IPPB4/415-573/09-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-573/09-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r., data nadania 9 października 2009 r.) na wezwanie z dnia 30 września 2009 r. Nr IPPB4/415-573/09-2/SP (data nadania 30 września 2009 r., data doręczenia 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca sprzedaje materiały budowlane określonej technologii hurtowniom materiałów budowlanych. Hurtownie te sprzedają następnie materiały nabywcom indywidualnym. Ponieważ technologia, którą oferuje Wnioskodawca jest jedną z wielu na rynku budowlanym i konkuruje z technologiami oferowanymi przez inne podmioty (które również są niejednokrotnie sprzedawane przez tych samych hurtowników zajmujących się sprzedażą materiałów budowlanych w ogólności), Wnioskodawca zamierza wdrożyć program zmierzający do zintensyfikowania sprzedaży materiałów budowlanych poprzez zapewnienie lojalności klientów oraz docelowo rozszerzenie ich liczby. Program lojalnościowy oparty będzie na opisanych poniżej zasadach. Wnioskodawca korzystać będzie z tzw. "ekspertów", którzy będą przedstawiać i reklamować materiały budowlane znajdujące się w ofercie Spółki. Ekspertami mogą być osoby fizyczne lub osoby prawne. W sytuacji, gdy "ekspert" nakłoni klienta do nabycia towarów Wnioskodawcy, będzie on wprowadzać dane klienta do bazy danych (platforma), w której zawarte będą informacje dotyczące klienta jak również informacja o wartości zakupionych przez klienta materiałów budowlanych znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy. Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nie będzie sprzedawać materiałów bezpośrednio klientom detalicznym, lecz będą oni dokonywać zakupów w którejkolwiek z hurtowni, która wcześniej nabyła te materiały od Wnioskodawcy. Warto też zauważyć, iż hurtownie te również mogą pełnić rolę "ekspertów". Natomiast klientami indywidualnymi będą osoby, które nabywać będą materiały budowlane dla własnych potrzeb, lub w związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą (przy czym niniejszy wniosek dotyczy materiałów nabywanych wyłącznie dla własnych potrzeb).

"Ekspert" wprowadzać będzie do platformy kupon z szacunkową wartością zamówienia (zgodnie z zestawieniem materiałów jakie przedstawił klientowi). Klient indywidualny, po dokonaniu transakcji, wyśle do Wnioskodawcy kopie faktur VAT (z wyszczególnionymi na niej pozycjami produktów Wnioskodawcy na z góry określoną minimalną kwotę np. netto 3000 PLN) wraz z oryginałem kuponu lub przekaże dokumenty do "eksperta" i ten prześle je do Wnioskodawcy. Następnie Wnioskodawca wyśle do klientów indywidualnych, którzy nabyli wyroby za kwotę minimalną (np. powoływane 3000 PLN netto) bony podarunkowe S. o wartości, która obliczana będzie według określonego przelicznika (np. za każde 100 PLN nabytych wyrobów Wnioskodawcy 3 PLN wartości bonu).

Konkludując, w ramach programu lojalnościowego Spółka będzie przyznawać nabywcom jej materiałów budowlanych, zakupionych jednak u innych podmiotów (Spółka bowiem nie prowadzi sprzedaży detalicznej) bony S., jeżeli wartość zakupów osiągnie zakładany minimalny poziom.

Pismem z dnia 30 września 2009 r. Nr IPPB4/415-573/09-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osób, które podpisały wniosek.

Powyższe uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w odniesieniu do nabywców, którzy nabywają wyroby Wnioskodawcy na indywidualne cele (bez związku z ewentualną działalnością gospodarczą) otrzymany przez nabywcę materiałów budowlanych bon podarunkowy będzie stanowić dla niego nagrodę otrzymaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy do otrzymanej nagrody w postaci bonu będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeżeli nagroda ta będzie otrzymana przez osobę fizyczną w związku z opisanym zakupem przeznaczonym na cele indywidualne, bez związku z ewentualną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przekonaniu Spółki otrzymany przez nabywcę towarów bon podarunkowy stanowić będzie dla nabywcy indywidualnego towarów Spółki nagrodę otrzymaną w związku ze sprzedażą premiową. Konsekwentnie będzie miało również zastosowanie do niej zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy otrzymany przez klienta indywidualnego bon o wartości nominalnej nie przekraczającej 760 PLN objęty będzie zwolnieniem z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się z podatku dochodowego wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 PLN. Ustawa w swojej treści nie przesądza, jakiego rodzaju musi to być nagroda. W szczególności nie zawiera postanowienia, iż warunkiem uznania przysporzenia za nagrodę musi być świadczenie rzeczowe. Zwraca uwagę, iż w sytuacji, gdy ustawodawca chciał ograniczyć zakres świadczeń w jakikolwiek sposób, wskazywał to wprost w ustawie. Tytułem przykładu wskazać można np. brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, w którym wprost zawężono zwolnienie wyłącznie do świadczeń rzeczowych, czy art. 21 ust. 1 pkt 63 ustawy, w którym zwolnienie ograniczono wyłącznie do świadczeń pieniężnych. Skoro przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie zawiera żadnego ograniczenia, zaś ustawa w żadnym miejscu nie ustanawia definicji legalnej nagrody, należy uznać, iż dla potrzeb art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy będzie nią każde nieodpłatne przysporzenie pieniężne, otrzymane przez kupującego.

Zdaniem Spółki w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową Ustawa w żadnym przepisie nie definiuje pojęcia "sprzedaż premiowa", należy zatem odwołać się do praktyki stosowania prawa przez organy podatkowe. Jak wskazał Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 22 maja 2006 r. Nr 1472/DPC/415-22/06/MS "pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane ww. ustawie, ani w innych przepisach prawa. W praktyce pod pojęciem sprzedaży premiowej należy rozumieć czynności mające na celu zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją w ramach, której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). (...) udział konsumentów w każdej z prezentowanych akcji promocyjnych jest bowiem nieodłącznie związany z zakupem towaru. Aby wziąć udział w akcji promocyjnej i mieć szansę na otrzymanie nagrody, konsument musi przede wszystkim dokonać zakupu premiowanego towaru. Otrzymanie nagrody jest więc bezpośrednio związane z zakupem towaru." Podobnie Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z dnia 13 stycznia 2006 r. Nr ZD/406-59/PIT/05 stwierdził, iż termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii."

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, iż opisane w powołanych powyżej stanowiskach organów podatkowych warunki zostały spełnione. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż podstawą do otrzymania świadczenia przez nabywcę indywidualnego jest dokonanie przez niego zakupu towarów, które należą do oferty handlowej Spółki. Co więcej, otrzymanie bonu ściśle uzależnione jest od wartości dokonanego przez niego zakupu, a zatem określonego zachowania, które według założeń programu lojalnościowego zasługuje na uhonorowanie przyrzeczoną nagrodą.

Warto również zwrócić uwagę na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wyrażone w piśmie z dnia 19 lipca 2004 r. Nr FB/005A-613/ZL/04, w którym wskazał on, iż " (...) przy sprzedaży premiowej musi wystąpić instytucja umowy sprzedaży rzeczy oraz premia, instrumenty te muszą być połączone cywilnoprawną instytucją przyrzeczenia publicznego." W przedmiotowej sprawie warunki uzyskania świadczenia w postaci bonu będą upublicznione w postaci przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego. Warunki uzyskania nagrody zostaną bowiem ogłoszone w prasie branżowej, oraz udostępnione w punktach sprzedaży towarów Spółki, jak również przekazywane będą potencjalnym nabywcom (uprawnionym do otrzymania nagrody) przez "ekspertów".

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w opisywanym stanie faktycznym wydawane przez Spółkę bony mogą stanowić nagrody w sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie w omawianym przypadku w odniesieniu do bonów o wartości nominalnej do 760 PLN znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w powołanym przepisie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

"Sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę będą otrzymywać klienci indywidualni, którzy nie będą zawierać z Wnioskodawcą umów sprzedaży. Zatem w świetle powyższego nie można uznać, że nagrody te będą nagrodą związaną ze sprzedażą premiową.

Wartość tej nagrody (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie stanowiła natomiast dla ww. klientów indywidualnych w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT 8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści pism wskazanych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż orzeczenia organów podatkowych co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego; tym samym nie stanowią podstawy prawnej wydanej

interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl