IPPB4/415-884/10-2/JK - Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia za prace obejmującą wynagrodzenia autorskie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-884/10-2/JK Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia za prace obejmującą wynagrodzenia autorskie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie dostarczania rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych dla swoich klientów. Obecnie Spółka zatrudnia w oparciu o umowę o pracę pracowników m.in. na następujących stanowiskach: junior software engineer, software engineer, senior software engineer, software consultant, senior software consultant, solution architect, sub - project manager, project manager. W wyniku pracy ww. osób powstają m.in. utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (szeroko pojmowane rozwiązania informatyczne). W związku z tym Spółka zamierza wdrożyć system wynagradzania pracowników w ramach którego, w umowach o pracę zawartych z osobami zatrudnionymi na ww. stanowiskach zostanie procentowo rozgraniczona:

* część wynagrodzenia za pracę obejmująca wynagrodzenia autorskie z tytułu nabycia przez pracodawcę w trybie ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych majątkowych praw autorskich do utworów stworzonych przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków służbowych (działania twórcze), oraz

* część wynagrodzenia za pracę obejmująca wynagrodzenia związanie z wykonywaniem innych obowiązków pracowniczych, nie związanych z tworzeniem utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (działań nietwórczych).

W rezultacie z treści umowy o pracę będzie wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują m.in. działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Zatem umowa o pracę będzie wyodrębniała tę część wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałą część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych.

W treści umów o pracę Spółka zamierza przyjąć, iż wynagrodzenie przysługujące pracownikom zatrudnionym na ww. stanowiskach będzie się kształtowało co do zasady w następujący sposób:

A. Junior Software Engineer - wynagrodzenie autorskie w wysokości 50% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 10% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić będzie wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca w wyniku której powstaną utwory obejmuje: tworzenie kodu komponentów programu zgodnie ze specyfikacją, rozbudowę i modyfikację kodu programu na bazie jego wcześniejszych wersji, tworzenie kodu źródłowego programu, tworzenie przypadków testowych, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują wykonywanie testów komponentów i systemu zgodnie z dokumentacją testową.

B. Software Engineer - wynagrodzenie autorskie w wysokości 90% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 10% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca w wyniku której powstają utwory obejmuje: rozbudowę i modyfikację kodu programu na bazie jego wcześniejszych wersji, tworzenie kodu źródłowego programu, tworzenie specyfikacji testowej i przypadków testowych, tworzenie architektury i projektowanie systemu oraz jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, tworzenie struktury danych systemów informatycznych, tworzenie interfejsów integrujących komponenty systemów informatycznych, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: wykonywanie testów komponentów i systemu zgodnie z dokumentacją testową oraz przeprowadzanie wdrożeń systemu.

C. Senior Software Engineer - wynagrodzenie autorskie w wysokości 85% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 15% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca w wyniku której powstają utwory obejmuje: rozbudowę i modyfikację kodu programu na bazie jego wcześniejszych wersji, tworzenie strategii testowej oraz definiowanie planów testowych, tworzenie specyfikacji testowej, tworzenie architektury i projektowanie systemu oraz jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, tworzenie struktury danych systemów informatycznych, tworzenie interfejsów integrujących komponenty systemów informatycznych, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: przeprowadzanie wdrożeń systemu, szacowanie złożoności i pracochłonności systemu na podstawie wymagań oraz planowanie pracy członków zespołu projektowego.

D. Software Consultant - wynagrodzenie autorskie w wysokości 85% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 15% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca, w wyniku której powstają utwory obejmuje: rozbudowę i modyfikację kodu programu na bazie jego wcześniejszej wersji, tworzenie specyfikacji testowej i przypadków testowych, tworzenie architektury i projektowanie systemu oraz jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, tworzenie kodu źródłowego programu, tworzenie struktury danych systemów informatycznych, tworzenie interfejsów integrujących komponenty systemów informatycznych, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym m.in. specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: współpracę z klientem podczas realizacji projektu oraz wykonywanie testów komponentów i testów systemu zgodnie z dokumentacją testową.

E. Senior Software Consultant - wynagrodzenie autorskie w wysokości 80% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 20% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca, w wyniku której powstają utwory obejmuje: tworzenie specyfikacji wymagań systemu informatycznego, tworzenie architektury i projektowanie systemu oraz jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska, działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, tworzenie kodu źródłowego programu, tworzenie struktury danych systemów informatycznych, tworzenie interfejsów integrujących komponenty systemów informatycznych, tworzenie i modyfikacja kodu programu wytworzonego przez innych programistów, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika, tworzenie strategii i specyfikacji testowej. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: współpracę z klientem podczas realizacji projektu, szacowanie złożoności i pracochłonności systemu na podstawie wymagań, prowadzenie niewielkich zespołów projektowych.

F. Solution Architect - wynagrodzenie autorskie w wysokości 80% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 20% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca w wyniku której powstają utwory obejmuje: tworzenie specyfikacji wymagań systemu informatycznego, tworzenie strategii testowej oraz definiowanie planów testów, tworzenie architektury i projektowanie systemu oraz jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, tworzenie struktury danych systemów informatycznych, tworzenie interfejsów integrujących komponenty systemów informatycznych, tworzenie dokumentacji technicznej, w tym specyfikacji systemu, specyfikacji projektu, instrukcji użytkownika. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: współpracę z klientem podczas realizacji projektu, szacowanie złożoności i pracochłonności systemu na podstawie wymagań, planowanie i nadzorowanie pracy członków zespołu projektowego, ścisła współpraca z kierownikiem projektu lub prowadzenie niewielkich zespołów projektowych.

G. Sub-Project Manager - wynagrodzenie autorskie w wysokości 50% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 50% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca w wyniku której powstają utwory obejmuje: przygotowywanie szczegółowych planów projektów oraz ich modyfikacja, modyfikacja dokumentów technicznych projektu, w szczególności architektury projektu, tworzenie specyfikacji wymagań systemu informatycznego, tworzenie architektury i projektowanie systemu i jego komponentów z uwzględnieniem docelowego środowiska działania oraz wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: współpracę z klientem podczas realizacji projektu, szacowanie złożoności i pracochłonności systemu na podstawie wymagań, planowanie i nadzorowanie pracy członków zespołu projektowego, ścisła współpraca z kierownikiem projektu, zapewnienie progresu projektu, zapewnienie identyfikacji, raportowania, ewaluacji i podejmowania właściwych akcji w wypadku wystąpienie ryzyka, zapewnienie łączności pomiędzy kierownictwem oraz personelem, prowadzenie dokumentacji projektu, zarządzanie członkami zespołu.

H. Project Manager - wynagrodzenie autorskie w wysokości 20% wynagrodzenia łącznego określonego w umowie o pracę jako miesięczne wynagrodzenie brutto, natomiast 80% wskazanego wynagrodzenia brutto stanowić ma wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez pracownika pozostałych obowiązków pracowniczych. Praca, w wyniku której powstają utwory obejmuje: przygotowywanie szczegółowych planów projektu oraz ich modyfikacja, modyfikacja dokumentów technicznych projektu, w szczególności architektury projektu, tworzenie harmonogramu pracy i struktury podziału pracy oraz dokumentacji ryzyka. Pozostałe nietwórcze obowiązki pracownicze obejmują: zarządzanie projektem, w celu dostarczenia wyspecyfikowanych wymagań w zaalokowanym budżecie, zapewnienie progresu projektu, zapewnienie identyfikacji, raportowania, ewaluacji i podejmowania właściwych akcji w wypadku wystąpienia ryzyka, tworzenie i utrzymanie zmotywowanego i efektywnego zespołu, zapewnienie łączności pomiędzy kierownictwem oraz personelem, prowadzenie dokumentacji projektu, zarządzanie członkami zespołu.

Procentowe określenie wysokości wynagrodzenia autorskiego może się różnić nie tylko pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy, ale także pomiędzy pracownikami zatrudnionymi na tych samych stanowiskach pracy, przy czym dla każdego z tych pracowników określone dla niego osobiście wynagrodzenie pozostaje stałe. Przy określaniu procentowej wielkości części wynagrodzenia autorskiego, Spółka będzie brała pod uwagę rzeczywisty wkład pracy każdego pracownika w tworzenie utworów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych.

W rezultacie Spółka jako płatnik zamierza zastosować 50% stawkę kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w odniesieniu do wynagrodzenia autorskiego. W stosunku do pozostałego wynagrodzenia z tytułu wykonywania przez pracowników pozostałych obowiązków pracowniczych Wnioskodawca ma zamiar stosować stawkę kosztów uzyskania przychodu wynikającą z zasad ogólnych, określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpi w sposób odpowiadający obowiązującym regulacjom podatkowym, jeżeli w umowach o pracę zawartych z ww. pracownikami, którzy w ramach swoich obowiązków pracowniczych tworzą m.in. utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych wyróżni w ramach zasadniczego wynagrodzenia:

a.

wynagrodzenie autorskie i zastosuje do tej części wynagrodzenia 50% stawkę kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz

b.

pozostałą część wynagrodzenia z tytułu wykonywania przez pracowników pozostałych obowiązków pracowniczych i zastosuje do tej części wynagrodzenia stawki kosztów uzyskania przychodu, w oparciu o normę z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stosownie do normy z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z prac pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, ustala się w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy. Efektem pracy zatrudnionych przez Spółkę ww. pracowników są m.in. utwory w rozumieniu postanowień ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.) dlatego Spółka stoi na stanowisku, iż przy obliczaniu przez nią jako płatnika należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych może ona stosować 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do procentowo określonej w umowie o pracę wysokości wynagrodzenia pracowniczego, przy uwzględnieniu nakładu pracy pracownika na stworzenie utworu w rozumieniu prawa autorskiego. Innymi słowy w ocenie Spółki, możliwym jest wyróżnienie w umowach o pracę zawartych z ww. pracownikami, którzy w ramach swych obowiązków służbowych tworzą m.in. utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych procentowego wynagrodzenia autorskiego (i zastosowania do tej części wynagrodzenia 50% stawki kosztów uzyskania przychodów) oraz pozostałej części wynagrodzenia z tytułu wykonywania przez ww. pracowników pozostałych obowiązków pracowniczych (do których zastosowanie mają postanowienia art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, iż zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2001 r., sygn. akt SN/Sz 1966/99) oraz w treści interpretacji indywidualnych z zakresu prawa podatkowego (vide: interpretacja Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu Nr ZD/4060-26/07; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPB1/415-865/09-S/AK; interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Nr 1472/DPC/415-38/06/PKO, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/415-416/09-2/AS2).

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że z uwagi na fakt, iż zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu uzależnione jest od rozporządzania prawami autorskimi lub korzystania z nich, do wynagrodzenia za okres urlopu, zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia, lub innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy o charakterze twórczym, której rezultatem jest powstanie utworu, nie będzie możliwe zastosowanie regulacji z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy. Zgodnie zaś z art. 22 ust. 9 pkt 3 tej samej ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych jak np. "utwór", zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności - jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

2.

plastyczne,

3.

fotograficzne,

4.

lutnicze,

5.

wzornictwa przemysłowego,

6.

architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne i urbanistyczne,

7.

muzyczne i słowno - muzyczne,

8.

sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania takimi utworami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ustępem 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i nie będących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Z umowy o pracę (angażu) powinna wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie dostarczania rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych dla swoich klientów. Obecnie Spółka zatrudnia w oparciu o umowę o pracę pracowników m.in. na następujących stanowiskach: junior software engineer, software engineer, senior software engineer, software consultant, senior software consultant, solution architect, sub - project manager, project manager. W wyniku pracy ww. osób powstają m.in. utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (szeroko pojmowane rozwiązania informatyczne). W związku z tym Spółka zamierza wdrożyć system wynagradzania pracowników, w ramach którego w umowach o pracę zawartych z osobami zatrudnionymi na ww. stanowiskach zostanie procentowo rozgraniczona:

* część wynagrodzenia za pracę obejmująca wynagrodzenia autorskie z tytułu nabycia przez pracodawcę w trybie ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych majątkowych praw autorskich do utworów stworzonych przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków służbowych (działania twórcze), oraz

* część wynagrodzenia za pracę obejmująca wynagrodzenia związanie z wykonywaniem innych obowiązków pracowniczych, nie związanych z tworzeniem utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (działań nietwórczych).

W rezultacie z treści umowy o pracę będzie wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują m.in. działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Zatem umowa o pracę będzie wyodrębniała tę część wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałą część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych. Przy określaniu procentowej wielkości części wynagrodzenia autorskiego, Spółka będzie brała pod uwagę rzeczywisty wkład pracy każdego pracownika w tworzenie utworów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż jak wyżej wykazano o zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu. Zatem tylko wówczas gdy:

* praca wykonywana przez pracownika, jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

* pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,

* umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych oraz pracodawca prowadzi stosowną dokumentację w tym zakresie; np. prowadzi szczegółową ewidencję czasu pracy twórczej pracownika,

- do przychodu z tego źródła mogą być zastosowane podwyższone 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z treścią powołanego art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyjmując za Spółką że wykonywane - szczegółowo omówione w opisie zdarzenia przyszłego efekty pracy pracowników Spółki stanowią utwór w rozumieniu definicji zawartej w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do czego organ podatkowy nie jest uprawniony, stwierdzić należy, iż Spółka zasadnie stosować będzie 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych prawidłowo stosować będzie do tej części wynagrodzenia pracowników, która wypłacana będzie za obowiązki służbowe związane z tworzeniem przez pracowników utworów oraz rozporządzaniem przez nich prawami autorskimi na rzecz Spółki 50% zryczałtowane koszty uzyskania przychodu, zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy wskazać, że to na Wnioskodawcy jako na płatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w przedmiotowej sytuacji. W związku z czym zobowiązany jest do prowadzenia stosownej dokumentacji, której forma nie została określona ustawowo. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy.

Ponadto, należy podkreślić, iż przedmiotu niniejszej interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestii uznania efektów pracy pracowników Spółki za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego.

W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów, a tym samym do stwierdzenia, czy efektem pracy pracowników Spółki jest powstanie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny,

Odnosząc się do powołanych we wniosku rozstrzygnięć organów podatkowych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl