IPPB4/415-696/13-7/JK4

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-696/13-7/JK4

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 stycznia 2014 r. (data nadania 3 stycznia 2014 r., data wpływu 7 stycznia 2014 r.) na wezwanie z dnia 17 grudnia 2013 r. Nr IPPB4/415-696/13-5/JK4 (data nadania 17 grudnia 2013 r., data odbioru 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 rok.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 17 grudnia 2013 r. Nr IPPB4/415-696/13-5/JK4 (data nadania 17 grudnia 2013 r., data odbioru 31 grudnia 2013 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do przeformułowanego pytania.

Pismem z dnia 3 stycznia 2014 r. (data nadania 3 stycznia 2014 r., data wpływu 7 stycznia 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 12 marca 2012 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu na druku PIT-37 za 2011 r. W zeznaniu Wnioskodawca rozliczył się wspólnie z małżonką. W poz. 112 zeznania Wnioskodawca odliczył ulgę na dwoje dzieci - niepełnoletnią córkę i syna urodzonego dnia 25 grudnia 1993 r., co oznacza, że dnia 25 grudnia 2011 r. ukończył on 18 lat i stał się pełnoletni. W całym 2011 r. syn był uczniem liceum ogólnokształcącego i Wnioskodawca wraz z żoną wykonywali nad nim władzę rodzicielską. Jednocześnie syn Wnioskodawcy w 2011 r. znalazł sobie pracę dorywczą i osiągał dochody z tytułu umów zleceń. Do końca listopada osiągnął dochód w wysokości 6.758,40 zł, zaś w grudniu 2011 r. jego dochód wyniósł 2.208,00 zł, czyli nie przekroczył dochodu podlegającego opodatkowaniu według skali podatkowej, który jest warunkiem zachowania ulgi na pełnoletnie dziecko. Reasumując, jako małoletni, syn osiągnął dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, ale te dochody zgodnie z przepisami art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powodują utraty prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej, zaś jako pełnoletni osiągnął dochody, które nie powodują obowiązku rozliczenia się według skali podatkowej, czyli prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej zostaje zachowane. Takie stanowisko potwierdziła również konsultacja w Krajowej Informacji Podatkowej w lutym 2012 r. oraz w dniu 16 października 2013 r. Wnioskodawca uzyskał tam informację, że może odliczyć na syna ulgę w całości, ponieważ stał się pełnoletni w grudniu, a ulga jest rozliczana na miesiące, więc nie należy się od kolejnego miesiąca kalendarzowego, czyli od stycznia 2012 r. Poza tym jako już pełnoletni czyli od dnia 26 grudnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. jego dochód nie przekroczył kwoty wolnej od podatku dochodowego i zostaje zachowane prawo do ulgi prorodzinnej dla rodziców. Ponieważ jednak w całym 2011 r. otrzymał dochód z pracy przekraczający kwotę wolną od podatku, powinien rozliczyć się samodzielnie z dochodów za 2011 r. Wobec tego syn złożył PIT-37 za rok 2011. W związku z tym, że był już pełnoletni, podpisał się na druku sam (w przypadku gdy PIT wypełnia małoletni-podpis składają rodzice). Ministerstwo Finansów w wielu pismach podkreśla, że limit dochodu w przypadku ulgi prorodzinnej dotyczy dziecka pełnoletniego, brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego.

Urząd skarbowy, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, w toku czynności sprawdzających (art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.)) wezwał Wnioskodawcę do skorygowania zeznania, uważając, że Jego syn osiągnął dochody w roku 2011 r. przekraczające kwotę wolną od podatku, w związku z czym Wnioskodawca nie ma prawa do ulgi prorodzinnej za niego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że ani w stosunku do Niego, ani do żony (z którą złożył wspólnie zeznanie PIT-37) ani do syna, w 2011 r. nie miały zastosowania przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Ponadto, dochody Wnioskodawcy wykazane w PIT-37 za 2011 r. to należności ze stosunku pracy, natomiast dochody małżonki, to należności ze stosunku pracy oraz należności z umów zlecenia.

W okresie będącym przedmiotem zapytania nie ciążył na Wnioskodawcy ani na Jego małżonce obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletniego syna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca miał prawo rozliczając się wspólnie z małżonką skorzystać z ulgi prorodzinnej na syna na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za cały rok podatkowy 2011.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczając się wspólnie z małżonką miał prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej na syna, uwzględnionej w zeznaniu rocznym PIT-37 za rok 2011. Do dnia 25 grudnia 2011 r. syn był osobą małoletnią, a dochody małoletnich dzieci nie wpływają na ulgę prorodzinną. Ministerstwo Finansów w wielu pismach podkreśla, że limit dochodu w przypadku ulgi prorodzinnej dotyczy dziecka pełnoletniego, brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego. Dochody syna po osiągnięciu pełnoletniości, czyli od dnia 26 grudnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. nie przekroczyły kwoty wolnej od podatku dochodowego, czyli również ten fakt nie powoduje utraty prawa do ulgi prorodzinnej dla rodzica. Łączne dochody syna powodowały obowiązek rozliczenia rocznego i dlatego jako osoba pełnoletnia (na dzień 31 grudnia 2011 r.) złożył on samodzielnie PIT-37. Wnioskodawca wskazał, że nie oznacza to jednak, że jako rodzice sprawujący pełnię władz rodzicielskich nie miał z małżonką prawa do ulgi prorodzinnej za cały rok, ponieważ warunki uprawniające do ulgi (art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zostały spełnione:

1.

dochody małoletniego nie mają wpływu na skorzystanie z ulgi prorodzinnej,

2.

dochody pełnoletniego dziecka nie przekroczyły kwoty wolnej od podatku,

3.

przez cały rok Wnioskodawca wykonywał wraz z żoną (z którą złożył wspólne zeznanie PIT-37 za rok 2011) nad synem pełną władzę rodzicielską,

4.

syn przez cały rok 2011 uczęszczał do szkoły (liceum ogólnokształcące),

5.

syn nie osiągał dochodów, o których mowa w art. 6 ust. 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że tak naprawdę istotą tej zawiłej sytuacji jest to, że syn stał się pełnoletni w ostatnim miesiącu roku. W związku z tym, że ulga prorodzinna rozliczana jest na miesiące - nie przysługuje Wnioskodawcy przy rozliczeniu od kolejnego miesiąca kalendarzowego, a jest nim styczeń 2012 r.

Wobec zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa zatem, że miał prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej na syna za cały 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady korzystania z podatkowej ulgi na dzieci określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Na podstawie art. 27f ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. (art. 27f ust. 4 tej ustawy).

Według art. 27f ust. 5 cyt. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Stosownie do art. 27f ust. 6 ww. ustawy, powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w zeznaniu za 2011 r. odliczył ulgę na dwoje dzieci - niepełnoletnią córkę i syna, który dnia 25 grudnia 2011 r. ukończył 18 lat i stał się pełnoletni. W całym 2011 r. syn był uczniem liceum ogólnokształcącego i Wnioskodawca wraz z żoną wykonywali nad nim władzę rodzicielską. Jednocześnie syn Wnioskodawcy w 2011 r. znalazł sobie pracę dorywczą i osiągał dochody z tytułu umów zleceń. Do końca listopada osiągnął dochód w wysokości 6.758,40 zł, zaś w grudniu 2011 r. jego dochód wyniósł 2.208 zł. Poza tym jako już pełnoletni, czyli od dnia 26 grudnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. jego dochód nie przekroczył kwoty wolnej od podatku dochodowego. W stosunku do Wnioskodawcy, do Jego żony oraz do syna, w 2011 r. nie miały zastosowania przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Jak już wyżej wskazano warunkiem do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, oprócz osiągnięcia przez rodzica dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, jest również - jak wynika z przepisów powyżej powołanych - fakt nieuzyskiwania przez dziecko w roku podatkowym dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b, przekraczających kwotę, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wyjaśnić należy, że kryterium dochodowe, ograniczające wysokość rocznego dochodu do 3.089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej, dotyczy dochodu dziecka pełnoletniego (do ukończenia 25 roku życia). Brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego. Oznacza to, że obliczanie dochodu uzyskanego przez dziecko, należy rozpocząć od dnia ukończenia przez nie 18 roku życia.

Stosownie natomiast do treści art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788) dziecko pozostaje aż do pełnoletniości pod władzą rodzicielską.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że podatnik może dokonać odliczenia za każdy miesiąc, w którym podatnik wykonywał władzę rodzicielską, należy wskazać, że w sytuacji gdy w miesiącu grudniu syn Wnioskodawcy był niepełnoletni i pozostawał pod władzą rodzicielską, ulga przysługuje za okres 12 miesięcy, do ukończenia 18 roku życia, włącznie z miesiącem, w którym dziecko kończy 18 rok życia i przestaje być małoletnim. Zatem przychód osiągnięty przez syna Wnioskodawcy w grudniu 2011 r. po uzyskaniu przez niego pełnoletniości pozostanie bez wpływu na prawo Wnioskodawcy do skorzystania z ulgi za 2011 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za okres małoletniości syna, czyli za okres 12 miesięcy, a zatem za cały rok 2011.

Dodatkowo należy wskazać, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni Pana małżonki. Interpretacja zapewnia zatem ochronę o jakiej mowa w art. 14k i nast. Ordynacji wyłącznie Wnioskodawcy, a nie małżonce Wnioskodawcy.

W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez małżonkę, winna ona złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i uiścić odpowiednia opłatę.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich przesłanek uprawniających do skorzystania z odliczeń w ramach przedmiotowej ulgi. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym.

W przypadku, gdy przytoczony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl