IPPB4/415-57/10-4/JK - Obowiązki stowarzyszenia jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku wypłaty stypendiów szkoleniowych osobom bezrobotnym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-57/10-4/JK Obowiązki stowarzyszenia jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku wypłaty stypendiów szkoleniowych osobom bezrobotnym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.) oraz w piśmie z dnia 8 marca 2010 r. (data nadania 8 marca 2010 r., data wpływu 9 marca 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 5 marca 2010 r. (data nadania 5 marca 2010 r. data odbioru 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dotyczących rozliczenia dochodów za 2009 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dotyczących rozliczenia dochodów za 2009 r.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 marca 2010 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przedstawienie ciągu dokumentów, prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Zakładu z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osobę, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data nadania 9 marca 2010 r., data wpływu 9 marca 2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które realizując projekty: "Agroturystyka - Twoją szansą" nr umowy UDA-POKL, "Nowy zawód - perspektywą na lepszą przyszłość" nr umowy UDA-POKL, "Nowy Start - Nowa Szansa" nr umowy UDA-POKL, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wypłaca stypendia Beneficjentom takich projektów.

Ww. projekty realizowane były w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienie na regionalnym rynku pracy. Środki na realizację ww. projektów Wnioskodawca otrzymał od Wojewódzkiego Urzędu Pracy w W. W chwili obecnej Wnioskodawca realizuje dwa kolejne projekty: "Nowy zawód - szansą na lepsze jutro" oraz "Aktywność - kluczem do sukcesu" współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Za sfinansowanie realizacji tych projektów odpowiada Wojewódzki Urząd Pracy w W.

Wnioskodawca w ramach realizacji wszystkich wymienionych projektów, skierowanych do osób fizycznych bezrobotnych, przeprowadza szkolenia zawodowe, które mają na celu nabycie wiedzy, umiejętności oraz zdobycie odpowiednich uprawnień do wykonywanego zawodu m.in. operator koparko - ładowarki, spawacz, kierowca wózków jezdniowych. Za każdą odbytą godzinę szkolenia przysługuje uczestnikowi stypendiów szkoleniowe w wysokości 4 zł brutto (po potrąceniu pochodnych 2,06 zł netto), które wypłacane jest raz w miesiącu za poprzedni okres.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektów skierowanych do osób fizycznych bezrobotnych wypłaca stypendia szkoleniowe, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym. Do marca 2009 r. były naliczane i pobierane zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Rekrutacja uczestników prowadzona jest poprzez dobrze zorganizowaną kampanię informacyjno - promocyjną projektu m.in.: zamieszczanie ogłoszeń w mediach (radio, prasa), zamieszczanie informacji w Urzędach Miast i Gmin, dystrybucję plakatów, ulotek, zamieszczanie informacji na stronie internetowej Wnioskodawcy i podstronie projektu, na słupach ogłoszeniowych oraz w autobusach komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Uczestnicy indywidualnie deklarują swój udział w projekcie. Na podstawie zgłoszeń odbywa się weryfikacja, ich danych, która ma za zadanie sprawdzić, czy spełniają kryteria uczestnictwa w projekcie m.in. miejsce zamieszkania (np.: powiat, gmina, miasto), status na rynku pracy (czy jest osobą pracującą bądź niepracującą, zarejestrowaną w Urzędzie Pracy), wiek, płeć. Kryteria te są określone we wniosku o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie druki PIT należy wystawić od dochodu jakimi są stypendia szkoleniowe w przypadku naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy przez płatnika. Zaliczki na podatek dochodowy były pobierane w 2009 r. od stypendiów szkoleniowych finansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zdaniem Wnioskodawcy, osobom, którym została naliczona i pobrana zaliczka na podatek dochodowy należy wystawić PIT-11, w pozycji przychody wstawić "0" i wykazać kwotę potrąconego podatku.

Osobom, którym nie została naliczona i pobrana zaliczka na podatek dochodowy należy nie wystawiać PIT zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. z 2009 r. Nr 211, poz. 1632), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.

Na podstawie § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca realizuje projekty w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienie na regionalnym rynku pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki na realizację ww. projektów Wnioskodawca otrzymał od Wojewódzkiego Urzędu Pracy w W. Wnioskodawca w ramach realizacji wszystkich wymienionych projektów, skierowanych do osób fizycznych bezrobotnych, przeprowadza szkolenia zawodowe, które mają na celu nabycie wiedzy, umiejętności oraz zdobycie odpowiednich uprawnień do wykonywanego zawodu m.in. operator koparko - ładowarki, spawacz, kierowca wózków jezdniowych. Za każdą odbytą godzinę szkolenia przysługuje uczestnikowi stypendium szkoleniowe w wysokości 4 zł brutto (po potrąceniu pochodnych 2,06 zł netto), które wypłacane jest raz w miesiącu za poprzedni okres. Rekrutacja uczestników prowadzona jest poprzez dobrze zorganizowaną kampanię informacyjno - promocyjną projektu m.in.: zamieszczanie ogłoszeń w mediach (radio, prasa), zamieszczanie informacji w Urzędach Miast i Gmin, dystrybucję plakatów, ulotek, zamieszczanie informacji na stronie internetowej Wnioskodawcy i podstronie projektu, na słupach ogłoszeniowych oraz w autobusach komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż stypendia szkoleniowe wypłacane osobom bezrobotnym w 2009 r. nie podlegają opodatkowaniu, ponieważ stanowią dochody, od których zaniechano poboru podatku - stosownie do § 1 pkt 1 cyt. powyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. Tym samym Zakład jako płatnik nie miał obowiązku naliczenia, poboru i odprowadzania zaliczek na podatek od ww. dochodów.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno - technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Zgodnie z treścią art. 72 § 1 ww. ustawy, za nadpłatę uważa się w szczególności kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jednakże nie w każdej sytuacji płatnikowi przysługuje prawo do żądania stwierdzenia nadpłaty.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

a.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

b.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,

c.

nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w większej od należnej.

Jednak jak wynika z art. 76c ustawy - Ordynacja podatkowa, nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni do dnia wydania tej decyzji.

Przechodząc do kwestii sposobu udokumentowania nienależnie pobranej przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów szkoleniowych w informacji PIT-11, zauważyć należy, iż PIT-11 jest również informacją o pobranych zaliczkach. Zatem skoro Wnioskodawca w 2009 r., pobrał określoną kwotę zaliczki na podatek dochodowy, to należy ją wykazać w informacji PIT-11.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako płatnik nienależnie pobierając zaliczki od dochodów, od których zaniechano poboru podatku winien je uwzględnić w informacji PIT-11. W informacji tej należy wykazać kwotę przychodu w wysokości "0" oraz całą kwotę zaliczki pobranej w ciągu roku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl