IPPB4/415-71/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-71/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.) oraz piśmie z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r., data nadania 5 grudnia 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 27 listopada 2008 r., Nr IPPB4/415-71/08-2/JK (data nadania 27 listopada 2008 r., data odbioru 1 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt "Kampania inspekcyjna i informacyjna SLIC Ręczne przemieszczanie ciężarów 2008" w ramach programu P - Warunki pracy, linia budżetowa 04.040103:

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt "Kampania inspekcyjna i informacyjna SLIC Ręczne przemieszczanie ciężarów 2008" w ramach programu P - Warunki pracy, linia budżetowa 04.040103.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

G. zawarł bezpośrednio z Komisją Europejską umowęna dofinansowanie działań pod nazwą "Kampania inspekcyjna i informacyjna SLIC Ręczne przemieszczanie ciężarów 2008" (3 etap). Komisja, po podpisaniu umowy, przekazała na rachunek G. środki w euro na finansowanie projektu. Z posiadanych środków jednostka finansuje koszty, bezpośrednio z rachunku walutowego. W budżecie projektu przewidziano zatrudnienie, na podstawie umów cywilnoprawnych, pracowników G. Wynagrodzenia osób realizujących projekt, w całości zostaną sfinansowane ze środków unijnych.

Pismem z dnia 27 listopada 2008 r. Nr IPPB4/415-71/08-2/JK, Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, tj.:

* dokładne sprecyzowanie w ramach jakiego programu jest realizowany Projekt i skąd pochodzą środki na realizację tego Projektu,

* czy pracownicy, dla których będzie sfinansowane wynagrodzenie realizują bezpośrednio cel projektu. Na rzecz których pracowników dokonywana jest wypłata wynagrodzeń, tj. pracowników pełniących czynności merytoryczne (prowadzących szkolenia), czy może pracowników wykonujących czynności pomocnicze (obsługa księgowości, sekretariatu),

Ponadto Wnioskodawcę wezwano do złożenia oryginału lub urzędowo poświadczonego pełnomocnictwa potwierdzającego upoważnienie dla Pani X, która podpisała przedmiotowy wniosek.

Pismem z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne oraz doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

1.

projekt jest realizowany na podstawie umowy zawartej bezpośrednio przez G. z Komisją Europejską Dyrekcją Generalną ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans, w ramach programu P - Warunki pracy, linia budżetowa 04.040103. Jest to umowa indywidualna, zawarta z Komisją Europejską. Środki w euro na realizację projektu pochodzą bezpośrednio z Komisji i są zaewidencjonowane na wyodrębnionym rachunku walutowym G.I.P.

2.

głównymi celami projektu są m.in. kontynuacja wdrożenia przez państwa członkowskie wymogów dyrektywy 90/269EWG w sprawie ręcznego przemieszczania ciężarów w celu ograniczenia liczby schorzeń mięśniowo-szkieletowych, z położeniem specjalnego nacisku na budownictwo i handel detaliczny oraz doskonalenie metod działań kontrolnych oraz informacyjno-promocyjnych stosowanych przez krajowe inspekcje pracy. Cele główne projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację celów operacyjnych, w tym m.in. stworzenie spójnego planu komunikacji kampanii kontrolnej i informacyjnej poprzez media i Internet, dostępność produktów kampanii we wszystkich 22 językach UE oraz seminarium podsumowujące wyniki kampanii.

Wypłata z tytułu zawartych umów zleceń będzie dokonywana na rzecz pracowników pełniących czynności merytoryczne (bezpośrednio realizujących cel projektu) jak również pracowników wykonujących czynności pomocnicze (pośrednio realizujących cel projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych przy realizacji projektu, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.f., a tym samym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa podmiotowo - przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatników ze środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę z Komisją Europejską Dyrekcją Generalną ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans na realizację projektu pod nazwą "Kampania inspekcyjna i informacyjna SLIC Ręczne przemieszczanie ciężarów 2008" w ramach programu "PROGESS". Komisja po podpisaniu umowy, przekazała na rachunek Wnioskodawcy środki w euro na finansowanie projektu. W budżecie projektu przewidziano zatrudnienie pracowników, na podstawie umów cywilnoprawnych. Wynagrodzenia osób realizujących projekt w całości zostaną sfinansowane ze środków unijnych. Wypłata wynagrodzenia z tytułu zawartych umów zleceń będzie dokonywana na rzecz pracowników pełniących czynności merytoryczne (bezpośrednio realizujących cel projektu) jak również pracowników wykonujących czynności pomocnicze (pośrednio realizujących cel projektu).

W tym stanie rzeczy, co do zasady zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w ten projekt, finansowane z tych samych środków, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Słownik języka polskiego Wyd. Naukowe P (Wydanie VII z 1992 r., str. 148) definiuje słowo bezpośrednio jako "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo bezpośredni jako "nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost". Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym.

Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie).

Tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie min. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).

Reasumując, wynagrodzenia pracowników z tytułu wykonywania zadań związanych z realizacją projektu będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że będą finansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy i pracownicy ci będą bezpośrednio realizować program objęty pomocą.

Podać należy, że tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl