IPPB4/415-984/10-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-984/10-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 10 marca 2011 r. (data nadania 10 marca 2011 r., data wpływu 14 marca 2011 r.,) na wezwanie z dnia 1 marca 2011 r. Nr IPPB4/415-984/10-2/SP (data nadania 1 marca 2011 r., data doręczenia 3 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych do pracy w biurach spisowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych do pracy w biurach spisowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) Burmistrz Zarządzeniem z dnia 1 czerwca 2010 r. utworzył Gminne Biuro Spisowe na potrzeby powszechnego spisu rolnego 2010 r. Zgodnie z art. 17 ust. 3 i 4 tej ustawy, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Pracownikom tym zostały przyznane dodatki spisowe. Dodatek ten został wypłacony zgodnie z 54 ust. 1-4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagradzania za wykonanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym (Dz. U. Nr 2005, poz. 1582 z późn. zm.).

Wynagrodzenie zostało wypłacony członkom Gminnego Biura Spisowego w okresie 01.06.2010 - 31 października 2010 r. Przy naliczeniu dodatku spisowego policzono podatek 18% bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, składek ZUS i zdrowotnych. Dokonywane czynności spisowe nie wchodziły w zakres obowiązków pracowniczych. Urząd Miejski jako płatnik składek w ustawowym terminie wystawił tym osobom PIT-11, w którym uwzględnił wypłacone dodatki spisowe w pozycji przychody z osobiście wykonywanej działalności.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 1 marca 2011 r. Nr IPPB4/415-984/10-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Powyższe zostało uzupełnione w terminie - pismem z dnia 10 marca 2011 r. (data nadania 10 marca 2011 r., data wpływu 14 marca 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle powyższych przepisów wykonywanie przez oddelegowanych pracowników Urzędu Miejskiego czynności spisowych zleconych przez komisarzy spisowych należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i w związku z tym należy zastosować koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

2.

Czy w związku z przesłaniem już dla pracowników Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2010 rok bez kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca jako płatnik powinien przesłać do podatników informację o możliwości uwzględnienia w rozliczeniu rocznym 20% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Dodatek spisowy wypłacony pracownikom Urzędu Miejskiego był związany z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarza spisowego, stąd przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co uprawnia do uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodów. W sytuacji kiedy w momencie wypłaty dodatku nie uwzględniono kosztów uzyskania przychodów i zgodnie ze stanem faktycznym wystawiono za 2010 r. PIT-11, obecnie do podatników powinny zostać wysłane informacje o możliwości uwzględnienia zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w rocznym zeznaniu PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ww. ustawy). W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała zarządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z jego § 1 wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) Burmistrz Zarządzeniem z dnia 1 czerwca 2010 r. utworzył Gminne Biuro Spisowe na potrzeby powszechnego spisu rolnego 2010 r. Zgodnie z art. 17 ust. 3 i 4 tej ustawy, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Pracownikom tym zostały przyznane dodatki spisowe. Dodatek ten został wypłacony zgodnie z 54 ust. 1-4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagradzania za wykonanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym (Dz. U. Nr 2005, poz. 1582 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacone dodatki spisowe pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku, do których mają zastosowania 20% zryczałtowane koszty uzyskania przychodu.

Wnioskodawca wskazał również, iż przy naliczeniu dodatku spisowego został pobrany podatek w wysokości 18% bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, składek ZUS i zdrowotnych. W przesłanej do pracowników informacji PIT-11 wypłacone dodatki spisowe wykazano w pozycji - przychody z osobiście wykonywanej działalności - bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy istnieje możliwość przekazania tym pracownikom dodatkowej informacji o możliwości uwzględnienia w rozliczeniu rocznym 20% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

W tym miejscu należy wyraźnie podkreślić, iż wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) został zamieszczony w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1591).

Wobec powyższego informację PIT-11 należy sporządzać zgodnie z ww. rozporządzeniem, co niewątpliwie sprowadza się do stwierdzenia, iż płatnik obowiązany jest wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości faktycznie potrąconej (uwzględnionej przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych).

Wzór informacji PIT-11 zawiera pozycję umożliwiającą wykazanie kosztów uzyskania przychodów od przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zatem, jeśli płatnik nie zastosował kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu i chce poinformować pracowników o możliwości zastosowania takich kosztów, tut. organ zauważa, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zobowiązuje ani nie zakazuje płatnikowi sporządzania dodatkowych informacji. Należy więc przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła postępowania podatkowego, w myśl której dowodem może być wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem - art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, tut. Organ stoi na stanowisku, iż Wnioskodawca może przesłać do podatników informacje o możliwości uwzględnienia w rozliczeniu rocznym 20% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów od wypłaconych dodatków spisowych.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Organ wydający interpretację opiera się bowiem wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. To po stronie podatnika spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia wszystkie wymagane przesłanki czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl