IPPB4/415-916/10-4/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-916/10-4/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r., data nadania 25 lutego 2011 r.) na wezwanie z dnia 10 lutego 2011 r. Nr IPPB4/415-916/10-2/LS (data nadania 10 lutego 2011 r., data doręczenia 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Między Wnioskodawczynią i jej małżonkiem wystąpił spór. Istnieje problem w jakiej wysokości każdy z małżonków może odliczyć ulgę na dziecko urodzone 3 marca 1996 r. które nie uzyskiwało żadnych dochodów w 2009 r.. Wnioskodawczyni sprawuje władzę rodzicielką nad dzieckiem. Zarówno w stosunku do niej jak i dziecka nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy o podatku tonażowym. W roku 2009 rodzina pozostawała we wspólnym gospodarstwie domowym. Podatek zapłacony przez Wnioskodawczynię za rok 2009 wynosił - 1476,00 zł (jeden tysiąc czterysta siedemdziesiąt sześć zł), podatek zapłacony przez męża Wnioskodawczyni za rok 2009 wynosił 80,00 zł (słownie: osiemdziesiąt zł). Ulga na dziecko za rok 2009 wynosiła - 1112,04 zł (słownie: jeden tysiąc sto dwanaście zł 04/100 gr) za cały rok tj. 92,67 zł (słownie: dziewięćdziesiąt dwa zł 67/100 gr) za jeden miesiąc. W związku z tym mąż Wnioskodawczyni mógł mieć tylko do zwrotu podatek zapłacony w wysokości - 80 zł, czyli mógł odliczyć ulgę na dziecko do wysokości zapłaconego podatku tj. za 1 miesiąc, a pozostała część ulgi w wysokości 1019,37 zł za 11 miesięcy mogła być odliczona od podatku Wnioskodawczyni, który został zapłacony w wysokości - 1476,00 zł Łączna ulga została wykorzystana w wysokości - 1112,04 zł zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawczyni wraz z mężem powinna zaznaczyć w deklaracji PIT-O, odliczenie ulgi stosownie do zapłaconej zaliczki podatkowej tj. zaznaczyć tyle miesięcy ile wynosi każdego z osobna zapłacony podatek, tym bardziej że ustawodawca określa iż odliczenie wynosi 92,67 zł miesięcznie, rocznie 1112,04 zł.

Zdaniem Wnioskodawczyni powinni się rozliczyć z mężem tak, aby mogli skorzystać z tej ulgi, biorąc pod uwagę zapłaconą zaliczkę na podatek dochodowy w roku 2009. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że każdy ma prawo do rozliczenia się w takiej proporcji w jakiej został odprowadzony i zapłacony podatek dochodowy. Ulga na dziecko roczna wynosi 1112,04 zł, miesięcznie wynosi 92,67 zł W przypadku, gdy jeden z małżonków ma odprowadzoną i zapłaconą zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 80 zł powinien w swoim zeznaniu podatkowym odliczyć ulgę stosując powyższą zasadę, czyli powinien zaznaczyć opiekę nad dzieckiem w zeznaniu podatkowym jeden miesiąc, aby otrzymać zwrot podatku, pozostawiając możliwość odliczenia ulgi drugiemu małżonkowi, który ma odliczony i zapłacony podatek dochodowy przekraczający wysokość ulgi na dziecko. Zdaniem Wnioskodawczyni tak należy zrobić. Sprawa którą Wnioskodawczyni przedstawia dotyczy jej osobiście. Dla dobra dziecka i możliwości odliczenia ulgi w całości gdy każdy z małżonków rozlicza się oddzielnie, a pozostają w związku małżeńskim-powinien zaznaczyć w swoim zeznaniu PIT-O, tyle miesięcy opieki nad dzieckiem co stanowi jego zaliczka na podatek dochodowy. Mąż Wnioskodawczyni zaznaczył w swoim zeznaniu pół roku opieki nad dzieckiem, bez możliwości odliczenia zaznaczonego okresu, pozbawiając tym samym odliczenia ulgi Wnioskodawczyni. Tym samym znaczna część ulgi na dziecko przepada.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Z dniem 1 stycznia 2009 r. uregulowaniami art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zostały zmienione zasady odliczania ulgi z tytułu wychowywania dzieci, określone w treści art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 tejże ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek (tj. w 2009 r. 1112,04 zł za cały rok), określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Z przepisu art. 27f ust. 4 wyżej cyt. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe, uprawnionymi do skorzystania z ulgi za 2009 r. są zatem podatnicy, którzy spełnili poniższe przesłanki tj:

* osiągali dochody opodatkowane wg skali podatkowej,

* wykonywali władzę rodzicielską, pełnili funkcje opiekuna prawnego (jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało) lub sprawowali opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą,

* utrzymywali pełnoletnie dziecko w związku z wykonywaniem przez siebie ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego,

* wykażą podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

* art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,

* ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską, wówczas ulga prorodzinna przysługuje każdemu z rodziców w proporcjach przez nich ustalonych, z tym, że łączna kwota odliczeń, przez nich dokonana nie może przekroczyć kwoty odliczeń przysługujących względem danego dziecka. Istotne jest, aby nie dochodziło do dublowania ulgi.

Konieczne jest zatem porozumienie w tym względzie, gdyż decyzję o sposobie podziału tej kwoty ustawodawca pozostawił rodzicom dziecka, zaznaczając jedynie, iż kwota ulgi na dziecko dotyczy łącznie obojga rodziców. W konsekwencji, suma odliczeń dokonanych przez każdego z rodziców odrębnie nie może przekroczyć kwoty limitowanej, tj. 92,67 zł za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi nie zależy od wysokości odprowadzonej i zapłaconej zaliczki na podatek dochodowy tylko od proporcji ustalonej przez rodziców.

Skoro w przedmiotowej sprawie małżonek Wnioskodawczyni wskazał w swoim zeznaniu podatkowym, iż sprawował pół roku opieki nad dzieckiem, Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi tylko i wyłącznie do wysokości przysługującej za 6 miesięcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (Interpretację indywidualną). Mającą na uwadze powyższe interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie wywołuje skutków prawnych w stosunku do męża Wnioskodawczyni. Chcąc uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego winien on złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl