IPPB5/423-1014/12-7/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1014/12-7/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 14 grudnia 2012 r. Nr IPPB5/423-1014/12-3/PSoraz IPPB2/415-916/12-3/MG (data nadania 14 grudnia 2012 r., data doręczenia 18 grudnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 31 grudnia 2012 r. Nr IPPB5/423-1014/12-5/PS oraz IPPB2/415-916/12-5/MG (data nadania 31 grudnia 2012 r., data doręczenia 3 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków innych niż wynagrodzenie reprezentanta - ponoszonych przez Spółkę w związku z zawarciem umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 16 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków innych niż wynagrodzenie reprezentanta - ponoszonych przez Spółkę w związku z zawarciem umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka I. S.A. z siedzibą w Belgii prowadzi na teranie Polski od początku 2008 r. działalność gospodarczą w przedmiocie obrotu pojazdami samochodowymi i częściami zapasowymi do nich za pośrednictwem Oddziału, założonego na mocy art. 85 Ustawy z dn. 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), występującego pod firmą "I. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce". Na podstawie art. 87 tejże ustawy, będąca belgijskim przedsiębiorcą spółka I. S.A. z siedzibą w Belgii jest zobowiązana ustanowić w swoim Oddziale na terenie Polski osobę upoważnioną do jej reprezentowania, zwaną dalej "Reprezentantem". Reprezentant będzie wykonywał obowiązki w zakresie dokonywania czynności prawnych w imieniu spółki I. S.A., wynikających z funkcjonowania jej Oddziału w Polsce (gdyż jak wiadomo Oddział nie posiada osobowości prawnej, a Zarząd spółki I S.A. urzęduje poza terytorium Polski) odpłatnie i będzie pobierał wynagrodzenie na podstawie zawartej z nim przez Oddział umowy zlecenia.

Jednocześnie, niezależnie od wynagrodzenia wypłacanego Reprezentantowi, Oddział będzie ponosił systematycznie inne koszty, umożliwiające bieżące wykonywanie obowiązków przez Reprezentanta - przede wszystkim dot. kosztów związanych z udostępnieniem mu samochodu służbowego (paliwo, przeglądy techniczne i ewentualne naprawy, myjnia, opłaty parkingowe itp.) w celach służb owych, kosztów jego podróży służbowych (bilety lotnicze, hotele, diety itp.), kosztów udostępnienia mu służbowego telefonu komórkowego, laptopa oraz inne niezbędne wydatki.

W piśmie z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do usunięcia braków formalnych wniosku Pełnomocnik Spółki wskazał, iż

* udostępnione przez spółkę Reprezentantowi: samochód służbowy, telefon służbowy oraz laptop (a także inne ewentualne urządzenia) będą przez niego wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych,

* w zawartej przez spółkę umowie z Reprezentantem będą znajdować się zapisy dotyczące udostępnienia tych składników majątku spółki Reprezentantowi wyłącznie celów służbowych

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki, o których mowa powyżej, inne niż wynagrodzenie Reprezentanta, które będą ponoszone przez I. S.A. Oddział w Polsce w związku ze sprawowaniem funkcji przez Reprezentanta, nie zatrudnionego w Oddziale na podstawie umowy o pracę, lecz wykonującego swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim umowy zlecenia (takie jak wydatki związane z udostępnieniem mu samochodu służbowego albo koszty jego podróży służbowych), będą stanowiły dla Oddziału koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 Ustawy o p.d.o.p. i zarazem nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

2.

Czy zwrócone Reprezentantowi lub poniesione za niego przez Oddział koszty jego podróży służbowych - jeżeli nie będzie on zatrudniony w Oddziale na umowę o pracę, lecz będzie wykonywał swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim umowy zlecenia - a także inne niezbędne wydatki ponoszone przez Oddział w związku z wykonywaniem obowiązków przez Reprezentanta (np. koszty wynikające z udostępnienia mu samochodu służbowego), będą stanowiły dla Reprezentanta przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i z tego powodu Oddział będzie zobowiązany pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też będą przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 Ustawy o p.d.o.f.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 1 wniosku.

W kwestiach poruszanych w pytaniach oznaczonym Nr 2 wniosku, a dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jest oczywiste, że skoro zagraniczny przedsiębiorca, prowadzący Oddział w Polsce, ma ustawowy obowiązek ustanowić Reprezentanta, który będzie dokonywał czynności prawnych w jego imieniu, wynikających z funkcjonowania tego Oddziału, to wszelkie uzasadnione wydatki na rzecz Reprezentanta (nie tylko jego wynagrodzenie) będą służy osiąganiu przychodów przez Oddział, a co najmniej zabezpieczeniu istnienia Oddziału. Wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu mogłyby podlegać tylko te spośród kosztów Reprezentanta, które byłyby wyszczególnione w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

Jeżeli chodzi o wyszczególnione w niniejszym wniosku koszty, które I S.A. Oddział w Polsce zamierza ponosić w związku z powołaniem i wykonywaniem funkcji przez Reprezentanta, to w katalogu przewidzianych kosztów (koszty podróży służbowych Reprezentanta, koszty związane z udostępnieniem mu samochodu służbowego w celach służbowych, koszty udostępnienia mu służbowego telefonu komórkowego, laptopa itp.) nie ma takich pozycji, o których byłaby mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. W ocenie Spółki, do kosztów ponoszonych przez Oddział w związku z wykonywaniem obowiązków przez Reprezentanta nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 38a Ustawy o p.d.o.p., który stanowi iż "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji" - gdyż Reprezentant nie zalicza się do żadnej z tych kategorii osób.

Wynika stąd wniosek, że wszelkie ponoszone przez I S.A. Oddział w Polsce koszty związane z wykonywaniem obowiązków przez Reprezentanta, jeżeli zostaną poniesione w sposób uzasadniony gospodarczo oraz będą służyły uzyskaniu przychodów lub zabezpieczeniu źródła przychodów, stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 Ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl