IPPB5/423-115/11-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-115/11-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a partnerami konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczeń pomiędzy uczestnikami umowy konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Irlandii. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie budowy autostrad, dróg, lotnisk oraz obiektów sportowych.

W 2010 r. Spółka zawarła 3 umowy konsorcjum;

1.

Umowę konsorcjum rzeczowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi, którego celem jest realizacja zamówienia na budowę sekcji Autostrady, (dalej: "Zamawiający"). W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt I";

2.

Umowę konsorcjum finansowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi; którego celem jest realizacja zamówienie na budowę sekcji Autostrady, na rzecz Zamawiającego. W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt II";

3.

Umowę konsorcjum finansowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi, którego celem jest realizacja zamówienia na budowę sekcji Autostrady, na rzecz Zamawiającego. W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt III"

W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się łącznie do powyższych konsorcjów jako "Konsorcja". Spółka pragnie wskazać, że uczestnicy powyższych Konsorcjów są łącznie i solidarnie odpowiedzialni za wykonanie zamówień wobec Zamawiającego. W ramach Projektu I oraz Projektu III Spółka została ustanowiona tzw. liderem konsorcjum (dalej: "Lider Konsorcjum"). W konsekwencji, Spółka będzie reprezentowała uczestników konsorcjum realizującego Projekt I oraz Projekt III (działanie w imieniu wszystkich uczestników konsorcjum), między innymi w zakresie reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zawarcia kontraktu z Zamawiającym oraz zawarcia umów koniecznych dla należytego wykonania Kontraktu z Zamawiającym.

Konsorcjum utworzone w celu realizacji Projektu I stanowi tzw. konsorcjum rzeczowe. Oznacza to, że uczestnicy konsorcjum z góry uzgodnili pomiędzy sobą zakres prac w ramach budowy autostrady, które będzie wykonywał każdy z nich, a także wysokość wynagrodzenia, które otrzyma każdy z uczestników konsorcjum. W praktyce oznacza to, że każdy z uczestników, w zależności od wysokości poniesionych kosztów własnych, zrealizuje na projekcie różny zysk.

Natomiast konsorcja utworzone w celu realizacji Projektu II oraz Projektu III stanowią tzw. konsorcja finansowe. Konsorcjum takie charakteryzuje się tym, że każdy z uczestników konsorcjum wykonuje projekt bez odgórnie ustalonego pomiędzy uczestnikami zakresu rzeczowego robót. W związku z powyższym umowy konsorcjum oraz podpisane przez uczestników umowy wykonawcze do nich zawierają odmienne mechanizmy rozliczenia pomiędzy uczestnikami oraz Liderem Konsorcjum.

Umowa wykonawcza do umowy konsorcjum dotyczącej Projektu I (tj. konsorcjum rzeczowego) przewiduje następujący mechanizm rozliczeń:

* Uczestnicy konsorcjum będą przekazywali Spółce, jako Liderowi Konsorcjum wyliczenie wykazujące kwotę do otrzymania której każdy uczestnik konsorcjum uważa się za uprawnionego zgodnie z jego zakresem prac;

* Następnie Spółka, jako Lider Konsorcjum dostarczy powyższe obliczenia Zamawiającemu;

* Po zatwierdzeniu powyższych wyliczeń przez Zamawiającego w formie tzw. Przejściowego Świadectwa Płatności uczestnicy Konsorcjum wystawią faktury na rzecz Lidera uwzględniającą roboty i kwoty zatwierdzone przez Zamawiającego w Przejściowym Świadectwie Płatności;

* Następnie Lider wystawi zbiorczą fakturę Zamawiającemu uwzględniającą wszystkie kwoty należne dla Konsorcjum na podstawie Przejściowego Świadectwa Płatności. Lider będzie miał prawo otrzymywać płatności w swoim własnym imieniu jak i w imieniu pozostałych Uczestników Konsorcjum.

Natomiast zgodnie z umową wykonawczą do umowy konsorcjum dotyczącej Projektu II oraz III (tj. konsorcjum finansowego, w którym nie ma z góry wyodrębnionego podziału prac pomiędzy uczestnikami konsorcjum), przewidziany jest następujący mechanizm rozliczeń: W przypadku gdy uczestnik konsorcjum wykona określone prace we własnym zakresie, uczestnik ten obciąży wartością tych robót Lidera Konsorcjum. Następnie Lider Konsorcjum rozliczy otrzymaną fakturę w comiesięcznym tzw. Protokole Rozliczeń.

* Rozliczenie finansowe całego konsorcjum nastąpi na podstawie powyższych Protokołów Rozliczeń, w których zawarte będą poniesione przez uczestników konsorcjum (i) koszty ogólne oraz (Ii) koszty robót wykonanych przez uczestników konsorcjum we własnym zakresie.

* Na podstawie wskazanego powyżej Protokołu Rozliczeń (zawierającego poniesione przez uczestników konsorcjów koszty) oraz zaakceptowanego przez Zamawiającego tzw. Przejściowego Świadectwa Płatności, konsorcjum będzie ustalało tzw. Okresowy Wynik Finansowy. Okresowy Wynik Finansowy stanowić będzie różnicę pomiędzy zaakceptowaną przez Zamawiającego w Przejściowym Świadectwie Płatności kwotą wynagrodzenia konsorcjum, a kosztami robót oraz kosztami ogólnymi wskazanymi w Protokole Rozliczeń.

* Po ustaleniu Okresowego Wyniku Finansowego kierownictwo kontraktu dokona ustalenia wyniku finansowego uczestników konsorcjum, dzieląc go zgodnie z przyjętymi w umowie konsorcjum kluczem podziału zysku. Należy wskazać, że Okresowy Wynik Finansowy nie stanowi wynagrodzenia za żadną konkretną usługę budowlaną wyświadczoną przez uczestników konsorcjum a stanowi jedynie podział zysku konsorcjum pomiędzy uczestników.

Dlatego też w powyższym mechanizmie rozliczenia, każdy uczestnik będzie otrzymywał dwa rodzaje przychodu. Pierwszym z nich będzie wynagrodzenie za roboty wykonane w ramach konsorcjum, które zgodnie z umową wykonawczą ma być rozliczane poprzez wystawienie faktury na rzecz Lidera. Drugim rodzajem przychodu będzie kwota otrzymana z tytułu podziału zysku, stanowiącego różnicę pomiędzy uzyskaną od Zamawiającego kwoty a wynikającymi z przygotowanego przez konsorcjum podsumowania kosztów wskazanych w Protokole Rozliczeń. Wynagrodzenie to nie będzie korespondowało z żadną usługą wykonaną przez uczestnika konsorcjum, a będzie stanowiło jedynie jego udział w zysku konsorcjum zrealizowanego na danym projekcie. Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, że w ramach Projektu II (a więc projektu, w ramach którego Spółka nie została wyznaczona Liderem Konsorcjum, funkcje rozliczeniowe polegające na m.in. wystawieniu faktury na rzecz Zamawiającego pełni nie Lider Konsorcjum, a inna spółka będąca uczestnikiem konsorcjum, która zgodnie z umową wykonawczą określana jest jako "Przedstawiciel Lidera").

Podsumowując, Spółka jest:

* uczestnikiem oraz Liderem Konsorcjum rzeczowego w ramach Projektu I;

* uczestnikiem konsorcjum finansowego w ramach Projektu II;

* uczestnikiem oraz Liderem Konsorcjum finansowego w ramach Projektu III;

Uczestnicy Konsorcjów uzgodnili w zawartych umowach, iż umów tych "nie należy interpretować jako utworzenie jakiejkolwiek spółki lub jakiegokolwiek innego trwałego powiązania." W umowach Uczestnicy wyraźnie wskazali również, że "poza Konsorcjum Uczestnicy Konsorcjum występują zawsze we własnym imieniu, a zmiana w składzie Konsorcjum nie jest możliwa."

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisane w stanie faktycznym Konsorcja nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast podatnikami tego podatku pozostają poszczególni uczestnicy Konsorcjów.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisane w stanie faktycznym Konsorcja nie są podatnikami podatku od towarów i usług, natomiast podatnikami tego podatku pozostają poszczególni uczestnicy Konsorcjów.

3.

Czy w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Spółce jako Liderowi Konsorcjum w ramach Projektu I oraz Projektu III będzie stanowiła jej przychód wyłącznie w części, w jakiej będzie ona należna Spółce na podstawie Umowy Konsorcjum, zaś pozostała kwota (tj. należna pozostałym uczestnikom konsorcjum) będzie neutralna podatkowo dla Spółki.

4.

Czy kwota, którą Spółka jako Lider Konsorcjum w ramach Projektu I oraz III przekaże pozostałym Członkom Konsorcjum, w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego z tytułu realizacji kontraktu, będzie neutralna w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu dla Spółki.

5.

Czy biorąc pod uwagę fakt, iż zgodnie z umową konsorcjum dotyczącą Projektu I oraz Projektu III, Zamawiający jest zobowiązany do zapłaty całego wynagrodzenia na rzecz Spółki jako Lidera Konsorcjum (z tytułu prac wykonanych przez wszystkich uczestników Projektu I oraz III), Spółka powinna wystawić fakturę VAT na całą kwotę wynagrodzenia przysługującego konsorcjum, naliczając na niej należny podatek VAT i wykazując ten podatek w swojej deklaracji VAT.

6.

Czy Spółka, jako Lider Konsorcjum w opisanym w stanie faktycznym Projekcie I oraz Projekcie III ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych na nią przez Uczestników Konsorcjum faktur VAT dokumentujących części wynagrodzenia przypadającego na tych Uczestników Konsorcjum w związku z wykonaniem przez nich przydzielonego im w ramach konsorcjum zakresu prac.

7.

Czy otrzymane przez Spółkę wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa przez Spółkę w konsorcjum utworzonym w celu realizacji Projektu II (stanowiącego konsorcjum finansowe, w którym nie ma z góry określonego podziału prac a jedynie określony jest udział w zysku pomiędzy uczestnikami) powinno zostać udokumentowane w taki sposób, że:

* w zakresie, w jakim odnosi się ono do rzeczywiście wykonanych przez Spółkę prac, powinno zostać udokumentowane przez Spółkę fakturą VAT wystawioną na rzecz Przedstawiciela Lidera odpowiedzialnego za rozliczenia z Zamawiającym;

* w zakresie, w jakim stanowi transfer przez Przedstawiciela Lidera Konsorcjum utworzonego w celu realizacji Projektu II części wynagrodzenia od Zamawiającego, należnego Spółce zgodnie z umową konsorcjum, powinno zostać udokumentowane notą księgową.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytania oznaczone nr 1, 3, 4.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytania oznaczone nr 2, 5, 6, 7 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

1.

Ogólne uwagi dotyczące charakteru prawnego konsorcjum

Polskie prawo nie wyodrębnia typu umowy pod nazwą konsorcjum. Niemniej jednak, dopuszczalność zawierania tego typu kontraktów wynika z obowiązującej w polskim prawic zasady swobody umów. Zasada ta wynika z treści art. 353 (1) Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Przez konsorcjum należy rozumieć porozumienie co najmniej dwóch samodzielnych podmiotów, których zamiarem jest wspólne działanie w celu pozyskania i realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego.

Podmioty zawierają konsorcjum z uwagi na to, że przedmiot przedsięwzięcia gospodarczego przekracza ich potencjał finansowy, intelektualny, logistyczny, doświadczenie, technologię, etc. Z uwagi na to, że konsorcja zawierane są na zasadzie swobody umów, mogą przybierać różne formy wzajemnych i zewnętrznych relacji. Wobec tego mogą powstawać konsorcja, np. rzeczowe lub finansowe.

W konsorcjum rzeczowym uczestnicy konsorcjum dzielą między sobą rzeczowo zakres robót budowlanych. Każdy z partnerów wykonuje wydzielony zakres robót. Podział zysku w konsorcjum rzeczowym wynika z podziału rzeczowego prac. Opisany w stanie faktycznym Projekt I jest przykładem konsorcjum rzeczowego. W przypadku konsorcjum finansowego każdy z uczestników konsorcjum wykonuje wspólne przedsięwzięcie bez wydzielania zakresu rzeczowego robót. Partnerzy w konsorcjum finansowym wykonują części składające się na całość przedsięwzięcia sukcesywnie, stosownie do potrzeb, angażując własne aktywa. Następnie dzielą otrzymane przychody i poniesione koszty stosownie do ustalonej partycypacji w zyskach. Opisany w stanie faktycznym Projekt II oraz Projekt IlI jest przykładem konsorcjum finansowego. Uczestnicy konsorcjum wybierają spośród siebie lidera do reprezentowania spraw konsorcjum.

2.

Uzasadnienie stanowiska Spółki do pytania nr 1 oraz pytania nr 2

Zgodnie z artykułem 1 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej podatnikami. Natomiast zgodnie z artykułem 1 ust. 2 Ustawy o p.d.o.p., przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 15 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku, Konsorcja nie zostały zawarte w formie spółki cywilnej i nie prowadzą samodzielnej działalności gospodarczej. Konsorcja nie są także odrębnymi podmiotami, nie mają własnej osobowości prawnej i nie podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej ani do rejestru przedsiębiorców. Żaden przepis prawa nie nadaje także opisanym w stanie faktycznym Konsorcjom zdolności prawnej.

Konsorcja te stanowią jedynie wielostronne porozumienia uczestników mające na celu wyłącznie realizację poszczególnych Zamówień. Co więcej, jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, poza Konsorcjami uczestnicy występują zawsze we własnym imieniu, zaś umów konsorcjum nie należy interpretować jako utworzenia jakiejkolwiek spółki lub jakiegokolwiek innego trwałego powiązania.

W konsekwencji, w opinii Spółki utworzone Konsorcja nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. Podatnikami tych podatków pozostają poszczególni uczestnicy konsorcjum. Powyższe stanowisko w odniesieniu do kwalifikacji konsorcjów jako podatników podatku od towarów i usług zostało potwierdzone w piśmie Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2004 r., stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską nr 5849, w którym Minister Finansów zauważył, iż: w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum. W szczególności należy mieć na uwadze to, że przepisy ww. ustawy, definiując pojęcie podatnika (art. 5) nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym". Zdaniem Wnioskodawcy przywołane pismo znajduje pełne zastosowanie na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, które także nie przewidują możliwości wspólnego rozliczenia grup podatników.

Powyższe stanowisko Spółki potwierdza również interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2010 r. o sygn. IPPP1/443-1316/09-5/AW, w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "Konsorcjum nie jest spółką prawa handlowego ani spółką cywilną, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie podlega rejestracji; nie posiada odrębnej nazwy i siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich działaniach nie związanych z konsorcjum, a w działaniach podejmowanych w ramach konsorcjum realizują wspólną politykę objętą porozumieniem. Tym samym konsorcjum nie stanowi odrębnej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Jednocześnie ustalenia stron w ramach konsorcjum mogą dotyczyć różnych kwestii; np. zasad reprezentacji; sposobu rozliczenia danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach itp. Umowa konsorcjum z reguły wiąże uczestników konsorcjum na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, dla którego zostało ono powołane. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż konsorcjum nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), gdyż nie spełnia ustawowej definicji podatnika. W szczególności konsorcjum nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębną jednostką organizacyjną i nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej. Podatnikami są wyłącznie Uczestnicy Konsorcjum i Lider Konsorcjum, którzy jako równorzędne podmioty zobowiązały się do wykonania wspólnego przedsięwzięcia.

Również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 czerwca 2010 r. o sygn. IPPPI-443-296/10-6/MP wyraźnie wskazano, iż: "Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane. Powyższe skutkuje tym, iż konsorcjum, jako że nie jest podmiotem wymienionym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie może samodzielnie dokonywać rozliczeń podatku od towarów i usług. Podatnikami VAT w zakresie czynności opodatkowanych tym podatkiem, wykonywanych na podstawie umowy konsorcjalnej, będą więc poszczególni wykonawcy wchodzący w skład konsorcjum - w zakresie takim, jaki wynika z zawartej między nimi umowy. W odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych, powyższe stanowisko Spółki potwierdza indywidualna interpretacji przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2010 r. o sygn. IPPB5/423-43/10-2/DG, w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "Analizowana Umowa Konsorcjum nie jest umową spółki cywilnej. Utworzone konsorcjum nie jest także osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej W konsekwencji konsorcjum nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

3.

Uzasadnienie stanowiska w odniesieniu do pytania nr 3 oraz 4

Na wstępie Spółka pragnie wskazać, iż jak zostało to opisane powyżej, Konsorcja nie będą odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnikami takimi są natomiast uczestnicy Konsorcjum. W opinii Wnioskodawcy przychody uczestników z tytułu udziału w Konsorcjach powinny być rozliczane jak przychody ze wspólnego przedsięwzięcia, do których zasad rozliczania odnosi się art. 5 Ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z tym przepisem "Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Jak wynika z powyżej przytoczonego przepisu przychód Spółki jako Lidera Konsorcjum oraz pozostałych uczestników Konsorcjów jest określany proporcjonalnie do posiadanego przezeń udziału w ogóle przychodów. Sposób określenia "udziału" ustawodawca pozostawił zasadniczo woli stron realizujących wspólne przedsięwzięcie. Najczęściej "udział" określany jest w treści umowy dotyczącej wspólnego przedsięwzięcia (np. w umowie konsorcjum). Jedynie w przypadku braku stosownych postanowień w tej kwestii, znajduje zastosowanie domniemanie, że udziały w przychodach są równe.

W sytuacji Wnioskodawcy kwestię udziału w konsorcjach Spółki jako Lidera i pozostałych Uczestników Konsorcjum regulują szczegółowo umowy konsorcjum. W ocenie Wnioskodawcy, pomimo okoliczności, że Spółka będzie, jako Lider Konsorcjum w Projekcie I oraz Projekcie III wystawiała faktury na rzecz Zamawiającego i otrzymywała od niego wynagrodzenie należne wszystkim członkom konsorcjum, przekazywanie pozostałym członkom konsorcjum wynagrodzenia będzie miało jedynie charakter techniczny i Spółka powinna rozpoznawać przychód wyłącznie w wysokości wynagrodzenia określonego w umowie konsorcjum, należnego mu za wykonany zakres prac przyznany w Umowie Konsorcjum.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2010 r., o sygn. IPPB5/423-799/08-2/DG, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika zgodnie z którym: "W ocenie Wnioskodawcy przychód Lidera Konsorcjum stanowi wynagrodzenie należne mu za wykonany przez niego zakres prac określony w Umowie Konsorcjum. Przychodem Lidera nie jest natomiast wynagrodzenie otrzymywane przez Lidera od Klienta i rozdzielane oraz przekazywane przez niego pozostałym Uczestnikom Konsorcjum. Analogiczne stanowisko zostało także zaprezentowane w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 8 kwietnia 2010 r., o sygn. IPPB5/423-43/10-2/DG, w której potwierdzono stanowisko podatnika zgodnie, z którym:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum tj. 99% otrzymanej kwoty. Konsekwencją przyjęcia powyższego stanowiska, tj., że Spółka działająca jako Lider Konsorcjum powinna rozpoznawać przychód wyłącznie w wysokości kwoty należnej jej na podstawie umowy konsorcjum powinno być przyjęcie, że kwoty, które Spółka będzie przekazywała pozostałym uczestnikom konsorcjum nie będą stanowiły jej kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie we wskazanych powyżej interpretacjach przepisów prawa podatkowego) o sygnaturach IPPB5/423-799/08-2/DG oraz IPPB5/423-43/10-2/DG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl