IPPB4/4511-648/16-4/GF - Określenie skutków podatkowych sprzedaży samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-648/16-4/GF Określenie skutków podatkowych sprzedaży samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2016 r. (data wpływu 24 maja 2016 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 lipca 2016 r. (data nadania 20 lipca 2016 r., data wpływu 22 lipca 2016 r.) na wezwanie z dnia 7 lipca 2016 r. Nr IPPB4/4511-648/16-2/GF (data nadania 7 lipca 2016 r., data doręczenia 13 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 7 lipca 2016 r. Nr IPPB4/4511-648/16-2/GF (data nadania 7 lipca 2016 r., data doręczenia 13 lipca 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uzupełnienie danych identyfikacyjnych, doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska.

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r. (data nadania 20 lipca 2016 r., data wpływu 22 lipca 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki formalne w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 11 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca wygrał samochód osobowy w konkursie - loterii. Zgodnie z regulaminem loterii wygrana nagroda rzeczowa to samochód osobowy o wartości 50.810,00 zł brutto (kwota na fakturze) wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 5.646,00 zł. Organizator loterii zapłacił podatek od tej wygranej tj. 5.646,00 zł.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jednak udział w loterii - konkursie wziął jako osoba fizyczna na podstawie zgłoszenia paragonu fiskalnego za dokonane zakupy w sklepie.

Ponieważ Wnioskodawcy nie stać na utrzymanie wygranego samochodu, dlatego Wnioskodawca planuje sprzedać go jak najszybciej.

Wnioskodawca planuje go sprzedać przed upływem 6 miesięcy od dnia otrzymania samochodu, tj. od dnia 14 maja 2016 r. Wnioskodawca sprzedaży samochodu planuje dokonać jako osoba fizyczna, gdyż wygrany samochód nie stanowi składnika majątkowego jego działalności gospodarczej. Sprzedaż samochodu nastąpi po jego cenie rynkowej z dnia sprzedaży. Cena sprzedaży będzie niższa niż wartość fakturowa z uwagi na spadek wartości auta używanego w stosunku do auta nowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku zbycia samochodu wygranego w konkursie - loterii przed upływem 6 miesięcy kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wartość fakturowa wygranego samochodu (50.810,00 zł)?

2. Czy sprzedaż samochodu wygranego w konkursie - loterii przed upływem 6 miesięcy od daty otrzymania go, poniżej wartości wskazanej na fakturze VAT spowoduje obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle art. 9 ust. 1-2, art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, art. 19 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 6 i art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3. Czy w związku ze sprzedażą samochodu, jako osoba fizyczna, przed upływem 6 miesięcy i wystąpienia straty z odpłatnego zbycia innych rzeczy, kwota uzyskana ze sprzedaży wygranego samochodu poniżej wartości fakturowej (50.810,00 zł) stanowi przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z powyższym należy wykazać ją w zeznaniu PIT-36 za rok 2016, który Wnioskodawca składa jako prowadzący działalność gospodarczą?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów jest wartość samochodu, jaka została przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie - loterii. Organizator loterii opłacił stosowny podatek. Zatem, wartość fakturowa wygranego samochodu stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu. W ocenie Wnioskodawcy planowana sprzedaż poniżej wartości fakturowej stanowić będzie dla Wnioskodawcy stratę, która nie rodzi obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 2.

Wnioskodawca uważa, że jeżeli sprzeda wygrany samochód przed upływem 6 miesięcy od dnia jego otrzymania, to po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z tego tytułu. Z kolei do ustalenia dochodu z tytułu tej planowanej sprzedaży będzie miał zastosowanie art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem Wnioskodawcy ze sprzedaży tego samochodu będzie cena określona w umowie sprzedaży samochodu. Ponieważ w ww. sprawie przychód nie przewyższy kosztów uzyskania przychodu, Wnioskodawca uważa, że nie będzie na nim ciążył obowiązek podatkowy, jeśli sprzeda wygrany samochód przed upływem 6 miesięcy od daty otrzymania go. Wnioskodawca uważa, że nie uzyska dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3.

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż samochodu za kwotę niższą od wartości fakturowej (ale jednak za cenę rynkową) będzie oznaczała dla Wnioskodawcy stratę z tytułu odpłatnego zbycia innych rzeczy w roku 2016. Zatem, zgodnie z art. 22 ust. 1d ww. ustawy w zeznaniu podatkowym PIT-36, które Wnioskodawca składa jako prowadzący działalność gospodarczą będzie musiał wykazać przychód z odpłatnego zbycia samochodu w wysokości kwoty uzyskanej z planowanej umowy sprzedaży, koszty uzyskania przychodu oraz powstałą stratę, określoną jako różnica tych kwot w rubryce "inne źródła".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. 1a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy - dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24- 25 oraz 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 9 ust. 3 tej ustawy - o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Stosownie do art. 9 ust. 3a ww. ustawy - przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

1.

z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz

2.

ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-d) ww. ustawy - źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając na uwadze powyższy przepis, źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest tylko taka sprzedaż, która łącznie spełnia następujące przesłanki:

* nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,

* została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy - przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu - wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy - dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d ww. ustawy - w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:

1.

wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo

3.

równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy zatem stwierdzić, że planowaną przez Wnioskodawcę czynność sprzedaży samochodu osobowego wygranego w konkursie - loterii winno zakwalifikować się do źródła przychodu, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy, tj. sprzedaż rzeczy, i rozpatrywać przez pryzmat uregulowań przywołanego wyżej przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany wyżej przepis formułuje zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, generuje źródło przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe rozważania należy stwierdzić, że przychodem ze sprzedaży samochodu jest cena, którą Wnioskodawca uzyska od kupującego, wynikająca z umowy sprzedaży, o ile będzie odpowiadała wartości rynkowej tej rzeczy. Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu planowanej sprzedaży samochodu, dokonanej przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w loterii. Należy przy tym podkreślić, że w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie może być 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygrania samochodu w konkursie. Wartość tego podatku nie ma wpływu na ustalenie dochodu (straty) ze sprzedaży.

Reasumując, przychodem uzyskanym z planowanej sprzedaży samochodu przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło jego nabycie będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, którą Wnioskodawca uzyska od kupującego, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Przychód ten winien być wykazany w zeznaniu rocznym PIT-36 (formularzu właściwym dla rozliczenia podatku za 2016 r.) w wierszu zatytułowanym "Odpłatne zbycie rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy". Natomiast kosztami uzyskania przychodu (nabycia) będzie wartość samochodu, która została przyjęta do obliczenia podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie.

Należy przy tym podkreślić, że zbycie przez Wnioskodawcę samochodu, o którym mowa we wniosku - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie - za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia, tj. wygrania w konkursie - loterii, skutkuje tym, że po jego stronie nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem jednakże, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiegnie od wartości rynkowej. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego. Niemniej ciąży na Wnioskodawcy obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym składanym za 2016 r. przychodu z tytułu zbycia (sprzedaży) samochodu, kosztów uzyskania przychodu poniesionych w celu uzyskania przychodu oraz wyniku (różnicy) tych dwóch elementów, tj. dochodu lub straty. Każdy bowiem podatnik, sprzedając rzecz przed upływem pół roku od jej nabycia, zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji, czyli dochodu lub straty.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl