IPPB4/415-669/10-4/JS - Opodatkowanie stypendiów dla osób posiadających status ucznia lub studenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-669/10-4/JS Opodatkowanie stypendiów dla osób posiadających status ucznia lub studenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.) oraz w piśmie z dnia 5 listopada 2010 r. (data nadania 5 listopada 2010 r., data wpływu 8 listopada 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 27 października 2010 r. (data nadania 27 października 2010 r., data odbioru 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych - jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania stypendiów dla osób posiadających status ucznia lub studenta,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania stypendiów dla osób nie posiadających statusu ucznia lub studenta (osoby pracujące, bezrobotne, prowadzące własną działalność gospodarczą).

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z tytułu stypendiów sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym oraz dla zawodników w kategorii seniorów uczestniczących w rozgrywkach ligowych w grach zespołowych, wypłacane są stypendia sportowe. Uchwała wydana została na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.). Stypendia przyznane są osobom fizycznym zrzeszonym w Klubach Sportowych na podstawie decyzji. Wśród stypendialistów są uczniowie, osoby pozostające w stosunku pracy, osoby bezrobotne oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. W przypadku uczniów i studentów, którzy ukończyli 15 lat i pobierają stypendium sportowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest stosowana ulga w wysokości 380 zł miesięcznie. W przypadku gdy uczeń lub student otrzymuje stypendium miesięczne w kwocie wyższej jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy "zaliczka na podatek dochodowy jest obliczana bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu. W przypadku osób pracujących, osób bezrobotnych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą od wypłaconych stypendiów pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy w wysokości 18% od kwoty przyznanego stypendium bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sposób naliczania i pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych jest prawidłowy (ewentualnie wnioskodawca prosi o wskazanie właściwego sposobu obliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych) w przypadku stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy.

2.

Czy zaliczkę na podatek dochodowy od stypendiów sportowych wypłacanych dla uczniów, osób pracujących, bezrobotnych oraz prowadzących własną działalność gospodarczą należy obliczyć z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uczniom i studentom powyżej 15-tego roku życia pobiera się od wypłat stypendiów powyżej 380 zł miesięcznie podatek dochodowy od osób fizycznych bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodów. Stypendystom (osobom pracującym, osobom bezrobotnym, osobom prowadzącym działalność gospodarczą) naliczana i pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania stypendiów dla osób posiadających status ucznia lub studenta uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej opodatkowania stypendiów dla osób nie posiadających status ucznia lub studenta uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego osoby, którym przyznane zostały stypendia, to osoby zrzeszone w klubach sportowych. Wśród stypendialistów są uczniowie, osoby pozostające w stosunku pracy, osoby bezrobotne oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu kwalifikowanego oraz zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.). Zgodnie z definicją sportu kwalifikowanego zawartą w art. 3 pkt 3 tej ustawy, przez pojęcie to należy rozumieć formę aktywności człowieka związaną z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym, organizowanym lub prowadzonym w określonej dyscyplinie sportu przez polski związek sportowy lub podmioty działające z jego upoważnienia. Z kolei, zawodnikiem jest osoba uprawiająca określoną dyscyplinę sportu i posiadająca licencję zawodnika uprawniającą do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym. Poprzez zawarcie umowy z klubem sportowym zawodnik uzyskuje status zawodnika zrzeszonego w klubie sportowym (art. 4 ust. 2 pkt 2 tej ustawy).

W odniesieniu do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta stwierdzić należy, iż w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dokonał rozróżnienia źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.) stypendia sportowe dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetów tych jednostek.

Stosownie do art. 35 ust. 2 ww. ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określa warunki i tryb przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych, o których mowa w ust. 1.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku stypendia przyznawane są na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym. Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym oraz dla zawodników w kategorii seniorów uczestniczących w rozgrywkach ligowych w grach zespołowych, wypłacane są stypendia sportowe.

Uwzględniając powyższe, stypendia sportowe przyznawane osobom nieposiadającym statusu ucznia lub studenta stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 2 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Dodatkowo należy zauważyć ponadto, że w wypadku, kiedy zawodnik jest związany z płatnikiem umową o pracę, osiąga przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które posiadają status ucznia lub studenta wyjaśnia się co następuje.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,

* podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w art. 21 ust. 10 ustawy.

O ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT - 8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Treść art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, iż podatek dochodowy nie podlega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku m.in. na podstawie art. 21. Tak więc kwota zaliczki powinna zostać obniżona tylko i wyłącznie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne naliczaną od kwoty stypendium podlegającej opodatkowaniu, czyli powyżej 380 zł. Składka naliczona od zwolnionej kwoty stypendium nie podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy.

Omawiane zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b obowiązuje również wówczas, gdy stypendium za kilka miesięcy jest wypłacane jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendium, bowiem podstawę opodatkowania stanowi miesięczna kwota przyznanego stypendium. Zatem w przypadku, gdy łączna kwota wypłat w określonym miesiącu jest wyższa niż 380 zł, ale przyznane miesięcznie stypendium nie przekracza tej kwoty, płatnik nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek z tego tytułu.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Osoby, które otrzymają od płatnika informację PIT-8S będą obowiązane uwzględnić w zeznaniu rocznym dane zawarte w wystawionych przez płatnika informacjach PIT-8S. Nie sporządza się informacji PIT-8S jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

Wystawiając PIT-8S płatnik winien w kolumnie "zaliczka pobrana przez płatnika" wpisać rzeczywiście pobraną zaliczkę, czyli po pomniejszeniu o podlegającą obliczeniu część składki zdrowotnej odprowadzonej od tego stypendium.

Reasumując:

* W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacanych dla osób posiadających status ucznia bądź studenta w kwocie przekraczającej 380 zł miesięcznie, zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych winna ustalona zgodnie z art. 35 ww. ustawy (bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu),

* W przypadku wypłaty stypendiów dla osób nie posiadających statusu ucznia lub studenta (osoby pracujące, bezrobotne, prowadzące własną działalność gospodarczą) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych winna być ustalona zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz. art. 42 ust. 2 pkt 1, tj. z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl