IPPB4/415-941/11-5/JK2 - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, nabytej uprzednio w drodze dziedziczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-941/11-5/JK2 Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, nabytej uprzednio w drodze dziedziczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) oraz w piśmie z dnia 20 lutego 2012 r. (fax - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 20 lutego 2012 r., za pośrednictwem poczty - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 22 lutego 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 9 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-941/11-2/JK2 (data nadania 10 lutego 2012 r., data doręczenia 15 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-941/11-2/JK2 z dnia 9 lutego 2012 r. (data nadania 10 lutego 2012 r., data doręczenia 15 lutego 2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie nazwy i adresu organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego) właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (fax - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 20 lutego 2012 r., za pośrednictwem poczty - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 22 lutego 2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku wydanego przez Sąd Rejonowy Wydział Cywilny z dnia 4 października 2007 r., Wnioskodawca nabył własność nieruchomości położonej we wsi P., w gminie R. w powiecie r., województwo obejmującej między innymi działkę Nr 72/2 o powierzchni 0,0713 ha oraz działkę 72/8 o powierzchni 0,0337 ha objęte KW. Zgodnie z treścią uchwały Rady Gminy z dnia 21 października 2011 r. w sprawie nabycia nieruchomości, Rada Gminy wyraziła zgodę na odpłatne nabycie między innymi ww. działek Nr 72/2 o powierzchni 0,0713 ha oraz Nr 72/8 o powierzchni 0,0337 ha położonych w obrębie wsi P., z przeznaczeniem na budowę nowej drogi pozwalającej skomunikować wieś P. z droga krajową. Gmina poinformowała Wnioskodawcę, iż w przypadku odmowy uwzględnienia propozycji zbycia obu działek zostaną one wywłaszczone. Ze względu na tę okoliczność Wnioskodawca podjął rozmowy z Gminą w celu ustalenia zasad zbycia, przekazania ww. nieruchomości na cele inwestycji - budowy drogi, tak by nie było potrzeby przeprowadzania postępowania wywłaszczeniowego. W oparciu o protokół uzgodnień sporządzony w dniu 10 listopada 2011 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą podpisana została umowa sprzedaży. Na mocy tej umowy Gmina nabyła własność obu działek z przeznaczeniem na budowę drogi (co zaznaczono wprost w treści aktu notarialnego) za cenę 51.726,00 złotych. Gdyby nie doszło do zawarcia takiej umowy nieruchomość zostałaby wywłaszczona w trybie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (fax - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 20 lutego 2012 r., za pośrednictwem poczty - data nadania 20 lutego 2012 r., data wpływu 22 lutego 2012 r.) Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o nadeptujące informacje:

Spadkodawca Wnioskodawcy zmarł 6 września 2007 r. W ślad za § 2 ust. 2 Umowy sprzedaży z dnia 8 grudnia 2011 r., wskazać należy, iż zawarcie przedmiotowej Umowy sprzedaży poprzedzały rokowania jakie toczyły się pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą w trybie art. 114 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r., a zatem, sprzedaż działek przeznaczonych pod budowę drogi odbyła się w trybie przepisów o wywłaszczeniu - co potwierdza także protokół uzgodnień sporządzony dnia 10 listopada 2011 r., stanowiący załącznik do Umowy sprzedaży z dnia 8 grudnia 2011 r. Nie zawarcie umowy w wyniku rokowań prowadzonych w trybie art. 114 ustawy o gospodarce nieruchomościami skutkowałoby, zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego. Zgodnie bowiem z art. 115 ust. 2 ustawy, wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego następuje po bezskutecznym upływie dwumiesięcznego terminu do zawarcia umowy, o której mowa w art. 114 ust. 1, wyznaczonego na piśmie właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, a także osobie, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe na tej nieruchomości. Uchwałą Rady Gminy z dnia 21 października 2011 r. w sprawie nabycia nieruchomości, Rada Gminy wyraziła zgodę na odpłatne nabycie między innymi ww. działek Nr 72/2 o powierzchni 0,0713 ha oraz Nr 72/8 o powierzchni 0,0337 ha położonych w obrębie wsi P., z przeznaczeniem na budowę nowej drogi pozwalającej skomunikować wieś P. z droga krajową. Według Wnioskodawcy bezspornym jest zatem, iż działka Nr 72/8 oraz działka Nr 72/2 przeznaczone były na cele publiczne. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, celami publicznymi w rozumieniu ustawy są: wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, (...). Natomiast w myśl art. 112 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej nieodpłatnie w dniu 4 października 2007 r., w drodze zawarcia w dniu 8 grudnia 2011 r. umowy sprzedaży nieruchomości przeznaczonej na budowę drogi gminnej, tj. na cele uzasadniające jej wywłaszczenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży w sytuacji gdy nieruchomość ta została zbyta na cele, które uzasadniałyby jej wywłaszczenie, nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości oraz nabycie nastąpiło po cenie niższej o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu. Wnioskodawca wskazuje, iż nabycie nieruchomości przez Niego nastąpiło nieodpłatnie w okresie dłuższym aniżeli 2 lata przed jej zbyciem, zaś zbycie nastąpiło w drodze zawarcia umowy sprzedaży. Kwota uzyskana w tej drodze jest według Wnioskodawcy przychodem, lecz uważa, że jest to przychód wolny od opodatkowania, gdyż cała transakcja nastąpiła w celu uniknięcia postępowania wywłaszczeniowego. Za interpretacją przepisu Wnioskodawcy, przemawia treść interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Warszawie z dnia 16 października 2009 r. Nr IPPB4/415-506/09-2/SP. Organ podatkowy w tej interpretacji przyjął, że takie dochody są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku nabycia nieruchomości ich części oraz udziału w nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa w ww. przepisie winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

W myśl art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci spadkodawcy jest dniem nabycia spadku przez spadkobierców. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Powyższe oznacza, że do nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości wchodzącej w skład masy spadkowej doszło w dniu 6 września 2007 r., czyli w dacie tożsamej ze śmiercią spadkodawcy Wnioskodawcy i od końca tego roku, tj. 2007 należy liczyć okres 5 lat, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Ponieważ z w dniu 8 grudnia 2011 r. Wnioskodawca sprzedał na rzecz Gminy nieruchomość nabytą w drodze spadku bezsporne jest, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż tej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, czyli transakcja ta dla Wnioskodawcy stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości, nabytej w 2007 r. należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

W myśl natomiast art. 112 ust. 1 ww. ustawy przepisy rozdziału 4 tej ustawy (wywłaszczanie nieruchomości) stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (art. 112 ust. 3 ww. ustawy).

Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna (art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Jak wynika z powyższego, w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne może zostać wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane w przypadku, gdy cele publiczne nie mogą być osiągnięte w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

Zatem wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane tylko wówczas, gdy prawo do nieruchomości położonej na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne nie może być nabyte w drodze umowy. Jednak przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego powinny zostać podjęte próby nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z podmiotem, któremu przysługuje prawo do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego. Jak wynika z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami jednym z celów publicznych w rozumieniu tej ustawy jest budowa dróg publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że w dniu 4 października 2007 zostało wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym spadkodawcy w dniu 6 września 2007 r., po którym Wnioskodawca nabył własność nieruchomości obejmującej między innymi działkę Nr 72/2 o powierzchni 0,0713 ha oraz działkę 72/8 o powierzchni 0,0337 ha. Zgodnie z treścią uchwały Rady Gminy z dnia 21 października 2011 r. w sprawie nabycia nieruchomości, Rada Gminy wyraziła zgodę na odpłatne nabycie między innymi ww. działek z przeznaczeniem na budowę nowej drogi pozwalającej skomunikować wieś P. z droga krajową. Gmina poinformowała Wnioskodawcę, iż w przypadku odmowy uwzględnienia propozycji zbycia obu działek zostaną one wywłaszczone. Ze względu na tę okoliczność Wnioskodawca podjął rozmowy z Gminą w celu ustalenia zasad zbycia, przekazania ww. nieruchomości na cele inwestycji - budowy drogi, tak by nie było potrzeby przeprowadzania postępowania wywłaszczeniowego. W oparciu o protokół uzgodnień sporządzony w dniu 10 listopada 2011 r., pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą podpisana została umowa sprzedaży, na mocy której Gmina nabyła własność obu działek z przeznaczeniem na budowę drogi (co zaznaczono wprost w treści aktu notarialnego) za cenę 51.726,00 zł. Zawarcie przedmiotowej umowy sprzedaży poprzedzały rokowania jakie toczyły się pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą w trybie art. 114 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż działek przeznaczonych pod budowę drogi odbyła się w trybie przepisów o wywłaszczeniu. Nie zawarcie umowy w wyniku rokowań prowadzonych w trybie art. 114 ustawy o gospodarce nieruchomościami skutkowałoby, zgodnie z art. 115 ust. 2 tej ustawy, wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż obie działki przeznaczone były na cele publiczne.

Jednakże, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Z analizy tego przepisu wynika również, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

* nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

* cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W analizowanym stanie faktycznym odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz gminy nastąpiło po upływie 4 lat od nabycia tej nieruchomości. Zatem pierwsza z przesłanek wyłączających zwolnienie nie wystąpiła. Ponadto w związku z tym, iż w przedmiotowej sprawie nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę w drodze spadku było nieodpłatne należy stwierdzić, że istotnie nie powstanie u Wnioskodawcy zobowiązanie podatkowe, ponieważ nie wystąpi sytuacja, w której cena nabycia nieruchomości będzie niższa niż 50% ceny zbycia. Oznacza to, że jest niespełniony również drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

W związku z powyższym na podstawie przestawionego stanu faktycznego i brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl