IPPB4/415-737/09-2/MP - Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia finansowanego ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-737/09-2/MP Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia finansowanego ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 2 listopada 2009 r.) oraz piśmie z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r., data nadania 22 stycznia 2010 r.) będącym uzupełnieniem na wezwanie z dnia 6 stycznia 2010 r. Nr IPPB4/415-737/09-2/MP (data wysłania 6 stycznia 2010 r., data odbioru 15 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Od 2005 r. wynagrodzenie Wnioskodawczyni (w oparciu o umowę o pracę - funkcje pełnione to Koordynator Projektu oraz Zastępca Kierownika Projektu) było finansowane z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Budżetu Państwa (taka była struktura dofinansowania projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej w okresie programowania 2004-2006). Od całości wynagrodzenia Wnioskodawczyni, odprowadzany był podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%, a później 30% uzyskiwanego dochodu (zgodnie z zobowiązującą skalą podatkową). Od stycznia 2009 r., w nowym okresie programowania 2007-2013, wynagrodzenie Wnioskodawczyni pochodzi także z funduszy strukturalnych (EFS oraz Budżet Państwa), jednakże pełniona przez Wnioskodawczynię funkcja Kierownika Projektu oparta jest o umowę cywilno-prawną (umowa zlecenie).

Wnioskodawczyni wskazała, iż projekty były realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 2, poddziałanie 2.1.1 oraz w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 2.3a. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni było i jest wypłacane z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu, na które bezpośrednio wpływają dotacje unijne za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), jako Instytucji Pośredniczącej w realizacji programu. Ponadto Wnioskodawczyni zaznacza, iż w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o. - na zlecenie której Wnioskodawczyni świadczy pracę. Natomiast w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich umowa o dofinansowanie była zawarta dla poszczególnych projektów pomiędzy PARP, a M s.c. oraz pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o., będących pracodawcami Wnioskodawczyni. Program Operacyjny Kapitał Ludzki nie jest realizowany w partnerstwie, zaś jeden z projektów Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich był realizowany w partnerstwie - M s.c. było liderem, kolejny projekt (prowadzony przez D. Sp. z o.o.) nie był realizowany w partnerstwie. Wnioskodawczyni wskazała, że beneficjentami ostatecznymi poszczególnych projektów byli pracownicy firmy "J S.A." oraz "R Sp. z o.o." Sp. komandytowa, a obecnie są pracownicy firmy "V S.A." - projekty zamknięte.

Głównym celem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Wyznaczając zadania i nadzorując prawidłowość wykonania oraz zgodność z założonymi celami programu, a także poprzez prowadzenie rozliczenia finansowego projektu, Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio cel programu. Bez zaangażowania Wnioskodawczyni we wdrożenie ww. projektu (pełniona funkcja to kierownik projektu) rezultaty projektu i co za tym idzie cel działania oraz programu, nie byłyby możliwe do osiągnięcia. Natomiast główny cel Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w okresie programowania 2004-2006, koncentrował się na budowie otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa, poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy. Cel ten był osiągnięty m.in. poprzez priorytet II - Rozwój Społeczeństwa opartego na wiedzy. Realizując projekty w ramach działania 2.3a priorytetu II, mającego na celu doskonalenie kadr przedsiębiorstw, inwestowanie w wiedzę i umiejętności pracowników oraz kadr menedżerskich, dla zwiększenia konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i polskiej gospodarki, bezpośredni udział Wnioskodawczyni we wdrażanie ww. projektów (funkcje pełnione to koordynator oraz zastępca kierownika projektu) przyczynił się do osiągnięcia celu nadrzędnego Programu Operacyjnego i bez bezpośredniego udziału Wnioskodawczyni osiągnięcie celu na poziomie projektu i programu nie byłoby możliwe.

Wnioskodawczyni nadmieniała, iż świadczenie pracy przy realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ma miejsce od 1 stycznia 2009 r. do 31 maja 2010 r., czyli dotyczyć będzie rozliczeń rocznych PIT, za 2009 i 2010 rok. Natomiast świadczenie pracy przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS miało miejsce w okresach od 14 października 2005 r. do 15 października 2006 r. oraz od 1 grudnia 2006 r. do 31 maja 2008 r., czyli dotyczy rozliczeń rocznych (PIT-37) za lata 2005, 2006, 2007 i 2008 r.

Pismem z dnia 6 stycznia 2010 r. Nr IPPB4/415-737/09-2/MP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. (data nadania 22 stycznia 2010 r., data wpływu 25 stycznia 2010 r.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinien być naliczany podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń uzyskiwanych z innych źródeł niż środki krajowe. Czy od części otrzymywanego wynagrodzenia, pochodzącej z Europejskiego Funduszu Społecznego podatek dochodowy powinien zostać naliczony i odprowadzony...

Zdaniem Wnioskodawczyni, Jej osobisty udział w realizowanych (zakończonych oraz trwających) projektach współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie celu głównego dla Programu Operacyjnego, jakim jest podniesienie kompetencji pracowników i wzrost poziomu zatrudnienia oraz dostosowanie do zmieniających się warunków rynkowych. Poprzez funkcje zarządcze w projektach, realizuje bezpośrednio nadrzędne cele programu. Według Wnioskodawczyni, Jej osoba była dedykowana we wnioskach o dofinansowania do pełnienia wyznaczonych funkcji. Dodając fakt, iż funkcje powierzone Wnioskodawczyni wykonywała i wykonuje osobiście, oraz że wynagrodzenie za pracę, wkładaną we wdrażanie projektów było i jest przekazywane bezpośrednio z kont projektów, uznaje za zasadne wystąpienie o wydanie opinii Dyrektora Izby Skarbowej w przedmiotowej sprawie. W opinii Wnioskodawczyni podatek dochodowy od osób fizycznych naliczony od dochodów uzyskanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej (innych niż z budżetu państwa), pobierany od 2005 r. powinien zostać zwrócony, jako że w przeciwnym wypadku mamy do czynienia z opodatkowaniem środków finansowych niepodlegających opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni uczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 2, poddziałanie 2.1.1 oraz w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 2.3a. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni było i jest wypłacane z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu, na które bezpośrednio wpływają dotacje unijne za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), jako Instytucji Pośredniczącej w realizacji programu. W Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o. - na zlecenie której Wnioskodawczyni świadczy pracę. Natomiast w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich umowa o dofinansowanie była zawarta dla poszczególnych projektów pomiędzy PARP, a M s.c. oraz pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o., będących pracodawcami Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni wskazała, że beneficjentami ostatecznymi poszczególnych projektów byli pracownicy firmy "J S.A." oraz "R Sp. z o.o." Sp. komandytowa, a obecnie są pracownicy firmy "V S.A." - projekty zamknięte.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Ostatni z ww. aktów prawnych określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich osiągania. Przepis art. 24 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż realizacja Planu jest finansowana w szczególności z:

1.

publicznych środków krajowych,

2.

publicznych środków wspólnotowych,

3.

środków publicznych pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środków publicznych o charakterze bezzwrotnym pochodzących z innych międzynarodowych instytucji finansowych,

4.

środków prywatnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju określenie "publiczne środki wspólnotowe", oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (Załącznik Nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 (w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 grudnia 2006 r., środki z Europejskiego Funduszu Społecznego pochodzą z budżetu Unii Europejskiej są środkami publicznymi.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych (w tym środków pochodzących z funduszy strukturalnych) projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (m.in. sektorowego programu operacyjnego), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się więc jako refundację części poniesionych wydatków. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w 2006 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (SPO RZL) nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej w momencie wypłaty wynagrodzenie to nie było finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach powołanej wyżej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do wynagrodzeń tych osób nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy również podkreślić, iż wymaga on, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Jak sama Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o. - na zlecenie której Wnioskodawczyni świadczy pracę. Natomiast w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich umowa o dofinansowanie była zawarta dla poszczególnych projektów pomiędzy PARP, a M s.c. oraz pomiędzy PARP, a D Polska Sp. z o.o., będących pracodawcami Wnioskodawczyni.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni nie jest bezpośrednim beneficjentem ani wykonawcą projektu, na realizację którego przyznane zostały środki pomocowe Europejskiego Funduszu Społecznego, a jedynie zatrudniona jest u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. Wnioskodawczyni realizuje cele programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę bądź zleceniodawcę. Tymczasem ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają wyłącznie przychody, które otrzymuje bezpośredni beneficjent pomocy pochodzącej z międzynarodowych instytucji finansowych albo bezpośrednio wykonawca celu jakim ta pomoc ma służyć, jeżeli zapłatę za wykonane świadczenie otrzymał bezpośrednio od podmiotu zagranicznego albo podmiotu krajowego upoważnionego do dysponowania tymi środkami. Powyższe zwolnienie nie przechodzi zaś na dalsze podmioty, które w dalszej kolejności przyczyniły się do realizacji celu na jaki pomoc została przyznana. Stąd jedynie podlegają zwolnieniu z opodatkowania dochody beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione dochody pracowników tychże podmiotów czy osób zatrudnionych na umowy zlecenia. Osoby te otrzymują wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę (zleceniodawcę) działalności oraz źródeł jej finansowania, np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe. Dlatego też nie przysługuje im dobrodziejstwo zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyjęcie stanowiska prezentowanego przez wnioskodawcę prowadziłoby do objęcia przedmiotowym zwolnieniem wszystkich osób, które otrzymują wynagrodzenie współfinansowane lub refinansowane ze środków pomocowych, jeśli tylko ich pracodawcy (zleceniodawcy) mogą być objęci zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też odpowiednim zwolnieniem uregulowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 nie wynika jednak, by ustawodawca objął zwolnieniem dochody otrzymane przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie budżet Unii Europejskiej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

W przedmiotowej sprawie środki z Unii Europejskiej otrzymują pracodawcy, natomiast Wnioskodawczyni otrzymuje dochód z tytułu umów o pracę oraz umowy zlecenia, a nie dotację w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, wobec czego dochody przez nią uzyskiwane nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż dochody Wnioskodawczyni, finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie stanowią dla Wnioskodawczyni dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów, jak również nie ona jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu. W związku z powyższym otrzymywane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie, pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu skali podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl