IPPB5/423-1079/12-6/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1079/12-6/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-1079/12-2/AS z dnia 27 grudnia 2012 r. (data nadania 28 grudnia 2012 r., data odbioru 4 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)"

w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)"

w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3).

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest spółką prawa handlowego. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Spółka nie jest postawiona w stan likwidacji, ani nie została ogłoszona jej upadłość. Spółka zaliczkę na podatek dochodowy opłaca kwartalnie.

W kwietniu 2012 r. Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") dwie umowy o dofinansowanie projektów w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie rozwoju dwóch innowacyjnych produktów leczniczych (dalej: "Projekty").

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że ww. umowy dotyczą następujących Projektów:

1.: pt. " (...)"

(umowa o dofinansowanie nr XXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),

2.: pt. " (...)"

(umowa o dofinansowanie nr XXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013).

Projekty zostały dofinansowane na poziomie 60,63% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej.

Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu.

W ramach projektów, zgodnie z umowami podpisanymi z PARP, Spółka wykona prace rozwojowe:

Zad. 1) Badania patentowe,

Zad. 4) Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,

Zad. 5) Przygotowanie dokumentacji dla produktu,

oraz

badania przemysłowe:

Zad. 2) Badania substancji czynnej,

Zad. 3) Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego.

Spółka nie będzie wdrażać produktów leczniczych do produkcji. Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w świetle obowiązujących przepisów, w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka może na podstawie art. 15 ust. 4a ustawy o CIT zaliczyć wydatki ponoszone na prace rozwojowe i badania przemysłowe do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia, tj. w momencie ujęcia faktury w księgach rachunkowych Spółki jako zobowiązanie.

2. Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w postaci dotacji celowej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

3. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, to czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji/dofinansowania, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów, Spółka powinna dokonać jednorazowo w miesiącu/kwartale otrzymania dotacji, czy też powinna skorygować wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy za okres, w którym sfinansowane koszty zostały poniesione.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów.

Odpowiedź na pytania Nr 1 i 2 odnośnie skutków podatkowoprawnych otrzymanego dofinansowania na realizację ww. Projektów zostanie udzielona w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 3)

Zdaniem Spółki, będzie ona zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 (...).

W momencie otrzymania dofinansowania, Spółka powinna dokonać stosownej korekty kosztów.

Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania refundacji przez Spółkę.

Należy nadmienić, iż Spółka dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek bankowy uzyskuje potwierdzenie, że wydatki zostały dofinansowane oraz informację o kwotowej wartości dofinansowania.

W momencie kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu Spółka będzie postępować prawidłowo zaliczając (po spełnieniu ogólnych przesłanek przepisów prawa podatkowego) wydatki związane zrealizowanymi Projektami do kosztu uzyskania przychodu.

Dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek Spółki spełni się dyspozycja zawarta w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT i dopiero wówczas Spółka będzie zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na Projekt mogą być ponoszone na przestrzeni kilku lat podatkowych. To doprowadza do sytuacji, w której podatnik dokonując prawidłowej kwalifikacji podatkowej ponoszonych wydatków, będzie ponosił znaczny ciężar w postaci odsetek karno-skarbowych od zaległości podatkowych.

Podobne do Spółki stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2011 r., ILPB3/423-921/10-2/EK.

Odmienne stanowisko skutkowałoby narażeniem podatnika, który w sposób zgodny z przepisami kwalifikuje koszty podatkowe, na odpowiedzialność z tytułu zaległości podatkowych ze względu na zdarzenie od niego niezależne i bez jego winy.

Taka interpretacja przepisów naruszałaby konstytucyjną zasadę zaufania do Państwa i stanowionego przezeń porządku prawnego, bowiem każdy podatnik, który chciałby skorzystać z prawa do uwzględnienia w swoich rozliczeniach podatkowych kosztu prowadzonej działalności gospodarczej, narażony byłby na odsetki karno-skarbowe w sytuacji otrzymania dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)" w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że o "projekcie europejskim" mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tekst jedn.: kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego Beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego.

Należy zauważyć, że na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

Zgodnie z opisanymi we wniosku stanami faktycznymi Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Spółka nie jest postawiona w stan likwidacji, ani nie została ogłoszona jej upadłość. Spółka zaliczkę na podatek dochodowy opłaca kwartalnie.

W kwietniu 2012 r. Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") dwie umowy o dofinansowanie projektów w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie rozwoju dwóch innowacyjnych produktów leczniczych (dalej: "Projekty") pt.:

1.: "(...)"

(umowa o dofinansowanie nr XXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),

2.: "(...)"

(umowa o dofinansowanie nr XXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013).

Projekty zostały dofinansowane na poziomie 60,63% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej.

Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu.

W ramach projektów, zgodnie z umowami podpisanymi z PARP, Spółka wykona prace rozwojowe:

Zad. 1) Badania patentowe,

Zad. 4) Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,

Zad. 5) Przygotowanie dokumentacji dla produktu,

oraz

badania przemysłowe:

Zad. 2) Badania substancji czynnej,

Zad. 3) Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego.

Spółka nie będzie wdrażać produktów leczniczych do produkcji.

Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.

Zauważyć należy, że środki pomocowe, które Spółka będzie otrzymywała na realizację ww. Projektów z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, stanowią przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania:

* w części dotyczącej środków europejskich ("płatności") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* w części dotyczącej współfinansowania krajowego ("dotacja celowa") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanych Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)",

pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy ww. przepisów - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)" dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

Zatem po otrzymaniu dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Zauważyć przy tym należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane, to ujmowanie w ciężar kosztów podatkowych takich wydatków w miesiącach po podpisaniu umowy o dotację a przed jej otrzymaniem nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W takim przypadku podatnik ma pewność, że będzie miał w odpowiedniej części zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek. Zatem ostatecznie podatnik nie poniesie całkowitego ciężaru finansowego poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektów.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku stany faktyczne i przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy środki pomocowe na realizację Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)"

będą wypłacane Spółce po poniesieniu poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektów, Spółka może takie wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów do momentu otrzymania refundacji.

W momencie otrzymania środków pomocowych zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obligujący do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które odpowiadają wartości otrzymanego dofinansowania.

W konsekwencji Wnioskodawca po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Z uwagi na otrzymanie środków pomocowych należy dokonać korekty wcześniejszych wydatków i kosztów w tych miesiącach (okresach), w których podatnik wykazał koszty podatkowe w wysokości zawyżonej poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej, z uwzględnieniem powstałej zaległości podatkowej i związanym z tym obowiązkiem zapłaty odsetek od zaległości.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:

1.: pt. " (...)" i

2.: pt. " (...)"

w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - należało uznać za nieprawidłowe.2: pt. " (...)"

Końcowo zaznaczyć należy, że przywołana przez Wnioskodawcę na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska w sprawie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 lutego 2011 r. Nr ILPB3/423-921/10-2/EK została wydana w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach nie mogą być wiążące dla Organu podatkowego, gdyż nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa i co do zasady wiążą strony w konkretnej sprawie. Wprawdzie organy podatkowe były i są zobowiązane do przestrzegania zasady jednolitego stosowania prawa, jednakże zasada ta nie może być rozumiana jako konieczność wydawania rozstrzygnięć sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających poprzednie błędy.

W aktualnej procedurze wydawania interpretacji indywidualnych w imię zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego Minister Finansów, który jest Organem właściwym do wydawania indywidualnej interpretacji podatkowej może - zgodnie z dyspozycją art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej - z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami proceduralnymi w toku postępowania interpretacyjnego każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe przywołana interpretacja indywidualna Nr ILPB3/423-921/10-2/EK ma jedynie walor informacyjny i nie może być wiążąca dla tut. Organu podatkowego jako analogiczne rozwiązanie dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń przedstawionych w stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl