IPPB4/415-618/13-2/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-618/13-2/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 września (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium wypłaconego rezydentowi podatkowemu Ukrainy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stypendium wypłaconego rezydentowi podatkowemu Ukrainy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni zawarła z Uniwersytetem umowę stypendialną w ramach środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES. Uniwersytet jest koordynatorem projektu w rozumieniu dokumentów programowych 7 PR. Termin realizacji całości Projektu oznaczony został na okres od 15 czerwca 2011 r. do 15 czerwca 2015 r.

7 Program Ramowy - Międzynarodowy Program Wymiany Pracowników - ma na celu wzmocnienie współpracy naukowej pomiędzy europejskimi instytucjami naukowymi a organizacjami z krajów, z którymi Komisja Europejska podpisała umowę o współpracy naukowo technologicznej, oraz krajów sąsiadujących z Unią Europejską. Cele wyznaczone 7 Programem Ramowym realizowane są w ramach czterech programów szczegółowych, tj. CCooperation (Współpraca), Ideas (Pomysły), People (Ludzie), Capacities (Możliwości). 7 Program Ramowy w zakresie badań i rozwoju (7PR) jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim. Główna idea realizowanego przez Uniwersytet projektu związana jest z procesami restrukturyzacji dużych przedsiębiorstw zachodzących w gospodarkach każdego kraju. W ramach projektu realizowane jest działanie PRORES. Projekt PRORES jest próbą włączenia zagadnień środowiskowych do badań nad restrukturyzacją. Pomimo nacisku na ekologię, projekt ten odnosi się także do perspektywy ekonomicznej i społecznej. W ramach programu zadania realizowane są przez stypendystów. Wnioskodawczyni, poprzez zawartą umowę stypendialną, jest uczestnikiem programu szczegółowego "Ludzie", Projekt IRSES - Międzynarodowy Program Wymiany Pracowników. W ramach tego programu dużą wagę Komisja Europejska przywiązuje do projektów interdyscyplinarnych oraz nowych dyscyplin naukowych. Zdobycie przez stypendystów wiedzy w zakresie objętym programem pozwoli na uzyskanie Know How oraz doświadczenia koniecznego do rozwiązywania problemów dotyczących restrukturyzacji na lokalnych rynkach w Polsce, Litwie i Ukrainie, a w konsekwencji w całej Unii Europejskiej. Istotą Projektu "Ludzie" jest zwiększenie mobilności naukowców, zdobycie przez nich wiedzy i doświadczenia, umożliwienie im zapoznania się w ramach programu, a poprzez to doprowadzenie do nawiązania współpracy zarówno w sferze badawczej objętej programem (ekologicznej restrukturyzacji), jak i potencjalnie w przyszłości. Zgodnie z podpisaną z Komisją Europejską umową na realizację Grantu, Uniwersytet jest odpowiedzialny w sensie ekonomicznym i technicznym za realizację przedmiotowego projektu, a stypendystów zobowiązuje do wykonania zadań polegających na realizacji zadania z zakresu przekazywania wiedzy objętego umową oraz ujętego w harmonogramie. W ramach umowy stypendialnej Wnioskodawczyni jest obowiązana do prowadzenia m.in. badań naukowych, czy przeprowadzenia zajęć ze studentami.

Z Wnioskodawczynią - pracownikiem naukowym - zawarta została umowa stypendialna. Wnioskodawczyni jest rezydentem podatkowym Ukrainy. W celu wykonania umowy, której czas trwania nie przekracza 6 miesięcy (umowę zawarto na 5 miesięcy), stypendystka przyjechała do Polski. Od pierwszego przyjazdu do Polski w celu zawarcia i wykonania umowy stypendialnej nie upłynęło więcej niż dwa lata. Wnioskodawczyni (stypendystka) otrzymuje w ramach umowy stypendium, które ma charakter ryczałtowy i wypłacane jest na pokrycie kosztów związanych z tzw. mobilnością, czyli kosztów związanych z pobytem w Polsce. Z otrzymanego stypendium stypendysta opłaca bowiem m.in. koszty podróży do instytucji zagranicznej, ubezpieczenie, koszty zakwaterowania i utrzymania za granicą. Środki finansowe na wypłatę stypendium pochodzą ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię (pracownika naukowego), która przebywa w celu realizacji umowy stypendialnej opisanej w stanie faktycznym na terytorium Polski jest zwolnione w Polsce od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 Konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy, w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu majątku.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

W ramach umowy Wnioskodawczyni otrzymuje stypendium o charakterze ryczałtowym, które wypłacane jest na pokrycie m.in. kosztów związanych z jej pobytem w Polsce. Pieniądze z podmiotowego stypendium nie mogą zatem zostać uznane za wynagrodzenie za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, a co za tym idzie art. 22 Konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków i majątku, nie znajdzie sprawie zastosowania. W konsekwencji w myśl art. 21 ust. 1 omawianej Konwencji, należy uznać, że stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię, która przebywa w celu realizacji umowy stypendialnej opisanej wstanie faktycznym, będzie podlegało opodatkowaniu jako "inne dochody". Otrzymanego stypendium nie sposób zakwalifikować do żadnego innego źródła dochodu wskazanego w Konwencji, jak np. wynagrodzenie za pracę najemną. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 Konwencji części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Oznacza to, iż stypendia osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, wypłacane na pokrycie m.in. kosztów związanych z pobytem w Polsce, finansowane ze środków Unii Europejskiej, nie zostały wymienione w artykułach konwencji polsko - ukraińskiej, a więc stanowią przychody objęte tym przepisem i podlegają opodatkowaniu tylko na Ukrainie. Tym samym przychód taki zwolniony jest od opodatkowania w Polsce. W związku z tym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Jak dowodzi powyżej użyte sformułowanie "w szczególności" definicja dochodów (przychodów) uważanych za osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby zaliczyć do nich również inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni - pracownik naukowy - zawarła z Uniwersytetem m umowę stypendialną w ramach środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES. Termin realizacji całości Projektu oznaczony został na okres od 15 czerwca 2011 r. do 15 czerwca 2015 r. Zgodnie z podpisaną z Komisją Europejską umową na realizację Grantu PRORES, Uniwersytet jest odpowiedzialny w sensie ekonomicznym i technicznym za realizację przedmiotowego projektu, a stypendystów zobowiązuje do wykonania zadań polegających na realizacji zadania z zakresu przekazywania wiedzy objętego umową oraz ujętego w harmonogramie. W ramach umowy stypendialnej Wnioskodawczyni jest obowiązana do prowadzenia m.in. badań naukowych, czy przeprowadzenia zajęć ze studentami. Wnioskodawczyni jest rezydentem podatkowym Ukrainy. W celu wykonania umowy, której czas trwania nie przekracza 6 miesięcy, stypendystka przyjechała do Polski. Od pierwszego przyjazdu do Polski w celu zawarcia i wykonania umowy stypendialnej nie upłynęło więcej niż dwa lata. Wnioskodawczyni (stypendystka) otrzymuje w ramach umowy stypendium, które ma charakter ryczałtowy i wypłacane jest na pokrycie kosztów związanych z pobytem w Polsce. Środki finansowe na wypłatę stypendium pochodzą ze środków Unii Europejskiej.

W myśl art. 22 ust. 1 Konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2008 r. Nr 163, poz. 1025) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej i która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ww. Konwencji postanowienia niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodów z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób.

W świetle powołanego postanowienia Konwencji, faktycznie tylko wynagrodzenia "za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych" podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 22 tej Konwencji. Jeżeli nie są to wynagrodzenia wypłacane za tego typu czynności (nauczanie, prowadzenie prac badawczych), to ich opodatkowanie na gruncie konwencji będzie następowało zgodnie z charakterem uzyskiwanego dochodu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni (stypendystka, pracownik naukowy) otrzymuje w ramach umowy stypendium, które ma charakter ryczałtowy i wypłacane jest na pokrycie kosztów związanych z pobytem w Polsce. Zatem przedmiotowe stypendium nie może być utożsamiane z wynagrodzeniem za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię (pracownika naukowego), która przebywa w celu realizacji umowy stypendialnej opisanej w stanie faktycznym, będzie podlegało opodatkowaniu jako "inne dochody", zgodnie z art. 21 ww. Konwencji.

Zgodnie z tym przepisem części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Powyższy zapis art. 21 ust. 1 cyt. Konwencji oznacza, że stypendia osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, wypłacane na pokrycie kosztów związanych z pobytem w Polsce, finansowane ze środków Unii Europejskiej, nie zostały wymienione w artykułach konwencji polsko - ukraińskiej, a więc stanowią przychody objęte tym przepisem i podlegają opodatkowaniu tylko na Ukrainie. Tym samym przychód osiągnięty z tytułu otrzymanego przez Wnioskodawczynię stypendium w ogóle nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl