IPPB4/415-888/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-888/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2011 r. (data nadania 3 lutego 2011 r., data wpływu 7 lutego 2011 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-888/10-2/JK z dnia 26 stycznia 2011 r. (data nadania 27 stycznia 2011 r., data doręczenia 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu świadczeń wypłaconych uczestnikom szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłaconym opiekunom oraz uczestnikom szkoleń.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 26 stycznia 2011 r. (data nadania 27 stycznia 2011 r., data doręczenia 1 lutego 2011 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dostarczenie dokumentu (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem odpisu z KRS), z którego wynika sposób reprezentacji Fundacji w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Powyższe braki uzupełniono w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestnicy projektów otrzymują nieodpłatne świadczenie w postaci opieki nad dziećmi i osobami zależnymi. Fundacja zawiera umowy zlecenia z opiekunami, którzy opiekują się dziećmi i osobami zależnymi uczestników szkoleń podczas trwania szkolenia. Od wypłaconego wynagrodzenia opiekunom Fundacja zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera i odprowadza zaliczki na podatek dochodowy. Zdarzają się również sytuacje gdzie uczestnicy projektów na czas trwania szkolenia powierzają dzieci lub osoby zależne do placówek zajmujących się opieką (przedszkola, żłobki itp.) przedstawiając dowód poniesienia kosztów opieki, na podstawie którego otrzymują zwrot tych kwot.

Fundacja wypłaca również zwrot kosztów dojazdu uczestnikom projektu na szkolenia w formie zryczałtowanej (uczestnicy nie dokumentują poniesionych wydatków zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Uczestnicy niektórych projektów otrzymują jednorazowe wsparcie finansowe na uruchomienie działalności gospodarczej w maksymalnej kwocie 40.000,00 zł i wsparcie pomostowe na wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą maksymalnie przez okres 12 miesięcy. Wszystkie wymienione powyżej wydatki na rzecz uczestników projektów stanowią koszty kwalifikowane realizowanych projektów i są finansowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu przekazanych nieodpłatnych świadczeń i kwot środków finansowych na rzecz uczestników projektu Fundacja jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek oraz wystawianie deklaracji zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub wystawiania informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są:

* kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej (art. 21 ust. 1 pkt 26b);

* środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137).

W związku z powyższym z tytułu przekazanych nieodpłatnych świadczeń i kwot środków finansowych na rzecz uczestników projektu, które są wolne od podatku dochodowego, Fundacja jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczek podatku oraz wystawiania deklaracji zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub wystawiania informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z przytoczonej definicji wynika, że płatnik jest podmiotem, który na mocy przepisów prawa podatkowego mimo, że nie jest podatnikiem to jest zobowiązany do wykonania obowiązków obciążających podatnika - obliczenie podatku i jego wpłata do organu podatkowego. Obowiązek pobrania obliczonego podatku od podatnika wynika z samej istoty instytucji płatnika. Płatnik zazwyczaj jest podmiotem realizującym określone czynności faktyczne lub prawne związane z prawnopodatkowym stanem faktycznym i dlatego określa się go mianem podmiotu dokonującego poboru podatku u źródła. Podmiot ten z uwagi na swoje zaangażowanie w prawnopodatkowy stan faktyczny bez znacznego dodatkowego nakładu pracy jest zobowiązany dokonać poboru podatku u źródła. Płatnik jest podmiotem, który ma obowiązek pobrać podatek u źródła i wpłacić go do organu niejako "w imieniu podatnika" (por. B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa komentarz 2003, Wrocław 2003, s. 165 i nast.). Z przytoczonej definicji zawartej w art. 8 O.p. wynika, że płatnik obowiązany jest do podjęcia działań w ramach stosunku prawnopodatkowego łączącego podatnika ze związkiem publicznoprawnym, wniosek taki wynika z faktu, że płatnik ma obowiązek pobrać podatek, który zgodnie z treścią art. 5 O.p. należy traktować jako przedmiot zobowiązania podatkowego, a zatem działania płatnika mają na celu wykonanie tego zobowiązania.

Wobec powyższego należy wyjaśnić, iż z uwagi na fakt wskazania we wniosku ORD-IN w części B.2. poz. 13 statusu Wnioskodawcy o charakterze płatnika, przedmiotem niniejszej interpretacji będzie ustalenie obowiązku Wnioskodawcy jako płatnika wobec uczestników projektu będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tekst jedn. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działalnie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów gospodarczych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (uchwała NSA z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazane przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 tejże ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Następnie w myśl ust. 2 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestnicy projektów otrzymują nieodpłatne świadczenie w postaci opieki nad dziećmi i osobami zależnymi. Zdarzają się również sytuacje gdzie uczestnicy projektów na czas trwania szkolenia powierzają dzieci lub osoby zależne do placówek zajmujących się opieką (przedszkola, żłobki itp.) przedstawiając dowód poniesienia kosztów opieki, na podstawie którego otrzymują zwrot tych kwot. Fundacja zawiera umowy zlecenia z opiekunami, którzy opiekują się dziećmi i osobami zależnymi uczestników szkoleń podczas trwania szkolenia. Fundacja wypłaca również zwrot kosztów dojazdu uczestnikom projektu na szkolenia w formie zryczałtowanej (uczestnicy nie dokumentują poniesionych wydatków zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Uczestnicy niektórych projektów otrzymują jednorazowe wsparcie finansowe na uruchomienie działalności gospodarczej w maksymalnej kwocie 40.000,00 zł i wsparcie pomostowe na wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą maksymalnie przez okres 12 miesięcy.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy z tytułu przekazanych nieodpłatnych świadczeń i kwot środków finansowych na rzecz uczestników projektu Fundacja jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek oraz wystawiania informacji zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub wystawiania informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody uczestników szkoleń nieprowadzących działalność gospodarczą z tytułu wypłaty przez Wnioskodawcę nieodpłatnych świadczeń należy zaliczyć do źródeł przychodu określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednak należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26b) wyżej powołanej ustawy, kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, iż z przedmiotowego zwolnienia korzystają jedynie osoby, które otrzymały zwrot kosztów - wydatków poniesionych z tytułu opieki nad dzieckiem i osobą zależną. Dyspozycja przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26b ustawy, odnosi się bowiem wprost do kwot stanowiących zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną. Fundacja zwraca uczestnikom projektu, na podstawie przedstawionych dowodów, koszty opieki nad dziećmi lub osobami zależnymi. W konsekwencji wypłacany przez Fundację zwrot kosztów opieki uczestnikom szkoleń będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26b) ustawy.

Natomiast rozpatrując skutki podatkowe zwrotu uczestnikom projektu kosztów dojazdu na szkolenia należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czym przepis ten odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. U osób nie będących pracownikami mowa jest o tego rodzaju świadczeniach otrzymywanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile spełnione są przesłanki wymienione w ust. 13 w art. 21 ustawy.

W świetle powyższego dla osób nie będących pracownikami podróż, w związku z którą otrzymują diety i inne należności, nie musi wiązać się z wykonywaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego te świadczenia. W przypadku tych osób "podróż" nie należy bowiem utożsamiać z "podróżą służbową" - pojęciem zdefiniowanym w Kodeksie pracy i odnoszącym się do pracowników. W konsekwencji, omawiane zwolnienie od podatku obejmuje również zwrot kosztów dojazdu wypłacany osobom dojeżdżającym na szkolenia współfinansowane ze środków unijnych.

Niezależnie jednak od powyższego, dla obu grup podatników (tekst jedn. dla pracowników jak i osób nie będących pracownikami) zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Natomiast treść art. 21 ust. 13 ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.)

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Na podstawie przepisu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 24 września 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj.:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):

o Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

o Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

o Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy,

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

o Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

o Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

o Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Uczestnikami nie są natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu finansowanego z udziałem funduszy strukturalnych.

Wobec powyższego, środki finansowe wypłacane w 2010 r. uczestnikom projektu realizowanego w ramach POKL, finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z tytułu przekazanych nieodpłatnych świadczeń i kwot środków finansowych na rzecz uczestników projektu nieprowadzących działalności gospodarczej Fundacja jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek od tych świadczeń oraz wystawiania deklaracji zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wystawienia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, iż takiego obowiązku Fundacja nie ma również w stosunku do uczestników projektu prowadzących działalność gospodarczą, bowiem na tych osobach spoczywa obowiązek dla samodzielnego rozliczenia tych przychodów w urządzeniach księgowych prowadzonych dla potrzeb tej działalności.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl