IPPB4/415-686/09-2/JK - Możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku dochodowego kwoty darowizny przekazanej gminnemu klubowi sportowemu na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-686/09-2/JK Możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku dochodowego kwoty darowizny przekazanej gminnemu klubowi sportowemu na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz klubu sportowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz klubu sportowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz Gminnego Ludowego Klubu z siedzibą w R na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu. Przekazaną darowiznę Wnioskodawczyni zamierza odliczyć od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Gminny Ludowy Klub prowadzi działalność na zasadzie stowarzyszenia osób fizycznych w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń pod numerem XXX jako stowarzyszenie kultury fizycznej. Klub posiada też statut, gdzie w rozdziale 2 w § 8 i 9 opisane są cele i środki działania stowarzyszenia. Celem działania klubu jest:

*

rozwój różnych form i dyscyplin sportu oraz stałe podnoszenie jego poziomu,

*

organizacja masowych imprez rekreacyjnych oraz turystycznych,

*

dbanie o rozwój bazy sportowej i turystycznej,

*

czynny udział w życiu kulturalnym, gospodarczym i społecznym oraz podnoszenie poziomu kulturalnego i sportowego członków.

Klub realizuje te cele m.in. poprzez:

*

organizację sekcji i szkoleń sportowych, w tym otaczania opieką zawodników i stwarzanie dogodnych warunków do rozwoju różnych dyscyplin sportu,

*

organizację zawodów i imprez sportowych,

*

propagowanie rozwoju kultury fizycznej i turystyki,

*

współdziałanie w rozwoju różnych dyscyplin sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia od dochodu kwoty darowizny przekazanej na cele rozwoju sportu Gminnemu Ludowemu Klubowi prowadzącemu działalność - jako osoba prawna - stowarzyszenie kultury fizycznej wpisane do rejestru KRS - w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik ma prawo odliczyć od dochodu darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy (...), prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizujących te cele.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego sfera zadań publicznych (...) obejmuje zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu, a zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy, organizacjami pozarządowymi są, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (art. 4 ustawy o finansach publicznych) i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia z zastrzeżeniem podmiotów z ust. 4 ustawy.

Gminny Ludowy Klub Sportowy jest organizacją pozarządową i nie jest jednostką sektora finansów publicznych. Podmiot ten prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych realizując cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu. W związku z tym Wnioskodawczyni ma prawo darowizny przekazane "R" na cele sportowe odliczyć od dochodu na zasadzie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że stanowisko podmiotu odnośnie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a.

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b.

kultu religijnego,

c.

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy.

*

w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 % dochodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1864 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast z powyżej przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

1.

musi być przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

Kolejnym niezbędnym warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast z art. 3 ust. 3 ustawy wynika, iż działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

*

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

*

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz Klubu Sportowego na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu, a więc można uznać, iż pierwszy warunek został spełniony.

Analizując natomiast drugi warunek należy odnieść się do ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, klub sportowy jest podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej. Klub sportowy może działać jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów albo jako osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1280). Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy, który działa na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 766), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego" oraz ich związki.

A zatem klub sportowy nie został wymieniony w powyższym przepisie jako jednostka sektora finansów publicznych. Dodatkowo we wniosku wskazano, iż Klub Sportowy prowadzi działalność na zasadzie stowarzyszenia osób fizycznych w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń jako stowarzyszenie kultury fizycznej. Klub ten posiada również statut, gdzie w rozdziale 2 w § 8 i 9 opisane są cele i środki działania stowarzyszenia.

Tym samym wskazany przez Wnioskodawczynię Klub Sportowy działający jako stowarzyszenie kultury fizycznej mieści się w kategorii określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6 % dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają dochody poniesione na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, przy czym w przypadku dawców krwi w dokumencie tym nie uwzględnia się wartości krwi, za którą dawca otrzymał ekwiwalent pieniężny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego" jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia od dochodu kwoty darowizny przekazanej na cele rozwoju sportu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że zostanie ona odpowiednio udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek obdarowanego.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl