IPPB4/415-648/11-2/MP - Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze sprzedażą nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-648/11-2/MP Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze sprzedażą nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 7 listopada 2002 r. Wnioskodawca kupił od Agencji Mienia Wojskowego działkę, z zamiarem wybudowania w przyszłości domu, ewentualnie na zabezpieczenie dla siebie przyszłości, na wypadek utraty zdrowia lub pracy. Dnia 18 listopada 2005 r. gmina uchwaliła nowy plan zagospodarowania przestrzennego, w którym część działki (około 18 arów) zostało ujęte jako teren U - zabudowa usługowa, część (około 8 arów) jako ZO - tereny zieleni nieuporządkowanej, a reszta rolna jako rezerwa pod budowę północnej obwodnicy i tą rezerwą do tej pory jest objęta, co stanowi dla Wnioskodawcy ogromny problem - z jednej strony hałas, a z drugiej niemożność zagospodarowania działki. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż od samego początku dwie osoby użytkowały na działce dwie parcele - była to pozostałość po Agencji.

W 2009 r. Wnioskodawca postanowił sam użytkować przedmiotową działkę, dlatego też w kwietniu skontaktował się z dotychczasowymi użytkownikami. Ze względu, iż osoby te miały posadzone warzywa i kwiaty, Wnioskodawca podpisał z nimi umowy dzierżawy, na kwoty po 100 zł miesięcznie od dnia 2 maja 2009 r. do dnia 30 września 2009 r., w celu zbioru wcześniej zasadzonych plonów. Po 30 września 2009 r. osoby te zaprzestały użytkowania przedmiotowej działki. Wnioskodawca dodał, iż na przedmiotowym gruncie nie była i nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego, nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przy sprzedaży działki Wnioskodawca będzie płacił podatek VAT.

2.

Czy przy sprzedaży działki Wnioskodawca będzie zwolniony z zapłaty 10% podatku od przychodu lub 19% od dochodu.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie zwolniony z 10% podatku od przychodu lub 19% podatku od dochodu, gdyż od zakupu działki minęło 9 lat i według ustawy o PIT taka transakcja jest zwolniona z podatku. Ponadto działka należała do majątku osobistego Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z analizy wniosku wynika, iż Wnioskodawca w dniu 7 listopada 2002 r. kupił od Agencji Mienia Wojskowego działkę, z zamiarem wybudowania w przyszłości domu, ewentualnie w celu zabezpieczenia przyszłości, na wypadek utraty zdrowia lub pracy. Na przedmiotowym gruncie nie była i nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego, nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych. Wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do skutków podatkowych zamierzonej sprzedaży ww. nieruchomości, która nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowej działki - ponieważ zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie i nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej - nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zamierzonej sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl