IPPB4/415-725/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-725/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymywanych z Europejskiej Rady Nauki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymywanych z Europejskiej Rady Nauki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 2012 Wnioskodawca uczestniczył w roli eksperta w dwóch spotkaniach panelu grantowego European Research Council w Brukseli, gdzie został powołany (nominacja) przez Prezydenta ERC. Pracami międzynarodowego zespołu funkcjonującego w ramach panelu SH6 (Advanced Research Grants) kierował bezpośrednio przewodniczący panelu. Za udział w tych pracach polegających na ocenie wniosków grantów europejskich na badania naukowe, Wnioskodawca uzyskiwał dwukrotnie ze środków UE zwrot poniesionych kosztów podróży i ryczałt hotelowy. Ponadto, za każdy dzień udziału w posiedzeniach w siedzibie Europejskiej Rady Nauki w Brukseli wypłacono Wnioskodawcy zryczałtowane honorarium za prace przy ocenie grantów. Każdorazowo posiedzenia te trwały 3 dni. Ocenę wniosków grantowych nadesłanych za pośrednictwem internetu Wnioskodawca wykonywał w kraju za pośrednictwem internetu, za co wypłacono Mu również zryczałtowane wynagrodzenie, odpowiadające 3 - dniom pracy. W roku 2013 Wnioskodawca nie wykonuje żadnych prac w tym zakresie. Z nominacji wynika jednak, że może być powołany do tego rodzaju prac w roku 2014. Wykonywana praca opierała się na imiennym wydanym dla Wnioskodawcy poleceniu, co Jego zdaniem nadaje wykonawcy status "innego pracownika Wspólnoty", do którego zastosowanie znajdują przepisy cytowanego dalej rozporządzenia Rady. Opisane wyżej świadczenia Wnioskodawca uzyskał wprost z instytucji Unii Europejskiej tj. z Europejskiej Rady Nauki. Dlatego w przekonaniu Wnioskodawcy, wynagrodzenie to spełnia warunki określone w przepisach rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4 marca 1968 r. z późn. zm.) i tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wymienione we wniosku (poz. 68) składniki: wynagrodzenie za wykonaną pracę na rzecz ERC i refundacja kosztów pobytu (diety, ryczałt hotelowy), otrzymane z Unii Europejskiej w roku 2012 są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Jeżeli tak, to czy można uznać, że podobna wykładnia obowiązywać będzie (zakładając brak zmian w przepisach podatkowych) w rozliczeniach podatku dochodowego również w roku 2014.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. zapis zwalnia dochody, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich. Rozporządzenie to stwierdza, że opodatkowaniu podlegają wynagrodzenia urzędników oraz innych pracowników Wspólnoty Europejskiej wymienionych w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich. Zgodnie z rozporządzeniem określającym kategorie urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich, do których mają zastosowanie przepisy art. 12, art. 13 ust. 2 i art. 14 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów pracowniczych Wspólnot, przepis art. 13 Protokołu ma zastosowanie m.in. do osób objętych regulaminem pracowniczym urzędników Wspólnot lub warunkami zatrudniania innych pracowników Wspólnot.

Przepisy europejskie nie zawierają definicji pracownika, jednak w oparciu o wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości można wyróżnić następujące przesłanki decydujące o powstaniu stosunku pracy: 1. świadczenie pracy na rzecz innej osoby, 2. podporządkowanie pracownika w hierarchii służbowej oraz wymóg dyspozycyjności pracownika, 3. świadczenie pracy za wynagrodzeniem.

Powyższe warunki zostały przez Wnioskodawcę spełnione ponieważ: 1. świadczył pracę na rzecz Europejskiej Rady Nauki, 2. w czasie wykonywania obowiązków podlegał przewodniczącemu panelu, a w wyznaczonych przez niego dniach i godzinach stawiał się na spotkania grupy ekspertów (posiedzenia panelu) w siedzibie ERC w Brukseli, 3. otrzymywał, oprócz zwrotu poniesionych kosztów, również wynagrodzenie za świadczoną pracę. 4. w zaproszeniu Prezydenta ERC do udziału w pracach panelu używane są terminy "praca" i "wynagrodzenie", 5. przed wykonaniem zleconych obowiązków Wnioskodawca podpisywał, złożone w siedzibie ERC w Brukseli, odpowiednie dokumenty.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka personelu i warunki na jakich został zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz sądowych i administracyjnych, tak że w związku z tym, nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że organ podatkowy nie może dokonać oceny, czy stosunek powołania, który stał się podstawą wypłaty należności (wynagrodzenie, zwrot kosztów podróży i diety) nadaje Wnioskodawcy charakter "pracownika Wspólnot", do którego znajdują zastosowania przepisy rozporządzenia Rady. Ponieważ należności, o których mowa we wniosku, są dochodami uzyskanymi z instytucji Unii Europejskiej, tj. Europejskiej Rady Nauki i do dochodu tego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. 056, 4 marca 1968 r. z późn. zm.) Wnioskodawca uznał, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskany dochód z wynagrodzenia i wskazane w treści wniosku diety korzystać mogą ze zwolnienia z opodatkowania. Podobnie Wnioskodawca uważa, że zwolnienie to powinno obowiązywać w przypadku powołania Go przez ERC w Brukseli, do wykonania podobnych prac w roku 2014.

W interpretacji przepisów podatkowych w stosunku do zdarzenia przedstawionego w niniejszym wniosku, dodatkowo umacnia Wnioskodawcę fakt istniejących rozstrzygnięć indywidualnych dokonanych przez Izbę Skarbową w Katowicach (dostępne w internecie), dotyczących podobnych, co w niniejszym wniosku kwestii. Odnoszą się one zarówno do zdarzeń sprzed kilku lat (np. Nr IBPB2/415-834/08/HK z dnia 30 lipca 2008 r. jak i zaistniałych w roku bieżącym (np. IBPBII/1/415-198/13/AŻ z dnia 23 maja 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)4 z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym, nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny, czy stosunek powołania, który stał się dla Wnioskodawcy podstawą wypłaty należności (wynagrodzenia, zwrotu kosztów podróży i diet) nadaje mu charakter "innego pracownika Wspólnot", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2012 r. Wnioskodawca uczestniczył w roli eksperta w dwóch spotkaniach panelu grantowego European Research Council w Brukseli, gdzie został powołany (nominacja) przez Prezydenta ERC. Za udział w tych pracach polegających na ocenie wniosków grantów europejskich na badania naukowe, Wnioskodawca uzyskiwał dwukrotnie ze środków UE zwrot poniesionych kosztów podróży i ryczałt hotelowy. Ponadto, za każdy dzień udziału w posiedzeniach w siedzibie Europejskiej Rady Nauki w Brukseli wypłacono Wnioskodawcy zryczałtowane honorarium za prace przy ocenie grantów. Każdorazowo posiedzenia te trwały 3 dni. Ocenę wniosków grantowych nadesłanych za pośrednictwem Internetu Wnioskodawca wykonywał w kraju za pośrednictwem Internetu, za co wypłacono Mu również zryczałtowane wynagrodzenie, odpowiadające 3 - dniom pracy. W roku 2013 Wnioskodawca nie wykonuje żadnych prac w tym zakresie. Z nominacji wynika jednak, że może być powołany do tego rodzaju prac w roku 2014. Wykonywana praca opierała się na imiennym wydanym dla Wnioskodawcy poleceniu, co Jego zdaniem nadaje wykonawcy status "innego pracownika Wspólnoty", do którego zastosowanie znajdują przepisy cytowanego daje rozporządzenia Rady. Opisane wyżej świadczenia Wnioskodawca uzyskał wprost z instytucji Unii Europejskiej tj. z Europejskiej Rady Nauki. Dlatego w przekonaniu Wnioskodawcy, wynagrodzenie to spełnia warunki określone w przepisach rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4 marca 1968 r. z późn. zm.).

Zatem wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że należności, które otrzymuje są dochodami uzyskanych z instytucji Unii Europejskiej i do dochodu mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4 marca 1968 r. z późn. zm.), uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z wynagrodzenia i wskazanych w treści wniosku diet oraz ryczałt hotelowy korzystają a także będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Przedmiotowe zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, będzie miało zastosowanie do dochodów uzyskanych w 2014 r., o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl