IPPB4/415-69/12-2/MP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-69/12-2/MP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 lipca 1996 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w Polskiej Fundacji, przekształconej 1 stycznia 2000 r. w Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pracuje na podstawie umowy o pracę. Od 12 lipca 2005 r. zakres Jego obowiązków dotyczy koordynacji i wdrażania w zespole Innowacji i Technologii. Czynności te dotyczyły: przygotowania dokumentacji przetargowych dot. analizy potencjału i promocji parków i inkubatorów technologicznych, doradztwa na rzecz i dotyczące parków i inkubatorów, utrzymywanie kontaktów z instytucjami zaangażowanymi w działanie, udział w pracach komisji przetargowych, przygotowanie umów na realizację zadań, monitoring realizacji umów, raportowanie i sprawozdawczość z realizacji działania, rozliczanie finansowe działania, doradztwo przy opracowaniu centralnych programów wspierających innowacje, udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w zespole.

Od 2 lutego 2006 r. zakres obowiązków Wnioskodawcy w zespole Innowacji i Technologii dotyczył: koordynacji, wdrażania i monitoringu programu wsparcia dla technostarterów, przygotowanie w dokumentacji programu dla technostarterów, prowadzenie procesu konsultacji wytycznych programu, przygotowania dokumentacji przetargowych dot. analizy potencjału i promocji parków i inkubatorów technologicznych, doradztwa na rzecz i dotyczące parków i inkubatorów, utrzymywanie kontaktów z instytucjami zaangażowanymi w działanie, udział w pracach komisji przetargowych, przygotowanie umów na realizację zadań, monitoring realizacji umów, raportowanie i sprawozdawczość z realizacji działania, rozliczanie finansowe działania, doradztwo przy opracowaniu centralnych programów wspierających innowacje, udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w zespole.Wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę w 2006 r. było wypłacone z dotacji podmiotowej otrzymanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na ten cel na podstawie ustawy budżetowej na dany rok budżetowy, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją i działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. PARP otrzymuje środki i wydatkuje zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2014 z 2005 r.). Środki przyznane na realizację projektu są dofinansowane w całości ze środków budżetu państwa. Od wypłaconych w 100% wynagrodzeń PARP naliczała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadzała podatek do urzędu skarbowego. Podatek był wykazany w PIT-37 za 2006 rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym, kwoty otrzymane od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za 2006 rok korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ze środków przekazanych agencji na ten cel, na podstawie ustawy budżetowej na 2006 rok, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, w całości finansowanej ze środków z budżetu państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c u.p.d.f....

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty otrzymane od agencji były wypłacane bezpośrednio ze środków, które Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymała z budżetu państwa na podstawie ustawy budżetowej na 2006 rok, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy było finansowane ze środków dotacji podmiotowej. Finansowanie odbywało się z rachunku przewidzianego do obsługi dotacji podmiotowej. Stanowisko utworzono do wykonywania zadań związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, które zaliczone były do wydatków budżetu państwa jako dotacje podmiotowe (art. 106 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).

Jako pracownik merytoryczny, zakres jego czynności dotyczył bezpośredniej realizacji celów związanych z wdrażaniem projektów, realizowanych w ramach zadań budżetu państwa. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że jego wynagrodzenie otrzymane wprost z agencji powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c u.p.d.f. w całości finansowanej ze środków budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy Ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. PARP jest także jedną z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie działań finansowanych z funduszy strukturalnych.

Celem działania Agencji jest realizacja programów rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu oraz rozwoju zasobów ludzkich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 1 lipca 1996 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w Polskiej Fundacji, przekształconej 1 stycznia 2000 r. w Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pracuje na podstawie umowy o pracę, na stanowiskach kolejno: głównego specjalisty, p.o. kierownika sekcji, kierownika sekcji parków technologicznych, aktualnie w Departamencie Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki. Od 12 lipca 2005 r. zakres Jego obowiązków dotyczy koordynacji i wdrażania w zespole Innowacji i Technologii.

Wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę w 2006 r. było wypłacone z dotacji podmiotowej otrzymanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na ten cel na podstawie ustawy budżetowej na dany rok budżetowy, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymuje środki i wydatkuje zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2014 z 2005 r.). Środki przyznane na realizację projektu są dofinansowane w całości ze środków budżetu państwa.Z powyższego wynika, że opisana we wniosku dotacja miała formę dotacji rozwojowej, zatem jest finansowana w całości ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zwolnienie od podatku dochodowego kwot przyznanych Wnioskodawcy przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od ich charakteru i źródła pochodzenia.

Powyższe zwolnienie będzie zatem obejmowało wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej, w tym ze stosunku pracy, które agencja otrzymała na ten cel z budżetu państwa.Dlatego też, jeśli agencja rządowa, w przedmiotowej sprawie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, wypłaca osobie fizycznej środki, które otrzymała na ten cel z budżetu państwa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku. Istotą jest bowiem bezpośrednie otrzymanie przez osobę fizyczną środków od agencji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż kwoty otrzymane od Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w części finansowanej z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Należy dodać, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl