IPPB5/423-1206/12-5/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1206/12-5/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu poniesienia kosztu związanego z przeniesieniem praw autorskich oraz wynagrodzeniem za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu poniesienia kosztu związanego z przeniesieniem praw autorskich oraz wynagrodzeniem za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - XYZ (dalej: "Jednostka") jest inną jednostka organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 z późn. zm.) działającą na podstawie Zarządzenia Nr XX Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia XX.XX.XXX r. w sprawie (...), działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (znak: XXX), utworzoną z dniem XX.XX.XXX r. na podstawie decyzji Nr XX Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia XX.XX.XXX r. (znak: XXX);

Działalność, którą prowadzi Wnioskodawca, mieści się w ramach działalności usługowej, w tym:

1.

na rzecz gospodarki leśnej, m.in.:

a.

zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 43 ust. 3 pkt 3 i pkt 8 ustawy o lasach, związanych z wdrażaniem programów operacyjnych oraz realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub środków krajowych, w tym na rzecz wykonywania zadań jednostki realizującej projekty Lasów Państwowych finansowane przy współudziale środków Unii Europejskiej, obejmujących sporządzanie dokumentacji i wdrażanie poszczególnych etapów projektów,

b.

zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych związanych z rolą Lasów Państwowych jako prowadzącego gospodarstwo leśne, realizujące program działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnych zmian klimatu,

2.

poza gospodarką leśną:

a.

na rzecz zadań administracji rządowej lub zlecanych przez Komisję Europejską do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Programów z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i dziedzin pokrewnych, w tym, na rzecz wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach V osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko,

b.

na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,

c.

na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla sektora leśno-drzewnego i partnerów Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków z Unii Europejskiej.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2012 r. realizuje Projekt LIFE+ " (...)", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NFOŚiGW oraz ze środków własnych.

Wnioskodawca doprecyzował w kwestii źródeł finansowania, że:

50% wartości Projektu pochodzi z Komisji Europejskiej,

39,25% wartości Projektu finansowana jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

10,75% wartości Projektu - finansuje Wnioskodawca.

Realizacja założonego w Projekcie celu odbywa się poprzez:

* przygotowanie i produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych prezentujących najlepsze praktyki w zakresie ochrony wybranych gatunków i siedlisk,

* opracowanie i publikację podręczników dobrych praktyk w zakresie ochrony gatunków i siedlisk organizację spotkań szkoleniowych,

* przygotowanie "map drogowych" ochrony gatunków i siedlisk przez stałe grupy robocze,

* stworzenie panelu informacyjnego i forum w ramach strony internetowej,

* organizację konferencji podsumowującej projekt.

W związku z produkcją serii 11 filmów Wnioskodawca musi podpisać z Producentem Wykonawczym umowę na:

* opracowanie koncepcji,

* opracowanie scenariuszy,

* produkcję,

* emisję tych filmów,

* przeniesienie własności egzemplarzy, na których utrwalono cykl filmowy.

Producent Wykonawczy przenosi na Wnioskodawcę całość autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych. Przeniesienie praw, o których mowa nie jest ograniczone ani czasowo, ani terytorialnie, tzn. odnosi się zarówno do terytorium Polski, jak i do terytoriów wszystkich innych państw.

Za ww. czynności Producent Wykonawczy otrzyma wynagrodzenie.

Planowane jest zawarcie umowy na całość usługi, bez wyceny przeniesienia praw majątkowych i pokrewnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatek na przeniesienie praw autorskich oraz wynagrodzenie za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) mogą stanowić łącznie koszt uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek poniesiony na przeniesienie praw autorskich należy zakwalifikować do wartości niematerialnych i prawnych, zaś wynagrodzenie na produkcje i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) stanowią koszt uzyskania przychodu w chwili jego poniesienia.

Wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych należy ustalić na podstawie cen określonych w umowie, a w przypadku ich braku w oparciu o ceny rynkowe.

W taki sposób ustalona wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej podlega amortyzacji.

Natomiast pozostałą wartość wynagrodzenia z tej umowy, czyli kwotę stanowiącą różnicę między ceną całkowitą z umowy a wartością niematerialną i prawną Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie momentu poniesienia kosztu związanego z przeniesieniem praw autorskich oraz wynagrodzeniem za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) - uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że o "projekcie europejskim" mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tekst jedn.: kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być bowiem objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego Beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu pomocowego.

Należy zauważyć, że na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca od 1 stycznia 2012 r. realizuje Projekt LIFE+ " (...)", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NFOŚiGW oraz ze środków własnych, w następujący sposób:

50% wartości Projektu pochodzi z Komisji Europejskiej,

39,25% wartości Projektu finansowana jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

10,75% wartości Projektu - od Wnioskodawcy.

Realizacja założonego w Projekcie celu odbywa się poprzez:

* przygotowanie i produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych prezentujących najlepsze praktyki w zakresie ochrony wybranych gatunków i siedlisk,

* opracowanie i publikację podręczników dobrych praktyk w zakresie ochrony gatunków i siedlisk organizację spotkań szkoleniowych,

* przygotowanie "map drogowych" ochrony gatunków i siedlisk przez stałe grupy robocze,

* stworzenie panelu informacyjnego i forum w ramach strony internetowej,

* organizację konferencji podsumowującej projekt.

W związku z produkcją serii 11 filmów Wnioskodawca musi podpisać z Producentem Wykonawczym umowę na:

* opracowanie koncepcji,

* opracowanie scenariuszy,

* produkcję,

* emisję tych filmów,

* przeniesienie własności egzemplarzy, na których utrwalono cykl filmowy.

Producent Wykonawczy przenosi na Wnioskodawcę całość autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych. Przeniesienie praw, o których mowa nie jest ograniczone ani czasowo, ani terytorialnie, tzn. odnosi się zarówno do terytorium Polski, jak i do terytoriów wszystkich innych państw.

Za ww. czynności Producent Wykonawczy otrzyma wynagrodzenie.

Planowane jest zawarcie umowy na całość usługi, bez wyceny przeniesienia praw majątkowych i pokrewnych.

Wskutek przeniesienia całości autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych - nastąpi przejście autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do tych utworów poprzez zmianę podmiotu tych praw, tj. osoby, której przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. W miejsce Producenta Wykonawczego - twórcy wstąpi Jednostka jako nabywca.

Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy, która przeniesie na Wnioskodawcę całość autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, nabędzie niematerialny składnik aktywów posiadający wymierną wartość - autorskie prawo majątkowe i prawa pokrewne, upoważniające do czerpania określonych korzyści ekonomicznych (poprzez ich zbycie lub udzielenie licencji na korzystanie z cyklu filmowego w określonych polach eksploatacji).

W rozpatrywanej sprawie na podstawie zawartej umowy z Producentem Wykonawczym Jednostka poniesie zatem koszty dwojakiego rodzaju:

1.

wynagrodzenie za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników),

2.

przeniesienie praw autorskich.

Przechodząc na grunt prawa podatkowego należy wskazać, że zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

1.

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,

2.

koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (tzw. "koszty pośrednie").

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, w danym okresie rozliczeniowym, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

Należy zauważyć, że opisane we wniosku wydatki na wynagrodzenie za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) poniesione na produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych w związku z zawartą umowa z Producentem Wykonawczym, które Jednostka poniesie w związku z realizowanym Projektem LIFE+ " (...)"- jako dotyczące całokształtu działalności podatnika i związane z jego funkcjonowaniem, będą miały charakter kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Co istotne, na podstawie ust. 4e niniejszej ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Należy mieć na względzie, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie innych (niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Konstrukcja przedmiotowego przepisu oparta została na założeniu odroczenia w czasie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków, takich jak np. na nabycie wartości niematerialnych i prawnych.

Wartość odpisów amortyzacyjnych, także tych niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, trzeba uwzględnić podczas ustalania dochodu ze sprzedaży środka trwałego. Przy sprzedaży środka trwałego kosztem uzyskania przychodu jest bowiem różnica między wartością początkową środka trwałego a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Na sumę odpisów amortyzacyjnych składają się odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jak i te niestanowiące kosztów podatkowych (art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stosownie do treści art. 16b ust. 1 pkt 4 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W świetle powyższego opisane we wniosku nabycie całości autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, należy zakwalifikować na gruncie podatkowym jako nabycie wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które podlegają amortyzacji zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 16g ust. 1 powołanej ustawy za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się:

1. w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia,

1a) w razie częściowo odpłatnego nabycia, cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu określonego w art. 12 ust. 5a,

2.

w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia,

3.

w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.

Z uwagi na planowane zawarcie umowy na całość usługi, bez wyceny przeniesienia praw majątkowych i pokrewnych, Wnioskodawca będzie zobowiązany wycenić wartość tego prawa uwzględniając jego wartość rynkową. Stosownie bowiem do art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14. Przepis ten stanowi, że "wartość rynkową", określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że:

1.

poniesiony przez Wnioskodawcę wydatek na wynagrodzenie za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) spełniający przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów Jednostki w chwili ich poniesienia, stosownie do art. 15 ust. 4d i 4e ustawy, z uwzględnieniem wysokości wkładu własnego przy realizacji Projektu;

2.

wskutek przeniesienia przez Producenta Wykonawczego na Jednostkę - jako nabywcę, całości autorskich praw majątkowych do cyklu filmowego i praw pokrewnych związanych z cyklem filmowym wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonanie zależnych praw autorskich do cyklu filmowego, jak również do utworów włączonych do cyklu filmowego z chwilą ustalenia tych utworów lub przedmiotów praw pokrewnych - na gruncie podatkowym powstaną wartości niematerialne i prawne, które zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają amortyzacji.

Z uwagi na planowane zawarcie umowy na całość usługi, bez wyceny przeniesienia praw majątkowych i pokrewnych, Wnioskodawca będzie zobowiązany wycenić wartość tego prawa uwzględniając jego wartość rynkową, stosownie do art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W taki sposób ustalona wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej podlegać będzie amortyzacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie w zakresie momentu poniesienia kosztu związanego z przeniesieniem praw autorskich oraz wynagrodzeniem za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników) - należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w zakresie momentu poniesienia kosztu związanego z przeniesieniem praw autorskich oraz wynagrodzeniem za produkcję i czynności okołoprodukcyjne (w tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nośników). Stosownie do treści złożonego wniosku o interpretację indywidualną tut. Organ nie ma delegacji ustawowej do rozstrzygania poza treść złożonego wniosku, zatem w kwestii skutków podatkowych otrzymanej dotacji i sposobu rozliczenia wydatków ponoszonych w związku z realizowanych Projektem LIFE+ " (...)", będzie mógł wypowiedzieć się dopiero po ewentualnym złożeniu odrębnego wniosku przez Jednostkę w przepisanym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl