IPPB4/4511-201/16-2/MS - PIT w zakresie kwalifikacji kosztów z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-201/16-2/MS PIT w zakresie kwalifikacji kosztów z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. organu 22 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji kosztów z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej opłaty za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz opłaty za wypis i wyrys z rejestru gruntów jako koszt odpłatnego zbycia,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji kosztów z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego,

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydz. Cyw. Wnioskodawczyni otrzymała w spadku 1/2 lokalu mieszkalnego po zmarłym w dniu 25 lipca 2011 r. Stanisławie S. (ojciec). Było to prawo własności - odrębna własność. Wnioskodawczyni była wcześniej właścicielką 1/2 lokalu mieszkalnego (prawo własności). Wnioskodawczyni właścicielką została na mocy postanowienia Sądu Rejonowego, roki sądowe z dnia 8 czerwca 2000 r. po zmarłym w dniu 6 czerwca 1999 r. Loeonardzie S. (stryj). Lokal (odrębna własność) został sprzedany w dniu 26 sierpnia 2015 r. Rep - notariusz A. za kwotę 120.000 zł. Od czasu zgonu Leonarda S. upłynęło ponad 16 lat, od daty śmierci drugiego spadkodawcy Stanisława S. upłynęły 4 lata. Po śmierci drugiego spadkodawcy Stanisława S. Wnioskodawczyni ponosiła wszystkie opłaty prawem przewidziane w celu utrzymania nieruchomości lokalowej w stanie niepogorszonym. Lokal był niezamieszkały po dacie 25 lipca 2011 r. (wcześniej w lokalu mieszkał Stanisław S. Lokal nie był wynajmowany. Wnioskodawczyni mieszka w Q. (prawo własności). Z tytułu nabycia spadku (1/2) po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni została zwolniona z podatku od spadków - decyzja US.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy poniżej podane wydatki Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu:

* opłaty za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego,

* opłaty za wypis i wyrys z rejestru gruntów (starostwo radomskie),

* podatek od nieruchomości (lokal mieszkalny) uiszczony do Urzędu Miasta,

* podatek od nieruchomości z tytułu dzierżawy gruntu pod garaż uiszczony do Urzędu Miasta,

* podatek z tytułu użytkowania wieczystego gruntu - lokal mieszkalny płacony do Urzędu Miasta,

* podatek z tytułu dzierżawy garaży - do Urzędu Miasta,

* opłata za postanowienie Urzędu Skarbowego - postanowienie o zwolnieniu z podatku spadkowego,

* opłata do X. - energia elektryczna, opłata za przesył - opłata stała,

* opłata do Y. - opłaty za gaz, opłata za przesył,

* opłaty eksploatacyjne płacone do Wspólnoty Mieszkaniowej - niezbędna do otrzymania prawa własności.

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Ze względu za zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu nabycia spadku po zmarłym ojcu, Wnioskodawczyni uważa, że powinna móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wymienione wyżej wydatki.

Wnioskodawczyni nie uzyskałaby przychodu, gdyby wymienione koszty nie zostały zapłacone. Wnioskodawczyni uważa, że powinna móc zaliczyć wyszczególnione obciążenia do kosztów uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości oraz ww. praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub prawa wieczystego użytkowania gruntów następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8, dla określenia jego skutków podatkowych istotne jest zatem ustalenie daty nabycia nieruchomości lub praw.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała w spadku 1/2 lokalu mieszkalnego po zmarłym w dniu 25 lipca 2011 r. ojcu. Było to prawo własności - odrębna własność. Wnioskodawczyni była wcześniej właścicielką 1/2 lokalu mieszkalnego (prawo własności). Wnioskodawczyni właścicielką została na mocy postanowienia Sądu po zmarłym w dniu 6 czerwca 1999 r. stryju. Lokal został sprzedany w dniu 26 sierpnia 2015 r. Od czasu zgonu stryja upłynęło ponad 16 lat, od daty śmierci drugiego spadkodawcy upłynęły 4 lata. Po śmierci drugiego spadkodawcy Wnioskodawczyni ponosiła wszystkie opłaty prawem przewidziane w celu utrzymania nieruchomości lokalowej w stanie niepogorszonym.

Zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Przy określeniu momentu nabyciu spadku decydujące znaczenie będzie mieć data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

W przedmiotowej sprawie uznać więc należy, że Wnioskodawczyni stała się właścicielem lokalu mieszkalnego stopniowo, bowiem w 1999 r. nabyła udział w przedmiotowej nieruchomości w spadku po stryju oraz w 2011 r. nabyła udział w spadku po zmarłym ojcu.

Z uwagi zatem na fakt, że nabycie prawa do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło odpowiednio w części w 1999 r. oraz w części w 2011 r., pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy należy liczyć oddzielnie w stosunku do każdego udziału jaki Wnioskodawczyni nabyła.

Biorąc więc powyższe pod uwagę, sprzedaż lokalu mieszkalnego w 2015 r., w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 1999 r. nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ będzie dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast, sprzedaż lokalu mieszkalnego, w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2011 r. w spadku po zmarłym ojcu, nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w związku z tym stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś dochód uzyskany z tej sprzedaży będzie opodatkowany według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Natomiast jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30e ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest zobowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4 do dnia zapłaty podatku włącznie.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Można do takich kosztów zaliczyć np.:

* koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

* prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,

* koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,

* wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód. Kosztów odpłatnego zbycia nie należy jednak utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu, zasady ustalania których uregulowane zostały w art. 22 ust. 6c i 6d.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, do kosztów odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni może zakwalifikować wszystkie koszty, które były niezbędne, tzn. musiały być poniesione, aby czynność sprzedaży doszła do skutku. Do kosztów tych Wnioskodawczyni może zatem zakwalifikować opłatę za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz opłatę za wypis i wyrys z rejestru gruntów.

W związku z powyższym opłata za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz opłata za wypis i wyrys z rejestru gruntów nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu ze sprzedaży ww. nieruchomości, o którym mowa w art. 22 ust. 6d ustawy. Wskazane wydatki należy bowiem zakwalifikować do kosztów odpłatnego zbycia, które zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszą przychód, który Wnioskodawczyni uzyskała z tej sprzedaży.

Udział w lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku, zatem w celu określenia kosztów uzyskania przychodu, należy zastosować art. 22 ust. 6d ustawy.

W myśl ww. art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Określony w zacytowanym wyżej art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalog wydatków, które w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, nabytych w drodze spadku, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu ma zatem charakter katalogu zamkniętego, w związku z czym tylko wydatki wyraźnie w nim wskazane mogą pomniejszyć uzyskany przychód.

Przepis art. 22 ust. 6d ww. ustawy w sposób jednoznaczny wylicza jakie wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia m.in. lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku. Są nimi:

* udokumentowane nakłady na lokal zwiększające jego wartość,

* kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej ten podatek przypada na udział w tym lokalu.

Powołany przepis art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny, lub w inny nieodpłatny sposób mogą być tylko udokumentowane nakłady, zwiększające wartość nieruchomości w czasie ich posiadania. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu innych wydatków niż wymienione. Zatem sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6d ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do ustalenia, czy ponoszone przez Wnioskodawczynię opłaty za postanowienie Urzędu Skarbowego (postanowienie o zwolnieniu z podatku spadkowego), opłata do X. (energia elektryczna, opłata za przesył, opłata stała), opłata do Y. (opłata za gaz, opłata za przesył) oraz opłaty eksploatacyjne płacone do Wspólnoty Mieszkaniowej stanowią koszt uzyskania przychodu, o który można pomniejszyć przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Odnosząc się do kwestii odliczenia jako koszt uzyskania przychodu ww. opłat należy wyjaśnić, że zgodnie z powyższymi przepisami przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy (koszty odpłatnego zbycia) oraz w art. 22 ust. 6c i 6d ww. ustawy (koszty uzyskania przychodu). Jak już wyżej wskazano do kosztów odpłatnego zbycia zalicza się wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku, a zatem tylko takie wydatki, które są bezpośrednio związane z samą czynnością sprzedaży. Kosztem odpłatnego zbycia nie są natomiast koszty utrzymania lokalu mieszkalnego poniesione od śmierci spadkodawców do dnia sprzedaży mieszkania. Ww. wydatki nie stanowią warunku dokonania sprzedaży. Innymi słowy Wnioskodawczyni nie poniosła ww. wydatków po to, aby móc dokonać sprzedaży lokalu mieszkalnego, lecz z obowiązku ich ponoszenia, jak każdy inny właściciel. Każdy właściciel/współwłaściciel lokalu mieszkalnego zobowiązany jest do ponoszenia ww. opłat, niezależnie od tego, czy lokal zamierza sprzedać, czy też nie. Jeżeli opłat tych nie regulował na bieżąco to uczynić to musi chcąc taki lokal sprzedać, ale nie z tego względu, że jest to wydatek poniesiony w celu sprzedaży a dlatego, że wcześniej opłaty nie były ponoszone na bieżąco, a następny właściciel lokalu mieszkalnego nie może zostać obciążony obowiązkiem uregulowania tych opłat za kogoś innego (poprzedniego właściciela), dlatego nie chce go nabyć z długami.

Ww. opłaty ponoszone od daty śmierci spadkodawcy do dnia sprzedaży lokalu mieszkalnego nie mogą również stanowić kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opłaty administracyjne (opłata do X., opłata do Y., opłaty eksploatacyjne do Wspólnoty Mieszkaniowej oraz opłata za postanowienie Urzędu Skarbowego) w żaden sposób nie mieszczą się w ustawowych kryteriach kosztu uzyskania przychodu, zawartych w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Opłaty te nie są nakładem zwiększającym wartość lokalu, a zatem brak jest podstaw prawnych do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Nakładem na lokal zwiększającym jego wartość są np. wydatki mające na celu ulepszenie lokalu, a nie wydatki poniesione na opłaty, które ze zwiększeniem jego wartości nie mają nic wspólnego. Żaden właściciel lokalu chcący go sprzedać nie może opłat płaconych w czasie posiadania lokalu odliczać. Opłaty te nie zwiększają wartości lokalu tylko są należnością za korzystanie z lokalu. Skoro nie były nakładem na lokal, to nie podlegają odliczeniu, bo wprost zabrania tego ustawodawca.

Ponadto podatek od nieruchomości uiszczony do Urzędu Miasta, podatek od nieruchomości z tytułu dzierżawy gruntu pod garaż, podatek z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, podatek z tytułu dzierżawy garażu, również nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wydatki nie są bowiem nakładem zwiększającym wartość nieruchomości, a zatem brak jest podstaw prawnych do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, należy stwierdzić, że sprzedaż w 2015 r. lokalu mieszkalnego w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 1999 r. nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ będzie dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Natomiast, sprzedaż lokalu mieszkalnego, w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2011 r. w spadku po zmarłym ojcu, nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w związku z tym stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś dochód uzyskany z tej sprzedaży będzie opodatkowany według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. Do kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawczyni nie może zaliczyć wydatków poniesionych na opłaty za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego, opłaty za wypis i wyrys z rejestru gruntów, podatku od nieruchomości uiszczonego do Urzędu Miasta, podatku od nieruchomości z tytułu dzierżawy gruntu pod garaż, podatku z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, podatku z tytułu dzierżawy garaży, opłat za postanowienie Urzędu Skarbowego (postanowienie o zwolnieniu z podatku spadkowego), opłata do X. (energia elektryczna, opłata za przesył - opłata stała), opłat do Y. (opłaty za gaz, opłata za przesył) i opłat eksploatacyjnych płaconych do Wspólnoty Mieszkaniowej. Wskazać należy, że Wnioskodawczyni do kosztów odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego może zakwalifikować opłatę za ogłoszenie o sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz opłatę za wypis i wyrys z rejestru gruntów (jeżeli opłata za wypis i wyrys koniecznie poniesione były w celu dokonania sprzedaży lokalu mieszkalnego).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl