IPPB5/423-1110/11-2/AS - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu ramach P.O. Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1110/11-2/AS Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu ramach P.O. Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki, w stosunku do których Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki, w stosunku do których Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - XYZ sp. z o.o. (dalej: "XYZ" lub "Spółka") jest jedną z sześciu strategicznych spółek grupy kapitałowej XXX pełniących funkcję operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę podlega, co do zasady, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT").

W 2008 r. Spółka zawarła Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych Nr X w Ł. (dalej: "ZSP"), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział "Technikum (...)" (dalej: "klasa g...."). Spółka objęła patronat nad tym kierunkiem nauczania. Zgodnie z Umową Patronacką zawartą w dniu XX.XX.2008 r., Umową Partnerstwa zawartą w dniu XX.XX.2008 r., oraz Listem Intencyjnym z dn. XX.XX.2008 r.: "celem Patronatu jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry dla potrzeb X Sp. z o.o. (§ 1 pkt 3 Umowy Patronackiej). Z ww. dokumentów wynika również, że Spółka będzie prowadzić na swoim terenie praktyczną naukę zawodu dla uczniów wskazanej powyżej klasy gazowniczej (§ 1 pkt 2 oraz § 5 pkt 1 i 2 Umowy Patronackiej). Ponadto, ZSP zobowiązuje się informować uczniów o tym, że Spółka jest uprawniona do zawierania z uczniami indywidualnych umów, w tym przewidujących podjęcie pracy w Spółce po zakończeniu nauki (§ 6 Umowy Patronackiej).

Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pt. " (...)" w ramach Działania 9.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (dalej: "Projekt"). Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (komponent regionalny Programu przeznaczony na projekty realizowane w woj. X).

Projekt ma na celu zwiększenie atrakcyjności i podwyższenie jakości kształcenia w ZSP Nr X w Ł. oraz zwiększenie zdolności do przyszłego zatrudnienia 40 uczniów kształcących się w zawodzie technik gazownik poprzez realizację programu rozwojowego.

W ramach Projektu realizowane będą następujące zadania (w nawiasach wskazano zaplanowane wydatki, które poniesie Wnioskodawca):

* Współpraca ponadnarodowa (organizacja i realizacja wizyt studyjnych u hiszpańskiego i niemieckiego partnera zagranicznego - koszty podróży, zakwaterowania, ubezpieczenia, wynagrodzenie tłumacza; organizacja wizyty studyjnej ekspertów partnera zagranicznego - koszty podróży, ubezpieczenia, zakwaterowania, przejazdów, wynajmu sali, catering; przygotowanie, wydanie, dystrybucja opracowania końcowego - publikacja w języku polskim, angielskim i niemieckim),

* Zarządzanie projektem (wynagrodzenie koordynatora i personelu Biura Projektu; koszty delegacji pracowników; wykupienie adresu internetowego oraz wykonanie i aktualizacja strony internetowej projektu; materiały promocyjne - ulotki, plakaty, banery, tablice, teczki; organizacja konferencji - catering, wynajem sali, materiały promocyjne),

* Organizacja 4 debat dla nauczycieli i pracowników (wynajem sali, catering, wynagrodzenie trenera, opracowanie poradnika dla nauczycieli);

* Kształtowanie kompetencji kluczowych (inicjatywność i przedsiębiorczość) i zawodowych uczniów (wynajem sal na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, wynagrodzenie nauczycieli i pracowników, catering, zakup odzieży atestowanej, opracowanie przewodnika dla uczniów, zakup pendrive, zakup sprzętu do spawania i zgrzewania instalacji gazowych, zakup sprzętu do prowadzenia szkoleń BHP, zakup materiałów reklamowo-promocyjnych),

* Kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (wynagrodzenie trenera, wynajem sal i catering, opracowanie i wydanie materiału szkoleniowego),

* Kształtowanie kompetencji z zakesu języka obcego (zakup podręczników, wynajem sal, catering, wybór szkoły językowej),

* Prowadzenie innych warsztatów wspierających rozwój kompetencji kluczowych i zawodowych (wynagrodzenie doradców zawodowych, wynajem sali, catering, opracowanie i wydanie materiałów szkoleniowych, organizacja wycieczki do Krakowa,),

* Opracowanie graficzne i wydanie uczniowskich teczek portfolio (opracowanie graficzne i wydanie uczniowskich teczek portfolio - prezentujących osiągnięcia uczniów w trakcie procesu kształcenia),

* Konferencja podsumowująca projekt (wynajem sali, catering, wynagrodzenie moderatora konferencji, opracowanie i wydanie materiału upowszechniającego dobre praktyki projektowe, materiały promocyjne dla uczestników konferencji).

Co do zasady, do dofinansowania w Działaniu 9.2. Program Operacyjny Kapitał Ludzki kwalifikują się wszystkie przedstawione wyżej kategorie wydatków zaplanowane w ramach Projektu. Zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu, za wydatek kwalifikowalny nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce przysługuje prawo obniżenia podatku /AT należnego o podatek /AT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pt. " (...)" w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

2.

Czy w przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 Spółce przysługuje prawo do zaliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy p.d.o.p.

Zaznaczyć należy, ze przedmiotem niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest odpowiedź na pytanie w pkt 2 wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek w zakresie pytania w pkt 1 w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony w dniu 29 listopada 2011 r. w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr IPPP1/443-1579/11-2/AW.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku udzielenia przez Ministra Finansów negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 niniejszego wniosku, Spółce będzie przysługiwało prawo zaliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku VAT, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony: "jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, w tej części w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Z powyższych przepisów wynika, że kosztem uzyskania przychodu może być, na zasadzie wyjątku, podatek VAT naliczony, który - na podstawie odpowiednich przepisów ustawy VAT - nie podlega odliczeniu. W związku z tym, w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, może skorzystać z prawa zaliczenia tego podatku VAT naliczonego do kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowej sprawie, udzielenie przez Ministra Finansów negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 będzie oznaczało, że Spółce nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu. W rezultacie, zajdzie przesłanka, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy p.d.o.p., a zatem Spółka będzie mogła zaliczyć ww. podatek VA T naliczony do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca, jako jedna z sześciu strategicznych spółek Grupy Kapitałowej XXX pełniących funkcję operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia. Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W 2008 r. Spółka zawarła Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych Nr X w Ł. (dalej: "ZSP"), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział "Technikum (...)" (dalej: "klasa g...."). Spółka objęła patronat nad tym kierunkiem nauczania. Zgodnie z Umową Patronacką zawartą w dniu XX.XX. 2008 r., Umową Partnerstwa zawartą w dniu 29 grudnia 2008 r., oraz Listem Intencyjnym z dn. 20 marcaXX.XX. 2008 r.: "celem Patronatu jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry dla potrzeb X Sp. z o.o. (§ 1 pkt 3 Umowy Patronackiej). Z ww. dokumentów wynika również, że Spółka będzie prowadzić na swoim terenie praktyczną naukę zawodu dla uczniów wskazanej powyżej klasy gazowniczej (§ 1 pkt 2 oraz § 5 pkt 1 i 2 Umowy Patronackiej). Ponadto, ZSP zobowiązuje się informować uczniów o tym, że Spółka jest uprawniona do zawierania z uczniami indywidualnych umów, w tym przewidujących podjęcie pracy w Spółce po zakończeniu nauki (§ 6 Umowy Patronackiej).

Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pt. " (...)" w ramach Działania 9.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (dalej: "Projekt"). Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (komponent regionalny Programu przeznaczony na projekty realizowane w woj. X).

Projekt ma na celu zwiększenie atrakcyjności i podwyższenie jakości kształcenia w ZSP Nr X w Ł. oraz zwiększenie zdolności do przyszłego zatrudnienia 40 uczniów kształcących się w zawodzie technik gazownik poprzez realizację programu rozwojowego.

Wnioskodawca wskazał, że w ramach Projektu realizowane będą następujące zadania (w nawiasach wskazano zaplanowane wydatki, które poniesie Wnioskodawca):

* Współpraca ponadnarodowa (organizacja i realizacja wizyt studyjnych u hiszpańskiego i niemieckiego partnera zagranicznego

* koszty podróży, zakwaterowania, ubezpieczenia, wynagrodzenie tłumacza; organizacja wizyty studyjnej ekspertów partnera zagranicznego - koszty podróży, ubezpieczenia, zakwaterowania, przejazdów, wynajmu sali, catering; przygotowanie, wydanie, dystrybucja opracowania końcowego - publikacja w języku polskim, angielskim i niemieckim),

* Zarządzanie projektem (wynagrodzenie koordynatora i personelu Biura Projektu; koszty delegacji pracowników; wykupienie adresu internetowego oraz wykonanie i aktualizacja strony internetowej projektu; materiały promocyjne - ulotki, plakaty, banery, tablice, teczki; organizacja konferencji - catering, wynajem sali, materiały promocyjne),

* Organizacja 4 debat dla nauczycieli i pracowników (wynajem sali, catering, wynagrodzenie trenera, opracowanie poradnika dla nauczycieli);

* Kształtowanie kompetencji kluczowych (inicjatywność i przedsiębiorczość) i zawodowych uczniów (wynajem sal na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, wynagrodzenie nauczycieli i pracowników, catering, zakup odzieży atestowanej, opracowanie przewodnika dla uczniów, zakup pendrive, zakup sprzętu do spawania i zgrzewania instalacji gazowych, zakup sprzętu do prowadzenia szkoleń BHP, zakup materiałów reklamowo-promocyjnych),

* Kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (wynagrodzenie trenera, wynajem sal i catering, opracowanie i wydanie materiału szkoleniowego),

* Kształtowanie kompetencji z zakresu języka obcego (zakup podręczników, wynajem sal, catering, wybór szkoły językowej),

* Prowadzenie innych warsztatów wspierających rozwój kompetencji kluczowych i zawodowych (wynagrodzenie doradców zawodowych, wynajem sali, catering, opracowanie i wydanie materiałów szkoleniowych, organizacja wycieczki do Krakowa,),

* Opracowanie graficzne i wydanie uczniowskich teczek portfolio (opracowanie graficzne i wydanie uczniowskich teczek portfolio - prezentujących osiągnięcia uczniów w trakcie procesu kształcenia),

* Konferencja podsumowująca projekt (wynajem sali, catering, wynagrodzenie moderatora konferencji, opracowanie i wydanie materiału upowszechniającego dobre praktyki projektowe, materiały promocyjne dla uczestników konferencji).

Jak zaznaczył Wnioskodawca, co do zasady, do dofinansowania w Działaniu 9.2. Program Operacyjny Kapitał Ludzki kwalifikują się wszystkie przedstawione wyżej kategorie wydatków zaplanowane w ramach Projektu. Zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu, za wydatek kwalifikowalny nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Wnioskodawca podkreślił, że wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie w dniu 29 listopada 2011 r. wydana została pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego Nr IPPP1/443-1579/11-2/AW dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT, której rozstrzygnięcie rzutowało na stanowisko zajęte w interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

W rozstrzygnięciu interpretacji przepisów prawa podatkowego Nr IPPP1/443-1579/11-2/AW dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT wskazano, że ponoszone w ramach Projektu wydatki mają pośredni związek z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem wydatki ponoszone na pozyskanie pracowników oraz ich rozwój są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Zatem Wnioskodawca będzie mógł dokonać odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem nabywanych usług gastronomicznych i noclegowych.

Tym samym, z uwagi, iż Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do wszystkich usług i towarów nabywanych w związku z Projektem będzie przysługiwać prawo do odliczenia, Organ podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, gdyż w stosunku do nabywanych usług gastronomicznych i noclegowych Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zarówno należnego, jak i naliczonego podatku od towarów i usług.

Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy Spółce nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie mógł - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznać za koszt uzyskania przychodu Spółki kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z zaplanowanymi wydatkami na realizację Projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaliczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących ponoszone koszty w ramach projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki naliczonego od wydatków ponoszonych na jego realizację do kosztów uzyskania przychodów Spółki tylko w sytuacji, gdy od wydatków ponoszonych na realizację Projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pt. " (...)" realizowanego w ramach P.O. Kapitał Ludzki, w stosunku do których Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl