IPPB4/415-595/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-595/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) oraz piśmie z dnia 10 października 2011 r. (data nadania 13 października 2011 r., data wpływu 17 października 2011 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-595/11-2/MP z dnia 5 października 2011 r. (data nadania 5 października 2011 r., data odbioru 7 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych doktorantom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych doktorantom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-595/11-2/MP z dnia 5 października 2011 r. (data nadania 5 października 2011 r., data doręczenia 7 października 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego oraz dostarczenie ciągu aktualnych dokumentów prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez prof. dr hab. Pana M.B.

Pismem z dnia 10 października 2011 r. (data nadania 13 października 2011 r., data wpływu 17 października 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy UDA - POKL. zawartej z Ministerstwem Nauki Szkolnictwa Wyższego z siedzibą w Warszawie projekt "Studia doktoranckie w języku angielskim jako narzędzie wzmocnienia pozycji S. w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiego Obszaru Badań i Innowacji". Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu IV, Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 4.973.165,20 zł (słownie: cztery miliony dziewięćset siedemdziesiąt trzy tysiące sto sześćdziesiąt pięć złotych 20/100) i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

1.

płatność ze środków europejskich w kwocie 4.195.563,03 zł (słownie: cztery miliony sto dziewięćdziesiąt pięć tysięcy pięćset sześćdziesiąt trzy złote 03/100) - 85% dofinansowania;

2.

dotację celową z budżetu państwa w kwocie 740.393,48 zł (słownie: siedemset czterdzieści tysięcy trzysta dziewięćdziesiąt trzy złote 48/100) - 15% dofinansowania.

Projekt realizowany jest w okresie 1 września 2009 r. - 15 sierpnia 2014 r., a stypendia dla doktorantów na wyjazdy na konferencje i seminaria wypłacane będą od 1 sierpnia 2011 r. do 15 sierpnia 2014 r. W ramach Projektu przewidziane jest m.in. otwarcie i realizacja studiów doktoranckich stacjonarnych i niestacjonarnych. Uczestniczący w Projekcie doktoranci (zarówno studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych) - mogą ubiegać się o przyznanie stypendium na sfinansowanie wyjazdów na krajowe i zagraniczne konferencje naukowe. Stypendium służy pokryciu kosztów obejmujących: opłaty za udział w konferencji, zakwaterowanie i wyżywienie oraz koszty transportu. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych doktorant jest wykazywany jako uczestnik Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stypendia wypłacane doktorantom w ramach projektu "Studia doktoranckie w języku angielskim jako narzędzie wzmocnienia pozycji S. w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiego Obszaru Badań i Innowacji" (umowa: UDA - POKL.) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacane doktorantom uczestniczącym w Projekcie "Studia doktoranckie w języku angielskim jako narzędzie wzmocnienia pozycji S. w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiego Obszaru Badań i Innowacji" (umowa: UDA - POKL.) powinny być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu o statusie pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Stanowisko Wnioskodawcy oparte jest na zapisach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stanowiskach:

1.

Ministerstwa Finansów (kopia pisma z dnia 22 października 2009 r.),

2.

Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (Instytucji Zarządzającej w zakresie zarządzania Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki) z dnia 4 listopada 2009 r. i 30 marca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowane ze środków europejskich oraz z dotacji celowych z budżetu państwa.

W ramach Projektu przewidziane jest m.in. otwarcie i realizacja studiów doktoranckich stacjonarnych i niestacjonarnych. Uczestniczący w Projekcie doktoranci mogą ubiegać się o przyznanie stypendium na sfinansowanie wyjazdów na krajowe i zagraniczne konferencje naukowe. Stypendium służy pokryciu kosztów obejmujących: opłaty za udział w konferencji, zakwaterowanie i wyżywienie oraz koszty transportu. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych doktorant jest wykazywany jako uczestnik Projektu.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy stypendia będą otrzymywane przez doktorantów (uczestników projektów współfinansowanych ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl