IPPB4/415-545/09-4/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-545/09-4/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r., data nadania 8 października 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 1 października 2009 r. (data nadania 1 października 2009 r., data odbioru 5 października 2009 r.) Nr IPPB4/415-545/08-2/JK2 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt badawczy (skrót P UE) w ramach Siódmego Programu Ramowego. Zawarta w dniu 1 kwietnia 2008 r. umowa, jest umową konsorcjum opartą na Rozporządzeniu (WE) Nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r., która ustaliła zasady udziału przedsiębiorstw, centrów badawczych i szkół wyższych w realizacji tego projektu na wcześniej złożony wniosek. Umowa konsorcjum zawarta jest między stronami z wyszczególnieniem koordynatora realizowanego projektu badawczego. Koordynator jest jednostką działającą jako pośrednik między stronami umowy a Komisją Europejską. Do zadań koordynatora należy, oprócz wykonywania swoich obowiązków jako strony umowy, również dodatkowe zadania (pkt 6.2 umowy) między innymi podział środków pieniężnych określany w umowie jako wkład finansowy Komisji Europejskiej zgodnie z art. 33 ust. 1 Rozporządzenia (WE) Nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w przypadku organów publicznych o charakterze niezarobkowym (między innymi szkół wyższych) wkład finansowy wspólnoty może wynieść maksymalnie 75% całkowitych kwalifikujących się kosztów. Pozostałe 25% kosztów realizacji zadania w uczelniach stanowią środki publiczne. W budżecie projektu P stanowiących 75% wkładu finansowego Wspólnoty, część środków (ok. 42%) przeznaczona jest na wypłatę wynagrodzeń dla uczestników realizujących zadania badawcze, którzy są pracownikami dydaktycznymi Uniwersytetu jako strony umowy. Wynagrodzenie uczestników realizujących projekt wypłacane jest w ramach osobowego funduszu płac na podstawie dodatkowych aneksów do zawartych umów o pracę. Podstawą do ustalenia stawki godzinowej była zwiększona maksymalnie do wielkości 300% dotychczasowa stawka zaszeregowania. Wynagrodzenie wynikające z aneksu do umowy o pracę Wnioskodawca obciążył składkami ZUS i podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Uniwersytet jest ostatecznym beneficjentem pomocy finansowanej bezpośrednio z Komisji Europejskiej. Wypłata wynagrodzenia pochodziła ze środków pomocowych zgromadzonych na rachunku bankowym, wyodrębnionym na potrzeby realizacji projektu. Koordynatorem uprawnionym do przekazywania Wnioskodawcy środków pomocowych jest V. U. B. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy omawiane wynagrodzenie powinno być obciążone podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Okres realizacji Projektu (skrót P UE): 1 kwietnia 2008 r. - 31 marca 2011 r.

Pismem z dnia 1 października 2009 r. Nr IPPB4/415-545/09-2/JK2 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przesłanie dokumentu (oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby do tego uprawnione), z którego wynika umocowanie do udzielania pełnomocnictwa w imieniu Wnioskodawcy do występowania z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przez R. prof. dr hab. A. D.

Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie płacone w okresie 1 kwietnia 2008 r. - 31 marca 2011 r. z Siódmego Programu Ramowego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia płacone uczestnikom realizowanego procesu badawczego w ramach Siódmego Programu Ramowego wypłacanego ze środków pochodzących ze wspólnoty korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnione zostały przesłanki zawarte w części a i b cytowanego artykułu. A mianowicie:

* dochody pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wnioskodawca uważa, iż przy realizacji Programu P UE w ramach Siódmego Programu Ramowego spełnione zostały wyżej cytowane przesłanki do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wypłacanych wynagrodzeń uczestnikom Programu, ponieważ:

1.

środki finansowane do wysokości 75% wartości projektu pochodzą z Unii Europejskiej na podstawie zawartej "umowy konsorcjum P, nawet w przypadku gdy środki przekazywane są przez wyznaczonego między stronami umowy koordynatora.

2.

Wnioskodawca jest jedną ze stron umowy konsorcjum i poprzez zatrudnionych w Uczelni pracowników realizuje projekt. Dlatego według Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane uczestnikom realizującym projekt sfinansowane ze środków Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt badawczy P. S.F.O.S. (skrót P UE) w ramach Siódmego Programu Ramowego. Zawarta w dniu 1 kwietnia 2008 r. umowa, jest umową konsorcjum opartą na Rozporządzeniu (WE) Nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r., która ustaliła zasady udziału przedsiębiorstw, centrów badawczych i szkół wyższych w realizacji tego projektu na wcześniej złożony wniosek. Umowa konsorcjum zawarta jest między stronami z wyszczególnieniem koordynatora realizowanego projektu badawczego. Koordynator jest jednostką działającą jako pośrednik między stronami umowy a Komisją Europejską. Do zadań koordynatora należy, oprócz wykonywania swoich obowiązków jako strony umowy, również dodatkowe zadania (pkt 6.2 umowy) między innymi podział środków pieniężnych określany w umowie jako wkład finansowy Komisji Europejskiej zgodnie z art. 33 ust. 1 Rozporządzenia (WE) Nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w przypadku organów publicznych o charakterze niezarobkowym (między innymi szkół wyższych) wkład finansowy wspólnoty może wynieść maksymalnie 75% całkowitych kwalifikujących się kosztów. Pozostałe 25% kosztów realizacji zadania w uczelniach stanowią środki publiczne. W budżecie projektu P stanowiących 75% wkładu finansowego Wspólnoty, część środków (ok. 42%) przeznaczona jest na wypłatę wynagrodzeń dla uczestników realizujących zadania badawcze, którzy są pracownikami dydaktycznymi Uniwersytetu jako strony umowy. Wynagrodzenie uczestników realizujących projekt wypłacane jest w ramach osobowego funduszu płac na podstawie dodatkowych aneksów do zawartych umów o pracę. Wynagrodzenie wynikające z aneksu do umowy o pracę Wnioskodawca obciążył składkami ZUS i podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Uniwersytet jest ostatecznym beneficjentem pomocy finansowanej bezpośrednio z Komisji Europejskiej. Wypłata wynagrodzenia pochodziła ze środków pomocowych zgromadzonych na rachunku bankowym, wyodrębnionym na potrzeby realizacji projektu. Koordynatorem uprawnionym do przekazywania Wnioskodawcy środków pomocowych jest V.U.B. Okres realizacji Projektu P.S.F.O.S. (skrót P UE): 1 kwietnia 2008 r. - 31 marca 2011 r.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast Wnioskodawca jest ostatecznym beneficjentem pomocy finansowanej bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje, bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko będą np. wypłacane ze środków Wnioskodawcy, wówczas nie spełniają warunków do zwolnienia z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu.

Jednakże tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników z tytułu wykonywania zadań związanych z realizacją projektu P w ramach Siódmego Programu Ramowego w okresie od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2011 r., będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że będą finansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy i pracownicy ci będą bezpośrednio realizować program objęty pomocą. Natomiast wynagrodzenie finansowane ze środków własnych lub pochodzących ze środków Skarbu Państwa będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 7 Programu Ramowego, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 80,00 zł, tj. w wysokości odpowiadającej 2 stanom faktycznym dodatkowa opłata dokonana w dniu 18 sierpnia 2009 r. w wysokości 40,00 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona, na wskazany przez Stronę numer rachunku bankowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl