IPPB5/423-1150/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1150/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest członkiem Grupy A. (grupa podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zależnych pośrednio lub bezpośrednio od spółki z siedzibą w Monachium; dalej "Grupa") i podmiotem zależnym Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji (dalej: "TUM").Spółka świadczy usługi wsparcia na rzecz podmiotów z Grupy obejmujące m.in. usługi wsparcia sprzedaży produktów, usługi likwidacji szkód, usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego oraz usługi pomocnicze do usług ubezpieczeniowych. Dla profesjonalnego, szybkiego i efektywnego świadczenia wymienionych usług konieczne jest, by Spółka posiadała stosowne oprogramowanie. W związku z tym Spółka ponosi wydatki na nabycie, wdrożenie i korzystanie z innowacyjnych systemów informatycznych.

System K.

Dotychczas posiadany przez Spółkę, po części zautomatyzowany system teleinformatyczny, służący do świadczenia usług wsparcia w codziennej działalności Towarzystwa Ubezpieczeń A. (dalej: TUŻ) i TUM (dalej: "TUM i TUŻ", "Towarzystwa") nie dawał możliwości gromadzenia i prezentacji danych ich klientów i agentów w sposób jednolity. W związku z powyższym zaistniała konieczność unowocześnienia wykorzystywanego przez Spółkę systemu dostosowania go do najwyższych, istniejących na rynku standardów.

W 2008 r. Spółka rozpoczęła wdrażanie nowego systemu K. Pozwoliło ono na udoskonalenie usługi wsparcia działalności Towarzystw w zakresie rejestrowania, przetwarzania, przesyłania i raportowania danych o klientach, produktach i agentach Towarzystw. Funkcjonalność systemu K. pozwoliła ponadto na szybkie przeszukiwanie stworzonych z jego pomocą baz danych, ich zestawianie i porządkowanie. Ponadto system K. umożliwił Spółce wsparcie procesu prowadzenia kampanii marketingowych. Funkcjonalność systemu pozwoliła w szczególności na realizację tych kampanii przy wykorzystaniu różnych kanałów tj. listy, telefon, SMS, e-mail, IVR - rozmowy przychodzące, kontakt bezpośredni, bankomaty. Poza tym system K. dał możliwość zamykania, raportowania, harmonogramowania i optymalizacji kampanii, szacowania kosztów ich realizacji oraz zwrotu wydatków poniesionych na ich prowadzenie, a ponadto realizacji kampanii zdarzeniowych.

Dzięki wskazanym funkcjonalnościom system K. ujednolicił sposób gromadzenia i prezentacji danych klientów Towarzystw. Wdrożenie systemu przełożyło się na możliwość szybkiego i bezpiecznego dostępu do hierarchicznie ustrukturyzowanych, zagregowanych i przejrzyście prezentowanych danych o klientach, produktach i agentach Towarzystw. Wdrożenie pozwoliło ponadto na porównywanie i analizę danych klientów oraz wypełnienie luk w źródłach danych. Dodatkowo, funkcjonalność związana ze wsparciem kampanii marketingowych pozwoliła Spółce na dostarczenie Towarzystwom danych niezbędnych do właściwego, kontrolowanego i efektywnego finansowo zarządzania tymi kampaniami. W konsekwencji, wdrożenie systemu K. pozwoliło Spółce na świadczenie udoskonalonych, a w przypadku kampanii marketingowych nowych usług wsparcia działalności Towarzystw, finalnie zaś na dostosowanie usług Spółki do standardów panujących na rynku.

Spółka nabyła system K. na podstawie umowy na stworzenie systemu K. zawartej dnia 2 grudnia 2008 r. pomiędzy Spółką i A. I. Sp. z o.o. (dalej: "AIT") przy udziale TUM i TUŻ (dalej: "Umowa K."). Zgodnie z Aneksem Nr 2 do Umowy K. zawartym w dniu 25 maja 2010 r. Spółka uzyskała prawo do korzystania z systemu "K." w oparciu o udzieloną jej na czas nieoznaczony, niewyłączną licencję do systemu.

Na podstawie Umowy K. Spółka nabyła również niewyłączne sublicencje do oprogramowania:

* S. - dostarczone przez W. I.;

* S. - dostarczone przez S.;

* V. N. - dostarczone przez B. V.;

* O. D. - dostarczone przez F.S.;

* P. - dostarczone przez T.

Wyszczególnione wyżej oprogramowanie (dalej: "oprogramowanie pomocnicze K.") jest niezbędne do wytworzenia i korzystania z systemu K. oraz jego funkcjonowania.

Odbiór systemu K., gotowego do komercyjnego użycia, nastąpił w dniu 31 maja 2010 r. System K. stanowi wartość niematerialną i prawną (dalej: "WNiP"), którą Spółka wprowadziła do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych (dalej: "ewidencja") w 2010 r.

Wartość początkową systemu K. wykazana w ewidencji objęła wydatki poniesione przez Spółkę w latach 2008-2010 na nabycie i korzystanie z systemu K., w tym wydatki na jego wdrożenie, prace dodatkowe dotyczące systemu oraz sublicencje na oprogramowanie pomocnicze K.

Moduły systemu MIS

Spółka świadczy usługi wsparcia w zakresie sprawozdawczości zarządczej. Dotychczas wykorzystywany przez Spółkę system nie dawał możliwości gromadzenia i prezentacji danych w sposób jednolity, a w konsekwencji wymagał unowocześnienia oraz dostosowania do najwyższych istniejących na rynku standardów. W związku z powyższym Spółka poniosła wydatki na nabycie systemu MIS. System pozwolił Spółce na wsparcie Towarzystw w 4 obszarach istotnych z perspektywy sprawozdawczości zarządczej - klienckim, sprzedażowym, finansowym i w obszarze planowania.

W ramach systemu MIS stworzone zostały następujące moduły:

1.

Moduł Analityczna Baza Klientów Firmowych

2.

Moduł Dzienne i miesięczne monitorowanie wykonania planu

3.

Moduł Analiza aktywności efektywności i wykonania planu rekrutacji, prognoz wykonania planu

4.

Moduł Częściowa Analiza contribution brutto

5.

Moduł Budowa Planów centralnych i terytorialnych, formularze do wprowadzania korekt

6.

Moduł dane sprzedażowe banku

7.

Moduł System Planistyczny do planowania produkcji bankowej

8.

Moduł Analiza wskaźników utraty i utrzymania, raport monitoring odnowień majątkowych, podstawowa analiza portfela, analiza konwersji wniosku na polisę

9.

Moduł Analiza Portfela - Spojrzenie poprzez klienta.

Każdy z wyżej wyszczególnionych modułów systemu MIS stanowi odrębne narzędzie informatyczne, posiadające własną funkcjonalność. Funkcjonalność ta umożliwia gromadzenie, porządkowanie, a następnie prezentowanie danych niezbędnych dla sprawozdawczości zarządczej w jednolity sposób. Dodatkowo moduły systemu MIS sprawiają, że dane są pełniejsze, odpowiednio usystematyzowane i bardziej przejrzyste. W konsekwencji nabycie i wdrożenie modułów systemu MIS, zawierających nowe rozwiązania i funkcje doprowadziło do udoskonalenia świadczonych przez Spółkę usług wsparcia sprawozdawczości zarządczej, a w efekcie zwiększenia konkurencyjności Spółki.

Moduły systemu MIS zostały nabyte przez Spółkę na podstawie umowy na dostarczenie systemu MIS zawartej dnia 30 listopada 2009 r. pomiędzy Spółką i AIT przy udziale TUM i TUŻ (dalej: "umowa MIS"). Zgodnie z jej postanowieniami, z chwilą potwierdzenia końcowego odbioru gotowości poszczególnych modułów systemu MIS w protokole odbioru końcowego, na Spółkę niezwłocznie zostaje przeniesiona niewyłączna licencja do korzystania z tych modułów. W tym samym momencie AIT udziela Spółce niewyłącznych sublicencji na korzystanie z oprogramowania niezbędnego do funkcjonowania danego modułu systemu MIS (oprogramowanie pomocnicze modułu).

W roku 2010 Spółka dokonała ostatecznego odbioru modułów systemu MIS wyszczególnionych w pkt 1-5 i zgodnie z powołanymi postanowieniami umowy nabyła licencję do tych modułów. Odbiór i nabycie licencji do modułów systemu MIS wskazanych w pkt 6-9 został natomiast dokonany przez Spółkę w 2011 r.

Każdy z modułów systemu MIS Spółka wykazała w ewidencji jako odrębną WNiP w roku potwierdzenia odbioru modułu i nabycia do niego licencji (odpowiednio w 2010 lub 2011 r.). Wydatki na nabycie i korzystanie z modułów systemu MIS, które zostały uwzględnione w ich wartości początkowej Spółka poniosła w latach 2009 - 2011. Wydatki te objęły w szczególności wynagrodzenie AIT z tytułu dostarczenia modułu systemu MIS (analizy, developmentu, testów i wdrożenia) jak również wynagrodzenie za udzielenie licencji i przeprowadzenie szkoleń.

Nabycie systemu K. i modułów systemu MIS pozwoliło Spółce na świadczenie nowych oraz udoskonalonych usług wsparcia na rzecz TUM i TUŻ. Wskazane usługi Spółka świadczy w oparciu o umowę z dnia 1 marca 2007 r. oraz umowę z dnia 15 grudnia 2010 r. Zgodnie z jej postanowieniami Spółka pobiera wynagrodzenie obliczane według metody koszt plus. Jego podstawę stanowią koszty bezpośrednie i koszty pośrednie według klucza alokacji oraz marża.

Do kosztów bezpośrednich zalicza się w szczególności koszty amortyzacji sprzętu, wydatki na utrzymanie sprzętu i wyposażenia, koszty wdrożenia wszelkich systemów i modułów informatycznych niezbędnych do świadczenia usług, koszty materiałów eksploatacyjnych oraz czynsz za wykorzystywaną przez Spółkę powierzchnię biurową.

W chwili obecnej Spółka rozważa możliwość zastosowania ulgi na nowe technologie w odniesieniu do systemu K. i modułów systemu MIS, z wykorzystaniem których świadczy usługi na rzecz TUM i TUŻ. Wobec powyższego Spółka planuje wystąpić do niezależnej jednostki naukowej z wnioskiem o wydanie opinii oceniającej, czy nabyty przez nią system K. oraz moduły systemu MIS stanowią nowe technologie tj. umożliwiają wytworzenie nowych lub znacznie udoskonalonych usług i nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat.

Spółka zaznacza, iż do chwili obecnej nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części prawa do systemu K., modułów systemu MIS ani oprogramowania pomocniczego dla tych systemów i modułów na rzecz podmiotów z Grupy ani podmiotów trzecich. Spółka nie otrzymała także zwrotu wydatków na nabycie systemu K., modułów systemu MIS oraz oprogramowania pomocniczego do systemu i modułów, w szczególności w postaci dotacji lub subwencji. Spółka nie prowadzi także działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o udzielone jej zezwolenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, Spółka pragnie potwierdzić, czy będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; dalej: "ustawa CIT") poprzez dokonane zgodnie z powołanym przepisem odliczenie 50% wydatków poniesionych na nabycie systemu K. oraz modułów systemu MIS - w sytuacji potwierdzenia przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 361, poz. 615; dalej: "ustawa o ZFN"), iż ów system K. oraz moduły systemu MIS stanowią nowe technologie (tj. nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat oraz umożliwiają wytworzenie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze spełnieniem przesłanek z art. 18b ustawy CIT oraz w sytuacji potwierdzenia przez niezależną od Spółki jednostkę naukową w rozumieniu ustawy o ZFN, że system K. oraz moduły systemu MIS stanowią nowe technologie (nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat oraz umożliwiają wytworzenie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług), Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na nowe technologie i odliczenie od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na ich nabycie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18b ustawy CIT podatnik jest uprawniony do zastosowania ulgi na nowe technologie sytuacji nabycia nowych technologii, przez które rozumie się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co zostanie potwierdzone przez opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o ZFN.

Spółka wskazała, iż nabyty przez nią system K. oraz moduły systemu MIS spełniają przesłanki do skorzystania z ulgi na nowe technologie w rozumieniu ustawy CIT tj.:

* stanowią wartości niematerialne i prawne w rozumieniu ustawy CIT,

* zostały nabyte w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich.

Ponadto Spółka zaznacza, iż nie udzieliła ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii. Jak wynika z przepisów ustawy CIT oraz praktyki organów podatkowych, oprogramowanie które zostało wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, służące np. usprawnieniu wewnętrznych procesów oraz przekładające się na możliwość świadczenia ulepszonych usług (co, podobnie jak niestosowanie technologii przez ostatnie pięć lat ma zostać potwierdzone opinii niezależnej od Spółki jednostki naukowej) może korzystać z ulgi na nowe technologie. Powyższe potwierdza przykładowo indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 kwietnia 2011 r. (sygn. ILPB4/423-28/11-2/ŁM). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-330/09-5/AM) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w indywidualnej interpretacji z dnia 23 lipca 2009 r. (sygn. ILPB3/423-328/09-4/HS) potwierdzili zaś możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie w odniesieniu np. do systemów informatycznych wykorzystywanych do zarządzania firmą, logistyki, obsługi finansowo - księgowej oraz podtrzymywania relacji z klientami.

Jak wynika z art. 18b ust. 4-6, odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii podatnik dokonuje w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniósł te wydatki. Odliczenie dotyczy jedynie tej części wydatków, które zostały uwzględnione w wartości początkowej nowej technologii (WNiP) i które zostały poniesione przez podatnika w roku wprowadzenia WNiP do ewidencji. Za poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uważa się również przedpłaty (zadatki) z roku poprzedzającego rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji.

Mając na uwadze treść powołanego przepisu, w przypadku modułów systemu MIS wprowadzonych do ewidencji w 2011 r. Spółka będzie mogła odliczyć 50% wydatków poniesionych na ich nabycie latach 2010 - 2011. Stosownego odliczenia Spółka dokona w deklaracji CIT-8 składanej za 2011 rok.

Wprowadzenie części modułów systemu MIS oraz systemu K. do ewidencji w 2010 r. powoduje natomiast, że skorzystanie przez Spółkę z odliczenia, o którym mowa w art. 18b ustawy o CIT w odniesieniu do wskazanych WNiP może być dokonane wyłącznie poprzez korektę deklaracji podatkowej CIT-8 za 2010 r. i wystąpienie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. W złożonej korekcie, Spółka będzie mogła odliczyć jedynie wydatki poniesione w latach 2009 - 2010, nie mając możliwości odliczenia wydatków poniesionych w 2008 i 2011 r.

Spółka podkreśla, że jej stanowisko w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Spółka wskazuje przy tym np. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 października 2010 r. (sygn. IPPB5/423-496/10-2/AM) oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/21423-67/10/JD).

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową (w rozumieniu ustawy o ZFN) posiadania przez system K. oraz moduły sytemu MIS statusu nowej technologii, Spółka będzie miała prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie i odliczenie od podstawy opodatkowania (wykazanej w deklaracji za 2010 i 2011 rok) 50% wydatków poniesionych na ich nabycie.

W związku z powyższym uzasadnieniem Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska poprzez stosowną interpretację indywidualną, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl