IPPB4/415-82/09-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-82/09-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 marca 2009 r. (data nadania 11 marca 2009 r., data wpływu 12 marca 2009 r.) na wezwanie z dnia 4 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-82/09-2/SP (data nadania 4 marca 2009 r., data doręczenia 6 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń w związku z realizacją projektu badawczego finansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń w związku z realizacją projektu badawczego finansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pracownicy Uniwerytetu bezpośrednio realizują cel programu E w ramach projektu badawczego "E project "F O for Ci" wykonywanego na podstawie umowy dotacji zawartej między Władzą Zarządzającą Programem E a partnerem wiodącym konsorcjum badawczego, w skład którego wchodzi Uniwersytet. Wynagrodzenia są wypłacane w formie dodatków do wynagrodzeń na podstawie arkuszów czasu pracy zgodnie z obowiązującym regulaminem Uniwersytetu.

Program E (E O N for Te D and C) przyjęty decyzją Komisji Europejskiej z dnia 7 listopada 2007 r. jest finansowany z bezzwrotnych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Celu 3 dotyczącego Europejskiej Współpracy Terytorialnej (Regulation (EC) No..../2006).

Jednym z zadań realizowanych w ramach tego Programu jest projekt "Cities and urban agglomerations: their functionality and potentials for European competitiveness and cooperation" ("Miasta i aglomeracje miejskie: funkcje i potencjał w świetle konkurencyjności i współpracy europejskiej"). Partnerem wiodącym projektu jest Université...Bruxelles, a Uniwersytet jest jednym z partnerów konsorcjum badawczego. Beneficjentem projektu jest konsorcjum badawcze, w skład którego wchodzi Uniwersytet.

Finansowanie badań odbywa się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Koszty badań (w tym wynagrodzenia) są księgowane na wydzielonym koncie Uniwersytetu zgodnie z umową dotacji, wytycznymi programu oraz zapisami wniosku badawczego. Poniesione koszty są przedstawiane do autoryzacji Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (MSWiA) stanowiącej Pierwszy Poziom Kontroli, a następnie po akceptacji Władzy Zarządzającej Programem E są refundowane bezpośrednio Uniwersytetowi ze środków Unii Europejskiej.

Środki pieniężne na wypłatę wynagrodzeń pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Regulation (EC) No..../2006) w ramach Celu 3 dotyczącego Europejskiej Współpracy Terytorialnej (Regulation (EC) No 1080/2006).

Pismem z dnia 4 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-82/09-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia wypłacane w ramach projektu badawczego realizowanego w ramach Programu E finansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Regulation (EC) No.../2006) powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dn. 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 października 2008 r. (sygn. akt II FSK 1069/07 oraz II FSK 1071/07) wynagrodzenia podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków pomocowych są zwolnione z podatku dochodowego. W związku z powyższym wynagrodzenia pracowników UW realizujących powyższy projekt badawczy powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Stosownie do postanowień przepisu art. 46 ust. 1 ("Pomoc techniczna państw członkowskich") Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 z inicjatywy państwa członkowskiego fundusze mogą finansować działania z zakresu przygotowania, zarządzania, monitorowania, oceny, informacji i kontroli działalności programów operacyjnych oraz działania mające na celu zwiększenie zdolności administracyjnych do wdrażania funduszy, w ramach następujących pułapów:

a.

4% całkowitej kwoty alokowanej w ramach celów Konwergencja oraz Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie;

b.

6% całkowitej kwoty alokowanej w ramach celu Europejska współpraca terytorialna.

Ww. przepis wskazuje jakie działania mogą być finansowane ze środków pochodzących z funduszy wymienionych w tym przepisie, w tym środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ale nie wskazuje sposobu przepływu tych środków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy bezpośrednio realizują cel programu E w ramach projektu badawczego "E..../1/1 project "Future Orientations for Cities" wykonywanego na podstawie umowy dotacji zawartej między Władzą Zarządzającą Programem E a partnerem wiodącym konsorcjum badawczego, w skład którego wchodzi Uniwersytet. Wynagrodzenia są wypłacane w formie dodatków do wynagrodzeń na podstawie arkuszów czasu pracy zgodnie z obowiązującym regulaminem Uniwersytetu.

Program jest finansowany z bezzwrotnych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Celu 3 dotyczącego Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Partnerem wiodącym projektu jest Université Libre de Bruxelles, a Uniwersytet jest jednym z partnerów konsorcjum badawczego. Beneficjentem projektu jest konsorcjum badawcze, w skład którego wchodzi Uniwersytet.

Środki pieniężne na wypłatę wynagrodzeń pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Finansowanie badań odbywa się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Koszty badań (w tym wynagrodzenia) są księgowane na wydzielonym koncie Uniwersytetu zgodnie z umową dotacji, wytycznymi programu oraz zapisami wniosku badawczego. Poniesione koszty są przedstawiane do autoryzacji Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (MSWiA) stanowiącej Pierwszy Poziom Kontroli, a następnie po akceptacji Władzy Zarządzającej Programem E są refundowane bezpośrednio Uniwersytetowi ze środków Unii Europejskiej.

Powyższe wskazuje, że wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy są refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego, zaś beneficjent nie jest zaangażowany w proces rozliczeń finansowych odbywający się pomiędzy odpowiednią instytucją krajową, a Unią Europejską. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, o których mowa we wniosku jest funduszem strukturalnym, który to fundusz jest instrumentem finansowym polityki regionalnej Unii Europejskiej i ma pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Jego zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusz kierowany jest do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

Zatem w przypadku projektów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu państwa, a zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa.

Skoro zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, to nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie określone w ww. przepisie nie ma więc zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W przypadku, gdy wypłaty wynagrodzeń pracowników dokonywane są ze środków beneficjenta pomocy, wówczas wynagrodzenie takie nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie dokonywania wypłaty wynagrodzenia, środki na ich zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, o których mowa w tym przepisie. Bez znaczenia natomiast pozostaje to, że wynagrodzenia te zostały już zrefundowane ze środków pomocowych. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób na podstawie powołanego przepisu uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników wypłacane w ramach projektu badawczego realizowanego w ramach Programu E finansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Regulation (EC) No..../2006) nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z Unii Europejskiej, lecz Wnioskodawca za realizację przedmiotowych celów otrzymał zwrot wcześniej poniesionych wydatków na zasadzie refundacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię orzeczeń sądowych stwierdzić należy, iż zapadły one w indywidualnych sprawach i co do zasady wiążą strony postępowania w konkretnej sprawie oraz nie stanowią źródła prawa i nie posiadają mocy formalnie wiążącej tak do podatników, jak i w stosunku do organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl