IPPB4/415-754/09-4/JS - Zwolnienie od podatku wynagrodzeń wypłacanych z UE i PARP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-754/09-4/JS Zwolnienie od podatku wynagrodzeń wypłacanych z UE i PARP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 20 stycznia 2010 r. (data nadania 21 stycznia 2010 r., data wpływu 22 stycznia 2010 r.) na wezwanie z dnia 12 stycznia 2010 r. Nr IPPB4/415-754/09-2/JS (data nadania 13 stycznia 2010 r., data doręczenia 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

*

w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w 60 % ze środków pochodzących z Unii Europejskiej osobom bezpośrednio realizującym cel projektu - jest prawidłowe,

*

w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w 40 % ze środków pochodzących z PARP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych osobom bezpośrednio realizującym cel projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca należy do beneficjentów, którzy realizują projekty finansowane w ramach VI i VII Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013). Wnioskodawca w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. realizuje bezpośrednio zadania wynikające z przynależności do sieci E (E) w ramach konsorcjum B (Bs) na podstawie poniższych umów:

1.

Umowa ramowa o partnerstwie nr 1 B - zawarta dnia 11 grudnia 2007 r. pomiędzy Komisją Europejską i partnerami (Konsorcjum B), zwana dalej: Umową ramową, na podstawie, której Wnioskodawca został włączony do sieci E.

2.

Umowa szczegółowa o dotację nr E - 1...-B-1, zawarta na podstawie powyższej umowy ramowej, zwana dalej Umową szczególną, pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (E), która działa zgodnie z uprawnieniami delegowanymi przez Komisję Wspólnot Europejskich oraz partnerami wchodzącymi w skład konsorcjum B.

3.

Umowa nr E... dotycząca udzielania bezzwrotnej pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków E należących do konsorcjum B - zawarta w dniu 19 sierpnia 2008 r. w Warszawie pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz partnerami wchodzącymi w skład konsorcjum B.

W skład konsorcjum wchodzą:

1.

Uniwersytet W. - koordynator działań

2.

P. Fundacja Rozwoju Regionalnego

3.

Uniwersytet W. w O.

4.

W.-M. Agencja Rozwoju Regionalnego w O.

5.

Wnioskodawca

6.

L. Fundacja Rozwoju

P. w ramach projektu bezpośrednio realizuje zadania, do których należą m.in.:

*

udostępnianie informacji nt. prawa, polityk i programów Unii Europejskiej,

*

rozwijanie współpracy podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzynarodowej,

*

stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw oraz transferu technologii i wiedzy,

*

zachęcanie przedsiębiorców do udziału w programach ramowych UE na rzecz badań i rozwoju. Zadania te realizowane są bezpośrednio przez pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych do realizacji projektu na podstawie umów o pracę i umów cywilno-prawnych. Bezzwrotne wsparcie finansowe na realizację tych zadań (w tym na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do bezpośredniej realizacji zadań projektu na podstawie umowy o pracę i umów cywilno-prawnych) pochodzi w:

*

60 % z Unii Europejskiej,

*

40 % z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kwoty bezzwrotnych dotacji na realizację zadań projektu przekazywane są bezpośrednio na wyodrębnione konta bankowe Koordynatora konsorcjum B - Uniwersytet W., który przekazuje odpowiednie transze do realizacji projektu na wyodrębnione konta bankowe Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jako płatnik potrąca zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. Nr IPPB4/415-754/09-2/S, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Powyższe uzupełniono w terminie informując, iż Wnioskodawca bezpośredni realizuje projekt wynikający z przynależności do sieci E E N (E) w ramach konsorcjum B. W ramach tego projektu zatrudnione osoby bezpośrednio realizują cel projektu w okresie od 2008-2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych, na podstawie umowy o pracę i innych umów cywilno-prawnych, do bezpośredniej realizacji zadań w ramach projektu mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do bezpośredniej realizacji zadań powinny być zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych:

*

w części finansowanej z bezzwrotnych środków pochodzących z Unii Europejskiej, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

*

w części finansowanej z bezzwrotnych środków, zapewnionych przez PARP, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w 40 % ze środków pochodzących z PARP, natomiast prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w 60 % ze środków pochodzących z Unii Europejskiej osobom bezpośrednio realizującym cel projektu.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Od 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 24 września 2009 r.) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

*

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

*

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca uczestniczy w realizacji działającej od 2008 r. inicjatywy Komisji Europejskiej - sieci E E N (E).

W ramach projektu Wnioskodawca bezpośrednio realizuje zadania, do których należą m.in.:

*

udostępnianie informacji nt. prawa, polityk i programów Unii Europejskiej,

*

rozwijanie współpracy podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzynarodowej,

*

stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw oraz transferu technologii i wiedzy,

*

zachęcanie przedsiębiorców do udziału w programach ramowych UE na rzecz badań i rozwoju.

Środki na sfinansowanie realizowanego przez Wnioskodawcę projektu przekazywane są w 60 % bezpośrednio z Unii Europejskiej. Natomiast 40 % wynagrodzenia pochodzi z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kwoty bezzwrotnych dotacji na realizację zadań projektu przekazywane są bezpośrednio na wyodrębnione konta bankowe Koordynatora Konsorcjum B - Uniwersytet, który przekazuje na wyodrębnione konta bankowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że część wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, który jest beneficjentem pomocy, pokrywana bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej, pomimo przekazywania ich przez koordynatora, spełnia warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Aby jednak wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy mogły korzystać ze zwolnienia, spełniony musi być również wymóg bezpośredniej realizacji celu programu. Należy zatem wykazać, że dana praca służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, zaś zapłata pochodzi ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku.

Należy pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia, jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy tylko opiera się na opisie przedstawionym we wniosku.

Celowym jest wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Unię Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje, bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego przekazanych przez Unię Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków Wnioskodawcy, a następnie następowałaby refundacja ze środków Unii Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik miałby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostałby fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych.

Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 24 września 2009 r.) zmieniono treść ww. artykułu. Powyższy artykuł otrzymał brzmienie: wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, którym w niniejszym przypadku nie są osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę do realizacji projektu.

Zatem kwoty wypłacane osobom fizycznym, ze stosunku pracy lub z tytułu umów cywilnoprawnych, nie bezpośrednio od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, lecz za pośrednictwem beneficjentów pomocy, którzy otrzymali środki pochodzące z budżetu państwa na realizację projektów od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników uzyskiwane w trakcie realizacji ww. projektu w części finansowanej przez Unię Europejską (60 %) będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że w istocie będą oni bezpośrednio realizować cele projektu objętego bezzwrotną pomocą. Natomiast wynagrodzenia ww. osób w części sfinansowanej z PARP (40 %) nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl