IPPB4/415-80/09-8/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-80/09-8/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 9 marca 2009 r. i 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r., 30 kwietnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 4 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-80/09-2/JS (data nadania 4 marca 2009 r., data doręczenia 9 marca 2009 r.), oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-80/09-6/JS (data nadania 21 kwietnia 2009 r., data doręczenia 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni sprzedała działkę i uzyskała przychód w wysokości 380.000 zł, który podlegał opodatkowaniu. Pieniądze Wnioskodawczyni wydała na zakup działek nr: 77/1, 77/2, 77/3 położonych w miejscowości P. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie o skorzystaniu z ulgi podatkowej na cele mieszkaniowe. Wnioskodawczyni przedstawiła akt notarialny z 18 marca 2008 r., w którym jest zapis: "nabyta niniejszą umową nieruchomość będzie przyłączona do gospodarstwa rolnego w celu prowadzenia razem na wszystkich nieruchomościach gospodarstwa rolnego". Jednocześnie Wnioskodawczyni przedstawiła zaświadczenie Urzędu Gminy w R., w którym Urząd oświadcza, że "w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy R. zatwierdzonym uchwałą Gminy z dnia 14 września 2006 r. działki nr: 77/1, 77/2, 77/3 położone w miejscowości P. przeznaczone są na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej". Wnioskodawczyni przedstawiła także w Urzędzie Skarbowym kserokopię przelewu bankowego potwierdzającego zapłatę za zakupione działki.

Urząd Skarbowy stwierdził, że wydatki poniesione na zakup tych działek nie spełniają wymogów ustawowych do skorzystania z ulgi podatkowej na cele mieszkaniowe. Wnioskodawczyni kupiła przedmiotowe działki z myślą, że postawi na nich dom dla dzieci. Wnioskodawczyni była przekonana, że skoro posiada gospodarstwo rolne, to słuszne będzie przyłączenie tych działek do wspólnego gospodarstwa, a po wybudowaniu domu, aktem darowizny przekazać je dzieciom.

W związku z zaistniałym stwierdzeniem Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni czuje się pokrzywdzona, ponieważ kupowała przedmiotowe działki pod budownictwo jednorodzinne, a teraz nie może skorzystać z ulgi podatkowej na cele mieszkaniowe.

Pismem z dnia 4 marca 2009 r. i z dnia 21 kwietnia 2009 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie daty nabycia i sprzedaży działki, z której przychód został wydatkowany na zakup działek nr: 77/1, 77/2, 77/3 oraz wskazanie charakteru działek, tj. czy stanowią gospodarstwo rolne, czy też są to działki pod zabudowę mieszkaniową.

Powyższe uzupełniono w terminie informując, iż działkę nr 676 Wnioskodawczyni sprzedała i uzyskała przychód 380 tys. zł podlegający opodatkowaniu. Działkę tę Wnioskodawczyni nabyła na podstawie umowy notarialnej przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 października 1988 r. oraz scalania i podziału zgodnie z aktem notarialnym z dnia 9 marca 2006 r. W dniu 5 października 1988 r. rodzice Wnioskodawczyni przekazali Jej gospodarstwo rolne składające się z kilku działek, m. in z działki oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 206. Potem w 2006 r. w wyniku scalania działki nr 206 z innymi właścicielami z sąsiednich działek (nr 204/5, 204/6, 207/1, 207/2, i 208) oraz ponownego podziału tych działek powstały nowe działki. Z podziału działek nr 206, 204/5,204/6, 207/1, 207/2, i 208 powstały nowe działki, m. in działka Wnioskodawczyni nr 676. Scalanie i powtórny podział zatwierdzony został aktem notarialnym z dnia 9 marca 2006 r. Wnioskodawczyni załączyła mapę podziałową przedstawiająca powstanie działki nr 676 składającej się z małych działek scalonych (206/7,204/23,204/34 i 208/2).

Ponadto Wnioskodawczyni informuje, że działkę nr 676 sprzedała dnia 7 marca 2008 r. zgodnie z aktem notarialnym. Przychód z tej działki Wnioskodawczyni wydatkowała na zakup działek nr 77/1, 77/2 i 77/3. Odnośnie charakteru działek nr 77/1,77/2 i 77/3 Wnioskodawczyni wyjaśnia, że w umowie notarialnej kupna tych działek jest zapis, że nabyta tą umowa nieruchomość (działki) będzie przyłączona do powierzchni gospodarstwa rolnego, które Wnioskodawczyni posiada w Gminie M. w celu prowadzenia razem na wszystkich nieruchomościach gospodarstwa rolnego. Podpisując umowę notarialną z tym zapisem Wnioskodawczyni nie znała szczegółowych przepisów. Nie wiedziała, że nie będzie mogła skorzystać z ulgi podatkowej przy sprzedaży działki nr 676.

Działki 77/1,77/2,77/3 leżą w odległości około 40 km od prowadzonego przez Wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego w K., Gmina M. Dlatego też trudno przy tej odległości prowadzić gospodarstwo rolne razem. Przedmiotowe działki Wnioskodawczyni kupowała z myślą o przeznaczeniu pod zabudowę mieszkaniową. Kierowała się w tej sprawie pismem Urzędu Gminy w R. z dnia 18 stycznia 2008 r., w którym Urząd pisze: "W Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy R. z dnia 14 września 2006 r. działki nr 77/1,77/2,77/3 położone w miejscowości P. przeznaczone są na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej z możliwością lokalizowania usług nieuciążliwych". Gdyby to były tereny typowo rolne bez możliwości budowy, to Wnioskodawczyni nie kupiłaby tych działek. Faktem jest, że w umowie notarialnej kupna, działki te przyłączone zostały do gospodarstwa rolnego, aby razem prowadzić to gospodarstwo. Praktycznie działki te przeznaczone są pod zabudowę jednorodzinną, z taką myślą Wnioskodawczyni dokonała ich zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można uznać zakup przedmiotowych działek i czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi podatkowej na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Kupiła przedmiotowe działki z przeznaczeniem pod budowę domu. Zgodnie ze studium Gminy R. tereny, na których leżą zakupione działki przeznaczone są pod budownictwo jednorodzinne. Wnioskodawczyni nie wiedziała, że zapis w umowie notarialnej o przyłączeniu tych działek do gospodarstwa rolnego będzie przeszkodą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przedmiotowej sprawie w 1988 r. miało miejsce nabycie przez Wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego składającego się z kilku działek. W 2006 r. w wyniku scalania i podziału działki Wnioskodawczyni z właścicielami sąsiednich działek powstały nowe działki, mi. in. działka nr 676.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a)

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b)

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie z ust. 2a przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

W przypadku nie wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) wówczas, stosownie do treści art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami.

O ile przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wprost przyznaje prawo do ulgi w przypadku wydatkowania uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego środków, na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego oraz gruntu związanego z tym budynkiem, o tyle w zakresie nabycia samego gruntu, przepis uzależnia przyznanie prawa do zwolnienia od przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących w chwili nabycia przepisach prawa.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o "działce budowlanej" - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Decydujące znaczenie dla ustalenia statusu prawnego gruntu mają postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana przez właściwy organ gminy.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Stosownie do przepisu art. 4 ust. 2 tej ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w dniu 7 marca 2008 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży działki, nabytej w dniu 9 marca 2006 r. Sprzedaż nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie działki. W związku ze sprzedażą przedmiotowej działki Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości przeznaczy na cele mieszkaniowe. W dniu 18 marca 2008 r. Wnioskodawca nabyła działki o nr 77/1, 77/2 i 77/3, które zgodnie z zapisem w akcie notarialnym będą przyłączone do gospodarstwa rolnego w celu prowadzenia razem na wszystkich nieruchomościach gospodarstwa rolnego. Uchwałą Rady Gminy z dnia 14 września 2006 r. powyższe działki przeznaczone są na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej z możliwością lokalizowania usług nieuciążliwych.

W przedstawionym stanie faktycznym, mając na uwadze postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., w szczególności przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) oraz art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), będzie przysługiwało prawo skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, jeżeli w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia podatnik uzyska indywidualną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego.

Podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym. W przypadku, gdy przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl