IPPB4/415-682/10-4/MP - Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendium szkolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-682/10-4/MP Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendium szkolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) oraz w piśmie z dnia 8 listopada 2010 r. (data nadania 9 listopada 2010 r., data wpływu 12 listopada 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 2 listopada 2010 r. (data nadania 2 listopada 2010 r., data odbioru 4 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium szkolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium szkolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi obsługę finansowo - księgową b. placówek oświatowych. Jednym z Jego zadań jest przygotowywanie informacji na drukach PIT-8S o wypłaconych uczniom stypendiach szkolnych i przedkładanie tych dokumentów do podpisu dyrektorom szkół. Stypendia szkolne udzielane są na podstawie decyzji Prezydenta miasta wydanej w oparciu o art. 90d ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, art. 104 i art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz uchwał Rady miasta z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Stołecznego i z dnia 24 listopada 2005 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Stołecznego.

Wysokość stypendium określona jest w decyzji, w kwocie miesięcznej i nie przekracza kwoty określonej w art. 21 ust. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli 380 zł. Jednocześnie przed pierwszą wypłatą w roku podatkowym stypendium, osoby, którym wypłacane jest stypendium składają oświadczenie na druku PIT-2C.

Pismem z dnia 2 listopada 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu wniosku poprzez uzupełnienie braków formalnych. Wnioskodawca pismem z dnia 8 listopada 2010 r. (data nadania 9 listopada 2010 r., data wpływu 12 listopada 2010 r.) uzupełnił powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy miesięczna kwota przyznanego stypendium szkolnego nie przekracza kwoty 380 zł i jednocześnie złożone jest przez osobę odbierającą stypendium oświadczenie na druku PIT-2C, konieczne jest wystawianie informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S.

Zdaniem Wnioskodawcy, bez względu na wysokość przyznanego stypendium należy sporządzać informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a - Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b - art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 90c ust. 1 i 2 tejże ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: stypendium szkolne i zasiłek szkolny.

Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy.

Na podstawie art. 90d ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy, stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe, z zastrzeżeniem ust. 12. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą.

Natomiast zgodnie z zapisem art. 90m ust. 1 ww. ustawy, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

W myśl art. 90n ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym wydaje się decyzje administracyjne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi obsługę finansowo - księgową bielańskich placówek oświatowych. Jednym z Jego zadań jest przygotowywanie informacji na drukach PIT-8S o wypłaconych uczniom stypendiach szkolnych i przedkładanie tych dokumentów do podpisu dyrektorom szkół. Stypendia szkolne udzielane są na podstawie decyzji Prezydenta miasta wydanej w oparciu o art. 90d ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, art. 104 i art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz uchwał Rady z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Stołecznego i Nr xx/2005 z dnia 24 listopada 2005 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Stołecznego W. Wysokość stypendium określona jest w decyzji, w kwocie miesięcznej i nie przekracza kwoty określonej w art. 21 ust. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli 380 zł. Jednocześnie przed pierwszą wypłatą w roku podatkowym stypendium, osoby, którym wypłacane jest stypendium składają oświadczenie na druku PIT-2C.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów szkolnych przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie wymogu składania oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Ponadto należy wskazać, iż treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie uzależnia kwestii zwolnienia od podatku od wysokości wypłacanego świadczenia.

Reasumując, należy stwierdzić, iż świadczenia pomocy materialnej wypłacane na podstawie art. 90d ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy o systemie oświaty są świadczeniami pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatników. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8S. Wypłacane stypendia szkolne są w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl