IPPB4/415-635/11-9/JK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych ze sprzedaży budynków gospodarczych oraz działki, na której mieści się nieruchomość objęta ulgą meldunkową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-635/11-9/JK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych ze sprzedaży budynków gospodarczych oraz działki, na której mieści się nieruchomość objęta ulgą meldunkową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 25 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 24 października 2011 r. (data nadania 25 października 2011 r., data wpływu 27 października 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-635/11-2/JK z dnia 18 października 2011 r. (data nadania 18 października 2011 r., data doręczenia 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 listopada 2011 r. (data nadania 21 listopada 2011 r., data wpływu 23 listopada 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-635/11-4/JK z dnia 3 listopada 2011 r. (data nadania 4 listopada 2011 r., data doręczenia 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości (tj. budynku mieszkalnego, gruntu oraz budynku gospodarczego), w wyniku częściowego uwzględnienia zażalenia z dnia 7 grudnia 2011 r. (data nadania 7 grudnia 2011 r., data wpływu 9 grudnia 2011 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 29 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-5/JK - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 18 października 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-2/JK (data nadania 18 października 2011 r., data doręczenia 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-4/JK, IPPB2/436-487/11-4/AF (data nadania 4 listopada 2011 r., data doręczenia 14 listopada 2011 r.), wezwano Wnioskodawcę do wskazania w zakresie jakich przepisów prawa podatkowego ma być udzielona interpretacja indywidualna. W przypadku gdy interpretacja miałaby obejmować swym zakresem przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poproszono o uzupełnienie wniosku poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty (oraz nadesłanie kserokopii dowodu wpłaty), a także o wskazanie oznaczenia przepisów wraz z nazwą aktu prawnego każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego bez przytaczania treści przepisów. Ponadto, w przypadku gdy interpretacja indywidualna miałaby zostać udzielona w zakresie podatku od spadków i darowizn poproszono o uzupełnienie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, sprecyzowanie pytania przyporządkowanego do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych poproszono o uzupełnienie wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych pytań.

Wezwanie z dnia 18 października 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-2/JK skutecznie doręczono w dniu 21 października 2011 r., natomiast wezwanie z dnia 3 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-4/JK, IPPB2/436-487/11-4/AF skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2011 r.

Termin do uzupełnienia wezwania z dnia 18 października 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-2/JK upłynął z dniem 28 października 2011 r. W dniu 27 października 2011 r. do tut. Organu wpłynęło pismo Wnioskodawcy (data nadania 25 października 2011 r.) będące odpowiedzią na powyższe wezwanie.

Natomiast wyznaczony termin na uzupełnienie wezwania z dnia 3 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-635/11-4/JK, IPPB2/436-487/11-4/AF upłynął z dniem 21 listopada 2011 r. Do dnia wydania postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia wniosek nie został uzupełniony.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie znalazł podstaw do rozpatrzenia wniosku i działając na podstawie art. 14g § 1 i § 3, art. 14h oraz art. 169 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydał postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Przedmiotowe postanowienie skutecznie doręczono w dniu 2 grudnia 2011 r.

W dniu 23 listopada 2011 r. (data nadania 21 listopada 2011 r.) wpłynęło do tutejszego organu uzupełnienie wniosku z dnia 20 listopada 2011 r.

Następnie w dniu 9 grudnia 2011 r. z zachowaniem ustawowego terminu, do tut. organu wpłynęło zażalenie z dnia 7 grudnia 2011 r. (data nadania 7 grudnia 2011 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. Uzasadniając zażalenie nadmieniono, iż kolejne wyjaśnienie na druku ORD-IN przesłano w dniu 21 listopada br. ale nie zostało rozpatrzone. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż w uzupełnieniu opisał stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Organ podatkowy rozpatrując zażalenie Strony uznał je za zasadne do rozpatrzenia w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W październiku 2007 r. Wnioskodawca został obdarowany przez rodziców darowizną, co zostało potwierdzone w akcie notarialnym. W przedmiotowym akcie został Mu podarowany dom wraz z działką o powierzchni 1,47 ha. Pod adresem J..., Wnioskodawca był zameldowany od urodzenia tj. od 6 lipca 1983 r. do 16 września 2011 r. Dom oraz grunt został oddzielony w związku z faktem, iż przyszli właściciele chcą zakupić tylko i wyłącznie nieruchomość wraz z budynkami gospodarczym. W miesiącu wrześniu 2011 r. Wnioskodawca dokonał podziału tej działki na dwie mniejsze. Działka o powierzchni 1,47 ha została rozdzielona na dwie działki. Na działce mniejszej o powierzchni 0,1212 ha jest postawiony dom wraz z budynkami gospodarczymi, druga działka o pow. 1,3588 ha są to grunty orne. W związku z zamiarem sprzedaży samego domu wraz z budynkami gospodarczymi w miesiącu wrzesień br. Wnioskodawca uzyskał informację telefoniczną od US, że w przypadku sprzedaży działki Wnioskodawca jest zobowiązany uiścić podatek w związku ze sprzedażą działki. Dnia 14 września 2011 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży działki o powierzchni 0,1212 ha wraz z domem i budynkami gospodarczymi. Nadmieniono, iż przedmiot darowizny, czyli dom z działką podlegał uldze meldunkowej w związku z zameldowaniem Wnioskodawcy w tym miejscu od urodzenia do momentu sprzedaży. Wnioskodawca nie złożył oświadczenia w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia domu mieszkalnego, gdyż na mocy przepisów przejściowych ustawy nowelizującej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z 6 listopada 2008 r.) termin 14 - dniowy nie będzie miał zastosowania. Oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania z ulgi meldunkowej trzeba będzie złożyć w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości nabytej w okresie obowiązywania ulgi meldunkowej. W związku z powyższym dochód jaki Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży tego mieszkania podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w wyniku sprzedaży działki Wnioskodawca nie był również zobowiązany do złożenia oświadczenia w terminie 14 dni, ponieważ zbył nieruchomość w bieżącym roku. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany złożyć oświadczenie właściwemu organowi podatkowemu w terminie złożenia zeznania rocznego (tj. do końca kwietnia) za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości. Art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT stanowi, że wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jeśli podatnik był zameldowany w sprzedawanym budynku na pobyt stały, nie krótszy niż 12 miesięcy. Wyżej cytowany przepis nie wymienia gruntów ani udziałów w gruntach, które są z reguły sprzedawane razem z domem (podobnie jak w przypadku Wnioskodawcy).

Działka, którą stanowią grunty orne (wydzielona z działki 1,47 ha) może być przedmiotem sprzedaży dla innego nabywcy. Działka wchodzi w skład całego gospodarstwa rolnego, ale została odłączona od działki, na której znajduje się budynek mieszkalny. W momencie sprzedaży nie utraci ona charakteru rolnego, nadal będą to grunty orne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku od dochodu od sprzedaży 19% z tytułu sprzedaży budynków gospodarczych oraz działki o powierzchni 0,1212 ha na której mieści się nieruchomość objęta ulgą meldunkową.

Zdaniem Wnioskodawcy, grunt związany z nieruchomością jest z nią związany i nie należy odprowadzać podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości. Wyrok NSA to potwierdza, który podważył zasadność poboru podatku z tytułu dochodu od sprzedaży gruntu związanego z tą nieruchomością (sygn. akt II FSK 416/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z uwagi na fakt, iż nieruchomość została przez Wnioskodawcę nabyta w 2007 r., ocena skutków podatkowych sprzedaży tej nieruchomości, winna być dokonana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Zaznaczyć należy, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składa się w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy. Oznacza to, że w odniesieniu do osób, które uzyskały w 2011 r. przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przedłużony do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Wobec powyższego, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Przenosząc przywołane powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, iż został spełniony przez Wnioskodawcę warunek zameldowania na pobyt stały w budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, bowiem w budynku tym Wnioskodawca był zameldowany na pobyt stały od 6 lipca 1983 r. do dnia 16 września 2011 r. Jeżeli zatem z zachowaniem wskazanego wyżej terminu Wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia z podatku dochodowego, wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży w części przypadającej na budynek mieszkalny będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., natomiast w części przypadającej na grunt związany z tym budynkiem oraz budynki gospodarcze będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić bowiem należy, iż zwolnieniem określonym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Oznacza to więc, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia gruntu, udziału w gruncie lub prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie związanego ze zbywanym prawem do budynku mieszkalnego, a także przychód ze sprzedaży budynków gospodarczych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

"Ulga meldunkowa" podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń, które powodują, że pomimo uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, przychód ten nie podlega opodatkowaniu. Wyłączenie takie zostało zawarte m.in. w ww. cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca posłużył się w nim katalogiem rzeczy i praw (ich części składowych) posiadającym walor katalogu zamkniętego, których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem.

Powyższe zaś uprawnia do wniosku, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania przychód uzyskany z odpłatnego zbycia wyłącznie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. Przepis ten nie obejmuje swoją dyspozycją przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami stanowiących część składową nieruchomości ani też przychodu ze sprzedaży budynków niemieszkalnych. Oznacza to, iż w przypadku odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego wraz z gruntem na którym budynek ten jest posadowiony oraz budynków gospodarczych, przychód w części przypadającej na grunt oraz budynki gospodarcze podlega opodatkowaniu.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia nieruchomości, w związku z tym zasadne jest uwzględnienie w tym zakresie treści przepisu art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku nieruchomości gruntowej, budynek trwale związany z gruntem, jest istotnie jego integralną częścią i nie może być przedmiotem odrębnej własności. Dlatego też sprzedaż nieruchomości obejmuje zarówno zbycie gruntu, jak i znajdującego się na nim budynku, trwale z nim związanego.

Organ podatkowy nie kwestionuje faktu, iż zbycia budynku nie można oddzielać od gruntu, jednakże autonomia prawa podatkowego pozwala na objęcie przedmiotowym zwolnieniem wyłącznie tej części przychodu, która przypada na budynek mieszkalny. Zaznaczyć bowiem należy, iż ustawodawca konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z ulgi meldunkowej, nie użył w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania "nieruchomość", a posłużył się katalogiem rzeczy i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem.

O ile więc ustawodawca istotnie w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidział, że przychodem podatkowym będzie przychód ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli nastąpi ona przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, o tyle w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) i b) ustawy bynajmniej nie przewidział, że zwolnieniem jest objęty przychód ze zbycia nieruchomości.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ww. ustawy, objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Zwolnieniem tym nie jest objęta sprzedaż gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym budynkiem lub lokalem stanowiącym część składową nieruchomości jak również sprzedaż budynków gospodarczych, które stanowią jedynie część składową nieruchomości. Gdyby zamiarem ustawodawcy było zwolnienie przychodu ze zbycia nieruchomości, a więc gruntu wraz z położonym na nim budynkiem czy też budynków niemieszkalnych, to dałby temu wyraz w treści przepisu. Skoro jednak ustawodawca nie posługuje się w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy pojęciem "nieruchomość" lecz wyłącznie "budynek mieszkalny", to nie ma żadnych podstaw, aby określone tym przepisem zwolnienie rozciągać również na grunt, czy też na budynki niemieszkalne. Jeśli zaś przepis nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania gruntu i budynków gospodarczych, to przychód w części przypadającej na grunt i budynek gospodarcze podlega opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga meldunkowa) będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie od wysokości przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Natomiast przychód ze sprzedaży gruntu związanego ze zbywanym budynkiem oraz budynków gospodarczych będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl