IPPB4/415-954/12-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-954/12-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data nadania 31 stycznia 2013 r., data wpływu 4 lutego 2013 r.), na wezwanie z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-954/12-2/MP (data nadania 24 stycznia 2013 r., data odbioru 28 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-954/12-2/MP (data nadania 24 stycznia 2013 r., data odbioru 28 stycznia 2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data nadania 31 stycznia 2013 r., data wpływu 4 lutego 2013 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 30 września 2012 r. Wnioskodawczyni zakończyła staż w Zakładzie Produkcyjnym. Staż ten odbywał się w ramach projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu stażowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet IV: Szkolnictwo wyższe i nauka, działanie 4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki oparty na wiedzy, poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Staż trwał 3 miesiące od 1 lipca 2012 r. do 30 września 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymywała jako wynagrodzenie stypendium stażowe. Staż ten odbywał się na podstawie umowy trójstronnej o staż, zawartej pomiędzy zakładem pracy, uczelnią i stażystą (Wnioskodawczynią). W umowie jako stażystka Wnioskodawczyni zadeklarowała wolę udziału w projekcie z warunkami przedstawionymi w umowie o dofinansowanie projektu. Oferta stażowa była ogłoszona i skierowana do wszystkich studentów będących na 1 roku studiów magisterskich. Dlatego możliwość odbywania stażu w roku 2012 miało tylko 16 studentów najlepszych, spełniających ścisłe kryteria i wysokie wymagania komisji rekrutacyjnej. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż była uczestnikiem projektu stażowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, do którego faktycznie skierowana była pomoc ze środków unijnych. Co miesiąc Wnioskodawczyni pobierała stypendium stażowe wypłacane w ramach tego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanego stypendium stażowego Wnioskodawczyni powinna odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z pismem z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że otrzymywane przez Nią stypendium jest zwolnione z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni była uczestnikiem projektu stażowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, do którego faktycznie skierowana była pomoc ze środków unijnych. Co miesiąc Wnioskodawczyni pobierała stypendium stażowe wypłacane w ramach tego projektu na podstawie umowy trójstronnej o staż, zawartej pomiędzy zakładem pracy, uczelnią i stażystą (Wnioskodawczynią).

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie - jak wynika z treści wniosku - uczestnikiem przedmiotowego projektu jest Wnioskodawczyni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacone Wnioskodawczyni (tekst jedn.: uczestnikowi projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendium - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od przychodów uzyskanych z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawczynię pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego należy stwierdzić, iż dotyczyło ono indywidualnej sprawie osoby, która się o nie ubiegała i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl