IPPB4/415-675/10-2/JK - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń przekazywanych pracownikom banku, osobom pozostającym z bankiem w stosunku cywilnoprawnym oraz klientom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-675/10-2/JK Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń przekazywanych pracownikom banku, osobom pozostającym z bankiem w stosunku cywilnoprawnym oraz klientom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

* prawidłowe - w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia świadczeń przekazywanych klientom Banku nie będących jego pracownikami oraz osobami pozostającymi z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym,

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia świadczeń przekazywanych pracownikom Banku oraz osobom pozostającym z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia świadczeń przekazywanych klientom Banku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza przeprowadzać akcje promujące świadczone przez siebie usługi finansowe, które mają uatrakcyjnić obecną ofertę produktową, w tym poprzez nawiązanie współpracy z partnerami biznesowymi, z którymi tworzone będą nowe oferty promocyjne. Akcje kierowane będą zarówno do obecnych klientów Banku, jak również skierowane będą na pozyskiwanie nowych klientów. W zależności od obszaru działalności Banku oraz konkretnego produktu oferty będą przybierały określony kształt dedykowany danemu produktowi (przykładowo: rachunek bankowy, karta kredytowa, pożyczka, oferta ubezpieczeniowa), natomiast ich punktem wspólnym będzie oferowanie klientowi, w okresie trwania akcji - dodatkowego świadczenia pieniężnego, poprzez uznanie jego rachunku bankowego - w przypadku spełnienia wskazanych weryfikowanych każdorazowo warunków, na potrzeby przyznania świadczenia które co do zasady zmierzać będzie do zachęcenia klienta do bardziej aktywnego korzystania z produktów oferowanych przez Bank.

Przykładowo warunkiem, który będzie musiał spełnić klient - będzie regularne przelewanie pensji w ustalonej wysokości na rachunek w Banku. Bank w takim przypadku będzie weryfikował spełnienie powyższych warunków przez klienta na potrzeby przyznania świadczenia, weryfikując równocześnie dodatkowe przesłanki specyficzne dla danego produktu. Spełnienie przesłanek weryfikowane będzie w ustalonych okresach czasu (np. miesięcznych, kwartalnych, rocznych). Bank po dokonaniu każdorazowo weryfikacji wypełnienia stawianych warunków przez klienta przyznawał będzie przedmiotowe świadczenie - uznając rachunek klienta określoną w ofercie kwotą, przy czym klient uprawniony będzie do jej otrzymania wyłącznie w sytuacji, w której w danym okresie rozpatrywanym niezależnie od pozostałych spełni ustalone kryteria. Jednorazowa wartość przyznawanego świadczenia nie będzie przekraczała 200 zł. Niezależnie od nazywania danego świadczenia zwrotem, dopłatą itp., świadczenie będzie miało postać uznania rachunku klienta w wykonaniu oferty, po spełnieniu założonych warunków.

Akcje kierowane będą do obecnych klientów Banku, jak również skierowane będą na pozyskiwanie nowych klientów bez wyłączania pracowników Banku ani osób pozostających z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym, biorąc pod uwagę fakt, iż w powyższych akcjach Bank postrzega wszystkie osoby, do których kieruje swoje akcje jako klientów, odbiorców usług finansowych, niezależnie od faktu, kto znajduje się w tej grupie docelowej klientów/potencjalnych klientów.

Przykładowo w ramach realizacji powyższych założeń Bank przygotuje oferty związane z pozyskaniem możliwie największej liczby rachunków z regularnym przelewem pensji przez klientów. W przypadku otwarcia rachunku z regularnym przelewem pensji, a także spełnieniu dodatkowych specyficznych dla danej akcji warunków za dany okres czasu klient otrzymywałby od Banku w ramach specjalnej oferty świadczenie w ustalonej wysokości - poprzez uznanie rachunku za dany okres ustaloną kwotą. Akcja trwałaby przez zdefiniowany czas obejmujący łącznie kilka premiowanych okresów, przy czym spełnienie warunków w ramach poszczególnych okresów składowych weryfikowana będzie każdorazowo, odrębnie dla danego okresu we wszystkich planowanych akcjach promocyjnych będzie mieli do czynienia z każdorazowym dla każdego okresu weryfikowaniem przez Bank spełnienia warunków oferty dla klienta na potrzeby "przyznania" świadczenia w danym okresie, tak więc każde przekazanie świadczenia i uznanie rachunku klienta uzależnione będzie od faktu spełnienia specyficznych kryteriów ustalonych w ofercie.

Dlatego też poszczególne świadczenia będą związane z odrębnymi zdarzeniami, niezależnymi od siebie, a dla każdego z nich dokonywana będzie odrębna, każdorazowa weryfikacja warunków do spełnienia. Klient może więc spełnić warunek w danym (danych) okresie (okresach), nie konieczne jednak we wszystkich kolejnych okresach (w każdym okresie) trwania akcji - co podkreśla odrębność i rozerwalność powyższych zdarzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy świadczenia przekazywane klientom Banku w ramach organizowanych akcji będą korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy biorąc pod uwagę fakt, iż akcja kierowana będzie generalnie do wszystkich klientów Banku, dla celów określenia skutków podatkowych konieczne będzie wyłączenie z grupy klientów - pracowników Banku oraz osób pozostających z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym - pomimo, iż w powyższych akcjach z perspektywy Banku wszystkie te osoby są jego klientami, odbiorcami świadczonych usług finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia przekazywane w ramach organizowanych akcji na opisanych powyżej zasadach będą korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. zwana dalej "ustawą z dnia 26 lipca 1991 r."). Również w przypadku pracowników oraz osób pozostających z Bankiem w tożsamym co do celu stosunku cywilnoprawnym - w opinii Wnioskodawcy - powyższe zwolnienie znajdzie zastosowanie, biorąc pod uwagę fakt, iż niezależnie od łączącego Bank z powyższymi osobami stosunku pracy bądź relacji cywilnoprawnych, z perspektywy Banku w sytuacji, gdy powyższe osoby są równocześnie klientami Banku - to w tej relacji należy rozpatrywać skutki podatkowe otrzymania świadczeń w prowadzonej akcji promocyjnej. Bez znaczenia pozostaje w takim przypadku fakt równoległego stosunku pracy, który nie ma nic wspólnego z otrzymywanymi świadczeniami promocyjnymi, z tytułu relacji łączącej Bank z klientem.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że świadczenia przyznawane w ramach opisanych powyżej akcji promocyjnych, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. należy traktować jako odrębne wynikające z niezależnych, oderwanych od siebie zdarzeń.

Zgodnie z powołanym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, otrzymanych od świadczeniodawcy, w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W opinii Banku kluczowe w tym przypadku dla odkodowania normy prawnej zawartej przez ustawodawcę jest dokonanie w pierwszej kolejności wykładni językowej powyższego przepisu, jako metody preferowanej. Ustawodawca wskazując w pierwszej kolejności na intencję zwolnienia świadczeń otrzymywanych przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nieodpłatnie zawiera równocześnie doprecyzowanie w zakresie charakteru tytułu powyższych świadczeń. W świetle powyższego tylko świadczenia otrzymywane w związku z promocja lub reklamą świadczeniodawcy podlegają hipotezie normy analizowanego przepisu. Niewątpliwie taki jest właśnie charakter i cel świadczeń przekazywanych przez Bank w opracowywanych akcjach.

Z drugiej strony ustawodawca wprowadza ograniczenie zastosowania przedmiotowego zwolnienia wskazując, iż jednorazowa wartość tych świadczeń nie może przekroczyć progu 200 zł. Należy więc podkreślić, iż powyższy warunek odniesiony został do jednorazowego, odrębnego zdarzenia, w związku z którym podatnikowi przyznawane jest świadczenie, względnie suma świadczeń. Posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem "jednorazowa wartość tych świadczeń" wskazuje, iż celem nie było wykluczenie z zakresu zwolnienia jednorazowego świadczenia, otrzymanego z związku z zaistnieniem określonego zdarzenia/sytuacji, ale sumy świadczeń otrzymanych jednorazowo w związku ze wspólnym dla nich zdarzeniem/sytuacją przekraczających wartość 200 zł. Sformułowanie zastosowane przez ustawodawcę nie wskazuje również na cel traktowania łączenie sumy wszystkich świadczeń otrzymywanych od świadczeniodawcy. Mamy bowiem do czynienia z naciskiem na element jednorazowości i weryfikację przesłanek stawianych przez ustawodawcę w stosunku do odrębnych zdarzeń/sytuacji w związku, z którymi otrzymywane jest świadczenie.

Istotna jest więc wartość wszystkich świadczeń, które zostały otrzymane przez podatnika w związku z daną sytuacją, czy też w danej sytuacji. Chodzi zatem nie o pojedyncze świadczenie, tylko o sumę świadczeń, jaka jest otrzymywana w związku z jedną sytuacją.

W analizowanym przypadku takim odrębnym zdarzeniem, sytuacją - jest każdorazowa weryfikacja przesłanek do otrzymania świadczenia przez klienta (dokonywana przykładowo raz w miesiącu, kwartale czy roku), w przypadku akcji prowadzonych przez Bank.

Jak wskazane zostało na wstępie opisywane akcje promocyjne opierają się na ustaleniu określonych warunków, po spełnieniu których klient może otrzymać świadczenie, o wartości nie przekraczającej 200 zł. Akcja, wprowadzana regulaminem lub innym dokumentem precyzującym jej przebieg, zakłada weryfikację określonych warunków na wskazany w regulaminie moment. Dlatego też dla promocji trwającej przykładowo rok, weryfikacja zachowania klienta może odbywać się na bazie miesięcznej - spełnienie warunków w ramach każdego okresu weryfikowane będzie każdorazowo, odrębnie dla danego okresu.

Tak jak podkreślone zostało w opisie stanu faktycznego - we wszystkich planowanych akcjach promocyjnych Bank będzie każdorazowo dla danego okresu weryfikował spełnienie warunków oferty przez klienta na potrzeby "przyznania" świadczenia w danym okresie, tak więc każdorazowe przekazanie świadczenia i uznanie rachunku klienta uzależnione będzie od faktu spełnienia specyficznych kryteriów ustalonych w ofercie. Takie właśnie każdorazowe weryfikowanie spełnienia warunków oferty, w wyniku którego klient będzie mógł otrzymać świadczenie (świadczenia), związane z promocją Banku - stanowiło będzie zdarzenie, w stosunku do którego określana być powinna jednorazowa wartość tych świadczeń.

Dlatego też poszczególne świadczenia będą związane z odrębnymi zdarzeniami, niezależnymi od siebie, a dla każdego z nich dokonana będzie odrębna, każdorazowa weryfikacja warunków do spełnienia. Klient może więc spełnić warunek w danym (danych) okresie (okresach), nie konieczne jednak we wszystkich kolejnych okresach (w każdym okresie) trwania akcji - co podkreśla odrębność i rozerwalność powyższych zdarzeń.

W takim przypadku ze zwolnienia korzystać będzie świadczenie lub suma świadczeń otrzymanych przez klienta po każdorazowej weryfikacji spełnienia warunków promocji, np. za dany miesiąc, o ile nie przekroczy kwoty 200 zł.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w poglądach administracji podatkowej. I tak dla przykładu, na gruncie analizy innego ze zwolnień posługujących się pojęciem "jednorazowości" (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 maja 2009 r. (IPPB1/415-191/09-2/MT) uznał, iż "jedną z okoliczności zwalniających od podatku nagrodę jest otrzymanie jej przez podatnika w związku ze sprzedażą premiową. Jeśli nagrody przyznane przez wnioskodawcę w ramach sprzedaży premiowej będą skierowane do osób nie będących przedsiębiorcami, które dokonają zakupu we własnym imieniu i jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 760 zł, to wartość tych nagród objęta będzie zwolnieniem z podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Poprzez pojęcie "jednorazowa wartość nagrody" należy rozumieć wartość każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje zatem ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz to, że nagrody te zostaną przesłane w jednej paczce. Wartości nagród wysłanych w jednej paczce nie należy również sumować, gdyż kwota 760 zł dotyczy każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody."

Dodatkowym ograniczeniem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wprowadzonym przez ustawodawcę jest zastrzeżenie, zgodnie z którym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Dla wyinterpretowania z powyższego przepisu normy prawnej zawartej przez ustawodawcę, która pozwoli na kompleksowe odtworzenie normy statuującej zwolnienie, o którym mowa we wskazanym powyżej przepisie - niezbędne jest wsparcie się wykładnią celowościową.

W opinii Banku nie można dokonywać analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w oderwaniu od faktu, iż w analizowanym przypadku pracownicy oraz osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym są w ramach równoległego stosunku prawnego klientami Banku. Fakt pozostawania w stosunku pracy przez pracownika jest niezależny i całkowicie odrębny od relacji umownej Bank - klient. Należy podkreślić, iż potencjalne świadczenie związane z promocją lub reklamą Banku, otrzymywane w ramach organizowanych akcji przez klienta będącego równocześnie pracownikiem, wynika tylko i wyłączenie z relacji Bank - Klient. Pozostawanie w stosunku pracy z Bankiem pozostaje bez znaczenia dla faktu otrzymania, bądź braku otrzymania świadczenia w prowadzonej przez Bank akcji promocyjnej. Dlatego też w żaden sposób nie można wiązać takich świadczeń, we wskazanym w stanie faktycznym przypadku, ze świadczeniami związanymi ze stosunkiem pracy, czy też analogicznym w skutkach stosunkiem cywilnoprawnym.

Całkowicie uzasadnione pozostaje wyłączenie zakresu zastosowania analizowanego zwolnienia w stosunku do świadczeń otrzymywanych przez pracowników w różnorakiej formie i pod różnymi tytułami, pozostających w związku ze świadczoną pracą. Taki - w ocenie Banku - był właśnie cel ustawodawcy wprowadzenia powyższego wyłączenia, tj. spośród świadczeń otrzymywanych nieodpłatnie wyłączone zostały świadczenia otrzymywane przez pracownika (lub osoby pozostającej w stosunku cywilnoprawnym ze świadczeniodawcą), w związku ze świadczoną przez niego pracą (relacją) co do których bank jako pracodawca miałby obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Powyżej opisana sytuacja nie znajduje zastosowania w stanie taktycznym opisywanym w przedmiotowym wniosku. Świadczenia otrzymywane przez klientów, będących równocześnie pracownikami Banku lub osobami pozostającymi ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym w ramach planowanych promocji pozostając bez związku ze świadczoną pracą - w ocenie Wnioskodawcy - nie podlegają wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. W opinii Banku takie właśnie było ratio legis zawartego zastrzeżenia.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy planowane akcje, w których przykładowo w przypadku otwarcia rachunku z regularnym przelewem pensji, a także spełnieniu dodatkowych specyficznych dla danej akcji warunków za dany okres czasu (np. miesiąc, kwartał, rok) klient otrzymywałby od Banku w ramach specjalnej oferty świadczenie w ustalonej wysokości - poprzez uznanie rachunku za dany okres ustaloną kwotą - każdorazowo otrzymane tak świadczenie/świadczenia promocyjne będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o ile jednorazowa wartość tego świadczenia (tych świadczeń) rozumianych jako związanych z analizowanym zdarzeniem nie przekroczy kwoty 200 zł W rezultacie - w opinii Banku - każdorazowe przekazanie świadczenia i uznanie rachunku klienta - uzależnione od faktu spełnienia specyficznych kryteriów ustalonych w ofercie korzystało będzie z przedmiotowego zwolnienia.

Powyższe zwolnienie znajdzie zastosowanie w stosunku do wszystkich klientów Banku, w tym do pracowników Banku lub osób pozostających z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym, postrzeganych z perspektywy Banku w takiej akcji jak każdy inny klient. Fakt ich relacji Bankiem na innej płaszczyźnie pozostanie bez wpływu na ocenę przedmiotowych akcji promocyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia świadczeń przekazywanych klientom Banku nie będących jego pracownikami oraz osobami pozostającymi z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia świadczeń przekazywanych pracownikom Banku oraz osobom pozostającym z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, działalność wykonywana osobiście oraz inne źródła.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w imieniu zarządcy lub administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagającej opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem "obdarowanego" na rzecz "darczyńcy".

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji i reklamy. Na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie. Reklamę można natomiast określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego klienta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż przesłanką zastosowania omawianego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia oraz czy obdarowanymi nie były osoby będące pracownikami świadczeniodawcy lub związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym, jak też czy wartość nieodpłatnego świadczenia nie przekraczała jednorazowo kwoty 200 zł i czy otrzymano to świadczenie w związku z promocją lub reklamą dokonującego świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza przeprowadzać akcje promujące świadczone przez siebie usługi finansowe, które mają uatrakcyjnić obecną ofertę produktową, w tym poprzez nawiązanie współpracy z partnerami biznesowymi, z którymi tworzone będą nowe oferty promocyjne. Akcje kierowane będą do obecnych klientów Banku, jak również skierowane będą na pozyskiwanie nowych klientów bez wyłączania pracowników Banku ani osób pozostających z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym. W zależności od obszaru działalności Banku oraz konkretnego produktu oferty będą przybierały określony kształt dedykowany danemu produktowi (przykładowo: rachunek bankowy, karta kredytowa, pożyczka, oferta ubezpieczeniowa), natomiast ich punktem wspólnym będzie oferowanie klientowi, w okresie trwania akcji - dodatkowego świadczenia pieniężnego, poprzez uznanie jego rachunku bankowego - w przypadku spełnienia wskazanych weryfikowanych każdorazowo warunków, na potrzeby przyznania świadczenia które co do zasady zmierzać będzie do zachęcenia klienta do bardziej aktywnego korzystania z produktów oferowanych przez Bank. Jednorazowa wartość przyznawanego świadczenia nie będzie przekraczała 200 zł. Akcja trwałaby przez zdefiniowany czas obejmujący łącznie kilka premiowanych okresów, przy czym spełnienie warunków w ramach poszczególnych okresów składowych weryfikowana będzie każdorazowo, odrębnie dla danego okresu we wszystkich planowanych akcjach promocyjnych z każdorazowym dla każdego okresu weryfikowaniem przez Bank spełnienia warunków oferty dla klienta na potrzeby "przyznania" świadczenia w danym okresie

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przekazanie nieodpłatnego świadczenia w jednorazowej wartości nie przekraczającej 200 zł, związane bezpośrednio z realizacją akcji promocyjnej osobom fizycznym nie będącym pracownikami Banku lub osobom nie pozostającym z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym, stanowi nieodpłatne świadczenie w myśl art. 20 ust. 1 ustawy, które korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przekazanie nieodpłatnego świadczenia osobom będącym pracownikami Banku, stanowi dla tych osób przychód ze stosunku pracy określony w art. 12 ust. 1 ustawy, a dla osób pozostających z Bankiem w stosunku cywilnoprawnym wartość świadczenia jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście wskazanej w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji w tych przypadkach Bank jest zobowiązany jako płatnik do naliczenia, pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl