcę (obecnie i w przyszłości) darowizn pieniężnych na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia, w calu realizacji swoich celów statutowych organ wskazał podobnie, że aby dokonana darowizna mogła stanowić przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe musi być spełniony warunek występowania zapisu w statucie, że celem Stowarzyszenia jest, między innymi, wspieranie działalności innych Stowarzyszeń.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem Spółka wniosła w dniu 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym tutejszemu organowi zarzuciła naruszenie art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), poprzez wydanie zaskarżonej interpretacji bez odniesienia się do całości przedstawionego we wniosku ORD-IN opisu stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych.

Odpowiedzi na powyższe wezwanie udzielono pismem z dnia 3 kwietnia 2013 r. znak Nr IPPB5/423-1237/12-4/KS (skutecznie doręczonym w dniu 5 kwietnia 2013 r.).

W dniu 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) Spółka wniosła do tut. organu podatkowego skargę na ww. interpretację, w której wnioskowała o jej uchylenie.

Wyrokiem z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 1350/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W uzasadnieniu wyroku sąd wskazał, że zasadniczą przyczyną uznania przez Ministra Finansów za nieprawidłowe stanowiska Skarżącego było stwierdzenie, że ze stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego określonych we wniosku o udzielenie zaskarżonej interpretacji wynika, że "... statut zawiera jedynie zapis, że działalnością Skarżącego jest upowszechnianie wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, oraz ich zdrowotnych działalności, a także upowszechnianie bogactwa kultury chińskiej. Z zapisu tego nie wynika, że celem działalności jest także wspieranie działania innych stowarzyszeń, które realizują tożsame cele co Skarżący...".

Jednakże wbrew temu stwierdzeniu, w części G (p.68) wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego Skarżący wskazał, że dla osiągnięcia swych celów może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Jednocześnie na str. 11 zaskarżonej interpretacji Minister Finansów przywołał stanowisko Ministerstwa Finansów z 16 marca 1995 r., że przez zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostki, ale także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu jednostki. A zatem wydaje się, że organ udzielający interpretacji podziela wzmiankowany pogląd.

Sąd podkreśla w tym miejscu, że powyższe stanowisko zyskało aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych. Dla przykładu w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3213/06 (publik.: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/) wskazano, że "... znaczenie słownikowe pojęcia "działalność" (zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. - uwaga Sądu), oznacza "ogół działań, czynności, starań podejmowanych w określonym, jakimś celu, zakresie; praca, aktywność, działanie; wywieranie wpływu, funkcjonowanie czegoś, oddziaływanie na coś (...) (vide Popularny słownik języka polskiego pod red. naukową prof. dr hab. Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Wilga; także Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). Stwierdzić zatem należy, iż w tak zdefiniowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie (w przedmiotowej sprawie) ochrony zdrowia rozumianej jako wszelkiej społecznej działalności, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno - społeczna nad ludźmi. Powyższe wnioski wynikające z wykładni gramatycznej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniają do twierdzenia, iż dochody fundacji realizującej jednej z celów statutowych jakim jest ochrona zdrowia, przekazywane w formie darowizny (z poleceniem nakładającym obowiązek określonego działania na obdarowanego), środków pieniężnych wyspecjalizowanej fundacji zagranicznej celem leczenia dzieci dotkniętych chorobami nowotworowymi korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie Pogląd ten został zaakceptowany również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. sygn. akt II FSK 827/07 (publik.: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Sąd orzekający w niniejszym składzie podziela cytowane wyżej stanowisko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku złożonym w dniu 17 grudnia 2012 r., po uwzględnieniu prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) sygn. akt III SA/Wa 1350/13, w sprawie oceny prawnej przedstawionego w nim stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy do dochodów przekazanych jako:

* darowizna dokonana przez Stowarzyszenie Polskie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami - jest prawidłowe,

* darowizna pieniężna dotychczas dokonana i dokonywana w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji Podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl