IPPB5/423-1067/14-4/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1067/14-4/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2014 r. (data wpływu 10 listopada 2014 r.) uzupełnionego pismem z dnia 12 stycznia 2015 r. (data nadania 19 stycznia 2015 r., data wpływu 22 stycznia 2015 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23 grudnia 2014 r. Nr IPPB5/423-1067/14-2/PS (data nadania 7 stycznia 2015 r., data doręczenia 12 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych działalności prowadzonej na terytorium Polski-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 10 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych działalności prowadzonej na terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

K. GmbH z siedzibą w Wiedniu jest spółką prawa austriackiego. Głównym przedmiotem działalności austriackiej spółki jest sprzedaż produktów leczniczych. W związku z zamiarem rozszerzenia działalności na polskim rynku, K. otworzył przedstawicielstwo w naszym kraju. Ww. przedstawicielstwo zostało zarejestrowane w rejestrze przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonym przez Ministra Gospodarki w dniu 23 maja 2014 r. Zgodnie z przepisem artykułu 94 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm., dalej: "usdg"), zakres działania przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego obejmuje jedynie działalność w zakresie promocji i reklamy tegoż przedsiębiorcy zagranicznego. Ww. przedstawicielstwo w Polsce nie stanowi zakładu zagranicznego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 lit. e umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Wiedniu 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921; dalej: "Umowa"), z uwagi na fakt, iż służy wyłącznie prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym. K. GmbH dnia 10 czerwca 2013 r. uzyskał numer NIP jako pracodawca zagraniczny w celu rejestracji, jako płatnik składek na ubezpieczenie społeczne, wymagany przez przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W piśmie z dnia 12 stycznia 2015 r. (data nadania 19 stycznia 2015 r., data wpływu 22 stycznia 2015 r.) Spółka wskazała, że na terytorium Polski nie działa w imieniu Spółki przedstawiciel posiadający i zwyczajowo wykonujący pełnomocnictwo do zawierania umów na terytorium Polski w imieniu Spółki K. GmbH. Działalność Przedstawicielstwa K. GmbH w naszym kraju ogranicza się jedynie do czynności reprezentacyjno-reklamowych. Wszelkie umowy są zawierane bezpośrednio przez K. GmbH w Wiedniu, a wszelkie dokumenty są podpisywane przez członka zarządu K. GmbH w Wiedniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego zarejestrowane w odpowiednim rejestrze prowadzonym przez Ministra Gospodarki jest obowiązane do rejestracji i uzyskania nr NIP, jako odrębny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług (VAT).

2. Czy przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego zarejestrowane w odpowiednim rejestrze prowadzonym przez Ministra Gospodarki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i konsekwentnie, czy jest zobowiązane do składania zeznań podatkowych dla podatku dochodowego od osób prawnych oraz sprawozdań finansowych w zakresie działalności prowadzonej w Polsce.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 2 wniosku.

W kwestiach poruszanych w pytaniu oznaczonym Nr 1, a dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego zarejestrowane w odpowiednim rejestrze prowadzonym przez Ministra Gospodarki nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) w Polsce oraz nie jest zobowiązane do składania zeznań podatkowych dla podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) oraz sprawozdań finansowych w zakresie działalności prowadzonej na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p."), podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu (zatem tacy, jak Wnioskodawca), podlegają obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów, które osiągają na jej terytorium. Jednocześnie jednak w odniesieniu do zasad opodatkowania dochodów osiąganych przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi, zastosowanie znajdują postanowienia wiążących Polskę umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania, które mają pierwszeństwo nad przepisami krajowymi. W konsekwencji, dla określenia zasad opodatkowania w Polsce spółki będącej austriackim rezydentem podatkowym zastosowanie znajdą postanowienia Umowy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy: "zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi".

Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 Umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Jednak zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu, określenie "zakład" nie obejmuje m.in. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.

Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego, działalność prowadzona przez przedstawicielstwo K. GmbH w Polsce ma charakter przygotowawczy i pomocniczy. W konsekwencji nie powoduje powstania zakładu w rozumieniu Umowy. Tym samym, przedstawicielstwo nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a zatem nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p.: "podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku".

W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, obowiązek składania urzędom skarbowym rocznego zeznania o wysokości dochodu osiągniętego w roku podatkowym (zeznania CIT-8) dotyczy wyłącznie podatników podatku dochodowego w Polsce.

Biorąc pod uwagę przytoczoną wyżej argumentację należy uznać, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce, w szczególności w rozumieniu art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p., bowiem, zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Polski. Wobec tego, Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi składania rocznych zeznań CIT-8.

Podkreślić należy, że prawidłowość jej stanowiska znajduje potwierdzenie w ugruntowanej praktyce organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2012 r. (sygn. IPPB5/423-211/12-4/PS), zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, zgodnie z którym: "na terytorium RP nie powstanie zakład w rozumieniu Konwencji, ponieważ na terytorium RP Spółka nie będzie utrzymywała stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona będzie działalność przedsiębiorstwa. Brak jest również na terytorium Polski osoby działającej w imieniu Spółki posiadającej i zwyczajowo wykonującej pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu Spółki. W rezultacie w zakresie transakcji opisanych w stanie faktycznym osiągnięte przychody nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie zgodnie z art. 27 ustawy o CIT obowiązkiem podatnika jest składanie deklaracji podatkowych. W związku z faktem, iż spółka nie będzie podatnikiem na terytorium RP, nie będzie zobowiązana do składania w Polsce zeznania podatkowego o wysokości dochodu (straty) w roku podatkowym".

Zgodnie z art. 27 ust. 2 u.p.d.o.p.: "podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe (...)".

W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, obowiązek składania urzędom skarbowym sprawozdania wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, oraz odpisu uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe dotyczy wyłącznie podatników podatku dochodowego w Polsce.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce, wobec czego nie podlega obowiązkowi składania rocznych sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W tym miejscu tutejszy Organ podatkowy pragnie zauważyć, że przepis art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2015 r. uzyskał następujące brzmienie: Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl