IPPB5/423-1152/11-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1152/11-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 312, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania majątku likwidacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania majątku likwidacyjnego polskiej spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako: Wnioskodawca") z siedzibą na terytorium Holandii jest rezydentem podatkowym Holandii, w rozumieniu art. 4 Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (co potwierdzone zostanie stosownym certyfikatem rezydencji). Wnioskodawca jest bezpośrednim udziałowcem G z siedzibą na terytorium Polski (dalej jako: "Spółka"). Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca jest właścicielem więcej niż 10% udziałów Spółki nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania i takie pisemne oświadczenie złoży Spółce.

W związku z planowaną restrukturyzacją rozważana jest likwidacja Spółki na zasadach przewidzianych przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej jako: "k.s.h."). Planowane jest, aby majątek Spółki w wyniku likwidacji został przekazany udziałowcom, w tym Wnioskodawcy. Majątek przekazany w wyniku likwidacji będzie obejmował między innymi udziały w spółce zależnej Spółki. Spółka zależna jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego zapytania otrzymanie majątku likwidacyjnego, w tym w formie udziałów w spółce zależnej, przez Wnioskodawcę, w związku z likwidacją Spółki na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez niego składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Spółki, w związku z jej likwidacją stanowić będzie dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, który na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej także: "ustawa o p.d.o.p."), przy założeniu spełnienia ustawowo przewidzianych warunków, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego z likwidacją osoby prawnej. Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się m.in. wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia. Z powyższego wynika, że w przypadku Wnioskodawcy, przychodem z majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki będzie różnica między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji Spółki a kosztem nabycia lub objęcia udziałów Spółki.

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Niemniej jednak ustawa o p.d.o.p. w art. 22 ust. i nast. przewiduje możliwość zwolnienia przedmiotowych przychodów z opodatkowania, jeżeli spełnione zostaną wymienione w tym przepisie warunki. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jeżeli:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Należy zaznaczyć, że w przypadku przychodu otrzymanego przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym spełnione zostały powyższe warunki tzn.:

1.

Spółka jako podmiot wypłacający przychód z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

Wnioskodawca jako podmiot uzyskujący przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych o którym mowa w pkt 1 jest spółką podlegającą w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (tj. Holandii) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania

3.

Wnioskodawca posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale Spółki,

4.

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie powyższe ma zastosowanie w przypadku kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, nie niej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Powyższe zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości nie mniej niż 10% przez spółkę uzyskująca dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca posiada więcej niż 10% udziałów Spółki nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata. Zatem również warunek wskazany w art. 22 ust. 4a ustawy o p.d.o.p., warunkujący zastosowanie zwolnienia z opodatkowania należy uznać za spełniony.

Należy również zaznaczyć, że powyższe zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli (i) posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności, (ii) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu a) własności b) innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Wobec powyższego mając na uwadze fakt, iż posiadanie udziałów Spółki przez Wnioskodawcę wynika z tytułu własności należy uznać, iż również powyższy warunek zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu Wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej należy uznać za spełniony.

Dodatkowo, zgodnie z art. 22b ustawy o p.d.o.p. wskazane powyżej zwolnienie stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany. Wnioskodawca wskazuje, że taka podstawa prawna przewidziana została w art. 27 Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Zgodnie bowiem z treścią ust. 1 tego przepisu, właściwe organy Umawiających się Państw będą wymieniały informacje, które są niezbędne do stosowania postanowień niniejszej konwencji, oraz informacje dotyczące ustawodawstwa wewnętrznego Umawiających się Państw w odniesieniu do podatków objętych niniejszą konwencją w zakresie, w jakim opodatkowanie przewidziane w tym ustawodawstwie nie jest sprzeczne z konwencją. Wymiana informacji nie jest ograniczona postanowieniami artykułu 1. Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo będą stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie jak informacje uzyskane zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym tego Państwa, i będą mogły być ujawnione jedynie osobom lub organom (w tym organom sądowym albo administracyjnym) zajmującym się wymiarem lub poborem egzekucją lub ściganiem albo rozpatrywaniem odwołań w zakresie podatków objętych konwencją. Takie osoby lub organy będą wykorzystywać informacje wyłącznie w takich celach. Mogą one ujawniać te informacje w jawnym postępowaniu sądowym lub postanowieniach sądowych.

Podobnie, wymiana informacji jest możliwa zgodnie z Dyrektywą Rady z 19 grudnia 1977 r. dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek Ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 powyższej dyrektywy, właściwe władze Państw Członkowskich udzielają sobie wszelkich informacji, 1 które mogą im umożliwić dokonanie prawidłowego naliczenia podatków od dochodu i kapitału oraz wszelkich informacji dotyczących ustanowienia podatków od składek ubezpieczeniowych.

W związku z powyższym, mając na uwadze treść przytoczonego powyżej przepisu, w ocenie Wnioskodawcy również warunek zastosowania zwolnienia z opodatkowania, wynikający z art. 22b ustawy o p.d.o.p. w analizowanym przypadku również należy uznać za spełniony.

Tym samym, biorąc pod uwagę fakt, iż w analizowanym stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, otrzymany przez Wnioskodawcę przychód uzyskany w związku z likwidacją Spółki podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania.

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności m.in. z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji. Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o p.d.o.p. konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia przez Wnioskodawcę, że w stosunku do uzyskanych należności spełnione zostały warunki przewidziane w art. 22 ust. 4 pkt 4. W konsekwencji, jeżeli Wnioskodawca przedłoży certyfikat rezydencji podatkowej, dokumentujący jego miejsce siedziby dla celów podatkowych na terytorium Holandii, a także złoży stosowne oświadczenie zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o p.d.o.p., a pozostałe warunki przedstawione przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym nie ulegną zmianie, to należy uznać, że zostaną spełnione przesłanki, uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania określone w art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy o CIT.

Należy podkreślić, że stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku o interpretację zostało potwierdzone mi w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe. Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r. sygn. IPPB3/423-70/11-2/DR uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy iż "w świetle art. 22 ust. 4a UPodPraw, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat."

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPB5/423-284/10-4/PS potwierdził, że w sytuacji gdy: "Wnioskodawca jest spółką prawa holenderskiego typu "besloten vennootschap met beperkte aansprakelajkheid" podlegającą opodatkowaniu w Holandii podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Ponadto, na moment dokonania likwidacji i wypłaty majątku likwidacyjnego w postaci Nieruchomości Wnioskodawca będzie posiadać minimum 19% udziałów w kapitale zakładowym Spółki i spełni wymóg dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w wysokości min. 10%, przewidziany w art. 22 ust. 4a) Ustawy o PODP. W konsekwencji, należy uznać, że spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i 4a) Ustawy o PODP, uprawniające do zwolnienia dochodu z tytułu otrzymania majątku polikwidacyjnego w postaci Nieruchomości, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o PODP."

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2010 r. sygn. IPPB3/423-642/10-2/AG potwierdził stanowisko podatnika, iż: "Likwidowane Spółki są podatnikami podatku dochodowego, mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca z kolei jest spółką podlegającą w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Na moment dokonania likwidacji i wypłaty majątku likwidacyjnego w postaci Nieruchomości Wnioskodawca będzie posiadać minimum 10% udziałów w kapitale zakładowym Spółek i spełni wymóg dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów, przewidziany w art. 22 ust. 4a Ustawy o CIT. W konsekwencji należy uznać ze spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy o CIT uprawniające do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania majątku polikwidacyjnego w postaci Nieruchomości".

Wnioskodawca wskazał, iż analogiczne stanowisko zajął m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. IPPB3/423-69/11-2/DP;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. IPPB3/423-68/11-2/DP;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r., sygn. IPPB3/423-706/10-2/JG;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r., sygn. IPPB3/423-708/10-2/JG;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPB5/423-284/10-4/PS;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r., sygn. ILPB4/423-212/10-2/ŁM.

Reasumując mając na uwadze, iż:

* w analizowanym stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych udziałów w zyskach osób prawnych z art. 22 ust. 4 oraz art. 22b ustawy o p.d.o.p.,

* rezydencja podatkowa Wnioskodawcy potwierdzona zostanie certyfikatem rezydencji wydanym przez właściwe władze podatkowe, a Wnioskodawca złoży stosowne oświadczenie przewidziane w art. 26 ust. 1f ustawy o p.d.o.p.,

* stanowisko Spółki potwierdza utrwalona linia interpretacyjna organów podatkowych,

otrzymanie przez Wnioskodawcę majątku likwidacyjnego, w tym w formie udziałów w spółce zależnej w związku z likwidacją Spółki stanowić będzie dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, który na podstawie art. 22 ustawy o p.d.o.p. podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl