IPPB4/415-67/09-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-67/09-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 18 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-67/09-2/JS (data nadania 18 marca 2009 r., data doręczenia 25 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne w gminie C., a także posiadał do 27 marca 2008 r. gospodarstwo rolne w sąsiedniej gminie L., składające się z dwóch działek rolnych: nr 149/7 o powierzchni 1,2686 ha w S. oraz nr 82/2 o powierzchni 1,2300 ha w S. Wnioskodawca posiada oświadczenia potwierdzone przez wójtów gmin C. i L. (a także poświadczone przez sołtysów miejscowości, w których znajdują się działki), że prowadzi osobiście gospodarstwo rolne zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. W dniu 29 lutego 2008 r. Wnioskodawca podpisał umowę warunkową sprzedaży gospodarstwa rolnego w gminie L. osobie fizycznej. Wnioskodawca dokonał sprzedaży pod warunkiem, że agencja nieruchomości rolnych nie skorzysta z przysługującego jej w przypadku gruntów rolnych prawa pierwokupu. Sprzedaż każdej z działek odbyła się na podstawie innego aktu notarialnego warunkowej umowy sprzedaży.

Agencja nieruchomości rolnych w przypadku obydwu działek nie skorzystała z prawa pierwokupu, w związku z czym w dniu 13 marca 2008 r. Wnioskodawca podpisał akt notarialny - umowę przeniesienia własności nieruchomości, dotyczący działki w S., a 27 marca 2008 r. został podpisany akt notarialny - umowa przeniesienia własności nieruchomości, dotyczący działki w S. Z uwagi na wyjazd Wnioskodawcy za granicę, udzielił on kupującej pełnomocnictwa do przeniesienia w Jego imieniu własności działki w S.

W terminach dwutygodniowych Wnioskodawca poinformował Urząd Skarbowy o dokonanych sprzedażach działek rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i o przysługującym mu zwolnieniu przedmiotowym w związku z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności zaś na rozdział 3, art. 21 ust. 1 pkt 28, mówiący, że: "wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego".

Urząd Skarbowy poddał w wątpliwość możliwość zastosowania tego przepisu w stosunku do działki 149/7 w S., z uwagi na fakt, że kupująca część ceny zapłaciła korzystając z kredytu noszącego nazwę "mieszkaniowy". Sprzedana działka jest nadal działką rolną i możliwa jest na niej jedynie budowa siedliska rolniczego, przy spełnieniu dodatkowych warunków. Dodatkowo może to być trudne z uwagi na wysoką klasę gruntów działki. Do chwili obecnej działka ta jest niezabudowana i jest użytkiem rolnym.

Pismem z dnia 18 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-67/09-2/JS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie okoliczności, które wskazywałyby na fakt, iż przedmiotowa działka w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego oraz z jakim zamiarem przeznaczenia przedmiotowej działki nabywca dokonał jej zakupu.

Z uzupełnienia przesłanego przez Wnioskodawcę wynika, iż przedmiotowa działka została nabyta z przeznaczeniem na prowadzenie gospodarstwa rolnego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż posiada informację o terenie wydaną przez Urząd Gminy odnośnie braku planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącą tej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od przedstawionej transakcji sprzedaży działki rolnej należy zapłacić podatek dochodowy (chodzi o działkę nr 149/7 w S.).

Zdaniem Wnioskodawcy

Uważa, że od dokonanej sprzedaży nieruchomości rolnej, stanowiącej część gospodarstwa rolnego, podatek dochodowy nie powinien być płacony, gdyż nieruchomość po sprzedaży nadal pozostaje nieruchomością rolną, a fakt, że nabyła go osoba korzystająca z kredytu o nazwie "mieszkaniowy", nie ma znaczenia bo nadal jedyna możliwa zabudowa działki jest w ramach siedliska rolniczego i to po spełnieniu dodatkowych warunków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) - do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone, w wyżej wymienionej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej. Natomiast, o tym jakie konkretnie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co zarazem przesądza o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, stanowi klasyfikacja ujęta w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznik Nr 6 do tego aktu prawnego. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane - w tym w myśl ww. załącznika do rozporządzenia m.in. grunty zajęte pod budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia budowlane służące produkcji rolniczej, nie wyłączając produkcji rybnej, oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu (kotłownie, komórki, garaże, szopy, stodoły, wiaty, spichlerze, budynki inwentarskie, place składowe i manewrowe w obrębie zabudowy itp.), a także zajęte pod ogródki przydomowe w gospodarstwach rolnych - oraz grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia łącznie następujących przesłanek:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Oznacza to, że utrata charakteru rolnego w rozumieniu powołanego przepisu nie wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków lub wprowadzeniem odpowiednich zapisów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Rejestr ewidencji gruntów jest wyłącznie odzwierciedleniem aktualnego stanu prawnego danej nieruchomości.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca w dniu 27 marca 2008 r. sprzedał działkę nr 149/7 w S. stanowiącą część gospodarstwa rolnego. Według wiedzy Wnioskodawcy charakter rolny gruntu działki zostanie zachowany, co zostało potwierdzone oświadczeniem nabywcy działki oraz informacją o terenie wydaną przez Urząd Gminy odnośnie braku planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącą tej nieruchomości. Poza tym Wnioskodawca wskazuje, iż sprzedana działka jest nadal działką rolną i możliwa jest na niej jedynie budowa siedliska rolniczego, przy spełnieniu dodatkowych warunków. Dodatkowo może to być trudne z uwagi na wysoką klasę gruntów działki. Do chwili obecnej działka ta jest niezabudowana i jest użytkiem rolnym.

Wobec powyższego, jeżeli sprzedane grunty zostały nabyte w celu dalszego prowadzenia na nich gospodarstwa rolnego, wówczas należy uznać, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży działki rolnej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Końcowo wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. W przypadku, gdy przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl