IPPB5/423-100/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-100/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) oraz odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu dzierżawy gruntów wspólnoty gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu dzierżawy gruntów wspólnoty gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka działa na podstawie statutu, zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 1963 r. O zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.). Statut Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi G., został zatwierdzony zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 6 października 2008 r. Spółka posiada zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym regon wydane dnia 7 stycznia 2009 r. oraz decyzję w sprawie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej z dnia 2 lutego 2009 r. Wpis do KRS nie jest wymagany z uwagi na charakter Spółki, wynikający z przepisów ustawy o wspólnotach gruntowych.

Spółka zawiera umowy na dzierżawę działek rekreacyjnych w wysokości 1 zł/m kw. Przychody uzyskane z dzierżaw są przeznaczane wyłącznie na cele statutowe Spółki, tj. podatek gruntowy, leśny i od nieruchomości, odprowadzany do Urzędu Gminy W, i inne czynności służące zagospodarowaniu Wspólnoty. Do innych czynności należy: pielęgnacja lasu, koszty administracyjne (zatrudnienie księgowego, koszty biurowe, itp.). Spółka korzysta również z płatności bezpośrednich tytułem użytkowania pastwiska. Jednocześnie Urząd Skarbowy w L posiada tytuły wykonawcze do postępowania egzekucyjnego na mocy decyzji Starosty z dnia 17 grudnia 2002 r. za wydobycie kopalin bez wymaganej koncesji w okresie styczeń 2002 - czerwiec 2002 w wysokości 1.100.246,40 zł.

Zarząd ani członkowie Wspólnoty nie ponoszą z tytułu przychodów z dzierżaw żadnych korzyści finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powstaniem Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi G., zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie opinii w sprawie zasadności regulowania przez Spółkę podatku dochodowego.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) Wnioskodawca wskazał, iż jednocześnie zwraca się z prośbą o wydanie opinii dotyczącej zasadności płacenia podatku dochodowego przez Spółkę jako jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującej swoje zadania w dziedzinie rolnictwa z uwzględnieniem ochrony środowiska, tj. zagospodarowując posiadane tereny zgodnie z przepisami ochrony środowiska. W szczególności dotyczy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z prawem podatkowym, w przypadku takiej formy zagospodarowania i przychodach przeznaczanych wyłącznie na cele statutowe Spółki nie jest zasadne płacenie podatku dochodowego od zawartych przez Spółkę umów dzierżaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca w zadanym pytaniu wskazuje, że Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi G. jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej. Jednakże z § 4 Zarządzenia w sprawie zatwierdzenia Statutu Spółki wynika wprost, iż z chwilą zatwierdzenia Statutu Spółka do zagospodarowania Wspólnoty gruntowej wsi Góra nabywa osobowość prawną. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.) Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu. W myśl art. 18 ww. ustawy statut spółki, jak również jego zmiany, zatwierdza właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Z chwilą zatwierdzenia statutu spółka nabywa osobowość prawną.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie opinii dotyczącej zasadności płacenia podatku dochodowego przez Spółkę, wykonującej swoje zadania w dziedzinie rolnictwa z uwzględnieniem ochrony środowiska, tj. zagospodarowując posiadane tereny zgodnie z przepisami ochrony środowiska. W szczególności dotyczy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1c pkt 1 przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach.

A zatem spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28/63, poz. 169 z późn. zm.). Z definicji wspólnoty zawartej w art. 1 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, np. przez wypasanie bydła, pobieranie pożytków naturalnych z lasu lub stawu, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych leśnych, czyli przez udział w zagospodarowaniu wspólnoty gruntowej.

Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że Spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54/2000, poz. 654 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". Stosownie do treści art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ponieważ Wspólnota Gruntowa nie jest osobą prawną w rozumieniu tej ustawy, a stanowi ona zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z jej przepisów. Osobą prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.

Jednakże analiza prawna wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką, utworzoną do sprawowania zarządu nad gruntami wspólnoty ze spółką prawa handlowego. Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej aczkolwiek posiada osobowość prawną nie jest właścicielem gruntów lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą.

Zauważyć należy, iż Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem gruntu wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Grunty te stanowią w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że dochód z dzierżawy czy sprzedaży gruntów będących wyłączną własnością wspólnoty nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochód spółki. Zatem obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdej osobie fizycznej uprawnionej do udziału we wspólnocie gruntowej.

Wspólnota Gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne.

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu zaś żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż Spółka nie jest właścicielem gruntu Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością, przychód uzyskany z tytułu dzierżawy tychże gruntów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdym z członków Wspólnoty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl