IPPB5/423-105/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-105/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało powołane, zgodnie z § 8 statutu w celu stworzenia odpowiednich warunków swym członkom do uprawiania sportu, wypoczynku fizycznego i rekreacji.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie szkolenia, oraz zawodów i imprez,

2.

udział w zawodach sportowych,

3.

zapewnienie swoim członkom możliwości do uprawiania sporu i rekreacji,

4.

współdziałanie z organizacjami i instytucjami zajmującymi się sprawami sportu, kultury fizycznej i wychowania młodzieży,

5.

podejmowania innych przedsięwzięć, jakie okażą się celowe do realizacji zadań statutowych.

Stowarzyszenie w celu realizacji zadań statutowych wynajmuje korty tenisowe w celu gry w tenisa. Działalność ta, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu postanowień ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Nie jest ona bowiem działalnością zarobkową. Stowarzyszenie zgodnie z legalną definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Wpływy uzyskiwane z wynajmu kortów są w całości przeznaczane na działalność statutową i na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego wykonywania działalności statutowej. Są to w szczególności koszty energii, delegacje młodzieży na turnieje, wynagrodzenia pracowników, ZUS, amortyzacja, artykuły biurowe, sprzęt sportowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z wykonywaną działalnością Stowarzyszeniu przysługuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie, Wnioskodawcza powołał się na ust. 1b powołanego powyżej przepisu, w którym zwolnienie to dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Wnioskodawca zauważył, iż aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Stowarzyszenie musi spełniać dwa warunki:

1.

celem statutowym Stowarzyszenia musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane dochody muszą być wydatkowane - bez względu na termin - na ten cel.

Wnioskodawca stwierdził, że działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych winna być rozumiana szeroko, co oznacza że zwolnieniem objęte jest nie tylko prowadzenie w tym przepisie działalności ale również działania polegające na jej inicjowaniu organizowaniu i wspieraniu. Poza tym przepis ten nie zawiera wymogu, iż wskazane w nim cele statutowe mają być głównymi czy jedynymi celami osoby prawnej.

Ponieważ działania podejmowane przez Stowarzyszenie pokrywają się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z powyższym, zdaniem Stowarzyszenia uzyskiwane dochody podlegają zwolnieniu na podstawie powołanego powyżej przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie to dotyczy takich podmiotów, których cele statutowe są tożsame z celami wymienionymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Dla zastosowania omawianego zwolnienia, dochody mogą być wydatkowane w sposób bezpośredni (np. przez prowadzenie placówki oświatowej), ale i pośredni, np. poprzez wspieranie określonej działalności - jeżeli tylko wynika to z zatwierdzonego statutu jednostki.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

* uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Przy czym zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wymienionych w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

W myśl art. 17 ust. 1a zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

Nie są wolne od podatku również dochody uzyskane z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie powstało zgodnie z § 8 statutu w celu stworzenia odpowiednich warunków swym członkom do uprawiania sportu, wypoczynku fizycznego i rekreacji.

Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie szkolenia, oraz zawodów i imprez,

2.

udział w zawodach sportowych,

3.

zapewnienie swoim członkom możliwości do uprawiania sporu i rekreacji,

4.

współdziałanie z organizacjami i instytucjami zajmującymi się sprawami sportu, kultury fizycznej i wychowania młodzieży,

5.

podejmowania innych przedsięwzięć, jakie okażą się celowe do realizacji zadań statutowych.

Wnioskodawca w celu realizacji zadań statutowych wynajmuje korty tenisowe w celu gry w tenisa. Działalność ta, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu postanowień ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Nie jest ona bowiem działalnością zarobkową. Stowarzyszenie zgodnie z legalną definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Wpływy uzyskiwane z wynajmu kortów są w całości przeznaczane na działalność statutową i na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego wykonywania działalności statutowej. Są to w szczególności koszty energii, delegacje młodzieży na turnieje, wynagrodzenia pracowników, ZUS, amortyzacja, artykuły biurowe, sprzęt sportowy.

Stwierdzić należy zatem, iż Stowarzyszenie realizując cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu, spełnia warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w części przeznaczonej na realizację tychże celów statutowych.

Niezależnie od zajętego stanowiska w kwestii zadanego pytania nadmienić należy, iż odrębnego rozważenia wymaga problematyka odpłatnego wynajmu kortów tenisowych w kontekście spełnienia kryteriów działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Natomiast stosownie do art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Do cech działalności gospodarczej należy zaliczyć jej zarobkowy charakter oraz powtarzalność podejmowanych działań.

Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną jest związany treścią opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl