IPPB4/415-828/11-2/MP - Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-828/11-2/MP Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) zajmuje się działalnością marketingową i promocyjną. W ramach swojej działalności na podstawie zawartej umowy świadczy dla swoich Kontrahentów usługi marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Kontrahentów. Do zadań Spółki należy m.in. świadczenie usług związanych z organizacją konkursów, przy czym zakres czynności świadczonych przez Spółkę jest zróżnicowany.

Możliwe jest, że Spółka będzie występować w charakterze Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy, przy czym nagrody mogą być:

1.

nabywane przez Spółkę i Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej przekazuje towary zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta;

2.

nabywane bezpośrednio przez Kontrahenta lub podmiot trzeci, a Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej jedynie przekazuje towary (niebędące jej własnością) zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w pierwszym przypadku, gdy Spółka nabywa towary, które następnie są przekazywane zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, wówczas koszt towarów wkalkulowany jest w każdym przypadku w wysokość należnego Spółce wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi marketingowej. Spółka w efekcie nie ponosi ekonomicznie kosztów przekazywanych towarów, bo m.in. wartość towarów stanowi podstawę opodatkowania świadczonej usługi marketingowej.

W drugim przypadku, gdy Spółka nie nabywa towarów, lecz do jej zadań w ramach świadczonej usługi marketingowej należy m.in. przekazanie towarów zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, koszt towarów nie jest w konsekwencji wkalkulowany w cenę świadczonej przez Spółkę usługi.

Działania marketingowe, w ramach których przekazywane są towary, organizowane są dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących pracownikami Spółki i Kontrahenta. Wartość nagród wynosi od 100 do ponad 760 złotych. Zasadą jest, że do wartości nagrody w konkursach wliczany jest zryczałtowany 10% podatek dochodowy od osób fizycznych, o ile jest należny.

Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej ani handlowej, a zakup towarów, które mają być przeznaczone jako nagrody w konkursach, nie ma na celu ich dalszej odsprzedaży w kraju lub zagranicą. Spółka nabywa towary od podmiotów zewnętrznych, zdarzają się jednak przypadki, gdy Spółka nabywa towary również od Kontrahenta. W ramach swojej działalności Spółka nie prowadzi handlu towarami, a jedynie świadczy usługi marketingowe i reklamowe dla Kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Podatek od towarów i usług:

1.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydawanych towarów, w ramach świadczonej przez Spółkę dla Kontrahenta usług marketingowych, których koszt wliczony został do podstawy opodatkowania takich usług, gdy towary te są nabywane przez Spółkę.

2.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydawanych towarów, w ramach świadczonej przez Spółkę dla Kontrahenta usług marketingowych, których koszt nie został wliczony do podstawy opodatkowania takich usług, a towary te są własnością Kontrahenta lub podmiotu trzeciego (towary nie są nabywane przez Spółkę, Spółka jedynie wydaje towary w imieniu innego podmiotu).

Podatek dochodowy od osób fizycznych:

3.

Czy Spółka (przy założeniu, że zryczałtowany 10% podatek od osób fizycznych jest należny) ma obowiązek jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania podatku do organów podatkowych, gdy Spółka nabywa towary będące nagrodą w konkursie i te towary wydaje uczestnikom konkursu.

4.

Czy Spółka (przy założeniu, że zryczałtowany 10% podatek od osób fizycznych jest należny) ma obowiązek jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania podatku do organów podatkowych, gdy Spółka nie nabywa towarów będących nagrodą w konkursie (zakupu dokonuje podmiot trzeci), ale te towary wydaje uczestnikom konkursu.

5.

Czy Spółka (przy założeniu, że zryczałtowany 10% podatek od osób fizycznych jest należny) ma obowiązek jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania podatku do organów podatkowych, gdy Spółka nabywa towary będące nagrodą w konkursie, ale te towary wydaje uczestnikom konkursu Kontrahent lub podmiot trzeci.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. Pyt. 3

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy towary są nabywane przez Spółkę, a następnie w ramach świadczonej usługi marketingowej następuje ich przekazanie wygranym w konkursach, Spółka będąc właścicielem towarów jest zobowiązana jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych organom podatkowym, bez względu na charakter, w jakim Spółka występuje, tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

Ad. Pyt. 4

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy towary nie są nabywane przez Spółkę (towary są nabywane przez Kontrahenta lub podmiot trzeci), a następnie w ramach świadczonej usługi marketingowej następuje ich przekazanie wygranym w konkursach, Spółka nie będąc właścicielem towarów nie jest zobowiązana jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych organom podatkowym, bez względu na charakter, w jakim Spółka występuje, tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

Ad. Pyt. 5

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy towary są nabywane przez Spółkę w ramach świadczonej usługi marketingowej, a następnie inny podmiot na podstawie umowy zawartej z Kontrahentem dokonuje ich przekazania wygranym w konkursach, Spółka będąc właścicielem towarów jest zobowiązana jako płatnik do obliczenia, pobrania i przekazania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych organom podatkowym, bez względu na charakter, w jakim Spółka występuje, tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

UZASADNIENIE

Ad. Pyt. 3

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5.

W opinii Wnioskodawcy, powyższy przepis nie jest precyzyjny i nie wskazuje jednoznacznie, który podmiot powinien występować w charakterze płatnika w przypadku, gdy nagrody przekazywane są przez zlecającego, tj. Kontrahenta lub przez zewnętrzną agencję reklamową, tj. Spółkę, do której zadań mogą należeć m.in. zakup i wydanie nagród. Powyższy przepis nie odnosi się również do charakteru w jakim Spółka występuje, tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

W celu określenia płatnika powyżej przytoczony przepis należy interpretować łącznie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy (...).

Zgodnie z powyższym, w przypadku dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, należy przyjąć, iż płatnikiem podatku powinien być podmiot, który:

* dokonuje wypłat (świadczeń) - będąc równocześnie właścicielem towarów;

* stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne.

Według Wnioskodawcy, zasadne jest więc przyjęcie, iż nie w każdym przypadku organizator konkursu będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wydawanych nagród w ramach konkursu.

W sytuacji gdy Spółka, w ramach świadczonej usługi marketingowej, jest zarówno organizatorem konkursu jak i podmiotem, który faktycznie wydaje nagrody, a towary zostały nabyte przez samą Spółkę, wówczas nie ma wątpliwości, że to ona powinna wystąpić w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (o ile podatek jest należny).

Za takim stanowiskiem przemawia ukształtowana linia orzecznictwa, przykładowo: interpretacja indywidualna Nr IBPBII/1/415-631/I0/BD z dnia 4 października 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, interpretacja indywidualna Nr ILPB1/4I5-666/10-4/AO z dnia 6 września 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, interpretacja Nr P-1/423/53/WE/04 z dnia 27 sierpnia 2004 r. wydana przez Podlaski Urząd Skarbowy.

Ad. Pyt. 4

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy występuje Ona jako podmiot, który jedynie fizycznie przekazuje nagrody uczestnikom (nie nabywając towarów we własnym imieniu), nie można jej zrównać z płatnikiem zobowiązanego do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W opinii Spółki, na powyższe wskazuje sam charakter świadczonej przez nią usługi marketingowej. W tym przypadku Spółka działa jedynie w imieniu i na rzecz Kontrahenta, który zleca jej fizyczne wydanie nagród uczestnikom konkursu. Należy wskazać, iż skoro Kontrahent pozostaje właścicielem towarów, to z jego majątku dokonywane jest przekazanie na rzecz uczestników. Z tego względu to Kontrahent powinien być uznany za płatnika podatku i to na nim powinien ciążyć obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wydawanych nagród.

Dodatkowo, Kontrahent, który wcześniej wprowadził nagrody/towary do swojego majątku (zakupił je) zarówno posiada szczegółową wiedzę co do ich specyfikacji, jak i zna ich wartość rynkową. Obarczanie Spółki obowiązkiem odprowadzenia podatku od wartości nagrody/towarów, dla których Spółka nie posiada szczegółowej wiedzy, prowadziłoby do niczym nieuzasadnionych komplikacji chociażby w sferze rozliczeniowej jak również organizacyjnej.

Kolejnym argumentem, który wskazuje na to, iż to Kontrahent powinien rozliczyć podatek dochodowy jest fakt, iż Spółka nie ma prawa sama dysponować nagrodą/towarem. Kontrahent informuje Spółkę, który uczestnik ma otrzymać nagrodę, a Spółka tylko dokonuje czynności przekazania. W regulaminie Kontrahent może zastrzec wstrzymanie wydania nagrody/towaru np. ze względu na wątpliwości dotyczące osoby uczestnika, czy zasadności przyznania nagrody właśnie jemu.

Wnioskodawca podkreśla, że gdyby wskazać, że za płatnika należy uznać wyłącznie podmiot fizycznie przekazujący towar (niebędący jednocześnie jego właścicielem) należy paradoksalnie dojść do wniosku, iż taki obowiązek ciążyłby na np. firmie kurierskiej, Poczcie Polskiej, lub firmie zarządzającej magazynem Kontrahenta - czyli na podmiocie, który dokonuje fizycznie ostatecznego przekazania nagrody/towaru.

Wnioskodawca wskazuje, iż określenie płatnika podatku jako podmiotu będącego właścicielem przekazywanych nagród da możliwość jednoznacznego wskazania podmiotu zobowiązanego do zapłaty należnego podatku. Powyższe zapobiegnie możliwości niezapłacenia podatku w ogóle, lub zapłacenia go przez kilka podmiotów równocześnie, w sytuacji gdy kilka podmiotów jest zaangażowanych w proces organizacji akcji marketingowej.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. IPPB2/415-1204/ 08-4/AK jak również w interpretacji indywidualnej Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z dnia 27 lutego 2006 r. sygn. PD/2/415-52/05/I3321, w której zostało podkreślone, "że w sytuacji gdy będziemy mieli do czynienia faktycznie z wygranymi w konkursie, (...) to obowiązki płatnika zawsze ciążyć będą na podmiocie, który jako właściciel nagrody - wydaje ją lub wypłaca. Oznacza to, że jeśli nawet nastąpi zlecenie przeprowadzenia konkursu innemu podmiotowi wyspecjalizowanemu w tym zakresie, który będzie fizycznie dokonywał wypłaty nagród, to jeśli przedmiot nagrody jest własnością Spółki, to nadal na niej będzie spoczywał obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C. To Spółka wydaje lub wypłaca nagrody, gdyż inny podmiot gospodarczy jedynie przeprowadza ten konkurs na zlecenie."

Wnioskodawca podkreśla, iż analogiczne stanowiska zajmują organy podatkowe w przypadku organizowanych konkursów, gdy nagrody są zapewniane przez sponsorów, a organizator (nie nabywając ich) jedynie przekazuje nagrody wygranym.

Ad. Pyt. 5

Zdaniem Spółki, powyżej wskazana w pkt 4 analiza przepisów art. 41 ust. 4, oraz art. 41 ust. 1 ustawy o PIT doprowadza do wniosku, że podmiotem będącym płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród jest podmiot dokonujący ich wydania, będący jednocześnie ich właścicielem.

Z uwagi na fakt, iż w omawianym przypadku Spółka jest właścicielem nagród a inna firma dokonuje ich przekazania, należy uznać, że Spółka będzie uważana za płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl