IPPB4/415-98/11-5/MP - Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz osobom zatrudnionym na umowę zlecenie lub o dzieło w związku z realizacją 7 Programu Ramowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-98/11-5/MP Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz osobom zatrudnionym na umowę zlecenie lub o dzieło w związku z realizacją 7 Programu Ramowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) oraz w piśmie z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data nadania 11 kwietnia 2011 r., data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-91/11-2/AS, IPPB4/415-98/11-2/MP z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data nadania 5 kwietnia 2011 r., data odbioru 7 kwietnia 2011 r.), a także w piśmie z dnia 4 maja 2011 r. (fax - data nadania 4 maja 2011 r., data wpływu 4 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz osobom zatrudnionym na umowę zlecenie lub o dzieło w związku z realizacją 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz osobom zatrudnionym na umowę zlecenie lub o dzieło w związku z realizacją 7 Programu Ramowego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. Nr IPPB5/423-91/11-2/AS, IPPB4/415-98/11-2/MP tut. Organ wezwał Spółkę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uzupełnienie braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data nadania 11 kwietnia 2011 r., data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 maja 2011 r. (fax - data nadania 4 maja 2011 r., data wpływu 4 maja 2011 r.) Spółka uzupełniła braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 7 na prace badawcze przy realizacji projektu. Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego przeznaczony dla MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw) w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej. Realizacja Kontraktu rozpoczęła się 1 stycznia 2010 r. Projekt ma charakter międzynarodowy; uczestniczy w nim łącznie 8 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z czterech państw Unii Europejskiej. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu z Włoch-jw. rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską - D. w Brukseli. Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską, Spółka pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu. Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym.W skład Konsorcjum wchodzą małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu i jednostki odpowiedzialne za prowadzenie prac badawczych.

Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu prowadzącym prace badawcze. Prace badawcze prowadzone przez Spółkę są finansowane w następujący sposób:

* Koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej zaliczki tytułem finansowania prac badawczych w wysokości 75% ich kosztów,

* Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy Umowy Konsorcyjnej przekazuje na wskazane konto Wnioskodawcy zaliczkę w wysokości 100% kosztów prac badawczych. Płatności wykonywane przez koordynatora na rzecz Spółki są zgodne z harmonogramem i w wysokości wynikającej z zapisów Umowy Konsorcyjnej.

* Koszty realizacji prac badawczych ponoszone przez Wnioskodawcę przy realizacji Projektu finansowane są wyłącznie, tj. w 100% ze środków 7 Programu Ramowego. Przy realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie korzysta z zasobów udostępnionych przez osoby trzecie w formie transferów finansowych i aportów na realizację projektu.

* Rozliczenie tych płatności, zgodnie z umową konsorcyjną następuje przez wystawienie faktur VAT przez podmiot realizujący prace badawczo-naukowe, obciążających Partnerów konsorcjum wdrażających wyniki badań. Wartość tych faktur jest zgodna z budżetem projektu zapisanym w umowie konsorcyjnej i zakresem wykonanych prac dokumentowanych raportami badawczymi przyjmowanymi przez Konsorcjum.

* Bilansowo istnieje różnica pomiędzy kosztami rzeczywistymi księgowanymi po stronie kosztów realizacji projektu, a wartością prac zapisaną w umowie z Komisją Europejską. Uzyskany dochód wynika z różnicy pomiędzy kosztami zaksięgowania z tytułu realizacji projektu, a wartością zapisaną w umowie i potwierdzoną wystawieniem faktur przez Wnioskodawcę. Ten sposób finansowanie prac badawczych przez Komisję Europejską wynika z przepisów dotyczących korzystania z instrumentu finansowego Komisji Europejskiej; umowa konsorcyjną ma w tym przypadku zapisy dopuszczające dochód dla partnerów konsorcjum wykonujących badania.

Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy z Komisji Europejskiej za pośrednictwem Koordynatora są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Powstała różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami (kosztami) a dofinansowaniem projektu ze środków wspólnotowych staje się dochodem firmy zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 75% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu są rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: datę, nazwę projektu, zakres tematyczny realizowanych prac oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu. Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu, obliczane jest wynagrodzenie pracowników oraz koszty obciążające m.in. projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej i generowane są dwie listy płac:

a.

lista podstawowa - nie obejmująca wynagrodzenia związanego realizacją projektu,

b.

lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią merytoryczną realizacją projektu, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w zakresie udokumentowanym kartami pracy.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń za prace nie związane z realizacją projektu (lista płac podstawowa "a") zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych są odprowadzane zgodnie z Ustawą. Od dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania badawcze projektu, odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych względem podstawy odpowiadającej poziomowi 25% kwoty wynagrodzenia, od pozostałej kwoty odpowiadającej poziomowi 75% kwoty wynagrodzenia, nie są odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (lista "b").

Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych do realizacji projektu jest następująca:

* Środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia zostają przelane na konto główne spółki i wypłacone w złotych polskich osobom realizującym zadania badawcze projektu. Odpowiednie kwoty wynagrodzeń zostają zaksięgowane na wydzielonym subkoncie wynagrodzeń związanych z realizacją projektu.

* W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone na realizację projektu pokrywają kwotę należnych wynagrodzeń, to wówczas od 75% wypłaconej części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu nie są odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zostały wyczerpane, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, od części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu są odprowadzane w pełnej wysokości.

Oprócz zatrudnienia pracowników etatowych przy realizacji omawianego projektu, Spółka zatrudnia przy jego realizacji osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania badawcze na umowę zlecenie. Taka sytuacja prawna jest dopuszczana przez Komisję Europejską, a dokumentowana w przepisach ogólnych dotyczących uznawania kosztów realizacji projektu jako kosztów kwalifikowanych. Podobnie, jak w przypadku pracowników etatowych, rejestracja wykorzystania środków unijnych na wynagrodzenia osób pracujących na umowę zlecenie będzie realizowane w tym przypadku na podstawie kart pracy o analogicznej strukturze do zastosowania dla pracowników etatowych. Na takiej samej zasadzie odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy. Osoby zatrudniane na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło bezpośrednio realizują zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem pracownika etatowego Spółki odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przy realizacji prac badawczych a wartością faktury za badania naukowe wystawianej przez Wnioskodawcę dla partnerów Konsorcjum wdrażających badania stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem od osób prawnych w części stanowiącej dochód Spółki.

2.

Czy dochody pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę bezpośrednio realizujących zadania badawcze projektu, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską.

3.

Czy przedstawiony sposób określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu jest prawidłowy.

4.

Czy dla osób zatrudnianych na umowę zlecenie lub o dzieło, w przedmiotowej sprawie obowiązują te same zasady dokumentowania czasu pracy oraz określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które są stosowane dla pracowników etatowych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wynagrodzenie wypłacane pracownikom bezpośrednio realizującym zadania projektu podlega zwolnieniu z podatku od osób fizycznych na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 21 ust. 1 pkt 46, w części finansowanej przez Komisję Europejską i w stosunku określonym w umowie z Komisją Europejską, jako koszty kwalifikowane, tj. w wysokości 75% dla zadań badawczych.

W opinii Wnioskodawcy, przedstawiony sposób naliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników bezpośrednio realizujących zadania jest prawidłowy, gdyż prowadzona dokumentacja w postaci kart pracy dla tych pracowników, zawierająca opis realizowanej pracy, datę i liczbę przepracowanych godzin jest wystarczająca do udokumentowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków wspólnotowych Komisji Europejskiej.

Według Wnioskodawcy, takie same zasady dokumentowania czasu pracy oraz określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, mogą być stosowane zarówno dla pracowników etatowych, jak i pracowników zatrudnianych na umowę zlecenia lub o dzieło, pod warunkiem, że osoby zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło bezpośrednio realizują zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem pracownika etatowego odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

2.

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 7 na prace badawcze przy realizacji projektu. Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego przeznaczony dla MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw) w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej.

Realizacja Kontraktu rozpoczęła się 1 stycznia 2010 r.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007 - 2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademia, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta projektu, który otrzymał środki pomocowe.

Pierwsza wskazana przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy ustalenia podmiotu, któremu służyć ma pomoc zagraniczna, tj. ustalenie beneficjenta. W przedmiotowej sprawie beneficjentem pomocy zagranicznej jest Spółka. Ze stanu faktycznego wynika, iż kontrakt na realizację projektu został zawarty przez Komisję Europejską a międzynarodowym Konsorcjum, w którym uczestniczy 8 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z czterech państw Unii Europejskiej, w tym Spółka.

Należy wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, która je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu.

Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat w pełnej wysokości, zgodnie z art. 31 ustawy, w przypadku pracowników oraz zgodnie z art. 41 ustawy, w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umów o dzieło.

Jak wynika z ww. przepisu drugą z okoliczności mającą wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Tylko wynagrodzenie za czynności i prace bezpośrednio związane z realizacją programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane, ze środków pomocowych. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdego pracownika zatrudnionego w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującego wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niczym nieuzasadnione.

Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, na który jest przeznaczona pomoc unijna. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Ponadto należy dodać, że zarówno Wnioskodawca - płatnik jak i pracownik oraz pozostałe osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych zaangażowane w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne dla oceny. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy, umowy zlecenie lub o dzieło.

Należy wskazać, że tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnione przez Wnioskodawcę osoby tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do wypłacanych wynagrodzeń zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że ww. podatnicy bezpośrednio realizują cele programu.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku dochody, otrzymywane przez pracowników jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z Wnioskodawcą od 2010 r. i w latach następnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty przez Wnioskodawcę - beneficjenta 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, były finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego ujętych w stosownych dokumentach programowych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zatem w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej Wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat w pełnej wysokości.

W związku z powyższym sposób określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z Wnioskodawcą jest prawidłowy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl