IPPB4/415-907/11-3/MP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, finansowanego w części ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz w pozostałej części z budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-907/11-3/MP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, finansowanego w części ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz w pozostałej części z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej,

* prawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 lipca 1996 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, przekształconej 1 stycznia 2000 r. w Polską Agendę Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pracuje na podstawie umowy o pracę, na stanowiskach kolejno: głównego specjalisty, p.o. kierownika sekcji, kierownika sekcji parków technologicznych. Od 18 grudnia 2007 r. zakres Jego obowiązków dotyczy koordynacji i bezpośredniego wdrażania działania 5.3, realizowanego dzięki finansowemu wsparciu z pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Czynności te obejmują nadzór nad prawidłową realizacją poszczególnych projektów. Zgodnie z dokumentami uszczegóławiającym zapisy Programu Operacyjnego - szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG), 2007-2013 - celem priorytetu 9 jest zapewnienie sprawnego systemu zarządzania, wdrażania, monitorowania, informowania oraz kontroli i oceny pomocy strukturalnej w ramach POIG. Cel priorytetu osiągnięty będzie poprzez wsparcie zatrudnienia w instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę, audyty i kontrolę m.in. finansowanie zatrudnienia pracowników instytucji, za wyjątkiem instytucji zarządzającej oraz instytucji pośredniczącej, dla których wsparcie będzie udzielane w ramach programu horyzontalnego, obejmującego zagadnienia związane z pomocą techniczną, zapewnienie stabilnego i trwałego zatrudnienia pracowników odpowiedzialnych za obsługę instrumentów strukturalnych, finansowanie bieżących działań beneficjentów związanych z wykonywaniem obowiązków w ramach POIG w zakresie przygotowania, zarządzania, wdrażana, monitorowania oraz oceny i kontroli pomocy.

Wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę w latach 2008, 2009, 2010, jak i w kolejnych latach jest/będzie wypłacane z dotacji rozwojowej, otrzymanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na ten cel, działającej jako instytucja wdrażająca.

W 2008 r.

* umowa Nr.. o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013, zawarta pomiędzy Ministrem Gospodarki (IP), pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej (IW) z dnia 29 października 2008 r. Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej POIG pomoc techniczna, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizację projektu pomoc techniczna pt.: Wsparcie zarządzania instytucji wdrażających poprzez finansowanie kosztów zatrudnienia, a także finansowanie szkoleń pracowników IP i instytucji wdrażających POIG w 2007 i 2008 r. i kosztów posiedzeń komisji konkursowych.

W 2009 r.

* umowa Nr.. o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013, zawarta pomiędzy Ministrem Gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej (IP) a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej (IW) z dnia 10 kwietnia 2009 r. Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej POIG pomoc techniczna, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania, na realizację projektu pt.: Wsparcie zarządzania instytucji wdrażających poprzez finansowanie kosztów zatrudnienia, a także finansowanie szkoleń pracowników instytucji pośredniczącej i instytucji wdrażających oraz innych kosztów związanych z wdrażaniem POIG.

W 2010 r.

* umowa Nr.. o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013, zawarta pomiędzy Ministrem Gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej (IP) a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej (IW) z dnia 29 kwietnia 2010 r. Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej POIG pomoc techniczna, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizacje projektu pt.: Wsparcie zarządzania PARP w 2010 r. oraz określenie wzajemnych praw i obowiązków stron, związanych z realizacją projektu w zakresie zarządzania, rozliczania, monitorowania, sprawozdawczości, kontroli, informacji i promocji.

W 2011 r.

* umowa Nr.. o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013, zawarta pomiędzy Ministrem Gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej (IP) a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej (IW) z dnia 25 stycznia 2011 r. Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej POIG pomoc techniczna, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizacje projektu pt.: Wsparcie zarządzania PARP w 2011 r. oraz określenie wzajemnych praw i obowiązków stron związanych z realizacją projektu w zakresie zarządzania, rozliczania, monitorowania, sprawozdawczości, kontroli, informacji i promocji.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agendą i działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agenci Rozwoju Przedsiębiorczości. PARP otrzymuje środki i wydatkuje zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W zawartych umowach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie tylko wprost została określona mianem "beneficjenta", ale też instytucją wdrażającą. W postanowieniach umów stwierdza się, że PARP:

* jest podmiotem zobowiązanym do przedkładania instytucji zarządzającej sprawozdań okresowych, rocznych oraz sprawozdania końcowego z realizacji projektu w ściśle określonych w umowie terminach,

* jest podmiotem zobowiązanym do poddawania kontroli w zakresie realizacji projektu przez odpowiednie służby,

* w celu otrzymania dofinansowania jest obowiązany do przedłożenia instytucji zarządzającej prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi umową dokumentami,

* jest podmiotem zobowiązanym do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej / środków dotyczących realizowanego projektu, umożliwiającej identyfikację środków wydatkowanych na rzecz realizacji projektu i przekazywanych w drodze refundacji.

PARP w świetle przepisów powyższych umów jest tym podmiotem, któremu powierzono środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, która jest zobowiązana do rozliczania się z ich wykorzystania, na zasadach ściśle w umowie określonych, za które ponosi odpowiedzialność. Zgodnie z definicją zawartą w umowach przez pomoc techniczną należy rozumieć działania o charakterze wspierającym, związane z zarządzaniem, wdrażaniem, rozliczaniem, monitorowaniem i sprawozdawczością, oceną. kontrolą, audytem oraz informacją i promocją, wynikające z przygotowania i realizacji POIG.

Środki przyznane na realizację projektu są dofinansowane w 85% ze środków funduszu, a w 15% ze środków budżetu państwa. Od wypłaconych w 100% wynagrodzeń PARP naliczała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadzała podatek do urzędu skarbowego. Podatek był wykazany w PIT-11 za lata 2008-2010 oraz zostanie wykazany za rok 2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty otrzymane od Polskiej Agenci Rozwoju Przedsiębiorczości za lata 2008, 2009, 2010 jak i również za lata następne korzystają, jak i będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ze środków przekazanych agencji na ten cel, w części finansowanej ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego (85%), jak i ze środków budżetu państwa (15%) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymane wprost z agenci powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%), jak i ze środków budżetu państwa (15%).

Wynagrodzenie Wnioskodawcy było finansowane ze środków dotacji rozwojowej. Finansowanie odbywało się z rachunku przewidzianego do obsługi projektu pomocy technicznej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Stanowisko utworzono do wykonywania zadań związanych z realizacja okresu 2004-2006 w ramach NPR na lata 2004-2006, przejmujących zadania związane z realizacją okresu 2007-2013 w ramach NSRO na lata 2007-2013, bądź też zajmujących się wyłącznie okresem programowania 2007-2013 w ramach NSRO na lata 2007-2013, POIG 2007-2013, działanie 5.3.

Wnioskodawca wskazał, iż jako pracownik merytoryczny zakres Jego czynności dotyczył bezpośredniej realizacji celów związanych z wdrażaniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę od agencji były wypłacane bezpośrednio ze środków, które Polska Agenda Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymała na ten cel od instytucji pośredniczących. Środki pochodziły z budżetu państwa na realizację projektu pomoc techniczna, w ramach POIG - działanie 5.3.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie stanu faktycznego zostanie wydana odrębna interpretacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej oraz za prawidłowe w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., wprowadzonym ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy Ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. PARP jest także jedną z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie działań finansowanych z funduszy strukturalnych.

Celem działania Agencji jest realizacja programów rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu oraz rozwoju zasobów ludzkich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 1 lipca 1996 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, przekształconej 1 stycznia 2000 r. w Polską Agendę Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pracuje na podstawie umowy o pracę, na stanowiskach kolejno: głównego specjalisty, p.o. kierownika sekcji, kierownika sekcji parków technologicznych, aktualnie w Departamencie Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki. Od 18 grudnia 2007 r. zakres Jego obowiązków dotyczy koordynacji i bezpośredniego wdrażania działania 5.3, realizowanego dzięki finansowemu wsparciu z pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

W poszczególnych latach zostały zawarte umowy o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013 pomiędzy ministrem gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej. W zawartych umowach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie tylko wprost została określona mianem "beneficjenta", ale jest instytucją wdrażającą. PARP w świetle przepisów powyższych umów jest tym podmiotem, któremu powierzono środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, która jest zobowiązana do rozliczania się z ich wykorzystania, na zasadach ściśle w umowie określonych, za które ponosi odpowiedzialność. Środki przyznane na realizację projektu są dofinansowane w 85% ze środków funduszu, a w 15% ze środków budżetu państwa.

Z powyższego wynika, że opisana we wniosku dotacja będzie w 85% pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji rozwojowej, zatem będzie finansowana z dwóch źródeł, tj. ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zwolnienie od podatku dochodowego kwot przyznanych Wnioskodawcy przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektów z pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c uzależnione jest od ich charakteru i źródła pochodzenia. Powyższe zwolnienie będzie zatem obejmowało wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej, w tym ze stosunku pracy, które agencja otrzymała na ten cel z budżetu państwa. Dlatego też, jeśli agencja rządowa, w przedmiotowej sprawie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, jako Instytucja Wdrażająca bądź beneficjent pomocy współfinansowanej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, wypłaca osobie fizycznej środki, które otrzymała na ten cel z budżetu państwa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku. Istotą jest bowiem bezpośrednie otrzymanie przez osobę fizyczną środków od agencji.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż kwoty otrzymane od Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego:

* w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w części finansowanej z budżetu państwa (15%) będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Należy dodać, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl