IPPB4/415-667/10-4/SP - Obowiązek płatnika z tytułu wydania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą w ramach akcji promocyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-667/10-4/SP Obowiązek płatnika z tytułu wydania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą w ramach akcji promocyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 października 2010 r. (data nadania 23 października 2010 r., data wpływu 27 października 2010 r.) na wezwanie z dnia 14 października 2010 r. Nr IPPB4/415-667/10-2/SP, IPPB5/423-548/10-2/JC (data nadania 14 października 2010 r., data doręczenia 18 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka (zwana dalej "Spółką") zajmuje się sprzedażą produktów towarzyszących pracom budowlanym takich jak materiały uszczelniające, kleje, domieszki do betonu, zaprawy, preparaty antyadhezyjne, itp. (dalej "Produkty"). Klientami, którzy kupują od Spółki oferowane przez nią towary, są wyłącznie podmioty gospodarcze. Są to zarówno osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahentami Spółki są głównie: hurtownie, duże sieci handlowe, itp.

Celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów (dalej "Akcja Promocyjna"). Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów S. (dalej Uczestnicy") i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej.

Czas trwania Akcji Promocyjnej, zasady uczestnictwa, zasady przyznawania nagród, itp. zostaną opisane w regulaminie Akcji Promocyjnej (dalej "Regulamin"). Promocja będzie dotyczyć Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnikom, którzy spełnią określone w Regulaminie warunki będą przysługiwać prezenty promocyjne. W Akcji Promocyjnej będą mogli wziąć udział Uczestnicy, którzy w okresie trwania promocji kupią odpowiednią ilość Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnik, który będzie chciał wziąć udział w Akcji Promocyjnej będzie musiał zamówić Produkty używając specjalnego formularza. Nagrodą za zakup odpowiedniej ilości Produktów w terminie trwania Akcji Promocyjnej będzie możliwość wysłania przez Uczestnika jednej, wybranej przez Uczestnika osoby, na wycieczkę zagraniczną (np. do Grecji). Zgodnie z Regulaminem nagroda w postaci wycieczki zagranicznej nie będzie mogła być zamieniona na ekwiwalent pieniężny.

W Akcji Promocyjnej nie mogą brać udziału współpracownicy Spółki, a także innych podmiotów współpracujących przy organizacji i przeprowadzeniu Akcji Promocyjnej, jak również członkowie ich rodzin. Uczestnik, który zamówi odpowiednią ilość Produktów w okresie trwania Akcji Promocyjnej będzie beneficjentem nagrody. Innymi słowy, nagroda w formie wycieczki będzie przyznawana zawsze danemu Uczestnikowi (niezależnie od tego, w jakiej formie prawnej Uczestnik prowadzi działalność gospodarczą). Uczestnicy uprawnieni do otrzymania wycieczki wskażą osobę lub osoby fizyczne, które będą mogły pojechać na wycieczkę. Innymi słowy, Spółka nie będzie mieć wpływu na wybór osób, które pojadą na wycieczkę. To Uczestnik zadecyduje, czy osobami, które pojadą na wycieczkę będą pracownicy Uczestnika, jego współpracownicy lub klienci, czy też inne wybrane przez Uczestnika osoby.

Spółka prowadzić będzie dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w ramach Akcji Promocyjnej, tj. będzie posiadać:

1.

zamówienia Produktów przesłane przez Uczestników na specjalnym formularzu opracowanym na potrzeby Akcji Promocyjnej,

2.

listę Uczestników, którzy wypełnią warunki uprawniające do przyznania wycieczki,

3.

materiały dotyczące przekazania Uczestnikom informacji o spełnieniu warunków Akcji Promocyjnej i przyznaniu nagrody,

4.

materiały dotyczące przekazania Spółce, przez nagrodzonych Uczestników, informacji w sprawie wyznaczenia konkretnych osób, które będą mogły pojechać na wycieczkę.

Spółka będzie również posiadać faktury dokumentujące zakup wycieczek stanowiących nagrody przyznawane w ramach Akcji Promocyjnej.

Pismem z dnia 14 października 2010 r. Nr IPPB4/415-667/10-2/SP, IPPB5/423-548/10-2/JC wezwano Spółkę do wyjaśnienia - w zakresie jakich przepisów ma być udzielona interpretacja.

Pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) Spółka potwierdziła, iż oczekuje wydania interpretacji w zakresie określenia Spółki jako płatnika od wydanych kontrahentom nagród w ramach organizowanej akcji promocyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych i w podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym Spółka uiściła dodatkową opłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Spółka, w związku z wydawaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej, staje się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy na Spółce ciąży obowiązek składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z przekazywaniem nagród Uczestnikom lub wyznaczonym przez nich osobom fizycznym, bądź prawnym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, nie spoczywa na niej obowiązek obliczenia, poboru i wpłacenia podatku od wartości nagród przyznawanych w ramach Akcji Promocyjnej. Innymi słowy, Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od nagród, gdyż beneficjentem nagród jest zawsze Uczestnik będący podmiotem gospodarczym, który może - według swojego uznania - rozdysponować nagrody między wybrane przez siebie osoby fizyczne będące faktycznymi uczestnikami wycieczki. Spółka nie jest również zobowiązania do składania informacji podatkowych ani deklaracji podatkowych dotyczących przekazania nagród w ramach Akcji Promocyjnej.

Uzasadnienie stanowiska:

Ustawa PIT wymienia źródła przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu. Źródła przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT. Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym, nieodpłatne świadczenia w postaci nagród powinny być zaliczone do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Jak była o tym mowa, nagrody - zgodnie z regulaminem Akcji Promocyjnej - przyznawane są bowiem Uczestnikom, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Nagrody są ściśle związane z prowadzoną przez Uczestników działalnością. Uczestnicy otrzymują bowiem nagrody za dokonanie określonej ilości zakupów w Spółce. Towary kupione od Spółki Uczestnicy wykorzystują w prowadzonej działalności gospodarczej (często odsprzedają innym osobom). W związku z tym, Spółka uważa, że nagroda przyznana Uczestnikom za zrealizowanie określonego poziomu zakupów, stanowi dla nich nieodpłatne świadczenia, które jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Spółki, wartość świadczeń otrzymywanych przez Uczestników nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT. Przepis ten zwalnia od podatku nagrody związane ze sprzedażą premiową, ale zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności. W związku z tym, że wartość wycieczek będzie stanowiła dla Uczestników przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Nagrody wydawane w ramach Akcji Promocyjnej nie będą - zdaniem Spółki - podlegały zryczałtowanemu 10% podatkowi dochodowemu od nagród. Otrzymanie tych nagród przez Uczestników jest bowiem związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i powinno być opodatkowane według zasad obowiązujących przy obliczaniu podatku od dochodów z działalności gospodarczej.

Zdaniem Spółki, Ustawa PIT nie wyznacza płatników, którzy byliby zobowiązani do obliczenia, poboru i wpłaty podatku od świadczeń z tytułu prowadzonej przez podatników pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawa PIT stanowi jedynie o płatnikach, pobierających podatek od przychodów z niektórych źródeł przychodów. Wśród nich nie zostały wymienione przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. Podobnie w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 42a Ustawy PIT, zgodnie z którym osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis ten stosuje się bowiem do beneficjentów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, u których wartość nagrody stanowi przychód z innych źródeł. W związku z tym, iż Spółka nie przyznaje nagród takim osobom (nagroda zawsze przyznawana jest Uczestnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą), do Spółki nie będzie miał zastosowania powyższy przepis art. 42a Ustawy PIT.

W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnicze, Spółka nie będzie również zobowiązana do złożenia deklaracji podatkowych ani informacji podatkowych, z których wynikałaby wartość wydawanych Uczestnikom nagród i wysokość podatku należnego budżetowi państwa.

Z potwierdzeniem powyższego stanowiska można spotkać się w interpretacjach podatkowych. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z dnia 20 lipca 2009 r., znak IBPBI/1/415-352/09/ESZ):

"osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z otrzymaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej uzyskają przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza a nie z innych źródeł. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania. Dlatego też, w powyższej sytuacji Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nagrody przekazanej w ramach sprzedaży premiowej." Na podobnym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 9 lipca 2009 r., znak IPPB2/415-292/09-2/JB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, zdaniem tutejszego organu podatkowego "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zatem daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

* dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi;

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu;

* nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Akcji promocyjnej, która byłaby adresowana do pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję, nie można nazwać sprzedażą premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca - nabywca) a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów (Akcję Promocyjną). Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów S. (dalej "Uczestnicy") i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej. Klientami, którzy kupują od Spółki oferowane przez nią towary, są wyłącznie podmioty gospodarcze. Są to zarówno osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahentami Spółki są głównie: hurtownie, duże sieci handlowe, itp.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w związku z otrzymaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej uzyskają przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza a nie z innych źródeł. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z wydawaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, tym samym nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl