IPPB4/415-841/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-841/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) oraz piśmie z dnia 26 stycznia 2012 r. (data nadania 26 stycznia 2012 r., data wpływu 30 stycznia 2012 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 12 stycznia 2012 r. Nr IPPB4/415-841/11-2/MP (data nadania 13 stycznia 2012 r., data odbioru 19 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu uczestnictwa w konkursach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu uczestnictwa w konkursach, akcji sprzedaży premiowej oraz akcji marketingowych.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12 stycznia 2012 r. Nr IPPB4/415-841/11-2/MP (data nadania 13 stycznia 2012 r., data doręczenia 19 stycznia 2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data nadania 26 stycznia 2012 r., data wpływu 30 stycznia 2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi marketingowo-reklamowe na rzecz swoich klientów, w skład których między innymi wchodzą:

a.

organizacja konkursów konsumenckich, w których warunkiem uczestnictwa jest zakup określonego produktu lub usługi, bądź zakup przy użyciu określonego środka płatniczego (karty płatniczej wydanej przez jeden z podmiotów funkcjonujący na rynku);

b.

organizacja konkursów konsumenckich, w których nie jest wymagany zakup, a jedynie rozwiązanie zadania kursowego;

c.

organizacja akcji sprzedaży premiowej z limitowaną ilością nagród (otrzymanie przyrzeczonej nagrody nie jest związane z jakąkolwiek inną aktywnością uczestnika jak tylko zakup);

d.

organizacja akcji marketingowych premiujących ekspozycje lub sprzedaż produktów Kontrahentów Spółki wśród pracowników sklepów, w ofercie których znajdują się produkty Kontrahentów Spółki.

Spółka występuje w roli organizatora powyższych akcji promocyjnych oraz przyrzekającego nagrody w rozumieniu artykułów 919 i 921 Kodeksu cywilnego. Konkursy oraz akcje sprzedaży premiowej realizowane są na zlecenie dużych podmiotów gospodarczych w tym z branży produktów szybko zbywalnych FMCG, usług finansowych (dalej: Kontrahenci), zaś podstawą ich realizacji jest każdorazowo zlecenie zawarte między Spółką a Kontrahentem oraz przygotowany przez Wnioskodawcę regulamin określający prawa i obowiązki Spółki oraz uczestników akcji - osoby fizyczne, konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego. Zarówno konkursy jak i akcje realizowane są w oparciu o konstrukcję przyrzeczenia publicznego opisaną w artykułach od 919 do 921 Kodeksu cywilnego, adresowane są do nieokreślonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana jest za pośrednictwem publicznego środka komunikacji jakim jest globalna sieć Internet, w postaci budowy i publicznego rozpowszechniania dedykowanej strony internetowej utrzymywanej w sieci przez Spółkę, zawierającej w szczególności materiały reklamowe dotyczące danego konkursu bądź akcji. Wnioskodawca lub Kontrahenci informują ponadto potencjalnych uczestników konkursów lub akcji sprzedaży premiowej o ich organizacji za pośrednictwem reklam w telewizji lub komunikacji za pośrednictwem portalu Facebook.com, czy to na stronach portalu dedykowanych produktom, których zakup uprawnia do udziału w konkursie lub akcji sprzedaży premiowej, czy to marce wsparciu której służy konkurs. W każdym razie informacje te odsyłają odbiorców do dedykowanej strony internetowej.

Mechaniki konkursów, o których mowa w punktach a) i b) powyżej zakładają rywalizacje uczestników opartą o:

* zadanie kreatywne polegające na przygotowaniu hasła reklamowego lub dokończeniu zdania;

* zaprezentowanie swoich zdolności artystycznych na zadany temat;

* dokonanie zgłoszenia do konkursu jak najbliżej określonej godziny;

* dokonanie największej ilości transakcji kartą płatniczą;

W przypadku, gdy ustalenie laureatów wiąże się z wyborem rozwiązań zadania konkursowego polegającego na ocenie w oparciu o subiektywne kryteria - wyboru tego dokonuje powołana przez Wnioskodawcę komisja konkursowa, w oparciu o wskazane w regulaminie konkursu kryteria. W pozostałych sytuacjach ustalenia laureatów dokonuje Wnioskodawca jako organizator i przyrzekający nagrodę w konkursie w oparciu o obiektywne kryteria (kolejność/data wpłynięcia zgłoszeń, ilość dokonanych transakcji).

Laureaci w konkursach opisanych w punktach a) i b) powyżej nagradzani są nagrodami rzeczowymi lub pieniężnymi o różnych wartościach tj.:

1.

poniżej 200 złotych brutto;

2.

poniżej 760 złotych brutto;

3.

powyżej 760 złotych brutto:

przy czym wartość ta jest każdorazowo określona w regulaminie konkursu.

Laureaci w akcjach sprzedaży premiowej (punkt c) powyżej), nagradzani są w trakcie trwania akcji marketingowej jednak do wyczerpania puli nagród określonej w regulaminie akcji, nagrodami rzeczowymi o wartości do 760 złotych brutto. W konkursach nie mogą uczestniczyć ani uzyskać nagrody pracownicy oraz współpracownicy Spółki (organizatora) jak również Kontrahenta.

Przedmiotem nagród dla laureatów akcji sprzedaży premiowych mogą być nagrody rzeczowe o wartości mniejszej niż produkt promocyjny, którego zakup upoważnia do odbioru nagrody, opatrzony logotypem zleceniodawcy akcji (kontrahenta Spółki) bądź nie, w zależności od rodzaju nagrody. Dla przykładu może to być zarówno wyprodukowana na zlecenie kontrahenta Spółki autorska gra typu mini-domino opatrzone logotypem kontrahenta Spółki, gadżet w postaci artystycznych owijek dopasowanych wyłącznie do produktu promocyjnego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż akcja marketingowa opisana w pytaniu numer 4 skierowana jest do pracowników lub współpracowników sklepów mających w ofercie produkty kontrahenta Spółki. Pracownicy lub współpracownicy sklepów są osobami, które są odpowiedzialne za zatowarowanie sklepów lub oferowanie produktów odbiorcom końcowym - konsumentom.

W programie biorą udział jedynie sklepy mające w ofercie produkty kontrahenta spółki, zaś akcja nie ma charakteru sprzedaży premiowej, a akcji marketingowej wspierającej sprzedaż.

Akcje marketingowe polegające na premiowaniu ekspozycji na półce lub bezpośrednio sprzedaży produktów Kontrahentów Spółki skierowane są wyłącznie do pracowników lub współpracowników podmiotów mających w swojej ofercie produkty Kontrahenta Spółki (mogą również mieć w ofercie inne produkty konkurencyjne).

Akcja zakłada przyznawanie tym pracownikom punktów za ekspozycję produktów promocyjnych zgodnie z założeniami organizatora akcji, jak również przyznawania punktów za zakupy przez sklep produktów kontrahenta Spółki, objętych akcją u dystrybutorów lub bezpośrednio od kontrahenta Spółki. Następnie uczestnicy mogą, przyznane im za pośrednictwem sklepu punkty wymieniać na nagrody rzeczowe, w tym również takie o wartości rynkowej do 200 złotych brutto. Niektóre nagrody wydawane uczestnikom w ramach akcji marketingowej mogą zawierać dodatkowo logotyp kontrahenta Spółki. Akcja marketingowa poprzez wydawanie nagród ma na celu budowanie świadomości marki kontrahenta Spółki wśród sklepów i ich pracowników, promocje produktów kontrahenta Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydanie przez Spółkę nagrody w organizowanym konkursie, ogłaszanym za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej zamieszczonej w sieci internet, a jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 złotych brutto, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wydanie przez Spółkę nagrody w organizowanym konkursie, w którym warunkiem udziału jest zakup produktów lub usług, a jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 200 złotych brutto, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy wydanie przez Spółkę nagrody w organizowanym konkursie, w którym warunkiem udziału nie jest zakup produktów lub usług, a jedynie wykonanie zadania konkursowego, a jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 200 złotych brutto, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

Czy wydanie przez Spółkę nagrody, w związku z reklamą i promocją Kontrahenta Spółki i oferowanych przez niego towarów lub usług, prowadzoną wśród pracowników sklepów mających w ofercie produkty Kontrahenta Spółki w ramach akcji marketingowych (polegających na promowaniu ekspozycji lub osiągnięciu pułapu sprzedaży produktów Kontrahenta Spółki), o wartości nie przekraczającej 200 złotych brutto, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

5.

Czy wydanie przez Spółkę nagrody o wartości nie przekraczającej 760 złotych brutto, związane zorganizowaną przez Spółkę na zlecenie Kontrahenta akcją sprzedaży premiowej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi zakres opodatkowania nagród z tytułu uczestnictwa w konkursach (pytania Nr 1, 2 i 3). W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne (pyt. Nr 4 i 5).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy spełniają przesłanki określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, zatem jeżeli wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach konkursów nie przekracza kwoty 760 zł, jest ona zwolniona z podatku dochodowego, a w konsekwencji Wnioskodawca jako organizator konkursu (płatnik) nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku i złożenia PIT-8AR. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej zwana "ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. W myśl art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy, osoba prawna będąca organizatorem konkursu jest obowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wartości przekazanych w konkursach nagród i przekazać go w odpowiednim terminie na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zdaniem Wnioskodawcy, z regulacji powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) w środkach masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia środki masowego przekazu. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, dlatego też należy poszukiwać rozumienia tego pojęcia w znaczeniu potocznym, postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. I tak zgodnie z definicją zawartą w słowniku wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu (media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja także, tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wnioskodawca wskazuje również, że nie ma też na gruncie języka polskiego jednej ściśle określonej definicji środków masowego przekazu, a powyższe mają jedynie charakter przykładowy (na co wskazuje wyliczenie w nawiasie), brak jest w związku z tym wyraźnie określonych granic rozumienia tego pojęcia, co w konsekwencji powoduje, że istnieje duża różnorodność odmian i form przedsięwzięć, które na gruncie języka potocznego mogą być określane tym mianem. Wskazać jednak trzeba na elementy wspólne definicji, które sprowadzają się do określenia ich jako środków społecznego (masowego) komunikowania o szerokim zasięgu. Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) przez środki masowego przekazu" mieści w sobie również inne środki zaliczane potocznie (vide definicja językowa za PWN S.A.) i funkcjonalnie do środków masowego przekazu, jak na przykład Internet.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie fakt, iż w oparciu o wykładnię językową art. 21 ust. 1 pkt 68 nie sposób skonstruować normę prawną, niezbędne jest odwołanie się do wykładni celowościowej wspomnianego przepisu. Według Wnioskodawcy, nie jest koniecznym, aby konkurs lub gra organizowane były przez podmioty będące wydawcami środków masowego przekazu. Wadliwą zdaniem Wnioskodawcy, jest wykładnia językowa dokonana przez Ministra Finansów (DD3/033/219/OBQ/10/PK-1545), zgodnie z którą to organizatorem konkursu lub gry winien być podmiot wydawca środka masowego przekazu - przepis nie odnosi się bowiem expressis verbis do wydawcy, a środka masowego przekazu. Wykładnia celowościowa wspomnianego przepisu, na co wskazują również wcześniejsze interpretacje dokonywane przez organy podatkowe, kładzie nacisk na kwestię dostępności konkursu lub gry w przestrzeni publicznej dla bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców (nieokreślonych z imienia i nazwiska) - co mają zapewnić właśnie środki masowego przekazu (dla przykładu można by wskazać na teleturniej telewizyjny, konkurs radiowy, itp. organizowany przez środki masowego przekazu). Zatem zdaniem Wnioskodawcy, wykładnia celowościowa zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, iż ze zwolnienia winien korzystać konkurs lub gra, które odbywają się w środkach masowego przekazu, a dodatkowo są w nich ogłaszane. Wskazać przy tym należy, że gdyby ustawodawcy chodziło o przyznanie zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 punkt 68 ustawy jedynie konkursom lub grom, których organizatorem są wydawcy tychże środków to jest niektórym tylko podatnikom, bez względu na ich publiczny przebieg i dostęp, wskazałby to wyraźnie w treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czego jednak nie uczynił.

Nawet gdyby jednak przyjąć, pomijając kwestię ogłoszenia, iż wydawca środka masowego przekazu musi być organizatorem konkursu, aby zastosowanie znalazło zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, w ocenie Wnioskodawcy spełnia on ów wymóg albowiem:

a.

strona internetowa jest administrowana przez Wnioskodawcę i jest zlokalizowana na serwerach należących lub dzierżawionych przez Wnioskodawcę;

b.

twórcą strony internetowej, oraz podmiotem odpowiedzialnym za zamieszczanie na niej ogólnodostępnych treści jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca wskazał, iż przyjęcie innych kryteriów w odniesieniu do wydawcy internetowego, prowadziłoby do sytuacji nienaturalnych, w których organizatorem mógłby być wyłącznie podmiot świadczący usługę telekomunikacyjną dostępu do sieci informatycznej, a nie taki jest cel przywołanego przepisu.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę i emitowanych za pośrednictwem ogólnodostępnych stron Internetowych ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jeżeli wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach konkursu nie przekracza kwoty 760 zł W takim przypadku Wnioskodawca nie ma również obowiązku składania PIT-8AR.

Ad. 2

Wnioskodawca wskazuje, iż celem jaki stoi za organizacją przez Wnioskodawcę na zlecenie Kontrahentów konkursów jest obok wsparcia sprzedaży produktów Kontrahentów Spółki, również reklama marki Kontrahentów Spółki oraz reklama i promocja produktów i usług Kontrahentów Spółki wśród końcowych konsumentów. Mechanika konkursowa skonstruowana jest w taki sposób, że bądź wspiera określoną markę Kontrahenta Spółki (dla przykładu dla Kontrahenta U., prowadzone są działania wspierające jedną z marek tj. D.), promując zakup danej marki udziałem w konkursie i możliwością wygrania nagród, bądź określone produkty (np. szampon marki D.), zaś sam konkurs wsparty jest komunikacją w środkach masowego przekazu (dedykowana strona Internetowa utrzymywana przez Spółkę, lub spot telewizyjny) prezentującą walory produktu, markę, oraz informację o konkursie. Zdaniem Spółki w przypadku, w którym nagroda w opisanym konkursie o wartości nie przekraczającej 200 złotych brutto nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, zdaniem Wnioskodawcy winna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy jako wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniobiorcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 złotych.

Na poparcie powyższego Wnioskodawca wskazał, iż powołane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy przychody z innych źródeł zdefiniowane w art. 20 ust. 1 ustawy obejmują między innymi "nagrody" bez określenia charakteru czy okoliczności ich przyznania, wobec czego biorąc pod uwagę językowe znaczenie pojęcia "nagroda", za internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN, które oznacza: "1. dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.", należy przyjąć, iż nagrody wydawane w konkursach również wchodzą w zakres pojęciowy nagród, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i przy spełnieniu pozostałych warunków opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy winny korzystać ze wspomnianego zwolnienia przedmiotowego.

Wnioskodawca wyjaśnia również językowe znaczenie pojęcia reklamy oraz promocji, którymi posługuje się art. 21 ust. 1 pkt 68a, z uwagi na fakt, iż ustawa nie definiuje tych pojęć. Za Słownikiem Języka Polskiego PWN, przez reklamę rozumie się (działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usługa, jak również plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi.

Natomiast przez promocję rozumie się działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Wnioskodawca podkreślił, że zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a nie znajdzie zastosowania w następujących sytuacjach:

a.

gdy świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy;

b.

gdy świadczenie przekazywane jest osobie pozostającej ze świadczeniodawcą w innym stosunku umownym, przykładowo zawarto umowę o dzieło lub umowę zlecenia;

c.

gdy świadczenie jest przekazywane na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, w związku z tą działalnością.

Jednak żadna z powyższych sytuacji nie zachodzi w przypadku konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę przy zachowaniu mechaniki, w której warunkiem udziału w konkursie jest zakup produktów lub usług, zaś sama nagroda przyznawana jest nieodpłatnie uczestnikom, którzy spełnili warunki określone w regulaminie. W zakresie punktu a) Wnioskodawca wskazał na fakt, iż z udziału w konkursie i prawa do otrzymania nagrody wyłączeni są pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy oraz Kontrahenta Wnioskodawcy - stosowne postanowienia w tym zakresie znajdują się w regulaminie konkursu. Natomiast w zakresie punktu c) wskazał, iż konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter konsumencki co oznacza, iż stosownie do regulaminu z udziału w konkursie wyłączeni są nie konsumenci stosownie do definicji zawartej w art. 221 Kodeksu cywilnego.

Natomiast w zakresie punktu b) Wnioskodawca wskazał na konstrukcję prawną organizowanych konkursów, co wymaga szerszego omówienia. Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy oparte są o konstrukcję prawną przyrzeczenia publicznego art. 919-921 Kodeksu cywilnego, która ma charakter jednostronnej czynności prawnej kreującej stosunek zobowiązaniowy. Przyrzeczenie publiczne rodzi zobowiązanie już z chwilą złożenia odpowiedniego oświadczenia woli przez przyrzekającego (Wnioskodawcę jako organizatora i przyrzekającego nagrody w konkursie) i nie wymaga złożenia oświadczenia woli przez drugą stronę stosunku zobowiązaniowego (konsumenta), tj. przez wykonawcę czynności. Oświadczenie to powoduje stan związania Wnioskodawcy wobec osób, do których zostało ono skierowane - konsumentów i zobowiązuje go do spełnienia obiecanego świadczenia (nieodpłatnego wydania nagrody) w razie wykonania czynności wskazanej w tym oświadczeniu

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, argumentacja przytoczona w punkcie 2 w całości znajdzie zastosowanie do sytuacji opisanej w punkcie 3. W tym przypadku również warunkiem otrzymania nagrody o wartości nie przekraczającej 200 złotych nie jest spełnienie świadczenia przez otrzymującego nagrodę, a jedynie spełnienie kryteriów kwalifikujących opisanych w regulaminie konkursu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Również ważny jest element współzawodnictwa jako strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym zostanie okresłona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zauważyć należy, iż w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu wystąpiły elementy niezbędne do uznania go za konkurs, zatem spełnione zostały warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz za pośrednictwem reklam w telewizji lub komunikacji za pośrednictwem portalu Facebook.com. Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nagrody te również nie będą mogły korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z treści tego przepisu, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia. Ponadto, żeby stwierdzić, czy przedmiotowe świadczenia korzystają z ww. zwolnienia należy rozstrzygnąć, czy są one otrzymane przez uczestników w związku z promocją lub reklamą.

Przyjmując definicję promocji i reklamy zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, natomiast promocja obejmuje rozmaite czynności zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcję promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych, bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego, nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem "obdarowanego" na rzecz "darczyńcy". Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie wskazanych we wniosku nagród w postaci pieniężnej lub rzeczowej, tym bardziej iż, jak wskazał Wnioskodawca uzyskanie nagrody przez uczestnika będzie uzależnione od zakupu określonego produktu bądź rozwiązania zadania.

Ponadto, jak wskazano powyżej nieodpłatnym świadczeniem nie może być świadczenie pieniężne - nagroda pieniężna. W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, iż za nieodpłatne świadczenie uznać należy świadczenie bezpłatne, nie wiążące się z żadnym zobowiązaniem wzajemnym.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy nie będzie miało zastosowania w przypadku nagród przyznawanych w konkursach. Nie są to bowiem nieodpłatne świadczenia związane z promocją lub reklamą.

W konsekwencji, przychód uzyskany przez uczestników konkursu z tytułu nagrody pieniężnej lub rzeczowej, niezależnie czy jednorazowa wartość przekroczy bądź nie kwotę 200 zł lub 760 zł, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż zapadły one w indywidualnych sprawach osób, które się o nie ubiegają i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl