IPPB4/415-808/13-4/JK4

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-808/13-4/JK4

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 lutego 2014 r. (data nadania 4 lutego 2014 r., data wpływu 6 lutego 2014 r.) na wezwanie z dnia 24 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-808/13-2/JK4 (data nadania 24 stycznia 2014 r., data odbioru 28 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych w związku z realizacją projektu naukowo-badawczego w ramach 7 Programu Ramowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych w związku z realizacją projektu naukowo-badawczego w ramach 7 Programu Ramowego oraz znaczenia funkcji w zespole projektowym przy ewentualnym naliczeniu podatku i zwolnieniu z niego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-808/13-2/JK4 (data nadania 24 stycznia 2014 r., data odbioru 28 stycznia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przeformułowanie pytania Nr 2, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego i odnosić się do przedstawionego zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2.

Pismem z dnia 3 lutego 2014 r. (data nadania 3 lutego 2014 r., data wpływu 6 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca przystąpił do realizacji europejskiego projektu pod tytułem "Przygotowanie i zabezpieczenie przed chemicznymi, biologicznymi, radioaktywnym oraz nuklearnymi (CBRN) atakami terrorystycznymi za pomocą zintegrowanych koncepcji i sprzętu." (Preparedness and Resilience against CBRN Terrorism using Integrated Concepts and Equipment) o akronimie "P.". "P." to międzynarodowy projekt naukowo-badawczy realizowany w ramach 7 Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa. Środki na realizację projektu pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach 7 Programu Ramowego. Umowa została zawarta pomiędzy Research Executive Agency, reprezentującą Komisję Europejską a U. Universitet, będącym liderem i reprezentującym konsorcjum, w skład którego wchodzi Wnioskodawca. Okres realizacji projektu: od maja 2011 r. do października 2014 r.

W ramach projektu są prowadzone badania przez interdyscyplinarny zespól naukowców, specjalistów i ekspertów z 23 instytucji europejskich: Szkoła Główna Służby Pożarniczej - Poland (Partner).

Celem projektu jest poprawa przygotowania krajów Unii Europejskiej oraz stowarzyszonych w zakresie ataków terrorystycznych z użyciem broni CBRN (Chemical Biological, Radiological, Nuclear). W ramach projektu powstanie zestaw najlepszych dostępnych narzędzi, metodologii oraz scenariuszy wykorzystywanych do zarządzania akcjami antyterrorystycznymi, które będą łatwe do adaptacji w różnych krajach oraz warunkach politycznych i kulturowych. Projekt "P." zakłada wykonanie następujących badań i analiz:

* zbiór i weryfikację dostępnej wiedzy na temat przebiegu wydarzeń (scenariusze, analiza prawdziwych wydarzeń i ćwiczeń),

* wskazanie luk w obecnym systemie reagowania, rekomendacje oraz integrację najlepszych zestawów sprzętu, procedur i metod (toolbox),

* stworzenie wzorów i zestawów do informowania społeczeństwa, wspierania decyzji, szkoleń oraz ćwiczeń. Szczególna uwaga poświęcona będzie na zrozumienie aspektów społecznych i psychologicznych związanych ze zdarzeniami CBRN.

Wnioskodawca najbardziej zaangażowany jest w końcową i walidacyjną fazę projektu (zadanie 6). Test demonstracyjny (końcowe wielkoskalowe ćwiczenia poligonowe CBRN), obejmujący pokaz w środowisku naturalnym wypracowanego zestawu sprzętu, procedur i metod, zorganizowany będzie przez Wnioskodawcę w Polsce w 2014 r. Weźmie w nim udział kilkuset uczestników specjalistów z obszaru reagowania na wypadek zagrożeń oraz ochrony ludności z całej Europy. Będzie to wydarzenie kończące główne prace w projekcie i testujące wypracowane koncepcje i rekomendacje. Test demonstracyjny zostanie zorganizowany w ramach Międzynarodowych Ćwiczeń Reagowania Kryzysowego, które są corocznie przygotowywane i realizowane przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej. W teście wezmą udział uczestnicy z przynajmniej 5 krajów - głównie funkcjonariusze straży pożarnych, policji, pogotowia ratunkowego, wojskowych zespołów reagowania na zagrożenia klasy CBRN. Wszyscy uczestniczy demonstracji zostaną wcześniej przygotowani w zakresie procedur i sposobów działania oraz wyposażeni w narzędzia, których wykorzystanie zostało pozytywnie zweryfikowane podczas badań prowadzonych w ramach projektu "P.".

Środki finansowe dotyczące Projektu są przekazywane z UE na wyodrębniony rachunek bankowy służący do prowadzenia rozliczeń finansowych dotyczących realizacji wyłącznie tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cele badawcze Projektu. Dofinansowanie ze środków KE jest ustalone na poziomie 75% kosztów kwalifikowalnych, w zależności od rodzaju działania (jak opisano powyżej). Pracownicy są zatrudnieni do projektu na podstawie aneksów do umów etatowych (wynagrodzenia osobowe) oraz umów cywilno-prawnych (wynagrodzenia bezosobowe, w tym osoby z zewnątrz) i bezpośrednio realizują zadania badawcze projektu. Są oni rozliczani na podstawie miesięcznych kart pracy na rzecz projektu, wypełnianych przez pracowników. Na podstawie tak udokumentowanego wykorzystania godzin na realizację zadań merytorycznych obliczane jest wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest wypłacane bezpośrednio ze środków pomocowych z wyodrębnionego rachunku bankowego w części objętej dofinansowaniem, na które zostały przekazane środki przez Komisję Europejską. Z własnych środków są wypłacane wynagrodzenia stanowiące wkład własny w projekt.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych, bezpośrednio wykonujących zadania merytoryczne w ramach realizacji 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w części finansowanej bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli beneficjentem tych środków jest Wnioskodawca.

2. Czy funkcja w zespole projektowym ma znaczenie przy ewentualnym naliczeniu podatku lub zwolnienia z niego.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych w związku z realizacją projektu naukowo-badawczego "P." w ramach 7 Programu Ramowego (pytanie Nr 1).

Natomiast wniosek w zakresie znaczenia funkcji w zespole projektowym przy ewentualnym naliczeniu podatku i zwolnieniu z niego (pytanie Nr 2) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia opisane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, gdyż dochody te pochodzą ze środków Programów Ramowych Badań, Rozwoju Technicznego i prezentacji Unii Europejskiej oraz osoby te bezpośrednio realizują zadania 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji Europejskiego projektu pod tytułem "Przygotowanie i zabezpieczenie przed chemicznymi, biologicznymi, radioaktywnym oraz nuklearnymi (CBRN) atakami terrorystycznymi za pomocą zintegrowanych koncepcji i sprzętu" o akronimie "P.". "P." to międzynarodowy projekt naukowo-badawczy realizowany w ramach 7 Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa. Środki na realizację projektu "P." pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach 7 Programu Ramowego. Umowa została zawarta pomiędzy Research Executive Agency, reprezentującą Komisję Europejską a U. Universitet, będącym liderem i reprezentującym konsorcjum, w skład którego wchodzi Wnioskodawca. Środki finansowe dotyczące Projektu są przekazywane z UE na wyodrębniony rachunek bankowy służący do prowadzenia rozliczeń finansowych dotyczących realizacji wyłącznie tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cele badawcze Projektu. Dofinansowanie ze środków KE jest ustalone na poziomie 75% kosztów kwalifikowalnych, w zależności od rodzaju działania (jak opisano powyżej). Wynagrodzenie jest wypłacane bezpośrednio ze środków pomocowych z wyodrębnionego rachunku bankowego w części objętej dofinansowaniem, na które zostały przekazane środki przez Komisję Europejską. Z własnych środków są wypłacane wynagrodzenia stanowiące wkład własny w projekt.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności (np. w oparciu o umowy cywilno-prawne).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującegocel programu.

Jak już wyżej wskazano, z wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji europejskiego międzynarodowego naukowo-badawczego projektu o akronimie "P.", realizowanego w ramach 7 Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa. Środki na realizację projektu "P." pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach 7 Programu Ramowego. Umowa została zawarta pomiędzy Research Executive Agency, reprezentującą Komisję Europejską a U. Universitet, będącym liderem i reprezentującym konsorcjum, w skład którego wchodzi Wnioskodawca. Wnioskodawca najbardziej zaangażowany jest w końcową i walidacyjną fazę projektu (zadanie 6). Test demonstracyjny (końcowe wielkoskalowe ćwiczenia poligonowe CBRN), obejmujący pokaz w środowisku naturalnym wypracowanego zestawu sprzętu, procedur i metod, zorganizowany będzie przez Wnioskodawcę w Polsce w 2014 r. Środki finansowe dotyczące Projektu są przekazywane z UE na wyodrębniony rachunek bankowy służący do prowadzenia rozliczeń finansowych dotyczących realizacji wyłącznie tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cele badawcze Projektu. Dofinansowanie ze środków KE jest ustalone na poziomie 75% kosztów kwalifikowalnych, w zależności od rodzaju działania. Pracownicy są zatrudnieni do projektu na podstawie aneksów do umów etatowych (wynagrodzenia osobowe) oraz umów cywilno-prawnych (wynagrodzenia bezosobowe, w tym osoby z zewnątrz) i bezpośrednio realizują zadania badawcze projektu. Są oni rozliczani na podstawie miesięcznych kart pracy w na rzecz projektu, wypełnianych przez pracowników. Na podstawie tak udokumentowanego wykorzystania godzin na realizację zadań merytorycznych obliczane jest wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest wypłacane bezpośrednio ze środków pomocowych z wyodrębnionego rachunku bankowego w części objętej dofinansowaniem, na które zostały przekazane środki przez Komisję Europejską. Z własnych środków są wypłacane wynagrodzenia stanowiące wkład własny w projekt.

W świetle powyższego, osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę wykonywać będą jedynie czynności związane z realizacją zadań na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, m.in. umowę o pracę czy umowę cywilno-prawną. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie są osoby zatrudnione do realizacji projektu na podstawie umowy o pracę i umowy cywilno-prawnej.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę lub umów cywilno-prawnych tychże podmiotów. Osoba taka otrzymuje zapłatę za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych w ramach wykonywania swych zadań będą otrzymywać wynagrodzenie. Pokreślić należy, że zapłatę za wykonanie zadań otrzymywać będą od pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów, które jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ściśle wskazał krąg podmiotów mogących udzielić bezzwrotnej pomocy, niedopuszczalne jest obejmowanie zwolnieniem dochodów podatników, do których środki pomocowe trafiają w inny sposób, np. jako wynagrodzenia za pracę. Ważne jest, aby dochody te zostały uzyskane w sposób określony w tym przepisie, nie tylko pochodziły od podmiotu, który otrzymuje bezzwrotną pomoc. Stanowisko odmienne skutkowałoby nieuprawnionym poszerzeniem kręgu osób, których dochody podlegają zwolnieniu.

Organ wyjaśnia zatem, że wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych, wykonujących zadania merytoryczne projektu "P." w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w części finansowanej ze środków przekazanych przez Komisję Europejską nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie - 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl